تارا فایل

پرسشنامه باورهای خودکارآمدی معلمان در تدریس علوم به عنوان یک درس پژوهش محور


پرسشنامه خودکارآمدی تدریس علوم به عنوان یک درس پژوهش محور (دیرا – اسمولک، 2004)

ردیف

عبارات
کاملاً مخالف
مخالف
نظری ندارم
موافق
کاملاً موافق
1
توانایی ارایه مثالهای معنیدار

2
توانایی راهنمایی دانشآموزان برای طرح پرسشهای علمی

3
توانایی پاسخگویی به سوالات علمی دانشآموزان

4
اجازه به فراگیران برای مطرح کردن مباحث مورد نظر خود

5
توانایی ارایه سرنخهای مفید در آغاز بحثها

6
توانایی طرح سوالات و مطالب جذاب

7
توانایی متمرکز نمودن دانشآموزان بر بحثهای اصلی

8
توانایی انتخاب بهترین شیوه نشان دادن واقعیتها

9
هدایت دانشآموزان به موقعیتهای یافتن پاسخ سوالات

10
توانایی تشویق دانشآموزان به فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز

11
توانایی مشارکت دادن دانشآموزان در بحثها

12
توانایی کمک به دانشآموزان در تحلیل دادهها

13
توانایی فراهم آوردن ملاکهایی برای تحلیل مطالب

14
توانایی فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز برای تسهیل روند پژوهش دانشآموزان

15
توانایی فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز برای کمک به دانشآموزان در شکلدهی تجارب خود

16
توانایی ارایه پیشنهادها و مثالهای مختلف

17
توانایی ارایه فرصتهایی به دانشآموزان برای هماهنگ ساختن توضیحات درس با مشاهدات خود

18
توانایی تبدیل دانشآموزان به تصمیم گیرندگانی انتقادی

19
توانایی هدایت دانشآموزان به سمت بحثهای مبتنی بر آزمایش

20
توانایی طرح دیدگاههای مختلف علمی

21
توانایی تشریح تجارب خود برای دانشآموزان

22
توانایی تشویق دانشآموزان به آزمونگری مستقل

23
توانایی وارد کردن دانشآموزان در مباحث

24
توانایی سوق دادن دانشآموزان به سوی نظریههای قابل قبول علمی

25
توانایی پیوند دادن توضیحات دانشآموزان با یافتههای علمی

26
فراهم نمودن امکان ارتباط و تبادل نظر بین دانشآموزان

27
توانایی راهنمایی دانشآموزان برای تشکیل ساختار علمی مطالب

28
فراهم نمودن امکان تبادل یافتهها بین دانشآموزان و تعدیل یافتهها

29
توانایی تشویق دانشآموزان به مرور و پرسش در مورد نتایج

30
توانایی کمک به دانشآموزان در بیان روشن توضیحات آنها

31
توانایی پخته کردن توضیحات مشارکتی دانشآموزان

32
کمک به دانشآموزان برای ایجاد ارتباط بین حقایق علمی و مطالب کلاس

33
کمک به دانشآموزان برای تجدید نظر در تجارب قبلی

34
کمک به دانشآموزان برای ایجاد چارچوب منظم تبادل نتایج

معرفی پرسشنامه:
این پرسشنامه توسط دیرا – اسمولک در سال 2004 طراحی شده و شامل 34 گویه است که باورهای خودکارآمدی معلمان در تدریس علوم به عنوان یک درس پژوهش محور را در قالب 5 مولفه خودکارآمدی در درگیر ساختن فراگیران با مسایل علمی، خودکارآمدی در اهمیت دادن به شواهد علمی، خودکارآمدی در فرمول بندی توضیحات، خودکارآمدی در پیوند دادن توضیحات با دانش علمی و خودکارآمدی در گفتگو و تعدیل توضیحات اندازهگیری مینماید. گویههای پاسخگویی به سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج درجهای لیکرت (کاملاً مخالف تا کاملاً موافق) و شیوه نمرهگذاری آنها نیز از "1" تا "5" است. ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس برابر 844/0 بدست آمد و ضرایب آلفای کرونباخ ابعاد پرسشنامه نیز در دامنه 709/0 تا 744/0 قرار داشت. روایی پرسشنامه نیز مطلوب گزارش گردید (شیربگی و همکاران، 1394).

مولفهها
تعداد سوالا مربوط به هر مولفه
درگیر ساختن فراگیران با مسایل علمی
1 الی 7
اهمیت دادن به شواهد علمی
8 الی 15
فرمول بندی توضیحات
16 الی 21
پیوند دادن توضیحات با دانش علمی
22 الی 27
گفتگو و تعدیل توضیحات
28 الی 34

روش نمرهگذاری:
نحوه نمرهگذاری تمامی گویهها به شکل جدول زیر خواهد بود:

گزینه
کاملاً مخالف
مخالف
نظری ندارم
موافق
کاملاً موافق
امتیاز
1
2
3
4
5

***************************************
منبع:
شیربگی، ناصر ؛ رضایی، کیهان ؛ زندی، خلیل (1394). اعتباریابی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی معلمان در تدریس علوم به عنوان یک درس پژوهش محور. دو ماهنامه علمی – پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 8، شماره 3، مرداد و شهریور 1394، صص 171-177.
*************************************


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود