پالایشگاه نفت یک واحد صنعتی است که در آن نفت خام به مواد مفیدتری مانند سوخت جت و هواپیما، سوخت دیزل، بنزین، آسفالت و قیر، گاز مایع شده و بسیاری دیگر از فرآورده های نفتی تبدیل می گردد. پالایشگاه های نفت به طور معمول واحدهای صنعتی بزرگ و پیچیده ای می باشند که در آنها واحدهای مختلف توسط مسیرهای لوله کشی متعددی به هم پیوند داده شده اند.
قیر ماده ای است سیاه رنگ و خمیری شکل که در عایقکاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می شود.
قیر جسمی هیدروکربنی است به رنگ سیاه تا قهوه ای تیره که در سولفید کربن و تتراکلرید کربن کاملاً حل می شود. قیر در دمای محیط، جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری درمی آید و پس از آن مایع می شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است؛ غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب و چسپنده بودن.
قیر استخراج شده از نفت یا سنگ های معدنی مخصوص، قیر خالص نام دارد که با توجه به منشاء تشکیل، طبقه بندی می شود. قیرهای خالص همچنین برای اینکه خواص مورد نظر برای کاربردهای مختلف را پیدا کنند، تحت فرآیندهای دیگر قرار می گیرند و انواع مختلف قیر را (ازجمله قیر دمیده، قیر محلول، قیر امولسیون، قیر پلیمری و…) را تشکیل می دهند.
کک سازی فرایندی متشکل از مراحل تجزیه حرارتی، پلیمریزاسیون و کندانسیون است که در آن ته مانده های سنگین نفتی (Petroleum Residue) به انواع گازها، مایعات و ماده جامد با درصد بالای کربن، به نام کک نفتی تبدیل می شود. کک نفتی به دست آمده، که تکلیس نشده باشد، کک سبز نیز نامیده می شود. بر اساس خوراک اولیه، کک های گوناگونی به دست می آید که عمدتاٌ به سه نوع: دانه ای (Shot Coke)، اسفنجی (Sponge Coke) و سوزنی (Needle Coke) تقسیم بندی می شوند. ساختار فیزیکی و میزان خلوص کک نفتی کاربرد آن را تعیین مینمایند.
در این مقاله به بررسی کک نفتی و میزان تولید آن در جهان پرداخته شده و به دنبال آن انواع کک نفتی و کاربردهای آن در صنایع گوناگون آورده شده است. با توجه به بررسی انجام شده، افزایش روزافزون تقاضای نفت، تولید زیاد مواد سنگین نفتی در کشور، مشکلات نگهداری ته مانده های سنگین نفتی، آلودگی ناشی از آنها، وارداتی بودن کک نفتی و اکثر فراورده های مورد نیاز آن در کشور سرمایه گذاری در جهت راه اندازی واحد کک سازی تاخیری در کشور ضروری به نظر می رسد. لازم به ذکر است در ادامه این گزارش در بخش دوم به بررسی جزئیات فرایند کک سازی تاخیری و پارامترهای طراحی فرایند پرداخته خواهد شد و در بخش سوم نیز واکنش های شیمیایی، که در حین فرایند کک سازی صورت می گیرند، مورد بررسی قرار خواهد تولید می شود
روان کننده های گازی
روان کننده های گازی و به خصوص هوا برای روان کاری در کار برد هایی که سرعت بسیار زیاد و بار کم و ثبات شعاعی محور چرخش مورد نظر است مورد استفاده قرار می گیرد.
روان کننده های مایع
روان کننده های مایع طیف وسیعی از سیالات مانند گاز ها ی مایع و تحت فشار تا انواع روغن های سنتتیک را شامل می شوند. مهمترین و پر مصرف ترین روان کننده مایع ، روغن معدنی حاصل از پالایش نفت خام است که بیشترین کاربرد را در صنایع دارد.
معمولا روانکننده ها یا همان روانکار های مایع را به سه دسته زیر تقسیم بندی می کنند:
روانکار مایع معدنی
روانکار مایع سنتزی هیدروکربنی
روانکار مایع سنتزی
روان کننده های نیمه جامد
روان کننده های نیمه جامد شامل انواع گریسها و چربی های جامد و موم می باشند. از روان کننده های جامد در زمانی استفاده می شود که آب بندی محل روان کاری با استفاده از روان کننده مایع مشکل است.
از این روان کننده بیشتر در یاتاقان های ساچمه ای و غلطکی استفاده می شود.
روان کننده های جامد
برای روانکاری در شرایط ویژه مانند خلا کامل و یا بار و حرارت زیاد و همچنین در مواردیک ه روانکاری مرزی حاکم است.
هیچ اطلاعاتی درباره ی سوخت کشتی دریافت نشد