تارا فایل

پرسشنامه خودپنداره ریاضی صالح صدق پور و همکاران، 1396


پرسشنامه خودپنداره ریاضی (صالح صدق پور و همکاران، 1396)

لطفا میزان موافقت خود را با هر کدام از موارد زیر با علامت ضربدر مشخص کنید.
ردیف

عبارات
کاملا موافقم
موافقم
مخالفم
کاملا مخالفم
1
وضع من در ریاضی معمولاً خوب است.

2
من دوست دارم در مدرسه، بیشتر ریاضی کار کنم.

3
در مقایسه با خیلی از همکلاسیهایم، ریاضی برای من مشکلتر است.

4
من از یادگیری ریاضی لذت میبرم.

5
من مطالب ریاضی را سریع یاد میگیرم.

6
من معمولاً در ریاضی خوب عمل میکنم.

7
ریاضی از نقاط قوت من نیست.

8
ریاضی کسل کننده است.

9
دانشآموزان دیگر در مشکلات ریاضیشان به من مراجعه میکنند.

10
تمرینات ریاضی را به خوبی انجام میدهم.

11
ریاضی یکی از دروس مورد علاقه من است.

12
هرگز در رشته ریاضی ادامه تحصیل نمیدهم.

13
اغلب در انجام تکالیف ریاضی به کمک دیگران نیاز دارم.

14
مشتاقانه منتظر شروع کلاس ریاضی هستم.

15
در فهم هر چیزی که با ریاضی مرتبط باشد مشکل دارم.

16
وقتی مشغول حل مسائل ریاضی هستم به راحتی میتوانم از یک مرحله به مرحله بعد بروم.

17
از مطالعه ریاضی لذت میبرم.

18
امتحانات ریاضی را بد میدهم.

19
در درس ریاضی نمرات خوبی میگیرم.

20
از درس ریاضی متنفرم.

معرفی پرسشنامه:
این پرسشنامه براساس مقیاسهای خودپنداره ریاضی مارش (1990) و مقیاس مختصری که در آزمونهای تیمز بود برگزفته شده و توسط صالح صدق پور و همکاران (1396) ساخته شده است. که شامل 20 گویه و سه مولفه (قابلیتها و مهارتها، اجتناب از ریاضی و لذت بردن از ریاضی) را شامل میشود. و گویهها در مقیاس 4 درجهای لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم، مخالفم، و کاملاً مخالفم) درجهبندی شده است. و نحوه نمرهگذاری آن بدین صورت است که به گزینه کاملاً موافقم= 1، موافقم= 2، مخالفم= 3، و کاملاً مخالفم= 4 داده میشود. ضریب پایایی مقیاس براساس آلفای کرونباخ برای مولفههای قابلیتها و مهارتها، اجتناب از ریاضی و لذت بردن از ریاضی به ترتیب، 835/0، 847/0 و 68/0 و برای کل مقیاس 898/0 به دست آمده است. و پرسشنامه از روایی افتراقی و سازهای مطلوبی برخودار است.

مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
قابلیتها و مهارتها
1، 3، 5، 6، 7، 9، 10، 13، 16، 18 و 19
اجتناب از ریاضی
2، 4، 8، 11، 14، و 17
لذت بردن از ریاضی
12، 15 و 20

***************************************
منبع:
صالح صدق پور، بهرام ؛ ابراهیم دماوندی، مجید ؛ رعدی، اصغر (1396). بازساخت، رواسازی، پایاسازی، و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی در دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، سال هشتم، شماره 30، زمستان 1396، ص 19 – 450.
***************************************


تعداد صفحات : 6 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود