تارا فایل

پاورپوینت یادگیری معکوس


یادگیری معکوس

فهرست
روش آموزش معکوس
آموزش معکوس چیست؟
تدریس معکوس…. نیست
مراحل پیشنهادی برای وارونه کردن کلاسهای سنتی
رفع باورهای غلط در کلاس معکوس
چالش ها و مزایا
هشدارها
منابعی برای اجرای تدریجی کلاس معکوس

روش آموزش معکوس
اولین کتاب آموزش معکوس در سال2012توسط برگمان و سیمز تالیف شد.
در کلاس معکوس یادگیری دانش آموزان در کلاس و خارج از کلاس صورت می گیرد.
آموزش معکوس از دو بخش اصلی تشکیل شده است، یادگیری تعاملی و ارتباطی داخل کلاس و تعلیم با کمک رایانه خارج از کلاس درس.

وسیله ای برای افزایش تعامل و زمان تماس شخصی بین دانش آموزان و معلمان.
محیطی که دانش آموزان مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می گیرند.
کلاسی که معلم آن «حکیم روی صحنه» نیست، بلکه «راهنمای کناری» است.
آمیزه ای از آموزش مستقیم با یادگیری سازنده گرا.
کلاسی که دانش آموزانی که به دلیل بیماری یا فعالیت های فوق برنامه مانند دو و میدانی یا سفرهای صحرایی غیبت می کنند، در آن جا نمانند.
کلاسی که در آن محتوا برای بازبینی یا اصلاح به طور دائم بایگانی می شود.
کلاسی که همه دانش آموزان در آن مشغول یادگیری خود هستند.
مکانی که در آن همه دانش آموزان می توانند آموزش شخصی دریافت کنند
آموزش معکوس چیست؟

تدریس معکوس…. نیست
جایگزینی معلمان با فیلم ها.
ایجاد یک دوره آنلاین
فعالیت دانش آموزان بدون ساختار
دانش آموزانی که کل زمان کلاس را به صفحه کامپیوتر خیره می شوند.
دانش آموزانی که در انزوا کار می کنند.

در این روش یادگیری بهترین زمان ارتباط معلم و فراگیر هنگامی است که فراگیران برای برطرف کردن سوالات به کلاس درس می آیند.

هر آموزش بر سه عنصر محتوا، ارتباط و کنجکاوی استوار است.

در کلاس معکوس قوه ی کنجکاوی دانش آموزان برانگیخته می شود.

برای داشتن یک کلاس معکوس خوب باید موارد مختلفی از جمله
همکاری، آموزش دانش آموز محور، فضای مناسب، زمان کافی،
پشتیبانی فنی و بازتاب متفکرانه به کار گرفته شود.

مراحل پیشنهادی برای وارونه کردن کلاسهای سنتی:

گزینش بخشهایی از مفاهیم درسی که با مدل چرخشی نزدیکی بیشتری دارند از جمله مفاهیمی که حفظی نیستند و مجالی برای ابراز مهارتهای دانش آموزان باشد. همچنین مطالبی که اغلب باعث کسر نمره دانش آموزان در روشهای سنتی می شود.
داشتن طرح درس با الگوی کلاس معکوس از قبیل تهیه ی محتوای دیجیتالی مناسب، در نظر گرفتن فعالیتهای درون کلاسی مناسب.
هماهنگی بین محتوای خارج و داخل کلاس، بدین معنی که هدفهای آموزش و آنچه که باید دانش آموزان قبل از ورود به کلاس بداند مشخص شود.

هماهنگی بین محتوای آموزشی و نیازهای دانش آموزان، با توجه به اینکه معلم دانش آموزان خود و نیازهای آنها را می شناسد توصیه می شود که معلم محتوای آموزشی را تهیه کند و آنها را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.

تشویق و ترغیب دانش آموزان به انجام فعالیتهای بعدی در خارج از کلاس معکوس یا چرخشی یک فعالیت مستمر است و اگر از بیرون به آن نگاه شود، چرخه ای که با فعالیت خارج از کلاس آغاز می شود، درون کلاس ادامه پیدا می کند و دوباره به خارج کلاس می رود. برای ادامه این چرخه، می بایست دانش آموزان تشویق شوند که فعالیت بیرون از کلاس را انجام دهند تا مبادا این چرخه از حرکت بایستد.

رفع باورهای غلط در کلاس معکوس
ابتدا یک گروه مجازی، شبکه اینترنتی و یا هر امکان مجازی دیگری را به دانش آموزان و والدین آنها معرفی نمایند.
دبیر در تمام طول دوره کار با این شبکه به صورت یک ناظر رفتارهای دانش آموزان و محتوی شبکه را زیر نظر داشته باشد.
در صورت امکان تنها شخص درج کننده پیام دبیر باشد و پیامها، فایلهای صوتی و فیلم های افراد کلاس با نظارت دبیر در شبکه قرار بگیرد.
طرح درس مناسب با مشخص کردن اهداف رفتاری مطلوب تنظیم گردد.

رفع باورهای غلط در کلاس معکوس
دبیر در تمام جلسات حداقل یک فیلم، فایل متنی و یا صوتی از متن درس را شخصا ً آماده کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
اگر تمرکز کلاسهای معکوس بر روی کار آزمایشگاهی است، دبیر باید قبل از هر چیز ایمنی کار را به دانش آموزان آموزش دهد.
در این شیوه از کار لازم است دبیر اطلاعات خود را دائم به روز کند زیرا دانش آموزان با یادگیری درس و تحقیق پیرامون آن قبل از حضور در کلاس درس با کوله باری از سوالات برای بحث به کلاس وارد می شوند.
دبیر باید برتری علمی خود را با انجام پرسشهای کاربردی به دانش آموزان نشان دهد.
دبیر باید توانایی اداره کلاس و تغییر روند آن را در مواقع ضرورت داشته باشد.
برای انجام کارهای خاص سیستم تشویقی مناسب در نظرگرفته شود.

چالش ها و مزایا

هشدارها

کارهای قابل توجه برای تغییر کلاس ها: ضبط، ویرایش و ارسال سخنرانی ها، برنامه ریزی فعالیت های کلاس و غیره.
مدل های یادگیری فعال می توانند برای مربی چالش برانگیزتر باشند، زیرا در مورد جهت فعالیت هایی که دانش آموزان کنترل قابل توجهی بر آن ها دارند، اطمینان ندارند.
به زیرساخت های فناوری و حمایت نهادی قابل توجهی نیاز دارد.

منابعی برای اجرای تدریجی کلاس معکوس

برنامه ریزی کلاس درس معکوس
استفاده از سخنرانی های از پیش ضبط شده آنلاین
استفاده از مقالات در سایت مرکز آموزش و یادگیری رودز
(Rhodes Teaching and Learning Center site)


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود