بسمه تعالی
آزمون بررسی ارزشها
تالیف گوردون آلپورت،
فیلیپ ورنون ، گاردنر لیندزی (1960)
تهیه کننده فرم فارسی :
دکتر محمد نقی براهنی
راهنمای مقدماتی آزمون بررسی ارزشها تهیه کنندگان
این آزمون به منظور ارزیابی اهمیت نقش نسبی شش ارزش یا انگیزه اساسی در زندگی یک فرد تهیه شده است . این شش ارزش مبتنی بر سنخ بندی آدمیان بنا به نظر ادوارد اشپرانگر فیلسوف آلمانی است. این شش ارزش عبارتند از :
نظری ، اقتصادی ، زیبا گرا،اجتماعی، سیاسی و مذهبی .البته در این طبقه بندی گرایشهایی مثل لذت جویی مورد توجه قرار نگرفته است.ذیلاً هر یک ازسنخ ها به کوتاهی تعریف می شود.
سنخ نظری : گرایش اصلی این سنخ حقیقت جویی است . چنین فردی یک نگرش شناختی دارد و در جستجوی همانندیها و تفاوتهاست و به جای آنکه به زیبایی یا فایده عملی اشیاء توجه کند ، فقط به مشاهده و استدلال عنایت دارد . علائق این فرد جنبه تجربی ، انتقادی و فرد گرایی دارند و ناچار فردی است اهل اندیشه و چه بسا که یک دانشمند یا فیلسوف است. دانش و معرفت و سازمان دادن به آنها تنها این هدف این سنخ است .
سنخ اقتصادی : این سنخ به طورعمده به سودمندی اشیاء توجه دارد. چنین علاقه ای که در اصل ا ز نیازمندیهای بدنی ( صیانت ذات ) سرچشمه می گیرد.بعدها در فعالیتهای عملی مانند داد و ستد، تولید ،بازاریابی ،مصرف کالا ، اعتبار مالی و گرد آوری ثروت تجلی می کند. چنین فردی به جنبه های عملی وسودمند می نگرد و فی المثل می خواهد که آموزش و پرورش نتایج ملموس و عملی داشته باشد و برای دانشی که در عمل به کار نیاید ارزشی قائل نیست : همین طور هم علم را به خاطر تکنولوژی می خواهد و هنر و زیبایی را تا آنجا طالب است که درخدمت سوداگری باشد و غالباً تجمل را با زیبایی اشتباه می کند. در روابطش بامردم بیشتر به فکر ثروت است تا قدرت یا خدمت.
به خداوند نیز از این لحاظ ممکن است اعتقاد داشته باشد که او را بخشنده ثروت و رفاه و سایرنعمت های ملموس می داند .
سنخ زیباگرا : صورت و هماهنگی بالاترین ارزش برای این سنخ است .چنین فردی هر یک از تجربه های خود را از نظر گاه ظرافت ، تقارن و تناسب ارزیابی می کند . زندگی را سلسله رویدادهایی می داند و از هر تجربه و تاثر بخاطر آنچه هست لذت می برد. ممکن است شخصاً هنرمند نباشد ، اما علائق او بر وقایع هنری متمرکز است . سنخ زیبا گرا به یک معنی قطب مخالف سنخ نظری است . چون اولی به تنوع تجارب و دومی به همسانی تجارب گرایش دارد .فرد زیبائی گرا یا حقیقت را مترادف زیبایی می داند و یا معتقد است که ساختن چیزی زیبا هزاران بار مهمتر از ساختن یک چیز حقیقی است. تولید، تبلیغات تجاری و داد و ستد از نظر او به معنی نبودن همه آن چیزهایی است که برای او عزیزند. به آدمها علاقه دارد ،ولی رفاه و خوشبختی آنها بی توجه است و بر فردیت و اتکاء به خویش تاکید دارد. جلوه های شکوه و قدرت را دوست دارد، اما با فعالیت سیاسی که هدف آن سرکوب کردن فردیت انسان باشد مخالف است . در زمینه مذهب ، احتمالاً احساس زیبایی را به جای تجربه ناب مذهبی می گیرد.
سنخ اجتماعی : عشق به آدمها بالاترین ارزش برای این سنخ است . در آزمون حاضر بیشتر جنبه نوع دوستی این عشق به آدمها مطرح شده است .سنخ اجتماعی برای آدمها به خاطر اینکه انسانند ارزش قایل است و به همین دلیل نیز فردی است مهربان ، اهل گذشت و صمیمی . چنین فردی ممکن است ارزشهای نظری ، اقتصادی و زیبایی گرایی را چیزی بی روح و غیرانسانی بداند. برخلاف سنخ سیاسی ، برای فرد اجتماعی عشق تنها رابطه قابل قبول بین آدمیان است . از این نظرسنخ اجتماعی پیوندهایی با سنخ مذهبی دارد.
سنخ سیاسی : بالاترین ارزش از نظر این سنخ قدرت است. فعالیتهای چنین فردی محدود به حوزه سیاست به معنای اخص این کلمه نیست ، بلکه در هر شغل و حرفه ای باشد بدنبال قدرت و سلطه است. قدرت گرایی یکی از ویژگیهای افرادی است که در زمینه های مختلف در مقام رهبری قرارمی گیرند .با توجه به نقش روش رقابت و تلاش در صحنه های مختلف زندگی ، بسیاری از فلاسفه قدرت گرایی را یکی از نیرومندترین انگیزه های انسان دانسته اند. البته افرادی بسیاری نیز هستند که در آنها این انگیزه به صورت مستقیم تجلی می کند و آنان بیش از هرچیز به قدرت و نفوذ شخصی و شهرت اشتیاق دارند.
سنخ مذهبی : مهمترین نسنخ مذهبی ، وحدت جویی است.این سنخ گرایش عرفانی دارد ومی کوشد هستی را در کل آن ادراک کندو خود را به کلیت فراگیر آن ارتباط دهد.به نظر اشپرانگر :"ذهن چنین فردی دائماً متوجه خلق بالاترین و رضامندانه ترین تجربه ارزشی است."برخی از افراد این سنخ عرفانی ، وحدت طلب هستند ، یعنی افرادی که تجربه مذهبی آنها به صورت تایید زندگی و شرکت در آن جلوه می کند. با شور و اشتیاقی که این افراد در سینه دارند در هر رویدادی یک عنصر خدایی می بینند . اما "عارف تعالی جو"سعی دارد با کناره گیری از زندگی، خود را با واقعیت متعالی پیوند دهد.این همان زهد پیشه است که مثل مردان مقدس هند از راه امحاء نفس و مراقبه به تجربه وحدت دست می یابد .در بسیاری از افراد این دو حالت تایید و امحاء نفس به صورت چرخه هایی جلوه می کنند و بالاترین احساس رضامندی حاصل می شود.
در توضیحات فوق ، سنخهای ناب و کامل مطرح بود و کمتر کسی را می توان یافت که تنها در یکی از این سنخها جای گیرد.در اکثر مردم ترکیباتی از این سنخها دیده می شود.
برخی نکات مهم درباره آزمون
1-آزمون بیشتر برای آزمایش دانشجویان یا لااقل افراد دیپلمه تهیه شده است و ممکن است افراد کم سواد نتوانند مطالب آن را بخوانند و یا بدرستی درک کنند.
2- در موقع اجرای آزمون نیازی به توضیح نیست و آزماینده کتابچه و پاسخنامه را دراختیار آزمودنی قرار می دهد و از او می خواهدکه طبق دستور آزمون عمل کند.
البته در صورتی که آزمودنی سوالی داشته باشد به آن جواب داده می شود.
3-وقت لازم آزمون محدود نیست ولی بهتر است که گفته شوداین آزمون ویژه سنجش هوش نیست و لازم است افراد فقط رجحانهای خودشان را در نظر بگیرند.
4- می توان آزمون را به صورت انفرادی یا گروهی اجرا کرد.
5- قبل از تکمیل آزمون نباید توضیحی در مورد صفات مورد اندازه گیری آن به آزمودنی داده شود.
6- به آزمودنی بایدگفته شودکه به همه سوالها پاسخ دهد .اگر احیاناً برخی سوالها بی پاسخ مانده باشددر بخش اول به هر گزینه 5/1نمره و در بخش دوم به هریک 5/2 نمره داده می شود.اگر در مورد سوال بخصوصی فقط به برخی گزینه های سوال پاسخ داده شده باشد بقیه نمره آن سوال باید بین گزینه های بی پاسخ تقسیم شود. این
نمره ها را آزماینده در پاسخنامه وارد می کند.
7- برای نمره گذاری آزمون باید شش کلید با استفاده از پاسخنامه های سفید تهیه شود.کلید هر یک از ارزشها با سوراخ کردن خانه هایی که در جدول زیر ذکر شده است تهیه می گردد .جمع نمره هایی که در هر کلید از سوراخها دیده می شود نمره
خام آزمودنی در یکی از ارزشها محسوب می شود .
مذهبی
بخش اول
سیاسی
بخش اول
اجتماعی
بخش اول
هنری
بخش اول
اقتصادی
بخش اول
نظری
بخش اول
2-ب
6-ب
9-الف
11-الف
13-الف
17-ب
19-ب
24-الف
28-ب
30-الف
4-ب
8-ب
12-الف
14-الف
16-الف
19-الف
21-الف
23-ب
26-ب
30-ب
3-ب
5-ب
7-ب
9-ب
14-ب
17-الف
20-ب
23-الف
25-الف
27-الف
2-الف
5-الف
8-الف
10-الف
13-ب
16-ب
18-ب
22-ب
27-ب
29-ب
1-ب
4-الف
7-الف
11-ب
15-الف
20-الف
22-الف
24-ب
26-ب
29-الف
1-الف
3-الف
6-الف
10-ب
12-ب
15-ب
18-الف
21-ب
25-ب
28-الف
مذهبی
بخش دوم
سیاسی
بخش دوم
اجتماعی
بخش دوم
هنری
بخش دوم
اقتصادی
بخش دوم
نظری
بخش دوم
1-ج
1-د
1-الف
2-ج
1-ب
2-الف
2-د
2-ب
3-ب
3-الف
3-د
3-ج
4-ب
4-ج
5-د
4-د
4-الف
5-ج
5-ب
6-الف
6-ج
6-ب
5-الف
6-د
7-ج
7-د
8-ب
8-الف
7-ب
7-الف
9-الف
8-ج
9-د
9-ج
8-د
9-ب
11-د
10-ج
11-ج
10-ب
10-د
10- الف
12-الف
11-الف
12-د
12-ب
12-ج
11-ب
14-ج
13-ب
13-الف
14-د
13-ج
13-د
15-الف
14-الف
14-ب
15-د
15-ب
15-ج
مقدار اصلاح : 2+ 1- 4+ 2- 2+ 5-
8- سوالات این آزمون " گزینه بایست"هستند و ضمناً در هر سوال دو یا چند ارزش نمره متفاوت می گیرند و به همین دلیل نیز این آزمون اهمیت نسبی ارزشهای شش گانه را از نظر آزمودنی می سنجد ، نه نیرومندی مطلق ارزشها را. بنابراین فرد نمی تواند در همه ارزشها بالاترین نمره را داشته باشد.
9-آزمون طوری ساخته شده است که نمره متوسط افراد در هر ارزش برابر با 40 خواهد بود .ولی در عمل میانگین گروه های بزرگ مختصری بالاتر یا پایین تر از 40 است. و در نتیجه در فرم انگلیسی بر اساس نتایج آزمایشها نمره های فرد اصلاح می شود . تا وقتی که در ایران هنجاریابی این آزمون انجام نشده ، احتمالاً می توان از ضرایب اصلاحی فرم انگلیسی که در پاسخنامه هم آمده استفاده کرد.
10- با توجه به بند 8 این نوشته می توان برای هر فرد یک نیمرخ ارزشها تهیه کرد که در آن نمره 40 در وسط قرار می گیرد . بعد نمره ها ی آزمودنی در نیمرخ وارد می شود.نمره های بین35 و 45 نمره متوسط ، نمره های بالاتر از 45 نمره بالا ونمره های کمتر از 35 نمره پایین تلقی می شوند(ممکن است بعد از مطالعات لازم در ایران این ارقام مختصری تغییرکند.)
ترسیم نیمرخ
مذهبی سیاسی اجتماعی زیبایی گرایی اقتصادی نظری
11- گر چه برای رسم نیمرخ نمره40 را نمره متوسط برای هر یک از ارزشهای شش گانه قرار داده ایم ، می توان پس از بدست آمدن میانگین گروههای بزرگ زن و مرد در ایران ، این میانگینها را مبنای رسم نیمرخ یک فرد و تفسیر نمره های او قرار داد.
به همین ترتیب نیز با به دست آمدن انحراف معیار نمره های گروههای ایرانی می توان ملاک درست تری برای نمره های بالا ، متوسط ، یا پایین بدست آورد .
12- پایایی این آزمون باروشهای تنصیف( دونیمه کردن ) و باز آزمایی درگروه های انگلیس زبان مطالعه شده و در حد رضایت بخش است ( غالباً در حدود 90% با چند مورد استثنایی که تا حدودی کمتر است . کمترین ضریب پایایی برابر با 77% بوده است ).
13- در راهنمای فنی آزمون درمورد اعتبار آن حد متوسط گروه های شغلی مختلفی ارائه شده که نشان می دهد ، مثلاً پرستاران در ارزش اجتماعی و مهندسان در ارزش اقتصادی بالاترند.
14- در راهنمای فنی آزمون هنجارهایی برای گروه های دانشجویی زن ومرد و همچنین گروههای شغلی مختلف ارائه شده است. تحقیقات مشابهی ( همچنین در مورد بندهای 8 تا12 این نوشته) نیز باید درایران صورت گیرد .میانگین و انحراف معیار گروه های دانشجویی انگلیسی زبان و یک گروه ایرانی( دانشجویان سال سوم روانشناسی تبریز ) در جدول زیرا شده است . در مورد هر گروه و هر ارزش عدد بالا میانگین و عدد پایین انحراف معیار را نشان می دهد.
دانشجویان انگلیسی زبان
تعداد افراد
نظری
اقتصادی
زیباگرایی
اجتماعی
سیاسی
مذهبی
2489
M
مرد
S
75/43
34/7
78/42
92/7
09/35
49/8
09/37
03/7
94/42
64/6
20/38
32/9
1289
M
زن
S
75/35
19/7
87/37
30/7
67/42
34/8
03/42
02/7
84/37
23/6
81/43
40/9
3778
M
کل
S
75/39
27/7
33/40
61/7
88/38
42/8
56/39
03/7
39/40
44/6
01/41
31/9
دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه تبریز (N=31)
کل
M
32/48
76/35
52/36
39/44
31/39
03/36
S
95/5
27/6
80/7
53/5
19/4
84/9
15- برای اطلاع بیشتراز نحوه آماده سازی ، اجراء ، نمره گذاری و پژوهشهای انجام شده درباره این آزمون نگاه کنید به :
1-Allport: G.V: Vernon, P.E, and lindzey, G. study of Values. Boston: Houghton Miffilin Company,1960
مطالب این نوشتار فارسی از منبع فوق اقتباس شده و توضیحاتی به منظور تسهیل اجرا و تفسیر آزمون در ایران از سوی نگارنده اضافه گردیده است.
کلید ارزش نظری
شماره
الف
ب
ج
د
1
2
(
3
(
4
5
(
6
(
7
(
8
9
(
10
(
11
(
12
13
(
14
15
(
شماره
الف
ب
شماره
الف
ب
1
(
16
2
17
3
(
18
(
4
19
5
20
6
(
21
(
7
22
8
23
9
24
10
(
25
(
11
26
12
(
27
13
28
(
14
29
15
(
30
کلید ارزش اقتصادی
شماره
الف
ب
ج
د
1
(
2
3
(
4
(
5
(
6
7
(
8
(
9
10
(
11
12
(
13
(
14
15
(
شماره
الف
ب
شماره
الف
ب
1
(
16
2
17
3
18
4
(
19
5
20
(
6
21
7
(
22
(
8
23
9
24
(
10
25
11
(
26
(
12
27
13
28
14
29
(
15
(
30
کلید ارزش هنری
شماره
الف
ب
ج
د
1
2
(
3
(
4
(
5
6
(
7
8
(
9
(
10
(
11
12
(
13
14
(
15
(
شماره
الف
ب
شماره
الف
ب
1
16
(
2
(
17
3
18
(
4
19
5
(
20
6
21
7
22
(
8
(
23
9
24
10
(
25
11
26
12
27
(
13
(
28
14
29
(
15
30
کلید ارزش اجتماعی
شماره
الف
ب
ج
د
1
(
2
3
(
4
5
(
6
(
7
8
(
9
(
10
11
(
12
(
13
(
14
(
15
شماره
الف
ب
شماره
الف
ب
1
16
2
17
(
3
(
18
4
19
5
(
20
(
6
21
7
(
22
8
23
(
9
(
24
10
25
(
11
26
12
27
(
13
28
14
(
29
15
30
کلید ارزش سیاسی
شماره
الف
ب
ج
د
1
(
2
(
3
4
(
5
6
(
7
(
8
(
9
10
(
11
(
12
13
(
14
(
15
شماره
الف
ب
شماره
الف
ب
1
16
(
2
17
3
18
4
(
19
(
5
20
6
21
(
7
22
8
(
23
(
9
24
10
25
11
26
(
12
(
27
13
28
14
(
29
15
30
(
کلید ارزش مذهبی
شماره
الف
ب
ج
د
1
(
2
(
3
4
(
5
(
6
7
(
8
9
(
10
11
(
12
(
13
14
(
15
(
شماره
الف
ب
شماره
الف
ب
1
16
2
(
17
(
3
18
4
19
(
5
20
6
(
21
7
22
8
23
9
(
24
(
10
25
11
(
26
12
27
13
(
28
(
14
29
15
30
(
بخش اول آزمون
بخش اول آزمون سی سوال دارد و برای هر سوال دو جواب در نظر گرفته شده است که با "الف" و "ب" به ترتیب زیر در داخل مربع ها در پاسخنامه نمره بدهید .دردفترچه آزمون مطلقاً چیزی ننویسید .
1- اگر با جواب "الف" کاملاً موافق و با جواب "ب" کاملاً مخالف باشید ، در مربع زیر"الف" عدد 3 و در مربع زیر"ب" عدد(0) را بنویسید.
2- اگر با جواب "الف" کاملاً مخالف و با جواب "ب" کاملاً موافق باشید ، در مربع زیر"الف" عدد (0) و در مربع زیر"ب" عدد3 را بنویسید.
3- اگر جواب "الف" را کمی به جواب "ب" ترجیح می دهید ، در مربع زیر"الف" عدد 2 و در مربع زیر"ب" عدد1 را بنویسید.
4- اگر جواب "ب" را کمی به جواب "الف" ترجیح می دهید ، در مربع زیر "الف" عدد 1 و در مربع زیر"ب" عدد2 را بنویسید.
توجه کنید که در هر سوال جمع نمره هائی که به "الف" و "ب" داده اید باید برابر با 3 باشد.
مثال :
درشرایط مساوی ترجیح می دهید کدامیک از دو شغل زیر را داشته باشید؟
الف) کارمند اداری
ب)معلم
فرض کنید پاسخ ب را کمی به پاسخ الف ترجیح می دهید . در این صورت باید در پاسخنامه زیرحرف الف عدد 1 و زیر حرف ب عدد 2 را بنویسید .حالا پاسخ خود را به دو سوال فوق در نمونه پاسخنامه که در زیر می بینید وارد کنید.
سوال
الف
ب
1
1
2
اگر سوالی دارید بپرسید. حالا صفحه را برگردانید و به سایر سوالها جواب دهید . توجه کنید که نمره ای که به جوابهای مختلف می دهید درجه ترجیح شما را نشان می دهد . بنابراین سریع جواب دهید و وقت خود را روی سوال بخصوصی تلف نکنید . به همه سوالها پاسخ دهید.
1- به نظر شما تحقیقات علمی بیشتر متوجه چه هدفی باید باشد؟
الف- کشف حقیقت
ب- استفاده های عملی.
2- کتب آسمانی به طور کلی از چه لحاظ برای شما جالب توجه هستند ؟
الف- از نظر قدرت بیان وداستانهای زیبا
ب-از نظر جنبه های روحانی
3- کدامیک از افراد زیر سهم بیشتری در پیشرفت تمدن بشری داشته اند؟
الف- ابن سینا
ب- کاوه آهنگر
4- به فرض اینکه استعداد و شایستگی یکسان برای دو شغل زیر داشته باشید ، کدامیک را انتخاب می کنید؟
الف- تجارت
ب- وزارت
5- آیا به نظر شما صحیح است که هنرمندان بزرگ در هنر خود فقط احساسات خودرا در نظر بگیرند و به تمایلات دیگران توجهی نداشته باشند؟
الف- بلی
ب- خیر
6- به نظر شما تحصیل درکدامیک از رشته های زیر برای بشریت اهمیت بیشتری دارد ؟
الف- ریاضیات
ب- الهیات
7- به نظر شما رهبران اجتماع به کدامیک از کارهای زیر باید بیشتر توجه کند؟
الف- کوشش برای انجام برنامه های سودمند و عملی
ب- تشویق پیروان خود به رعایت حقوق دیگران
8- در جشن ها ومراسم با شکوه بیشتر تحت تاثیر چه چیزی واقع می شوید؟
الف- شکوه و زیبایی خود جشن ها
ب- نفوذ و قدرت برگزار کنندگان جشن ها
9- کدامیک از این دو خصوصیت را مهمتر می دانید؟
الف- پایبندی به ارزشهای روحانی و تعالیم مذهبی
ب- نوع دوستی و کمک به دیگران
10- اگر هم در ادبیات و هم در فیزیک تخصص کافی داشتید تدریس کدامیک از دو رشته را در دانشگاه ترجیح می دادید؟
الف- ادبیات
ب- فیزیک
11- از دوکتاب زیر خواندن کدامیک را ترجیح خواهید داد؟
الف- نقش مذهب در دنیای امروز
ب- عوامل رشد اقتصادی
12- از دو مقاله زیر که در روزنامه چاپ شده است کدامیک را دقیق تر می خوانید؟
الف- سازمان ملل در ده سال گذشته
ب-یک نظریه جدید علمی اعلام شده
13- در بازدید از اماکن مقدس بیشتر تحت تاثیر چه چیز واقع می شوید؟
الف- احساسات مذهبی
ب- سبک معماری و تزئینات
14- در صورت داشتن وقت و فراغت کافی کدامیک از دو فعالیت زیر را ترجیح می دهید؟
الف- کار آموزی در یک حرفه جالب
ب- فعالیت افتخاری در موسسات خیریه
15- در بازدید از یک نمایشگاه به دیدن کدام قسمت آن بیشتر علاقمندید؟
الف- محصولات صنعتی
ب- وسایل علمی و آزمایشگاهی
16- در کدامیک از دو بحث زیر بیشتر مایلید شرکت کنید؟
الف- روابط ایران با کشورهای خارجی
ب-هنر معاصر ایران
17- هدف مذاهب در حال حاضر بیشتر چه باید باشد؟
الف- توسعه تمایلات خیر خواهانه و نوع دوستانه
ب- تشویق به پرستش خدا و ارتباط معنوی با خدا
18- اگر فقط دو مجله زیر در اختیار شما بود ،خواندن کدامیک را ترجیح می دادید؟
الف- علوم جدید
ب – هنر معاصر
19- شرکت در کدامیک از سخنرانیهای زیر برای شما جالب تر است؟
الف- مقایسه مزایای نسبی حکومت انگلستان و آمریکا
ب- مقایسه توسعه و رشد ادیان بزرگ
20- به نظر شما کدامیک از این دو وظیفه آموزش و پرورش مهمتر است؟
الف- آماده ساختن افراد برای تلاش و موقعیت فردی
ب- آماده ساختن افراد برای شرکت در فعالیتهای اجتماعی و کمک به همنوعان
21- به مصالحه زندگی کدام دسته از مشاهیر زیر بیشتر علاقه دارید؟
الف- اسکندر – نادرشاه – ناپلئون
ب- ارسطو – افلاطون – ابن سینا
22- کدامیک از مشخصات زیر را نشانه یک تمدن اصیل می دانید؟
الف- برخورداری از دستاوردهای علم و صنعت
ب- وجود صمیمیت و محبت بین افراد
23- اگر در یک سازمان صنعتی کار کنید( به فرض حقوق مساوی ) کدامیک از مشاغل زیر را انتخاب خواهید کرد؟
الف- مشاور مسائل خصوصی کارمندان
ب-یک شغل اداری
24- مطالعه کدامیک از دو کتاب زیر را ترجیح می دهید؟
الف- تاریخچه مذهب در ایران
ب- تاریخچه صنعت در ایران
25- توجه به کدامیک از دو هدف زیر بیشتر به حال جامعه مفید است ؟
الف- حقوق فردی و رفاه اجتماعی
ب- بررسی قوانین رفتار انسان
26- اگر در مقامی باشیدکه بتوانید یکی از دو کار زیر را انجام دهید کدام یک را ترجیح می دهید؟
الف- بالا بردن سطح زندگی مردم
ب- هدایت افکار عمومی
27- شرکت در کدامیک از سخنرانیهای زیر را ترجیح می دهید؟
الف- پیشرفت خدمات اجتماعی در کشور
ب- نقاشان معاصر
28- کدامیک از نظرات زیر را در مورد پیدایش جهان بیشتر ترجیح می دهید؟
الف- جهان مطابق قوانین طبیعی تحول یافته و هیچ نیروی ماورای طبیعی در پیدایش آن دخالت نداشته است.
ب- جهان را خداوند آفریده است.
29- به مطالعه کدامیک از دو بخش زیر در روزنامه ها علاقه دارید؟
الف- مطالعه مربوط به معاملات ملکی و نرخ اجناس
ب- مطالب مربوط به نمایشگاهها و موزه های هنری
30- چه نوع تعلیماتی را برای تامین آتیه فرزند خود مهمتر می دانید ؟
الف- مذهبی
ب-ورزشی
بخش دوم آزمون
بخش دوم این آزمون 15 سوال دارد که برای هر سوال چهار جواب مختلف در نظر گرفته شده است.
باید به جواب های هر سوال به ترتیب زیر در پاسخنامه نمره بدهید:
( برای جوابی که بیش از همه از نظر شما اهمیت دارد نمره 4 بدهید.
( برای جوابی که در درجه دوم اهمیت قرار دارد نمره 3 بدهید.
( برای جوابی که در درجه سوم اهمیت قرار دارد نمره 2 بدهید.
( برای جوابی که کمتر از همه از نظر شما اهمیت دارد ،نمره 1 بدهید.
نمره هر جواب را در پاسخنامه زیر حروف الف ، ب، ج و د بنویسید.
جمع نمره هایی که به هر سوال می دهید باید برابر با 10 باشد.
مثال:
در اوقات فراغت ترجیح می دهید چه نوع کتابهایی را بخوانید؟
الف- داستانی.
ب-علمی و فنی.
ج- سیاسی.
د-مذهبی.
اگر شما کتابهای داستانی را بیشتر از همه می پسندید در پاسخنامه به پاسخ الف نمره 4 بدهید . اگر بعد از کتابهای داستانی برای شما کتابهای مذهبی اهمیت دارد به پاسخ ب نمره 3 بدهید. اگر انتخاب سوم و چهارم شما به ترتیب کتابهای علمی و فنی و کتابهای سیاسی باشد زیر حروف ج و د و به ترتیب باید 2 و 1 بنویسید . حالا پاسخ خود را به سوال فوق در نمونه پاسخنامه که در زیر می بینید ، بنویسید.
اگر سوالی دارید بپرسید. حالا می توانیدصفحه را برگردانید و به سایر سوالها پاسخ بدهید . نمره ای که شما به جوابهای مختلف می دهید درجه ترجیح شما را نشان می دهد . بنابراین سریع جواب بدهید و وقت خودرا روی سوال بخصوصی تلف نکنید . به همه سوالها پاسخ دهید.
سوال
الف
ب
ج
د
1- به عقیده شما یک دولت خوب به کدامیک از هدفهای زیر باید بیشتر اهمیت دهد ؟
الف- کمک به طبقات کم درآمد
ب- توسعه تجارت و صنعت
ج-پیروی از اصول عالی اخلاقی در سیاستهای خود
د- کسب احترام و حیثیت در بین ملتها
2- به عقیده شما کسی که تمام هفته را کار می کند ، چگونه می تواندجمعه خودرا به بهترین وجهی بگذراند؟
الف- مطالعه کتابهای ارزنده برای بالا بردن سطح دانش عمومی خود
ب- فعالیت در ورزشهای مورد علاقه
ج- بازدید از یک نمایشگاه یا موزه هنری
د- کسب احترام و حیثیت در بین ملتها
3- اگر در مقامی بودید که می توانستید روش آموزشی مدارس را تغییر دهید کدامیک از هدفهای زیر را بیشتر دنبال می کردید؟
الف- کمک به پیشرفت آموزش موسیقی
ب-ترویج تحصیلات مربوط به مسائل اجتماعی
ج- توسعه تسهیلات آزمایشگاهی در مدارس
د- تاکید بر فایده عملی درسها در زندگی
4- از میان همجنسان خود دوستی با چه آدمی را ترجیح می دهید ؟
الف- لایق و کارا و عملی
ب- علاقمند به بررسی فلسفه زندگی خود
ج- دارای شایستگی رهبری ومدیریت
د- دارای عواطف لطیف و احساسات هنری
5- اگر در شهر کوچکی زندگی می کردید و در آمدتان بیش از مایحتاجتان بود ترجیح می دادید اضافه درآمد خود را به چه نحوی مصرف کنید؟
الف- کمک به توسعه صنعت و تجارت
ب-کمک به توسعه تحقیقات علمی
ج- کمک به پیشرفت فعالیت های مذهبی
د- کمک به خانواده های بی بضاعت
6- از چه نوع فیلمهایی بیشتر لذت می برید؟
الف- فیلمهای مربوط به زندگی مشاهیر
ب- فیلمهایی که صرف نظر از موضوع به طور کلی صدا و رنگ و شکل در آنها زیبا به کار رفته است.
ج- فیلمهایی که موضوع اصلی آنها رنج ومحبت است.
د-فیلمهایی که در آنها یک فکر یا یک نظریه مطرح می شود.
7- اگر توانایی لازم را برای انجام مشاغل زیر داشتید ( به فرض حقوق مساوی )کدامیک را انتخاب می کردید؟
الف- ریاضی دان
ب- بازرگان
ج-عالم روحانی
د- سیاستمدار
8- اگر پول و فراغت کافی در اختیار داشتید ، کدامیک از فعالیت های زیر را بیشتر ترجیح
می دادید؟
الف- جمع آوری مجسمه یا نقاشی
ب-تاسیس مرکزی برای نگهداری و پرورش اطفال کودن
ج- فعالیت برای بدست آوردن شغل وزارت یا نمایندگی مجلس
د- تاسیس یک موسسه تجارتی یا مالی خصوصی
9- در مجلس عصرانه ای که به عده ای از دوستان صمیمی (همجنس) دور هم جمع شده اید ، بیشتر مایلید درباره چه مطالبی بحث کنید؟
الف- معنی و مفهوم زندگی
ب- پیشرفتهای جدید علوم
ج-ادبیات
د- رفاه اجتماعی
10- در تعطیلات تابستان آینده در صورت تواناییهای لازم ، اشتغال به کدامیک از فعالیتهای زیر را بیشتر ترجیح خواهید داد؟
الف- کارموقت در یک موسسه تحقیقات علمی
ب-استراحت در یک محل بی سر و صدا و لذت بردن از مناظر زیبای طبیعت
ج- مطالعه درباره زندگی رهبران
د- شرکت در یک دوره کار آموزی حرفه ای
11- سفرهای اکتشافی اشخاص برجسته ای مانند کریستف کلمب و ماژلان برای کشف سرزمین های ناشناخته از چه لحاظ به نظر شما بیشتر مهم هستند؟
الف- غلبه بشر را بر نیروی طبیعت نشان می دهد؟
ب- معلومات ما را در زمینه جغرافیا ، هواشناسی و اقیانوس شناسی افزایش می دهد.
ج- موجب دوستی بیشتری بین افراد و ملتها می شود.
د- هر یک از این اکتشافات به سهم خود ما را در درک عظمت خداوند یاری می دهد.
12- به نظر شما چه ملاکی باید اساس رفتارهای انسان قرار گیرد؟
الف- معتقدات مذهبی
ب- معیارهای زیبایی
ج- معیارهای گروه شغلی وهمکاران
د- معیارهای نوع دوستی
13- به کدامیک از مشاهیر زیر بیشتر علاقمندید؟ و اگر استعداد کافی برای مشاغل زیرداشته باشید کدامیک را بیشتر ترجیح خواهید داد؟
الف- معلم
ب- فرماندار
ج- بازرگان
د-محقق
14- چه نوع زنی را بیشتر مایلید به عنوان همسر خود انتخاب کنید ( خانمها به قسمت دوم این سوال پاسخ بدهند)؟
الف- سرزباندار و اجتماعی
ب- علاقمند به کمک به دیگران
ج- پایبند اصول مذهبی
د- سرشار از استعداد هنری
برای خانمها: چه نوع مردی را مایلید به عنوان شوهر خود انتخاب کنید؟
الف- در حرفه و کار خود موفق بوده و مورد تحسین دیگران باشد.
ب- علاقمند به کمک کردن به دیگران باشد.
ج- در زندگی خود به طور کلی پایبند اصول مذهبی باشد.
د- استعداد هنری داشته باشد.
15- یک نسخه نفیس خطی قدیم قرآن از نظر شما یادآور چیست؟
الف- نشانه رابطه معنوی انسان با خدا است.
ب- یک اثر گرانبها و نادر است.
ج- نشانه قدرت و نفوذ اسلام در جهان است.
د- نشانه هماهنگی و زیبایی در هنر قدیم است.
پاسخنامه
تاریخ آزمایش : / / نام ونام خانوادگی: ………………………………………………… زن/ مرد تاریخ تولد : / /
محل تولد: ………………………………………….. میزان تحصیلات : …………………………………………………….. رشته تحصیلی : …………………………….
دانشگاه: . ……………………………………………………………….
دبیرستان: …………………………………………………………………
شغل : …………………………………………………………………..
بخش اول بخش دوم
شماره
الف
ب
ج
د
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
شماره
الف
ب
شماره
الف
ب
1
16
2
17
3
18
4
19
5
20
6
21
7
22
8
23
9
24
10
25
11
26
12
27
13
28
14
29
15
30
ن
ق
ه
ا
س
م
نمره خام
مقدار اصلاح
2+
1-
4+
2-
2+
5-
نمره اصلاح شده
23