تارا فایل

پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتیس 1998




پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتیس(1998)
پرسشنامه ارزیابی سرمایه فکری، که توسط بونتیس (1998) ساخته شده است که دارای 42 سوال بسته پاسخ می باشد . این سازه دارای سه مولفه سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای(مشتری) را در میان مدیران و کارشناسان شرکت سهامی بیمه آسیا مورد اندازه‏گیری قرار می دهد.
مولفه های پرسشنامه
ردیف
مولفه ها
گویه های مربط به هر مولفه
1
سرمایه انسانی
2-5-7-9-11-13-17-18-24-25-26-31-33-34-37

سرمایه ساختاری
3-4-8-12-14-21-22-27-28-32-38-39-40
3
سرمایه ارتباطی(مشتری)
1-6-10-15-16-19-20-23-29-30-35-36-41-42
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه
سرمایه فکری از نگاه مدیریتی، مجموع سرمایه انسانی و ساختاری نظیر دانش، تجربه کاربردی، فناوری سازمانی، روابط و مهارت های تخصصی است که با خلق مزیت رقابتی، حیات سازمان در بازار را به ارمغان می آورند(شهائی و الهی،1389).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از سرمایه فکری نمرهای است که کارکنان به سوالات42گویه ای پرسشنامه سرمایه فکری میدهند .
مقیاس پرسشنامه
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت (کاملا مخالف ،1؛ مخالف ،2؛ بی نظر 3؛ موافق ،4؛ کاملا موافق ،5؛) میباشد.
( توجه مقیاس لیکرت در انتهای پرسشنامه کاملا توضیح داده شده است.)
کاملا موافق
موافق
بی نظر
مخالف
کاملا مخالف
گزینه
5
4
3
2
1
امتیاز
کاملا مخالفکاملا موافق

اطلاعات شما روی نتیجه پژوهش موثر خواهد بود؛ پس لطفا با دقت و بدون جهت گیری به سوالات پاسخ دهید
سن
20-25

26-30

31-35

35 به بالا

میزان تحصیلات
دیپلم و پاینتر

فوق دیپلم

لیسانس

کارشناسی و بالاتر

سابقه خدمت
5 سال و کمتر

6 تا 10سال

11 تا15سال

بیشتر از 15 سال

جنسیت
زن

مرد

ردیف
نظر شما راجع به هر یک از گویه های زیر چه می باشد
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق

1
2
3
4
5
1
مشتریان عموما از سازمان ما راضی هستند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
2
در کل سطح شایستگی کارمندان ما برابر با ایده آل ترین سطح
شایستگی است.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
3
سازمان ما دارای کمترین هزینه های به ازای هر معامله (در میان
سازمان های مربوطه( است.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
4
ما دائما نسبت هزینه به درآمد را بهبود می بخشیم.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
5
هنگامی که کارمندی سازمان را ترک می کند، ما برنامه تربیتی جانشین پروری برای جایگزینی اش نداریم.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
6
ماتا حد زیادی زمان حل مشکل مشتری را کاهش داده ایم.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
7
برنامه ریزان کسب و کار ما دائما طبق برنامه و جدول زمانبندی در راستای توسعه سازمان پیش می روند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
8
نسبت درآمد بدست آمده به ازای هر کارمند در سازمان، در مقایسه با سازمان های مشابه بهترین است
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
9
سازمان، از کار گروهی کارکنان حمایت می کند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
10
سهم بازار ما طی چند سال گذشته در مقایسه با سازمان های مشابه دائما افزایش یافته است.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
11
سازمان ما توسعه و حفظ روابط درونی در میان گروه های مختلف را پرورش و ترویج نمی کند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
12
زمان انجام کامل یک معامله در این سازمان بهترین (کمترین زمان) است.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
13
سازمان ما دائما ایده های جدیدی را خلق می کند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
14
ما درصد بزرگی از ایده های جدیدمان را حمایت و اجرا می کنیم.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
15
روابط مستمر ، پایا و بلند مدت ما با مشتریانمان، بوسیله دیگران در این صنعت مورد تحسین قرار می گیرد.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
16
سازمان ما بیشتر از هر سازمانی در این صنعت در حفظ خدمات ارزش افزوده تلاش و کوشش می کند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
17
شرکت هر زمانی که ضرورت آموزش و ارتقا کارمندان را احساس کند از آن حمایت می کند
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
18
کارکنان شرکت ما خلاق و باهوش در نظر گرفته می شوند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
19
نسبت به شرکت های دیگر، مشتریان ما به سازمان ما وفادار هستند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
20
هنگامی سازمان کسب و کار جدیدی را شروع می کند، مشتریان ما را در مقایسه با رقبا، بیشتر انتخاب می کنند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
21
سازمان ما بخاطر کارا بودن به خودش می بالد.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
22
وقتی کسی ایده ای را خلق می کند، ما دانش را آنگونه که باید در درون سازمان تسهیم و تقسیم نمی کنیم.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
23
ما دائما با مشتریانمان ارتباط برقرار می کنیم تا بفهمیم آنها از ما چه می خواهند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
24
کارمندان ما از سازمان رضایت دارند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
25
کارمندان ما همواره در بهترین حالت خود کار می کنند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
26
برنامه استخدامی ما بهترین داوطلبان را جذب می کند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
27
سیستم اطلاعاتی ما دستیابی به اطلاعات مربوطه را ساده ساخته است.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
28
اگر بعضی افراد بطور غیرمنتظره ای سازمان را ترک کنند، ما به دردسر بزرگی می افتیم
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
29
اکثر کارکنان سازمان بازار های هدف و مشتریان مورد نظر شرکت را درک و شناسایی می کنند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
30
ما معمولا درباره این موضوع که مشتری درباره ما چه فکر می کند یا از ما چه می خواهد نگران نیستیم.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
31
کارکنان سازمان بندرت درباره اعمال خود تعمق و تفکر می کنند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
32
این سازمان دارای بوروکراسی(کاغذ بازی) کسل کننده و مهارنشدنی است.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
33
کارکنان سازمان از یکدیگر می آموزند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
34
کارکنان به ابراز نظرات و عقاید خود در بحث های گروهی تشویق می شوند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
35
ما بر روی خواسته ها و نیازهای مشتریان سرمایه گذاری می کنیم تا آنها را خشنود و راضی سازیم.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
36
ما اغلب چیزه
ای جدیدی را شروع می کنیم که مشتریان ما آنها را نمی خواهند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
37
سازمان ما به این نتیجه رسیده که بیشترین بهره وری را از کارمندانش بدست می آورد.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
38
ساختار سازمانی ما از اینکه کارمندان از لحاظ خانوادگی خیلی از هم دور باشند ممانعت به عمل می آورد.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
39
جو و فرهنگ سازمان حمایتی و آرامبخش است
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
40
در سازمان افرادی هستند که با عملکرد خود، سطح عملکرد سایرین را پایین می آورند.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
41
ما اطمینان داریم که مشتریان ما به انجام تجارت و کسب و کار با ما ادامه خواهند داد.(یعنی به رابطه خود را ما ادامه می دهند).
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق
42
ما تحت هر شرایطی، تا جایی که امکان دارد از مشتریان خود بازخورد دریافت می کنیم.
کاملاً مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
کاملا موافق

مدل سرمایه فکری
توجه شکل زیر یک مدل آماده بر تحقیق شما میباشد در صورتی که تحقیق شما از دو متغیر تشکیل شده است مدل خالی را با مشاهده مدل تکمیل شده پر کنید و در صورتی که تحقیق شما فقط یک متغیر دارد مدل خالی و فلش را پاک کنید.

ییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

نمره گذاری پرسشنامه
این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت می باشد که از 1 تا 5 نمره گذاری شده است.
به دو طریق می توان از تحلیل این پرسشنامه استفاده کرد
A. تحلیل بر اساس مولفههای پرسشنامه
B. تحلیل بر اسا س میزان نمره به دست آمده
تحلیل بر اساس مولفه های پرسشنامه
به این ترتیب که ابتدا پرسشنامهها را بین جامعه خود تقسیم و پس از تکمیل پرسشنامهها داده ها را وارد نرم افزار اس پی اس اس کنید. البته قبل از وارد کردن داده ها شما باید پرسشنامه را در نرم افزار اس پی اس اس تعریف کنید و سپس شروع به وارد کردن داده ها کنید.
چگونگی کار را برای شفافیت بیشتر به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم
مرحله اول. وارد کردن اطلاعات تمامی سوالات پرسشنامه ( دقت کنید که شما باید بر اساس طیف لیکرت عمل کنید مثلا اگر شخصی سوال 7 پرسشنامه را خیلی کم انتخاب کرده است شما باید در پرسشنامه در جلوی سوال 7 عدد 1 ( خیلی کم ) را بگذارید.
مرحله دوم. پس از وارد کردن داده های همه سوالات، سوالات مربوط به هر مولفه را کمپیوت(compute) کنید. مثلا اگر مولفه اول X و سوالات آن 1 تا 7 است شما باید سوالات 1 تا 7 را compute کنید تا مولفه x ایجاد شود.
به همین ترتیب همه مولفه ها را ایجاد کنید و پس از این کار در نهایت شما باید همه مولفه ها که ایجاد کردید را با هم compute کنید تا این بار متغیر اصلی تحقیق به وجود بیاید که به طور مثال متغیر مدیریت دانش یا … است.
مرحله سوم. حالا شما هم مولفهها را به وجود آورده اید و هم متغیر اصلی تحقیق را؛ حالا می توانید از گرینه آنالیز هر آزمونی که می خواهید برای این پرسشنامه( متغیر) بگیرید.
مثلا می توانید آزمون توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد، واریانس) یا می توانید آزمون همبستگی را با یک متغیر دیگر بگیرید.
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید.
توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید
مثال: حد پایین نمرات پرسشنامه به طریق زیر بدست آمده است
تعداد سوالات پرسشنامه* 1 = حد پایین نمره
حد پایین نمره
حد متوسط نمرات
حد بالای نمرات
42
126
210
– در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 42 تا 84 باشد، میزان سرمایه فکری در این جامعه ضعیف می باشد.
– در صورتی که نمرات پرسشنامه بین84 تا 126 باشد، میزان سرمایه فکری در سطح متوسطی می باشد.
– در صورتی که نمرات بالای 126 باشد، میزان سرمایه فکری بسیار خوب می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.

پایایی این پرسشنامه در تحقیق آقاجان زاده ، حمید(1390) با الفای کورنباخ 82/0 بدست امده است
:نام متغیر
میزان آلفای کرونباخ
سرمایه فکری
82/0
منابع
منبع: آقاجان زاده ، حمید(1390) بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سرمایه فکری در شرکت سهامی بیمه آسیا شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
شهائی،بهنام؛الهی،احمد(1389).بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران،مدیریت دولتی ،دوره 2 شماره 5


تعداد صفحات : 8 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود