پرسشنامه بلوغ عاطفی یاشویر سینک و بهارگاوا (EMS)
ردیف
عبارت
خیلی زیاد
زیاد
نامشخص
احتمالا
هرگز
1
آیا دچار ناراحتی روانی هستید؟
2
آیا از پیشامدهای آینده می ترسید؟
3
آیا هیچگاه قبل از رسیدن به هدف از کار دست می کشید؟
4
آیا برای تکمیل کار شخصی تان از دیگران کمک می گیرید؟
5
آیا بین امیال و اهدافتان تفاوتی وجود دارد؟
6
آیا احساس می کنید کم حوصله هستید؟
7
آیا فکر می کنید لجوج هستید؟
8
آیا نسبت به دیگران حسادت می کنید؟
9
آیا در اثر خشم کنترل خود را از دست می دهید؟
10
آیا در تخیلات و رویای روز غرق می شوید؟
11
آیا اگر به هدفتان نرسید احساس حقارت می کنید؟
12
آیا از لحاظ جسمی و ذهنی احساس ناراحتی می کنید؟
13
آیا دوست دارید دیگران را اذیت کنید؟
14
آیا در لغزش های خود دیگران را سرزنش می کنید؟
15
وقتی با دیگران موافق نیستید با آنها دعوا می کنید؟
16
آیا احساس خستگی بیش از حد می کنید؟
17
آیا از دیگران خود را پرخاشجوتر می دانید؟
18
آیا در عالم خیال غرق می شوید؟
19
آیا احساس می کنید خودمحور هستید؟
20
آیا از خودتان احساس نارضایی می کنید؟
21
آیا در ارتباط با دوستان و آشنایان احساس فشار می کنید؟
22
آیا از دیگران متنفرید؟
23
آیا خودتان را تحسین می کنید؟
24
آیا از شرکت در اجتماعات امتناع می کنید؟
25
آیا وقت زیادی صرف خودتان می کنید؟
26
آیا دروغ می گوئید؟
27
آیا لاف می زنید؟
28
آیا تنهایی را خیلی دوست دارید؟
29
آیا اساساً مغرور هستید؟
30
آیا از کار، گریزان هستید؟
31
آیا با وجود اطلاع از کار مورد نظر، وانمود می کنید که آن را نمی دانید؟
32
آیا با وجود ندانستن کاری خاص، وانمود به دانستن آن می نمائید؟
33
آیا با وجود مقصر بودن به جای پذیرش آن می کوشید حق را به جانب خود بدانید؟
34
آیا از نوعی ترس رنج می برید؟
35
آیا گاهی تعادل روانی خود را از دست می دهید؟
36
آیا هیچوقت دست به سرقت چیزی می زنید؟
37
آیا بدون توجه به قواعد و قوانین اخلاقی دست به عمل می زنید؟
38
آیا نسبت به زندگی بدبین هستید؟
39
آیا اراده شما ضعیف است؟
40
آیا تحمل نظرات دیگران را ندارید؟
41
آیا دیگران شما را قابل اعتماد می دانند؟
42
آیا دیگران با نظرات شما مخالفت می کنند؟
43
آیا دوست دارید دنباله رو دیگران باشید؟
44
آیا با نظرات گروهتان مخالفت می کنید؟
45
آیا دیگران شما را فردی غیر مسئول می دانند؟
46
آیا به کار دیگران ابراز علاقه نمی کنید؟
47
آیا دیگران در کمک گرفتن از شما تردید می کنند؟
48
آیا به کار خود بیش از کار دیگران اهمیت می دهید؟
شیوه نمره گذاری:
این پرسشنامه شامل 48 سوال است که هدف آن بررسی ابعاد مختلف بلوغ عاطفی (عدم ثبات عاطفی، بازگشت عاطفی، فروپاشی شخصیت، ناسازگاری اجتماعی و فقدان استقلال) میباشد. طیف پاسخدهی آن بر اساس لیکرت تنظیم شده که در جدول زیر امتیاز مربوط به هر گزینه ارائه گردیده است:
گزینه
خیلی زیاد
زیاد
نامشخص
احتمالا
هرگز
امتیاز
5
4
3
2
1
این پرسشنامه دارای 5 بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و نیز سوالات مربوط به هر بعد ارائه شده است:
بعد
سوالات مربوطه
عدم ثبات عاطفی
10-1
بازگشت عاطفی
20-11
فروپاشی شخصیت
30-21
ناسازگاری اجتماعی
40-31
فقدان استقلال
48-41
برای بدست آورن امتیاز در هر بعد، مجموع امتیازات مربوط به تک تک سوالات آن بعد را محاسبه نمائید. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه مجموع امتیازات کل سوالات پرسشنامه را با هم جمع نمائید.
تغییر نمرات:
نمره بدست آمده از کل پرسشنامه را میتوان بر اساس جدول زیر تفسیر نمود:
نمرات
تغییر
80-50
بسیار با ثبات
88-81
نسبتاً با ثبات
106-89
بی ثبات
140-107
بسیار بی ثبات
در زیر توضیحاتی اجمالی در خصوص مفاهیم هر بعد ارائه گردیده است:
الف) معیار عدم ثبات عاطفی: این عامل مجموعه ای از عدم قابلیت در حل و فصل مشکلات، زودرنجی، نیازها، نیاز به کمک در کارهای روزمره، آسیب پذیری، لجاجت و تندخویی میباشد.
ب) معیار بازگشت عاطفی: بازگشت عاطفی هم گروه بزرگی از عوامل است که نماینده عواملی چون احساس حقارت، بیقراری، خصومت، پرخاشگری و خودمداری است.
ج) ناسازگاری اجتماعی: چنین شخصی فاقد قابلیت انطباق اجتماعی است دچار نفرت است گوشه گیر و در عین حال متکبر است دروغ میگوید و تنبلی میکند.
د) فروپاشی شخصیت: این عامل شامل کلیه علائمی است که نشان دهنده فروپاشی شخصیت است مانند واکنش سازی، هراس، دلیل تراشی، بدبینی و رفتار ضد اخلاقی است.
ه) فقدان استقلال: چنین فردی وابستگی انگلی نسبت به دیگران نشان میدهد خودبین است رغبتهای محسوس ندارد و مردم او را غیر قابل اعتماد میدانند.
روایی و پایایی:
روایی این مقیاس در برابر معیارهای بیرونی یعنی پرسشنامه سازگاری حوزه " گها" برای دانشجویان کالج توسط سینها و سینگ تعیین شده است. در این پرسشنامه حوزه گها، سازگاری عاطفی دانشجویان کالج را اندازه میگیرد و تعداد سوالات این حوزه 21 مورد است .همبستگی گشتاوری حاصل بین کل نمرات در 21 سوال حوزه گها و کل نمرات در مقیاس بلوغ عاطفی 67/0 (به نقل از حافظ آبادی و بافتی، 1386). پایایی توسط آزمون – باز آزمون بر روی دانشجویان اندازهگیری شد که شامل دختران و پسران 24-20 ساله بودند. فاصله زمانی بین این دو آزمون 6 ماه بود و همبستگی گشتاوری بین این دو اجرا 75/0 بود (به نقل از ایمانی و همکاران، 1388)
******************************************
منابع:
حافظ آبادی، فهیمه و بافتی، فاطمه (1386). تفاوت بلوغ عاطفی دانشجویان خانم 30-18 ساله. پایان نامه کارشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
ایمانی، رویا ؛ محب، نعیمه (1388). رابطه بین بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری فرزندانشان، زن و مطالعات خانواده. سال دوم، شماره ششم، زمستان.
*****************************************