تارا فایل

پاورپوینت ورزش فوتبال آمریکایی



فوتبال آمریکایی

فوتبال آمریکایی قبلا در آمریکای شمالی رواج داشته و به مرور در بین مردم به عنوان فوتبال شناخته شد. اتحادیه ی فوتبال هم که در آمریکا نیاز به نام جدیدی داشت این ورزش را رسما فوتبال نام گذاری کرد. امروزه این ورزش همچنان در آمریکا با نام فوتبال شناخته می شود اما در اروپا به این صورت نیست.
در فوتبال آمریکایی دو تیم با ۱۱ بازیکن در زمینی مستطیل شکل بازی می کنند و ستون های در دو انتهای زمین نقش دروازه را دارند. بازیکنان با دویدن و پاس دادن توپ توسط دست هایشان به یکدیگر تلاش می کنند که توپ را وارد دروازه کرده و امتیاز کسب کنند. امتیازهای این بازی در درجه ی اول براساس پیشبرد توپ در زمین محاسبه می شود و سپس با زدن توپ به میله ی دروازه امتیاز گل را هم بدست می آورند.
مقدمه

زمین بازی فوتبال آمریکایی به شکل مستطیل است و از طول 120 یارد(نزدیک به 110 متر) و عرض 53.3یارد(نزدیک به 49 متر ) تشکیل شده است . هر ده یارد بروی زمین خط کشی شده است و بازی از وسط زمین که در خط 50 یارد مشخص شده است شروع می شود.
این بازی 7 داور دارد که 2 داور در داخل زمین و بقیه در طول زمین بازی قراردارند .
در انتهای هر زمین دو محدوده با رنگ سبز پررنگ به نام محدوده (TOUCH DOWN ) مشخص شده و هر تیم که بازیکن آن با توپ به آن منطقه برسد امتیاز می گیرد.
زمین بازی فوتبال آمریکایی

دستکش
کلاه
ایمنی
جوراب
تی شرت و شلوار
کفش
وسایل
فوتبال آمریکایی
توپ

هر تیم برای حمله 4 فرصت دارد تا 10 یارد رو به جلو حرکت کند. به این اقدام ها داون گفته می شود.
هنگامی که بازیکن مدافع، بازیکن صاحب توپ را به زمین می زند، تکل رخ داده است. در این صورت بازی متوقف خواهد شد.
پاس همان اقدام ساده کوارتربک (یا برخی مواقع بازیکن دیگر تیم حمله کننده) است که توپ را به دریافت کننده های دیگر پاس می دهد.
در فوتبال آمریکایی، تیم حمله کننده در هر اقدام اجازه دارد فقط یک پاس رو به جلو بدهد.
تکل (Tackle)
پاس (Pass)
داون (Down)
اصلاحات فوتبال آمریکایی

وقتی بازیکن توپ را در اختیار دارد و رو به جلو حرکت می کند، به این حرکت اصطلاحا راش گفته می شود.
به عنوان مثال درک هنری 80 یارد راش داشته است، یعنی مجموع راش هایش در بازی به 80 یارد رسیده است. یک بازیکن شاید در یک اقدام به تنهایی مسافت زیادی را راش کند
رسیو یا همان دریافت، به توپ هایی گفته می شود که کوارتربک به یک بازیکن حمله دیگر پاس می دهد.
وقتی کوارتربک توپ را رو به جلو پاس می دهد، در آمار و ارقام برای او یاردهایی ثبت می شوند که مربوط به پاس می شوند و برای بازیکنی که توپ را دریافت کرده، یاردهایی ثبت می شوند که مربوط به رسیوینگ هستند.
یارد واحد اندازه گیری فوتبال آمریکایی است. پسینگ یارد، یاردهایی است که بازیکن حمله کننده که اغلب کوارتربک است، پاس داده است. راشینگ یارد، تعداد یاردهایی است که بازیکن با توپ دویده است و رسیوینگ یارد هم تعداد یاردهایی است که بازیکن دریافت کننده با توپ حرکت کرده است
رسیو ((Receive
یارد (Yard)
راش (Rush)

تاچ داون که بیشترین امتیاز را در فوتبال آمریکایی دارد، به رساندن توپ به نقطه اند زون(End Zone) گفته می شود. هنگامی که آمار یک بازیکن را بررسی کنید، متوجه می شوید که هم راش تاچ داون داریم و هم پاس تاچ داون.
راش تاچ داون به تاچ داونی گفته می شود که بازیکن توپ را گرفته و به نقطه اند زون می رسد. پاس تاچ داون نیز که متعلق به کوارتربک است، به پاسی گفته می شود که به تاچ داون منجر می شود
در فوتبال آمریکا تیم حمله کننده در هر اقدام تنها می تواند یک پاس رو به جلو دهد اما برای پاس رو به عقب محدودیتی وجود ندارد. پاس های رو به عقب که چندان رایج نیستند، Lateral نامیده می شوند
پاس رو به عقب ((Lateral Pass
تاچ داون )TouchDown)

هنگامی که تیم می داند نمی تواند از مالکیت چهارم خود به خوبی استفاده کند و مجبور است توپ را دور کند و فاصله زیادی تا منطقه اند زون حریف دارد، توپ را به دست گرفته و ضربه ای به آن وارد می کند تا توپ به دورترین نقطه ممکن برسد و دور شود. این کار پانت نامیده می شود
هنگامی که پاس مهاجم، توسط تیم مدافع قطع شود و به طور کامل در اختیار بازیکن مدافع قرار بگیرد، قطع توپ رخ داده است و مالکیت نیز به تیم حریف می رسد و بازیکن مدافع می تواند همان توپ را به حمله تبدیل کند.
به عنوان مثال اگر کوارتربک پاس دهد و بازیکن حریف تنها روی این توپ اثر بگذارد و مالکیت آن را به طور کامل در دست نگیرد، قطع توپ رخ نداده است و تنها یک پاس نادرست (کامل نشده) برای کوارتر بک ثبت خواهد شد
قطع توپ ((Interception
پانت (Punt)

وقتی مدافع به بازیکن صاحب توپ ضربه می زند و توپ قبل از برخورد کامل مهاجم به زمین، از دست او خارج می شود، در این صورت فامبل رخ داده است و هر تیمی توپ را به دست آورد، مالکیت را نیز در اختیار خواهد گرفت.
اگر تیم حمله کننده توپ فامبل شده را بگیرد، اصطلاحا Fumble Recover شده اما اگر تیم دفاع توپ را در اختیار بگیرد، Fumble Lost می شود
ترن اوور همان لو دادن توپ است. توپ هایی که بر اثر قطع توپ یا فامبل از مالکیت تیم مهاجم در می آید، ترن اوور لقب می گیرند
ترن اوور (Turn Over)
فامبل (Fumble)

تیک اوی درست برعکس ترن اوور است. یعنی تیم مدافع که مالکیت توپ را بر اثر قطع توپ یا فامبل حریف (ترن اوور حریف) به دست می آورد، یک تیک اوی برای آن تیم ثبت می شود
در فوتبال آمریکایى وقتى بازیکن دفاع توپ را قطع مى کند و همان توپ را به تاچ داون تبدیل مى کند، به این کار اصطلاحا پیک سیکس ((Pick-6) مى گویند
اگر بازیکن حمله کننده در اند زون خودی صاحب توپ باشد و بازیکنان مدافع او را در همان منطقه متوقف کنند، سیفتی رخ داده و 2 امتیاز به تیم دفاع کننده داده می شود
پیک 6 (Pick-6)

سیفتی ((Safety
تیک اوی ((Take Away

بازى با پرتاب سکه شروع مى شود. تیمى که برنده می شود، تعیین مى کند دفاع کند یا حمله و همچنین این را باید تعیین کند که در کدام سمت زمین می خواهد دفاع کند .
تیم دفاع کننده با ضربه به توپ بازى را شروع مى کند و توپ را به سمت زمین حریف مى زند. یکى از بازیکنان حریف توپ را می گیرد و حال باید به سمت زمین حریف حرکت کند. تیم حریف باید هر چه زودتر مالک توپ را متوقف کند و هم تیمى های او باید کمک کنند تا تیم مقابل دستش به بازیکن مالک توپ نرسد. وقتی مالک توپ متوقف شد (زمین خورد)، تازه اصل بازى شروع مى شود.
نحوه بازی

از هر جا بازیکن متوقف شد، بازى باید از سر گرفته شود. خط فرضی که بازی در هر اقدام از آنجا شروع می شود، خط اسکریمج نامیده می شود.
تیم حمله کننده 4 فرصت حمله دارد. در این 4 فرصت، این تیم باید حداقل 10 یارد رو به جلو حرکت کند.

اگر در اقدام اول 5 یارد جلو رفت، در سه اقدام بعدى باید 5 یارد دیگر برود. اگر قبل از اینکه 4 اقدام تمام شود، 10 یارد را جلو رفت، دوباره 4 فرصت دیگر به تیم داده مى شود.
اگر مثلا در اقدام اول به جاى جلو رفتن، 5 یارد هم عقب رفت (تیم دفاع کننده بازیکن صاحب توپ را به عقب بکشاند)، در آن صورت در سه اقدام بعدى تیم حمله کننده باید 15 یارد جلو برود (10یارد طبق قوانین بازى و 5 یارد هم برای جبران عقب رفتن). اگر 4 اقدام تمام شد و تیم موفق نشد 10 یارد جلو برود، توپ به تیم مقابل داده مى شود.

شروع حمله با بازیکن سنتر است. او باید توپ را از میان پایش به عقب بدهد و به این شکل بازى شروع می شود. تعداد راه ها و نقشه هاى حمله بسیار فراوان است، ولى معمولا یا با پاس دادن حمله مى کنند و یا با دویدن سنتر توپ را به کوارتربک می دهد، کوارتربک تصمیم می گیرد که با توپ چه کار کند، پاس دهد، توپ را به بازیکن دیگرى بدهد تا او بدود یا خودش بدود و شروع به حمله کند. در مدت حمله، تیم مدافع باید جلوی حمله را با متوقف کردن مالک توپ بگیرد و تیم حمله کننده نیز جلوى مدافعان حریف را مى گیرند تا بازیکن مالک توپ مسیرش همراه شود

توپ در هرنقطه فرود آید بازیکنان مهاجم باید تا 10 یاردی آن منطقه با توپ پیش بروند و گرنه مالکیت توپ را از دست خواهند داد
تعویض ها بصورت نامحدود است
فامبل (Fumble) شدن توپ براثر برخورد دو بازیکن و افتادن توپ بر روی زمین اتفاق می افتد
توپ به انتهای زمین حریف اصطلاحا TouchDown شود 6 امتیاز کسب خواهند کرد
حرکت پانت (Punt) بدین صورت است که بازیکنی باید توپ را به دور ترین نقطه زمین حریف بفرستد تا انها از دورترین نقطه زمین خود بازی را شروع کند
بازیکنان به 3 صورت کلی دویدن، پاس دادن و حرکات تکنیکی توپ را به منطقه حریف پیش ببرند
تیم مدافع با حرکاتی مانند تکل تیم حریف را متوقف می کند
قوانین
فوتبال آمریکایی
7
6
1
2
4
5
3

آفساید ((Offside
شروع اشتباه
(False Start)
آفساید در فوتبال آمریکایى به این معنا است که بازیکن هجومى یا دفاعى، موقع شروع هر اقدام، در سمت اشتباه زمین باشد؛ یعنى بازیکن هجومى در سمت تیم دفاعى باشد و بازیکن دفاعى در سمت تیم هجومى. سمت هجومى و دفاعى توسط خط اسکریمج مشخص مى شود. جریمه آفساید نیز 5 یارد برای تیمی است که مرتکب خطا شده است
این خطا وقتى صورت مى گیرد که بازیکن تیم هجومى، قبل از اسنپ (شروع هر اقدام با پاس به عقب سنتر) حرکت خود را شروع کند و رو به جلو حرکت کند. جریمه این خطا 5 یارد است.
خطاهای رایج فوتبال آمریکایی

دخالت در پاس
(Pass Interference)
گرفتن بازیکن ((Holding
این خطا وقتى انجام مى شود که توپ در هوا است و بازیکن هجومى مى خواهد آن را بگیرد و بازیکن دفاعى مانع این کار مى شود. تا زمانى که توپ به دست بازیکن هجومى نرسیده، بازیکن دفاعى نمى تواند ضربه اى به بازیکن هجومى وارد کند و در غیر این صورت خطا صورت مى گیرد.
اگر بازیکن تیم دفاع خطای Pass Interference را مرتکب شود، تیم حمله کننده بازی را از جایی شروع می کند که خطا رخ داده است. اگر تیم هوجمی مرتکب این خطا شود نیز جریمه اش 10 یارد است..
گرفتن بازیکن حریف که توپ را در اختیار ندارد، خطا است. این خطا با اسم Holding شناخته مى شود. مى توان حریف را بلاک کرد و مانع حرکت او شد اما نمى توان حریف که توپ ندارد را گرفت.
به عنوان مثال نمى توان بازیکن را از عقب گرفت و دست ها را دور او حلقه کرد. بلاک از کمر به پایین بازیکن بدون توپ و تکل زدن به او نیز خطا محسوب مى شود.

بلاک (Block)
تاخیر در بازی (Delay of Game)
در شرایط عادی بلاک کردن بازیکن حریف مشکلی ندارد اما در 2 صورت این بلاک ها خطا تشخیص داده می شوند: بلاک از کمر به پایین و بلاک از پشت. بلاک از کمر به پایین 15 یارد برای تیم دفاع کننده جریمه به همراه دارد و بلاک از پشت هم در هر شرایطی 10 یارد پنالتی دارد
تاخیر در بازی گاها صورت می گیرد. به عنوان مثال تیم حمله موقع شروع بازی به قدری معطل می کند که زمان مجاز تیم برای شروع بازی یا همان Play Clock تمام می شود. تاخیر در هر شرایط و هر فازی 5 یارد جریمه دارد

محافظ صورت (Face Mask)
خطای شخصی (Personal Foul)
در فوتبال آمریکایى به هیچ عنوان نمى توان محافظ صورت بازیکن را گرفت و در صورت گرفتن محافظ صورت حریف، خطا صورت گرفته است. جریمه این خطا برای تیم دفاعی 15 یارد است
خطاهایی شخصی تلقی می شوند که معمولا وقتی بازی در جریان نیست صورت می گیرند.
به عنوان مثال بازیکن صاحب توپ از زمین خارج شود یا روی زمین افتاده باشد و بازیکن حریف به او ضربه بزند، یک خطای شخصی صورت گرفته است.
بازی خشن (Rough Play) هم که خشونت بیش از حد تلقی می شود، خطای شخصی به شمار می رود. خطاهای شخصی برای تیم دفاعی 15 یارد پنالتی به همراه دارند

امتیازگیرى در بازی به این صورت است. رسیدن به منطقه End Zone، تاچ داون است که 6 امتیاز دارد. در این صورت تیم حمله کننده مجاز به اجراى یک حمله دیگر است. یا شوت به دروازه یا همان فیلدگل که 1 امتیاز در این شرایط دارد یا یک حرکت حمله از نزدیک منطقه گل که 2 امتیاز دارد. معمولا تیم ها راه اول یعنى همان فیلدگل را انتخاب مى کنند
نحوه امتیازگیری در فوتبال آمریکایی

بعد از امتیاز گیری، مثل اول بازی تیم امتیازآور باید توپ را به سمت زمین حریف شوت کند و دقیقا روال مثل همان اول بازى است. امکان این هم وجود دارد که تیم حمله کننده در حمله توپ را از دست بدهد (مثلا پاس را یکى از بازیکنان تیم حریف قطع کند). در این شرایط، وضعیت بازى به یکباره فرق می کند و حالا تیمى که مالک توپ است باید حمله کند و به سمت زمین حریف برود.

اگر بازیکن مدافع طورى بازیکن مهاجم را متوقف کند که قبل از افتادن مهاجم به زمین، توپ از دست او خارج شود، در این حالت فامبل Fumble) ) رخ داده و هر تیمى توپ را از زمین بردارد، تیم حمله کننده مى شود. در پایان تیمی برنده است که امتیاز بیشتری کسب کند

نحوه قرار گیری بازیکنان در زمین بازی و حالت حمله و دفاعی هر تیم
قرمزها تیم حمله و آبی ها تیم دفاع

نوعی تکل در بازی

حرکت PUNT در این حرکت بازیکن شماره 5 با پا توپ را به دورترین نقطه زمین تیم مقابل میفرستد تا بازیکن آبی رنگ در انتهای زمین از تیم مقابل توپ را دریافت کرده و از ان نقطه بازی را شروع کند

بازیکن توپ را به قسمت انتهایی زمین تیم مقابل رسانده و 6 امتیاز کسب می کند

فیلد گل یا پنالتی بعد از حرکت تاچ داون بستگی به فاصله توپ تا میله زرد در تصویر امتیاز دارد که از نزدیک 1 امتیاز و تا نقطه ی دور تر 3 امتیاز دارد

با تشکر فراوان از توجه شما عزیزان


تعداد صفحات : 31 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود