چرخ دنده و انواع آن
فهرست مطالب
انواع چرخ دنده ها
روشهای ساخت وعیب یابی چرخ دنده
استانداردهای چرخ دنده ها
تحلیل نرم افزاری
بررسی اثرات لقی جانبی بر ضریب هندسی چرخدنده های ساده
بررسی صدای اضافه ساده درچرخدنده
حذف روش سعی و خطا برای ایجاد سطح تماس مطلوب در چرخدنده های مخروطی مارپیچ
انواع چرخدنده و روشهای ساخت وعیب یابی
GEAR TYPES
&
MANUFACTURING METHOD
&
FAULT FINDING
ارائه دهنده :
مصطفی زارع نژاد
فصل اول
CHAPTER 1
انواع چرخ دنده
GEAR TYPES
1- چرخ دنده ساده
2- چرخ دنده مارپیچ
3- چرخ دنده مخروطی
4- چرخ دنده حلزونی
5- چرخ دنده شانه ای
6- چرخ دنده جناقی
چرخ دنده ساده
برای انتقال حرکت در محور های موازی استفاده می شود
راستای محور و راستای دنده ها یکی است
جهت چرخش دو چرخ دنده ساده مخالف یکدیگر است
در این نوع چرخ دنده به دلیل آنکه دو دنده همزمان با هم درگیر می شود سرو صدا زیاد است
در این چرخ دنده با تغییر در شعاع می توان سرعت زاویه ای را تغییر داد
انواع چرخ دنده های ساده :
چرخ دنده ساده خارجی
چرخ دنده ساده داخلی
چرخ دنده مارپیچ
از این چرخ دنده جهت انتقال حرکت در محور های موازی و یا متنافر استفاده می شود
راستای محور و دنده ها متفاوت است
در این نوع ابتدا نوک دو دنده با هم تماس پیدا می کنند سپس کل دو دنده به نرمی با هم درگیر می شوند
و این بدان معنی است که سر و صدای کمی ایجاد می شود
به دلیل مایل بودن دنده ها در هنگام تماس نیروی زیادی ایجاد شده در نتیجه باید بلبرینگی انتخاب کرد که بتواند
این نیرو را تحمل کند
چرخ دنده مخروطی
از این چرخ دنده جهت انتقال نیرو در محورهای عمود بر هم و یا تحت زاویه استفاده می شود
دنده ها بر روی مخروط ناقص ایجاد شده
انواع
دندانه ساده
دندانه مارپیچ
سروصدای ایجاد شده در نوع دندانه مارپیچ کمتر است
چرخ دنده حلزونی
به محرک پیچ حلزونی و به پیرو چرخ دنده حلزونی گوییم
پیچ حلزونی
چرخ حلزونی
راستای دنده و راستای محور چرخ دنده متفاوت است
این چرخ دنده شباهت زیادی با نوع مارپیچ دارد با این تفاوت که با پیچ حلزونی درگیر است
از این چرخ دنده هنگامی استفاده می شود که بخواهیم تغییر زیادی در سرعت ایجاد کنیم
مثلا برف پاک کن اتومبیل
این چرخ دنده خاصیت جالبی دارد و آن این است که پیچ حلزونی می تواند چرخ دنده را بچرخاند
اما چرخ دنده نمی تواند پیچ حلزونی را بچرخاند
کاربرد دیگر آن در بالابرمی باشد بطوری که موتور به پیچ حلزونی متصل است وبار توسط تسمه به شافت چرخ دنده
متصل می باشد در نتیجه با به حرکت در آمدن موتور بار بالا می آید اما زمانی که موتور به هر دلیلی کار نکند
بنا به خاصیتی که گفته شد بار پایین نمی آید
چرخ دنده شانه ای
این چرخ دنده از یک شانه و یک چرخ دنده ساده تشکیل شده است
شانه
چرخ دنده ساده
دندانه های شانه می تواند ساده و یا مارپیچ باشد
خاصیت جالب این چرخ دنده تبدیل حرکت دورانی به خطی است
چرخ دنده جناقی
دنده های این نوع چرخ دنده روی محیط استوانه می باشد
دنده ها نسبت به محور دارای زاویه کمتر از 90 درجه می باشد
http://edu.tebyan.net/physics/force-transmission/04.htm
http://www.mrafiee.5u.com/Technical/mech/Applied_Design/Gear_Theory/
http://pergatory.mit.edu/2.007/Resources/machine/gears/gear-theory-bg.pdf
http://fhnbinc.org/gear.pdf
REFERENCE : منابع وماخذ :
فصل دوم
CHAPTER 2
روشهای ساخت وعیب یابی
MANUFACTURING METHODS & FAULT FINDING
مراحل تولید چرخ دنده ها :
1- انجام محاسبات پارامترهای مهم هندسی به کمک فرمولها و روابطی که برای تک تک آنها وجود دارد و می توانند بر مبنای سیستم متریک و یا اینچی باشد و سپس تهیه نقشه های کارگاهی برای ساختن چرخ دنده مورد نظر
2- انتخاب جنس و ماده مناسب برای تولید چرخ دنده
3- بکارگیری روش مناسب برای تراشیدن چرخ دنده
4- اتمام عملیات تراشکاری و براده برداری با ابزارهای مناسب مانند اصلاح کننده های چرخدنده
(Gear Shavers)
با این دستگاهها آثار فلزتراشی دستگاههایی مانند تیغه فرز را که صافی
مطلوب را نمی توانند داشته باشند محو می کند و برای چرخ دنده که می خواهد با دنده بعدی درگیر شود همواری مناسب تری ایجاد خواهد کرد
5- بکارگیری عملیات حرارتی که معمولا برای چرخ دنده های ناقل قدرت های بالا کاربرد دارد همچنین برای سخت کردن دندانه های چرخ دنده ها که از نوع سختی سطحی خواهد بود
6- انجام آزمایشات لازمه روی چرخ دنده های ساخته شده و درنتیجه آماده شدن کامل دنده برای نصب شدن در محلی که باید بکار گرفته شود
روشهای ساخت چرخ دنده ها :
1- دنده تراشی غلتی (غلتکی) با ماشین هاای فرز غلتکی
2- چرخ دنده تراشی کله زنی با ماشین های مخصوص کله زنی ( رفت و آمدی ) دنده تراش
3- چرخ دنده تراشی مخروطی با ماشین های مخصوص تولید چرخ دنده های مخروطی نوع ساده یا لبه مستقیم
و همچنین برای تولید انواع چرخ دنده های مخروطی و در عین حال مارپیچ
1- چرخ دنده تراشی غلتی (غلتکی) :
( Gear Hobbing )
در این روش قطعه کار حول محورش دارای حرکت دورانی با چرخشی متناسب از لحاظ تعداد دوران است و در همان
حال ابزارهای کارکه در اینجا شباهت به فرزهای حلزون تراش دارد با حرکت کردن به سمت جلودر پیرامون قطعات
کار با آنها درگیر می شوند . در این حالت دندانه ها به فرم دلخواه در قطعه کار بوجود می آیند .در این شکل از دستگاه
تقسیم استفاده نمی شود ولی تقسیم دنده بصورت منظم در محیط کار انجام می گیرد .
در شکل زیر تراشیدن چرخ دنده با استفاده از ابزارهای مخصوص فرزکاری غلتکی دنده ها را مشاهده می کنید :
در پایان به ذکر این نکته می پردازیم که در روش غلتکی تراش چرخ دنده ها امکان تراشیدن غلتکی چرخ دنده های
ساده و مارپیچ و کج و چرخ حلزون و پیچ حلزون با سهولت خیلی زیادتری نسبت به روشهای دیگر می باشد .
2- چرخ دنده تراشی کله زنی :
در این روش تولید چرخ دنده ، اساس کار بدین ترتیب است که ابزار تراشنده چرخ دنده ، دارای حرکت رفت و آمدی
است و در واقع با حرکت نوسانی خود همانند عملیات صفحه تراش از قطعه کار، براده برداری می کند .
ساخت چرخ دنده را با این روش به دو گروه متمایز تقسیم بندی می کنیم :
کله زنی از طریق تقسیمی
کله زنی از طریق غلت زدن یا غلتکی
(A
(B
Indexing Method of gear Shaping
Gear Shaping
Hobbing Method of gear Shaping
کله زنی از طریق تقسیمی
(A
Indexing Method of gear Shaping
اغلب اوقات چرخ دنده ها را از طریق تقسیم تهیه می نمایند بدین صورت که قطر چرخ دنده مورد نظر را بوسیله
ماشین تراش آماده نموده و سپس آن را روی ماشین فرز افقی (اگر چرخ دنده ساده باشد) قرار می دهند اما اگر
چرخ دنده مارپیچ باشد بروی ماشین فرز یونیورسال قرار می دهند .
دقت چرخ دنده های تراشیده شده با این روش به فرم ابزار کله زنی و نیز میزان دقتی که در تقسیم بندی فواصل
دنده ها به کمک دستگاه تقسیم اعمال شده است بستگی دارد .
2- چرخ دنده تراشی کله زنی :
Gear Shaping
کله زنی از طریق تقسیمی
(A
Indexing Method of gear Shaping
صفحات تقسیم :
هر دستگاه تقسیم معمولا دارای 2 یا 3 صفحه تقسیم می باشد که در مرکز این صفحه سوراخی قرار می دهند .
این صفحات اصولا دارای 6 تا 12 ردیف سوراخ می باشند ، تعداد سوراخ های هر یک از این ردیف ها که بر محیط
دوایر متحدالمرکزی قرار گرفته اند با یکدیگر متفاوتند سوراخهای متداول روی صفحات تقسیم عبارتند از :
صفحه اول : 14-16-17-18-19-20
صفحه دوم : 21-23-27-29-31-33
صفحه سوم : 37-39-41-43-47-49
همچنین ممکن است صفحات تقسیم را از هر دو طرف شماره بندی کنند :
طرف اول :24-25-28-30-34-37-38-39-41
طرف دوم : 46-47-49-51-54-57-58-59-63-66
2- کله زنی از طریق غلت زدن یا غلتکی
Hobbing Method of gear Shaping
ماشین دنده تراشی خاصی که برای این منظور بکار می رود ماشین کله زنی غلتکی است که در اصطلاح به آن صفحه تراش دنده هم گفته می شود .
ابزارهایی که بروی محور این نوع ماشین ها نصب می شود متنوع هستند ولی دو نوع رایج ترآنها پنجه صفحه ای و شمشی دندانه ای می باشند .
3- چرخ دنده تراشی مخروطی
Bevel gear cutting
اصولا تراشیدن چرخ دنده های مخروطی به علت آن که در مقاطع مختلف تدریجاَ قطر دایره گامشان متناسب با زاویه مخروط گام تغییر می کند نسبت به ساختن چرخ دنده های ساده و مارپیچ معمولی که کاربردشان جهت انتقال نیرو و دور برای محور های موازی است به مراتب مشکل تر است .
ساختن این چرخ دنده ها مبتنی بر دو روش است :
1- ساختن چرخ دنده مخروطی ساده با ماشینهای فرز یونیورسال و دستگاه تقسیم کننده یونیورسال
Cutting the teeth of bevel gears by universal milling machines
2- ساختن چرخ دنده مخروطی ساده با ماشینهای دنده تراشی اختصاصی یا مولد(ژنراتور) دنده
مخروطی که به نوبه خود به چندین نوع تقسیم می شود
Bevel gear generators
تراشیدن دندانه های چرخ دنده مخروطی ساده(لبه مستقیم) با ماشینهای مولد آنها :
برای ماشینکاری شیارهای دنده چرخ دنده های مخروطی ساده ، از ماشینهایی که مخصوص اینگونه عملیات طراحی و ساخته می شوند استفاده می کنند که در آنها مولد یا ژنراتور مخروطی می گوییم .
Bevel gear generator
شکلهای نشان دهنده ناحیه ماشین کاری دنده های چرخ دنده مخروطی ساده با ماشین مولد دارای دو قلم دنده کاری هستند :
نحوه عمل دو ابزار در تراشیدن چرخ دنده مخروطی دنده مستقیم
(a
(b
نمای عمومی ابزار را که با عبور داده شدن 5 پیچ از سوراخ های قلاویز شده اش به گهواره رفت و آمدی ماشین
1) چرخ دنده خام که در حال دندانه دار شدن است
2) گهواره ابزار بند نوسانی
3) دنده های دنده تراش
معایب و نواقص ایجاد شده در چرخ دنده ها :
الف) حرارت ایجاد شده بین دو چرخ دنده
ب) صداهای ناهنجار و علل آن
صداهای مستقیم
صداهای غیر مستقیم
ج) شکستن و خورد شدن دنده های چرخ دنده
عوامل شکست چرخ دنده ها :
1- انتخاب غلط جنس چرخ دنده
2- طراحی نادرست
3- بارگیری زیاد در اثر عوامل خارجی
4- بارگیری زیاد در اثر عوامل داخلی
5- فشارهای اصلی
6- آبکاری غلط
7- سخت کردن نابجای سطح دنده ها
8- سنگ زدن غیر صحیح منحنی های دنده
9- روغنکاری نامناسب چرخ دنده ها
10- ایجاد حرارت بیش از حد هنگام کار
انواع شکستن :
الف) شکستگی و خوردگی ناگهانی در مقطع
انواع شکستن :
ب) شکستگی در اثر خوردگی و خرابی سطح
1- شکستگی در اثر ایجاد ترک در سطح دنده ها
2- شکستگی در اثر جوش خوردگی سطح دنده ها
3- شکستگی در اثر اصطکاک و سایش دنده ها
4- فرو رفتگی و ایجاد گودی در چرخ دنده ها
5- ترک خوردن و پوسته پوسته شدن چرخ دنده
6- ساییدگی دنده ها
چند مورد خرابی رایج در چرخ دنده ها :
1- آبله گونگی
2- شکست
3- خش افتادگی
منابع و مآخذ :
کتاب چرخ دنده ها تالیف ابراهیم صادقی
کتاب چرخ دنده ها و چرخ دنده سازی تالیف ریچارد یوئرت
فصل سوم CHAPTER 3 استاندارد ها STANDARDS ارائه دهنده : محمد علی میرزا زاده
استانداردها
استاندارد چیست ؟
انواع استاندارد های عمومی و اساسی : STANDARDS TYPES 1- استاندارد کارخانه ای 2 –استاندارد ملی 3- استاندارد منطقه ای 4- استاندارد بین المللی
استانداردها
فواید استاندارد : STANDARD ADVANTAGES الف – فوائد برای تولید کننده : THE ADVANTAGES FOR MANUFACTURER 1- تعیین صفات و خصوصیات 2- شرح روش های انجام کارمانند روش آزمون , روش نمونه برداری , نحوه بسته بندی , حمل و نقل , روش تولید و روش مونتاژ 3- تعیین عبارات و اصطلاحات و علائم لازم جهت تفهیم 4- طبقه بندی مفاهیم 5- کاهش تنوع
استانداردها
6- افزایش سطح تولید
7- صرفه جویی انرژی اولیه
8- تقلیل ضایعات
9 –بهبود کیفیت فراورده ها
10- تسهیل در انبارداری
11- گسترش بازرگانی داخلی وخارجی
ب : فواید برای مصرف کننده : THE ADVANTAGES FOR CONSUMER 1- اطمینان از ایمنی فراورده 2- دسترسی آسان به قطعات 3- سهولت در سفارش 4- پرداخت هزینه کمتر 5- مرغوبیت فراورده
استانداردها
DIN 868 تعاریف عمومی وفاکتورهای اختصاصی برای چرخ دنده های جفتی و چرخ دنده های رشته ای DIN 3998 نامگذاری و دسته بندی چرخ دنده ها و چرخ دنده های جفتی و تعاریف عمومی DIN 37 قواعد و نمایش ساده و خلاصه شده در چرخه دنده های جفتی
DIN ISO 2203
تکنیک های ترسیمی نمایش قرار دادی در رابطه با چرخ دنده ها
DIN 3993
طراحی هندسی برای زوج چرخدنده های داخلی نوع اینوولت , قواعد کلی و نمودارهای اندازه گیری وضریب اصلاحی ادندوم
DIN 780
سری مدولهای مورد مصرف در چرخدنده های ساده
DIN 3962
تلرانسهای دندانه های چرخدنده استوانه ای مربوط به انحرافات پارامترهای خاص واثر دندانه
DIN 3963
تلرانسهای دندانه های چرخدنده استوانه ای در ارتباط با انحرافات تحت کار
DIN 3964
انحرافهای فواصل مرکز به مرکز شفت وتلرانسهای موقعیت شفت در هوزینگها برای چرخدنده های استوانه ای
DIN 3978
زوایای مارپیچ برای دندانه های چرخ دنده استوانه ای
DIN 3967
سیستم فیت های چرخ دنده مقدار لقی بین دو دندانه , لقی های ضخامت دندانه , تلرانس های ضخامت دندانه
DIN 58405
چرخ دنده های ساده دورانی برای حوزه مکانیک ظریف
تحلیل نرم افزاری و بررسی اثرات لقی جانبی بر ضریب هندسی چرخدنده های ساده
SOFTWARE ANALYSIS
&
THE EFFECTS OF CLEARANCE ON THE GEOMETRICAL COEFFICIENT
ارائه دهنده :
محمد علی میرزا زاده
Visual Nastaran Desktop
نرم افزار تحلیل یک مجموعه
روش اول : اعمال قید موجود بین چرخ دنده ها بدون اعمال جنس
روش دوم : بررسی واقعی تر با در نظرگرفتن برخورد و ضربه و
جنس و ضریب اصطکاک و …. در چرخ دنده ها
Visual Nastaran Desktop
نرم افزار تحلیل یک مجموعه
روش اول :
طراحی :
1- طراحی دو استوانه توخالی
2- اعمال تکیه گاه و قید بین چرخ دنده ها
3- اعمال گشتاور به یکی از چرخ دنده ها
Visual Nastaran Desktop
نرم افزار تحلیل یک مجموعه
نتایج :
1- رسم نمودار سرعت زاویه ای بر حسب زمان
2- تحلیل قانون بین چرخ دنده ها
3- تعیین تنش و تعیین محل تمرکز تنش
روش دوم
طراحی :
رسم چرخ دنده در محیط -1
MDT
و انتقال به
نرم افزار
MSC
2- اعمال تکیه گاه و قید بین چرخ دنده ها
3- اعمال گشتاور به یکی از چرخ دنده ها
فصل پنجم
CHAPTER 5
بررسی اثرات لقی جانبی بر ضریب هندسی چرخ دنده های ساده
THE EFFECTS OF CLEARANCE ON THE GEOMETRICAL COEFFICIENT
مقدمه :
دراین مقاله مفهوم لقی جانبی بر ضریب هندسی چرخ دنده های ساده و همچنین روشهای ایجادآن توضیح داده خواهد شد.
با توجه به استفاده روزافزون ازسیستم های انتقال قدرت در صنایع امروزبه ویژه صنایع حمل ونقل واز آنجا که چرخ دنده ها جزءاصلی در این سیستم می باشند.وتوجه به عمرقطعات ودرصد اتلاف توان آنها لذا توجه وتمرکز محققان را به این مقوله جلب کرده است.
در بین انجمنهاوشرکتهای سازنده چرخدنده AGMA))یک نهاد معتبر است که تحقیقات گسترده ای را در این ضمینه انجام داده است.که خود این مطلب نیزمی تواند معیاری برای تعیین تنش خمشی در ریشه دندانه های چرخ دنده ساده باشد.
روشهای مختلفی برای محاسبه تنش وتغییر شکل در دندانه های چرخ دنده ها موجود است ازآن میان می توان به معادله اصلاح شده لوئیس وتئوری کلاسیک الاستیسیته وروش کرنل وروش اجزا محدود اشاره کرد.
لقی جانبی:
یعنی مقدار فضای بین دو دنده درگیر
Fig. 1- Two gears have been engaged with backlash
اگر چرخ دنده بطوراستاندارد ساخته ونصب شود دیگر لقی جانبی
وجود نخواهد داشت.
هدف کلی لقی جانبی میتواند:
1- برای جلوگیری از قفل شدن دوچرخ دنده در یکدیگر
2- جلوگیری از ایجاد تماس درهردو وجه یک دندانه به طورهمزمان
3- لقی به منظورایجاد فضای لازم برای روغن کاری وهمچنین
انبساط های جزئی
لقی جانبی به دوصورت در دوچرخ دنده دگیر ایجاد می شود:
1-کاهش ضخامت دندانه
2-دو چرخ دنده در فاصله ای بیش ازفاصله مرکز استاندارد نصب شوند. که هردومورد میتواند هم به طور سهوی وهم بصورت طراحی ایجاد شود.
لقی جانبی با استفاده از کاهش ضخامت دندانه :
لقی جانبی = کاهش ضخامت چرخ دنده 1روی دایره گام +کاهش
ضخامت چرخ دنده 2 روی دایره گام
لقی جانبی براساس افزایش فاصله:
میزان لقی جانبی را می توان با توجه به تغییر فاصله مرکز تعیین نمود که از رابطه زیر قابل محاسبه است:
B=Ć÷C[лm−(t−ť)+2c(invø−invǿ)]
The effects of backlash on the geometry factor
بالاترین نقطه تماس یک جفت دندانه:
(Highest point of single tooth contact)
درحقیقت اگر چرخ دنده درست تراشیده شده باشد بررسی دندانه های درحال حرکت نشان میدهد که سنگین ترین بارها در نزدیکی وسط دندانه رخ می دهد و بیشترین تنش زمانی رخ می دهد که بارتوسط یک دندانه و به نوک دندانه اعمال شود.
باپیشرفت کامپیوتراکنون باآمدن نرم افزارهایی که بتواند کار تحلیل هندسی مدلهای پیچیده چرخ دنده های غیر استاندارد را انجام دهد مانند محاسبات لقی جانبی و زاویه فشارکه در نرم افزارهایی همچون : Slidworks ”Ansys ”Gear trax
اثرات لقی جانبی :
1- لقی جانبی علاوه بر این که برهندسه چرخ دنده تغیراتی ایجاد
می کند بر زاویه اعمال بارنیز تاثیرمیگذارد.
2- ضربه وارد بر دنده ها 3-کندگی سطح4- ابله گونگی به خاطر ضربات
متداول5- ایجاد ترک در پای دندانه6- ارتعاشات وارد بر سیستم
کمیتی که با ایجاد لقی با کاهش ضخامت دندانه تغییرمیکند زاویه اعمال بار میباشد.
B÷m که در واقع این نسبت بیانگر نسبت لقی جانبی میباشد. با افزایش نسبت لقی جانبی به مدول(افزایش فضای خالی بین دندانه ها وکاهش ضخامت دندانها)ضریب هندسی چرخ دنده کاهش یافته که این به معنی افزایش تنش های ایجاد شده در ریشه دندانه است.
ANALYSIS OF GEAR VIBRATION
Amplitude
1500(rpm)
Amplitude
time
فصل ششم CHAPTER 6 در چرخ دنده (TE) بررسی صدای اضافه ساده
ارائه دهنده :
محمد رستمی
چیست؟TE
تفاوت بین حالت واقعی چرخ دنده با حالت ایده آل آن در بهترین نوع درگیری است و متاثراست از
-گشتاور
-اشکالات تراشکاری
-اسمبل و سوارکردن غلط
محاسبه ی TE پیچیده است وبرای اینکه اندازه گیری TE فقط توسط درگیری دنده ها بدون دخالت عوامل دیگر مثل اشتباهات محاسباتی ، ماشین کاری و سر هم کردن ابزار آزمایش و همچنین تغییرات نیروی محرکه و تاثیرات دینامیکی صورت پذیرد نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دقیق داریم
ضریب سختی وسائل آزمایشگاهی بسیار اهمیت دارد وباید خیلی بزرگتر از دیگر اعضائ حاضر در درگیری باشد
مهمترین اجزاء به کار برده شده در آزمایش به شرح زیر است :
یک مبدل برق سه فاز با ماکسیموم توان 100kwو ماکسیموم گشتاور500 Nmو ماکسیموم سرعت3800rpm
دو ترمز جریان گردابی
فاصله مرکزی قابل تغییر چرخ دنده ها
عدم هم محوری روی سطح بوسیله یک پین مرکزی که روی صفحه وسط چرخ دنده است ، هدایت میشود
اندازه گیری در این آزمایش بوسیله سنسورهای نوری انجام می گیرد
نتایج آزمایش :
دو نوبت آزمایش را انجام داده ایم . در نوبت اول یک دسته چرخ دنده با اصلاح سطح مقطع روی پینیون و چرخ دندانه دار خارجی مورد آزمایش قرار گرفتند در نوبت دوم همان دسته چرخ دنده با همان شکل هندسی اما بدون هیچ اصلاحی روی پینیون آزمایش شد
نوبت اول نوبت دوم
با استفاده از نمودار فرکانس محاسبه شده از اندازه TE میتوانیم قسمت های مختلف سیگنال را شناسایی کنیم.
وسعت فرکانس یا طیف قطعه اول به گشتاور بکار برده شده وابسته است، بنابراین مطالعه دقیق اصلاح سطح مقطع میتواند TE را مطابق با میزان گشتاورانتخاب شده کاهش دهد و صدای منتشره نیز کاهش میابد
نوبت اول نوبت دوم
اصلاح سطح مقطع میتواند TE را مطابق با میزان گشتاورانتخاب شده کاهش دهد و صدای منتشره نیز کاهش میابد.
در اینجا ما یک ارتباط نزدیک را بین میزان فشار صوت (SPL) و TE به دست می آوریم که در آن مقدار گشتاور ضمن به حداقل رساندن TE صدای اضافه را نیز کم میکند.
نوبت اول نوبت دوم
فصل هفتم
CHAPTER 7
حذف روش سعی وخطا برای ایجاد سطح تماس مطلوب در چرخ دنده های مخروطی مارپیچ
ارائه دهنده :
اصغر بخشی پور
مقدمه
– پیشرفت چرخ دنده های حلزونی مایل
– در اینجا ما اطلاعات مقدماتی پیرامون پیشرفت چرخ دنده و جزییاتی در مورد روش و تکنیک های مورد استعمال شرکت Arrow برای رسیدن به ماکزیمم کیفیت و کاهش هزینه ها بیان می شود.
سطح تماس و مکان چرخ دنده
سطح تماس مناسب،ویژگی طراحی یک چرخ دنده حلزونی مایل است.
سطح تماس فضایی است که در آن چرخ دنده ی در حال گردش درگیر و جدا می شود.
هنگامی که یک چرخ دنده در جعبه دنده قرار میگیرد،
فشارهایی شامل انحراف جعبه دنده،جابجایی یاتاقان ها
و تغییرات دما در آن به وجود می آید.
چرخ دنده برای این تغییرات باید به گونه ای طراحی
شود تا یک سطح تماس مناسب ایجاد کند.
به دلیل وجود سایش، هر چه فشار بیشتر شود سطح تماس بیشتری را در بر میگیرد.
سطح تماس باید یک شکل معین و موقعیت مشخص داشته باشد.
یک سطح تماس مطلوب باید تمامی دنده ها را احاطه کند.
انواع مختلف جابجایی
– جابجایی پنیون در داخل و خارج شبکه
– جابجایی چرخ دنده در داخل وخارج شبکه
– تغییر زاویه محور.
روشهای مرسوم برای ایجاد یک سطح تماس خوب
روش جدید برای ایجاد یک سطح تماس خوب
برای رفع معایب قبلی شرکت Arrow سیستمی ایجاد
کرد که به طور چشمگیر از زمان و هزینه می کاهد.
امکانات این سیستم
– استفاده از نرم افزارهای پیشرفته:
مهندسین میتوانند مدل های مجازی از چرخ دنده ایجاد کنند تا به راحتی عمل چرخ دنده را در یک عملیات حقیقی تخمین بزنند.
– پیشرفت ایجاد سطح تماس به روش کامپیوتری:
در این روش اگر مشتری خصوصیات گشتاور و جابجایی چرخ دنده را ارایه دهد بسیار مفید است.
برای آنالیز سطح تماس دنده ها از نرم افزارCAGE استفاده
میشود.
TCA مربوط به TAKE OFFموتور جت
TCA: آنالیز سطح تماس دنده ها
این شکل طراحی سطح تماسی را نشان میدهد که نیروی لازم به آن اعمال شده، و جابجایی های مختلفی که صورت خواهد گرفت محاسبه شده است.
سطح تماس طراحی شده با جابجایی های متفاوت
پایان