تارا فایل

پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده بر اساس مدل مارسیک و واتکینز



پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده بر اساس مدل مارسیک و واتکینز (DLOQ)

پرسشنامه ی ابعاد سازمان یادگیرنده که توسط اساتید دانشگاه جورجیا به نام های دکتر کارن واتکینس و دکتر مارسیک بر اساس یک مدل یکپارچه از سازمان یادگیرنده در سال 1996 تهیه شده است و در برخی از تحقیقات داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته شده است. این پرسشنامه شامل 43 سوال و 5 گزینه می باشد و هفت مولفه را می سنجد. هدف پرسشنامه ارزیابی سازمان ها در ابعاد یادگیری فردی، تیمی و سازمانی

شیوه تکمیل: نظر خود را در رابطه با سوال های زیر با توجه به مواقعیت های موجود و با انتخاب گزینه مناسب منعکس نمایید.
ردیف
عبارات
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
1
افراد در فضای باز و راحت روی اشتباهات بحث می کنند تا از آنها یاد بگیرند.

2
افراد مهارتهایی را که برای وظایف کاری آینده خود نیاز دارند می آموزند.

3
افراد به یکدیگر در یادگیری کمک می کنند.

4
افراد می توانند پول و دیگر منابع مورد نیاز را برای کمک به یادگیری در اختیار گیرند.

5
به افراد فرصت کافی داده می شود تا یاد بگیرند.

6
افراد به مشکلات به عنوان فرصتی برای یادگیری می نگرند.

7
به افراد بخاطر یادگیریشان پاداش داده می شود.

8
افراد بازخوردهای آزاد و صادقانه ای به یکدیگر می دهند.

9
افراد پیش از سخن گفتن به دیدگاه های دیگران گوش می دهند.

10
افراد تشویق می شوند تا "چرایی و دلایل" امور را بدون توجه به سلسله مراتب بپرسند.

11
هر زمان که افراد دیدگاه خودشان را بیان می کنند، از دیگران هم می خواهند تا نظر خود را بگویند.

12
افراد با یکدیگر با احترام برخورد می کنند.

13
افراد برای ایجاد اعتماد، وقت صرف می کنند.

14
تیمها/ گروه ها برای هماهنگی (سازگاری) اهدافشان در صورت نیاز، آزادند.

15
تیمها و گروه ها بدون توجه به سلسله مراتب، فرهنگ یا سایر تفاوتها، با اعضا برخوردی یکسان دارند.

16
تیمها / گروه ها، هم بر وظایف و هم بر خوب عمل کردن گروه تمرکز می کنند.

17
تیمها / گروه ها در نتیجه مباحثات گروهی و اطلاعات جمع آوری شده ، در افکار خود تجدید نظر می کنند.

18
تیمها / گروه ها بخاطر موفقیتهای گروهی / تیمی پاداش می گیرند.

19
به تیمها / گروه ها اطمینان داده می شود که فدراسیون بر مبنای توصیه ها و نظرات آنها عمل خواهد کرد.

20
از ارتباطات دو طرفه (نظیر نظام پیشنهادها، تابلو اعلانات الکترونیک، یا نشست های آزاد و غیر رسمی) بر یک مبنای منظم استفاده می شود.

21
افراد را قادر می سازد تا اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمان که بخواهند، به سرعت و به سادگی بدست آورند.

22
یک پایگاه داده ای به روز شده از مهارتهای کارکنان وجود دارد.

23
سیستم هایی برای ارزیابی عملکرد وجود دارد.

24
افراد درسهای آموخته شده خویش را در دسترس همه کارکنان قرار می دهند.

25
نتایج حاصل از وقت و منابع صرف شده در آموزش را اندازه می گیرند.

26
افراد را به منظور بروز ابتکار شناسایی می کنند (شناسایی افراد مبتکر).

27
به افراد در مورد نوع شغل و وظایف کاری شان حق انتخاب می دهند.

28
از افراد می خواهند تا در آرمان (تصویر آینده ی) سازمان مشارکت کنند.

29
به افراد اجازه می دهند تا منابع مورد نیاز برای تکمیل کارشان را خودشان کنترل کنند.

30
از افرادی که ریسکهای محاسبه شده دارند حمایت می شود.

31
بین آرمانهایی که در سطوح مختلف گروه های کاری وجود دارد هماهنگی ایجاد می شود.

32
به افراد کمک می کنند تا بین کار و خانواده شان توازن ایجاد کنند.

33
افراد را تشویق می کنند تا جهانی بیاندیشند.

34
همه را تشویق می کنند تا نظرات ذینفعان را در فرایند تصمیم گیری وارد کنند.

35
اثر تصمیمات را بر روحیه ی کارکنان در نظر می گیرند.

36
با اجتماعات بیرون از سازمان به منظور برآوردن نیازهای هر دو طرف (سازمان و اجتماعات) کار می کند.

37
افراد را تشویق می کنند تا برای حل مشکلات از تمام اعضای سازمان کمک بگیرند.

38
مدیران عمدتاً از درخواستهایی که جهت آموزش و (ایجاد) فرصتهای یادگیری ارائه می شود حمایت می کنند.

39
مدیران اطلاعات به روز در مورد رقبا، روندهای صنعت و جهت های سازمانی را با کارکنان در میان می گذارند.

40
مدیران دیگران را به منظور کمک به اجرای آرمان سازمان توانمند می سازند.

41
مدیران افراد تحت رهبری خود را تعلیم داده و آنها را راهنمایی می کنند.

42
مدیران به طور مستمر در جستجوی فرصتهایی برای یادگیری هستند.

43
مدیران از سازگاری اعمال و فعالیتهای سازمان با ارزشهای سازمان اطمینان دارند.

ابعاد پرسشنامه

ابعاد سازمان یادگیرنده
سطوح
ابعاد
شاخص های مربوط به هر بعد

سطح فردی
1. یادگیری مداوم
سوال (7-1)

2. تحقیق و جستجو و گفت و شنود
سوال (13-8)

سطح تیمی
3. یادگیری تیمی (گروهی)
سوال (19-14)

سطح سازمانی
4. سیستم های ادغام شده
سوال (25-20)

5. توانمندسازی
سوال (31-26)

6. پیوند با سیستم
سوال (37-32)

7. رهبری راهبردی
سوال (43-38)

نمره گذاری پرسشنامه براساس طیف لیکرت پنج درجه ای و از خیلی کم تا خیلی زیاد می باشد.
گزینه
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
امتیاز
1
2
3
4
5

محاسبه امتیازبندی
نحوه امتیازبندی در این پرسشنامه از مجموع امتیازات مکتسبه در هر سوال میزان تحقق سازمان یادگیرنده مشخص می شود.
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید.توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید
حد پایین نمره
حد بالای نمرات
43
215

امتیازات خود را از 43 عبارت فوق با یکدیگر جمع نمایید. حداقل امتیاز ممکن 43 و حداکثر 215 خواهد بود.
نمره بین 43 تا 80 : میزان تحقق سازمان یادگیرنده، کم است.
نمره بین 100 تا 130 : میزان تحقق سازمان یادگیرنده، متوسط است.
نمره بالاتر از 130 : میزان تحقق سازمان یادگیرنده، زیاد است .

روایی و پایایی
برای تعیین ضریب پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرنباخ استفاده شد. آلفای کرونباخ یک ضریب پایایی است که میزان همبستگی اعضای یک مجموعه را با هم منعکس می کند.
ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده برای پرسشنامه های فن آوری اطلاعات و ابعاد سازمان یادگیرنده در ادامه آمده است.
ابعاد سازمان یادگیرنده
پرسش ها
آلفای کرونباخ
اعتبار
یادگیری مستمر
1 تا 7
0.889
تایید
پرسش و گفتگو
8 تا 13
0.865
تایید
یادگیری تیمی
14 تا 19
0.895
تایید
توانمندسازی
20 تا 25
0.822
تایید
سیستم جایگیری
26 تا 31
0.869
تایید
ارتباط سیستم
32 تا 37
0.945
تایید
رهبری استراتژیک
38 تا 43
0.928
تایید

پایایی سطوح یادگیری سازمانی
سطوح یادگیری سازمانی
پرسش ها
آلفای کرونباخ
اعتبار
یادگیری فردی
1 تا 13
0.932
تایید
یادگیری گروهی
14 تا 19
0.895
تایید
یادگیری سازمانی
20 تا 43
0.965
تایید

منبع:

راشد، اکرم، (1388)، تبیین ارتباط میزان استفاده از IT با درجه تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده در فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شمال .


تعداد صفحات : 5 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود