تارا فایل

پاورپوینت هوش عاطفی چیست؟


به نام خدا
1

هوش عاطفی چیست؟

تعریف هوش
هوش مجموعه ای از توانایی های شناختی است که به ما اجازه می دهد تا نسبت به جهان اطرافمان آگاهی پیدا کنیم ،یاد بگیریم و مسائل را حل کنیم.
برخی از صاحبنظران هوش را توانایی سازگاری با محیط تعریف کرده اند.

اهداف:
تاریخچه پیدایش هوش هیجانی و تعاریف آن
تعریف هوش هیجانی
مدلهای معروف ارائه شده در خصوص هوش هیجانی
تاثیرات هوش هیجانی
نقدهای وارده بر هوش هیجانی
اندازه گیری هوش هیجانی
سخن پایانی

تفاوت IQ و EQ
با اشاره به تفاوت EQ و IQ اهمیت EQ در رفتار و عملکرد سازمانی افراد بیشتر نمایان خواهد شد : اولاً IQ تا حد زیادی غیر اکتسابی و موروثی است در حالیکه نتایج پژوهشها نشان می دهد با دادن آموزشهای لازم و فراهم کردن بستر تربیتی مناسب می توان EQ افراد را ارتقا داد.
ثانیاً با توجه به اهمیت روابط اجتماعی در سازمانها بدون تردید نقش EQ در موفقیت شغلی افراد پر رنگ تر است. امروزه گفته می شود موفقیتهای افراد در سازمانها 80 % وابسته به EQ و تنها 20 % در گرو بهره مندی ازIQ بالاست به عنوان مثال فردی با توانایی های منطقی و بهره هوشی بالا که نتواند احساساتش را کنترل کند یا روابط اجتماعی خوبی را بنا کند در محیط کاری اش با مشکل روبرو می شود، ولی فردی با بهره هوشی عادی و در عین حال برخورداری ازEQ بالا با مدیریت بر احساسات خود برانگیختگی ، همدلی و داشتن روابط اجتماعی مطلوب در سازمان با احتمال بیشتری می تواند به جایگاههای بهتر و موفقتیهای بیشتر دسترسی پیدا کند.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
5

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
6

هوش عاطفی و رهبری
طبق نظریه فلدمن (1999) هوش عاطفی شامل مهارت های پایه ای و مهارت های دستوری می باشد.

مهارت های پایه ای خود شامل: خود آگاهی، خود کنترلی، درک دیگران به درستی و ارتباطات همراه با انعطاف پذیری می باشد .
مهارت های دستوری شامل: مسئولیت پذیری، توانایی توسعه انتخاب، پذیرش دیدگاه دیگران، جرات داشتن و بیان و شرح دادن تصمیم می باشد.
ترکیب مهارت های پایه ای و دستوری به رهبری اثر بخش منجر می شود.
چون که این مهارت ها یک نوع آگاهی از دیگران و احتیاجات آنها و توانایی پاسخگویی به نیازهای دیگران به طور اثر بخش در موقعیتهای مختلف را نشان می دهد.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
7

پریست(1999) شایستگی های رهبری را در 3 نوع طبقه بندی کرد:
1- مهارت های سخت: اغلب به مهارت های تکنیکی برمی گرددکه شامل مهارت های عملی و مهارت های امنیتی و مهارت های محیطی می باشد.
2- مهارت های نرم: اغلب به مهارت های میان فردی برمی گردد که شامل مهارت های آموزشی و سازمانی می باشد.
3-مهارت متا: شامل مهارت های حل مسئله ، تصمیم گیری و قضاوت می باشد.
هوش عاطفی و رهبری
رابطه ی مثبتی بین هوش عاطفی و رهبری وجود.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
8

سرفصل مطالب
Content /outline
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
9

مفاهیم (Concepts)
10

احساسا ت
What Are Emotions?

)Moodsخلق و خو (

احساسی که کمتر ازعواطف شدید است چارچوبی برای محرک نمی باشد .

)Emotionاحساسات (

حالات عاطفی شدید که در کسی یا چیزی نمایان شود
)Affectتاثیر (
طیف گسترده ای از احساسات است که منجر به تجربه می شود
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
11

تفاوت های خلقیات و احساسات
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
12

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
13

علل نادیده گرفتن احساسات (Why Emotions Were Ignored)
1. عقل گرایی (عقلانیت).
2. مغایرت اداره سازمان با احساسات.
3. هر نوع احساسات مخل در سازمان می باشند.
4. تمرکز اصلی OB صرفا در اثر احساسات منفی قوی است که مانع از بهره وری فردی و سازمانی می شود.

1. The “myth of rationality”
2. Organizations are not emotion-free.
3. Emotions of any kind are disruptive to organizations.
4. Original OB focus was solely on the effects of strong negative emotions that interfered with individual and organizational efficiency.

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
14

احساسات شش گانه عمومی (جهانی)
)Six Universal Emotions(
شادی
(Happiness)
شگفت
(Surprise)
ترس
(Fear)
غمگینی
(Sadness)
خشم
(Anger)
نفرت
(Disgust)
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
15

حالات چهره انتقال احساسات
)Facial Expressions Convey Emotions(

neutral, surprise, happiness.

fear, sadness, anger
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
16

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
17

منابع (عوامل) احساسات و حالات (Sources of Emotions and Moods)
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
18

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
عوامل موثر بر احساسات
19

مدیریت احساسات
خنثی کردن (Neutralizing) : جلوگیری از بروز آنها در سازمان.(از طریق ایجاد ساختار رسمی و مقررات )
ایجاد سپر (Buffering) : هدف، تفکیک احساسات است .
تجویز و نرمال کردن ( prescribing and normalizing): تعیین و تجویز احساسات خوب و قابل قبول و در مقابل سرکوب احساساتی که به طور بالقوه با عملکرد سازمانی و بهره وری در تضاد است .
مدیریت احساسات : شامل برانگیختن احساساتی است که مورد نیاز است ولی کارکنان به آن ها مجهز نیستند و سرکو ب یا تغییر احساساتی است که در کارکنان وجود دارد ولی مطلوب سازمان نیستند . (وقتی احساسات مورد تاکید قرار میگیرند مدیریت می شوند .
20

جنسیت و احساسات (Gender and Emotions)
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
21

عوامل محدودیت در احساسات بیرونی (External Constraints on Emotions)
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
22

احساسات واقعی در برابر احساسات نمایشی (Felt versus Displayed Emotions)
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
23

کاربرد رفتار سازمانی از درک احساسات (OB Applications of Understanding Emotions)
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
24

کاربرد رفتار سازمانی از درک احساسات (OB Applications of Understanding Emotions)
ادامه ….
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
25

اثر احساسات بر رفتار سازمانی
26

نظریه وقایع عاطفی
این نظریه تبیین می کند که کارکنان به طور احساسی به وقایعی که در سازمان برای آنها اتفاق می افتد واکنش نشان می دهند و این وضعیت در بهره وری ، عملکرد و رضایت آنها تاثیر دارد . نکاتی در این نظریه مورد توجه می باشد :
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
27

شخصیت
وضعیت احساسی
ویژگی های شخصی
نیازمندیهای شغل
تنوع وظایف کاری
احساسات مورد نیاز شغل
میزان استقلال
وقایع نشاط آور
وقایع عذاب آور
مثبت
منفی
واکنش احساسی

رضایت شغلی
تعهد سازمانی
عملکرد شغلی
رفتار شهروندی سازمانی
غیبت و ترک خدمت
هویت سازمانی

نظریه وقایع عاطفی
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
28

عصبانیت
لذت
و
عشق
فخر
و
مباهات
عشق
و
عاطفه
آسودگی
و
آرامش
تنفر
حسد
و
بخل
دلتنگی
و
ملامت
گناه
و
شرمساری
نگرانی
و
وحشت
احساسات هیجانی مثبت و منفی
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
29

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
هوش : مقدمه
30

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
تعریف هوش
به طور کلی هوش به عنوان قدرت سازگاری با محیط تعریف می شود و انسان در بین موجودات زنده بالاترین میزان سازگاری را بامحیط از خود نشان داده است و از این رو به منزله باهوش ترین موجودات شناخته می شود.
یک تعریف کلی هوش عبارت است از ظرفیت فرد برای تفکر ، استدلال و حل مسئله به طور مولد و سازنده .
31

مولفه های هوش
عده ای بر این باورند که هوش به عنوان یک ویژگی درونی فرد از نسلی به نسل بعد منتقل می شود و عده ای عقیده دارند که تحت تاثیر محیط شکل می گیرد.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
32

انواع هوش
روانشناسان انواع هوش را در 3 گروه اصلی دسته بندی کرده اند :
ریشه هوش عاطفی از مفهوم هوش اجتماعی که اولین بار توسط ثراندیک تعریف شده، نشات می گیرد
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
33

اندازه گیری هوش
IA
IB
IC
غیر قابل اندازه گیری
تا حدودی قابل اندازه گیری
تا حدودی قابل اندازه گیری
34

تاریخچه هوش هیجانی
1983 میلادی، هوارد گاردنر، دانشگاه هاروارد،(Harvard) آمریکا
1990 میلادی، پیتر سالووی، دانشگاه ییل(Yale)، آمریکا
1991 میلادی، جان می یر، دانشگاه نیو همشایر (New Hampshire)
1995 میلادی، دانیل گولمن، دانشگاه هاروارد(Harvard)، آمریکا
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
35

انواع هوش هیجانی از دیدگاه سالووی و مایرهوش (1990)
در 1990 سالووی و مایر، با تکیه بر طبقه بندی گاردنر، واژه هوش هیجانی(عاطفی) را برای اولین بار به کاربردند. آنها با ترکیب دو دسته هوش درون فردی و هوش ارتباطی، مفهوم هوش هیجانی را توسعه دادند.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
36

37
احساسات ما انعکاسی از احساسات غالب در محیط خانواده می باشد:
هوش احساسی (هیجانی یا عاطفی) والدین
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
38

هوش عاطفی (Emotional Intelligence )
مجموعه­ی گسترده­ای از مهارت­ها و خصوصیات فردی را در برمی­گیرد و معمولا به مهارت­های میان فردی و درون فردی اطلاق می­گردد که فراتر از حوزه مشخصی از دانش پیشین بهره هوشی(IQ) و ومهارت فنی یا حرفه­ای می­باشد.
میر و سالووی هوش عاطفی را توانایی ارزیابی، بیان و تنظیم عاطفه خود و دیگران و استفاده­ی کارامد از آن تعریف کرده­اند.
مهارتی که دارنده ی آن می تواند از طریق خود اگاهی روحیات خود را کنترل کند و ازطریق خود مدیریتی آن را بهبود دهد و ازطریق همدلی تاثیر آن را درک کند و از طریق مدیریت روابط، به شیوهایی رفتار کند که روحیه خود و دیگران رابالا ببرد .(گولمن 2001).
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
39

هوش چند گانه – نظریه هوارد گارنر، 1983 (Multiple Intelligence)
با توجه به نظرات هوارد گارنر ،هوشهای چندگانه:
هفت راه مختلف برای نشان دادن قابلیت فکری هستند.
هوش دیداری / فضایی
هوش کلامی / زبانی
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
40

هوش چند گانه (Multiple Intelligence)
هوش موسیقی / ریتمیک
هوش منطقی / ریاضی
هوش بدنی / جنبشی
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
41

هوش چند گانه (Multiple Intelligence)
هوش برون فردی / فرافردی
هوش درون فردی
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
42

ابعاد ، معیارها و زیر معیار های هوش عاطفی از دیدگاه گولمن (2001)
دیدگاه سالووی و مایر، بیشتر جنبه روان شناختی دارد،
مفاهیم ارائه شده توسط گولمن به مفاهیم مدیریتی نزدیکتر است.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
43

شایستگی های شخصی :
عبارتست از اینکه فرد چگونه خود را مدیریت کند .
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
44

شایستگی های شخصی :
عبارتست از اینکه فرد چگونه خود را مدیریت کند .
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
45

شایستگی های شخصی :
عبارتست از اینکه فرد چگونه خود را مدیریت کند .
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
46

شایستگی های اجتماعی :
ویژگی هایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
47

شایستگی های اجتماعی :
ویژگی هایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
48

شایستگی های اجتماعی :
ویژگی هایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
49

هوش هیجانی از دیدگاه گولمن (2001)
دیدگاه سالووی و مایر، بیشتر جنبه روان شناختی دارد،
مفاهیم ارائه شده توسط گولمن به مفاهیم مدیریتی نزدیکتر است.
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
50

هوش چند گانه (Multiple Intelligence)
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
51

مقایسه IQ و EQ
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
52

کاربرد هوش عاطفی در سازمان
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
53

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
54

شکل: رابطه هوش هیجانی و اثربخشی سازمانی

مفهوم هوش هیجانی در قالب ارتباطات معنی پیدا می کند. اگرارتباط وجود نداشته باشد بررسی هوش هیجانی ممکن نیست ارتباطات در سازمان تحت تاثیر سه عامل رهبری ، عملکرد منابع انسانی و فضا و فرهنگ سازمانی است .
55
رهبری
عملکرد
منابع
انسانی
فضا و فرهنگ
سازمانی
هوش هیجانی
فردی
هوش هیجانی
گروهی
اثربخشی
سازمان
ارتباطات
هوش هیجانی و اثر بخشی سازمان
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
56

مفاهیم (Concepts)
57

احساسا ت
What Are Emotions?

)Moodsخلق و خو (

احساسی که کمتر ازعواطف شدید است چارچوبی برای محرک نمی باشد .

)Emotionاحساسات (

حالات عاطفی شدید که در کسی یا چیزی نمایان شود
)Affectتاثیر (
طیف گسترده ای از احساسات است که منجر به تجربه می شود
58

تفاوت های خلقیات و احساسات
59

60

علل نادیده گرفتن احساسات (Why Emotions Were Ignored)
1. عقل گرایی (عقلانیت).
2. مغایرت اداره سازمان با احساسات.
3. هر نوع احساسات مخل در سازمان می باشند.
4. تمرکز اصلی OB صرفا در اثر احساسات منفی قوی است که مانع از بهره وری فردی و سازمانی می شود.

1. The “myth of rationality”
2. Organizations are not emotion-free.
3. Emotions of any kind are disruptive to organizations.
4. Original OB focus was solely on the effects of strong negative emotions that interfered with individual and organizational efficiency.

61

احساسات شش گانه عمومی (جهانی)
)Six Universal Emotions(
شادی
(Happiness)
شگفت
(Surprise)
ترس
(Fear)
غمگینی
(Sadness)
خشم
(Anger)
نفرت
(Disgust)
62

حالات چهره انتقال احساسات
)Facial Expressions Convey Emotions(

neutral, surprise, happiness.

fear, sadness, anger
63

64

منابع (عوامل) احساسات و حالات (Sources of Emotions and Moods)
65

عوامل موثر بر احساسات
66

مدیریت احساسات
خنثی کردن (Neutralizing) : جلوگیری از بروز آنها در سازمان.(از طریق ایجاد ساختار رسمی و مقررات )
ایجاد سپر (Buffering) : هدف، تفکیک احساسات است .
تجویز و نرمال کردن ( prescribing and normalizing): تعیین و تجویز احساسات خوب و قابل قبول و در مقابل سرکوب احساساتی که به طور بالقوه با عملکرد سازمانی و بهره وری در تضاد است .
مدیریت احساسات : شامل برانگیختن احساساتی است که مورد نیاز است ولی کارکنان به آن ها مجهز نیستند و یا سرکو ب یا تغییر احساساتی است که در کارکنان وجود دارد ولی مطلوب سازمان نیستند . (وقتی احساسات مورد تاکید قرار میگیرند مدیریت می شوند) .
67

احساسات واقعی در برابر احساسات نمایشی (Felt versus Displayed Emotions)
68

کاربردهای رفتار سازمانی از درک احساسات (OB Applications of Understanding Emotions)
69

کاربرد رفتار سازمانی از درک احساسات (OB Applications of Understanding Emotions)
ادامه ….
70

اثر احساسات بر رفتار سازمانی
71

نظریه وقایع عاطفی
این نظریه تبیین می کند که کارکنان به طور احساسی به وقایعی که در سازمان برای آنها اتفاق می افتد واکنش نشان می دهند و این وضعیت در بهره وری ، عملکرد و رضایت آنها تاثیر دارد . نکاتی در این نظریه مورد توجه می باشد :
72

شخصیت
وضعیت احساسی
ویژگی های شخصی
نیازمندیهای شغل
تنوع وظایف کاری
احساسات مورد نیاز شغل
میزان استقلال
وقایع نشاط آور
وقایع عذاب آور
مثبت
منفی
واکنش احساسی

رضایت شغلی
تعهد سازمانی
عملکرد شغلی
رفتار شهروندی سازمانی
غیبت و ترک خدمت
هویت سازمانی

نظریه وقایع عاطفی
73

عصبانیت
لذت
و
عشق
فخر
و
مباهات
عشق
و
عاطفه
آسودگی
و
آرامش
تنفر
حسد
و
بخل
دلتنگی
و
ملامت
گناه
و
شرمساری
نگرانی
و
وحشت
احساسات هیجانی مثبت و منفی
74

هوش : مقدمه
75

تعریف هوش
به طور کلی هوش به عنوان قدرت سازگاری با محیط تعریف می شود و انسان در بین موجودات زنده بالاترین میزان سازگاری را بامحیط از خود نشان داده است و از این رو به منزله باهوش ترین موجودات شناخته می شود.
یک تعریف کلی هوش عبارت است از ظرفیت فرد برای تفکر ، استدلال و حل مسئله به طور مولد و سازنده .
76

مولفه های هوش
عده ای بر این باورند که هوش به عنوان یک ویژگی درونی فرد از نسلی به نسل بعد منتقل می شود و عده ای عقیده دارند که تحت تاثیر محیط شکل می گیرد.
77

انواع هوش
روانشناسان انواع هوش را در 3 گروه اصلی دسته بندی کرده اند :
ریشه هوش عاطفی از مفهوم هوش اجتماعی که اولین بار توسط ثراندیک تعریف شده، نشات می گیرد
78

اندازه گیری هوش
IA
IB
IC
غیر قابل اندازه گیری
تا حدودی قابل اندازه گیری
تا حدودی قابل اندازه گیری
79

تاریخچه هوش هیجانی
1983 میلادی، هوارد گاردنر، دانشگاه هاروارد،(Harvard) آمریکا
1990 میلادی، پیتر سالووی، دانشگاه ییل(Yale)، آمریکا
1991 میلادی، جان می یر، دانشگاه نیو همشایر (New Hampshire)
1995 میلادی، دانیل گولمن، دانشگاه هاروارد(Harvard)، آمریکا
80

انواع هوش هیجانی از دیدگاه سالووی و مایرهوش (1990)
در 1990 سالووی و مایر، با تکیه بر طبقه بندی گاردنر، واژه هوش هیجانی(عاطفی) را برای اولین بار به کاربردند. آنها با ترکیب دو دسته هوش درون فردی و هوش ارتباطی، مفهوم هوش هیجانی را توسعه دادند.
81

82

هوش عاطفی (Emotional Intelligence )
مجموعه­ی گسترده­ای از مهارت­ها و خصوصیات فردی را در برمی­گیرد و معمولا به مهارت­های میان فردی و درون فردی اطلاق می­گردد که فراتر از حوزه مشخصی از دانش پیشین بهره هوشی(IQ) و ومهارت فنی یا حرفه­ای می­باشد.
میر و سالووی هوش عاطفی را توانایی ارزیابی، بیان و تنظیم عاطفه خود و دیگران و استفاده­ی کارامد از آن تعریف کرده­اند.
مهارتی که دارنده ی آن می تواند از طریق خود اگاهی روحیات خود را کنترل کند و ازطریق خود مدیریتی آن را بهبود دهد و ازطریق همدلی تاثیر آن را درک کند و از طریق مدیریت روابط، به شیوه ایی رفتار کند که روحیه خود و دیگران رابالا ببرد .(گولمن 2001).
83

هوش چند گانه – نظریه هوارد گارنر، 1983 (Multiple Intelligence)
با توجه به نظرات هوارد گارنر ،هوشهای چندگانه:
هفت راه مختلف برای نشان دادن قابلیت فکری هستند.
هوش دیداری / فضایی
هوش کلامی / زبانی
84

هوش چند گانه (Multiple Intelligence)
هوش موسیقی / ریتمیک
هوش منطقی / ریاضی
هوش بدنی / جنبشی
85

هوش چند گانه (Multiple Intelligence)
هوش برون فردی / فرافردی
هوش درون فردی
86

ابعاد ، معیارها و زیر معیار های هوش عاطفی از دیدگاه گولمن (2001)
دیدگاه سالووی و مایر، بیشتر جنبه روان شناختی دارد،
مفاهیم ارائه شده توسط گولمن به مفاهیم مدیریتی نزدیکتر است.
87

شایستگی های شخصی :
عبارتست از اینکه فرد چگونه خود را مدیریت کند .
88

شایستگی های شخصی :
عبارتست از اینکه فرد چگونه خود را مدیریت کند .
89

شایستگی های شخصی :
عبارتست از اینکه فرد چگونه خود را مدیریت کند .
90

شایستگی های اجتماعی :
ویژگی هایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.
91

شایستگی های اجتماعی :
ویژگی هایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.
92

شایستگی های اجتماعی :
ویژگی هایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.
93

هوش هیجانی از دیدگاه گولمن (2001)
دیدگاه سالووی و مایر، بیشتر جنبه روان شناختی دارد،
مفاهیم ارائه شده توسط گولمن به مفاهیم مدیریتی نزدیکتر است.
94

هوش چند گانه (Multiple Intelligence)
95

مقایسه IQ و EQ
96

تفاوت IQ و EQ
با اشاره به تفاوت EQ و IQ اهمیت EQ در رفتار و عملکرد سازمانی افراد بیشتر نمایان خواهد شد :
اولاً IQ تا حد زیادی غیر اکتسابی و موروثی است در حالیکه نتایج پژوهشها نشان می دهد با دادن آموزشهای لازم و فراهم کردن بستر تربیتی مناسب می توان EQ افراد را ارتقا داد.
ثانیاً با توجه به اهمیت روابط اجتماعی در سازمانها بدون تردید نقش EQ در موفقیت شغلی افراد پر رنگ تر است.
امروزه گفته می شود موفقیتهای افراد در سازمانها 80 % وابسته به EQ و تنها 20 % در گرو بهره مندی ازIQ بالاست
به عنوان مثال فردی با توانایی های منطقی و بهره هوشی بالا که نتواند احساساتش را کنترل کند یا روابط اجتماعی خوبی را بنا کند در محیط کاری اش با مشکل روبرو می شود،
ولی فردی با بهره هوشی عادی و در عین حال برخورداری ازEQ بالا با مدیریت بر احساسات خود برانگیختگی ، همدلی و داشتن روابط اجتماعی مطلوب در سازمان با احتمال بیشتری می تواند به جایگاههای بهتر و موفقتیهای بیشتر دسترسی پیدا کند.
97

Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010
98

هوش عاطفی و رهبری
طبق نظریه فلدمن (1999) هوش عاطفی شامل مهارت های پایه ای و مهارت های دستوری می باشد.

مهارت های پایه ای خود شامل: خود آگاهی، خود کنترلی، درک دیگران به درستی و ارتباطات همراه با انعطاف پذیری می باشد .
مهارت های دستوری شامل: مسئولیت پذیری، توانایی توسعه انتخاب، پذیرش دیدگاه دیگران، جرات داشتن و بیان و شرح دادن تصمیم می باشد.
ترکیب مهارت های پایه ای و دستوری به رهبری اثر بخش منجر می شود.
چون که این مهارت ها یک نوع آگاهی از دیگران و احتیاجات آنها و توانایی پاسخگویی به نیازهای دیگران به طور اثر بخش در موقعیتهای مختلف را نشان می دهد.
99

پریست(1999) شایستگی های رهبری را در 3 نوع طبقه بندی کرد:
1- مهارت های سخت: اغلب به مهارت های تکنیکی برمی گرددکه شامل مهارت های عملی و مهارت های امنیتی و مهارت های محیطی می باشد.
2- مهارت های نرم: اغلب به مهارت های میان فردی برمی گردد که شامل مهارت های آموزشی و سازمانی می باشد.
3-مهارت متا: شامل مهارت های حل مسئله ، تصمیم گیری و قضاوت می باشد.
هوش عاطفی و رهبری
رابطه ی مثبتی بین هوش عاطفی و رهبری وجود دارد.
100

کاربرد هوش عاطفی در سازمان
101

شکل: رابطه هوش هیجانی و اثربخشی سازمانی

مفهوم هوش هیجانی در قالب ارتباطات معنی پیدا می کند. اگرارتباط وجود نداشته باشد بررسی هوش هیجانی ممکن نیست ارتباطات در سازمان تحت تاثیر سه عامل رهبری ، عملکرد منابع انسانی و فضا و فرهنگ سازمانی است .
رهبری
عملکرد
منابع
انسانی
فضا و فرهنگ
سازمانی
هوش هیجانی
فردی
هوش هیجانی
گروهی
اثربخشی
سازمان
ارتباطات
هوش هیجانی و اثر بخشی سازمان
102

103

مــنابــع
Refrence
مبانی رفتار سازمانی / استیفن پی . رابینز ؛ مترجمان علی پارسائیان ، محمد اعرابی . _ تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی ، 1376 .
مدیریت رفتار سازمانی / علی رضاییان . تهران : موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ، 1372.
مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1382
مدیریت رفتار های سیاسی در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1383
مدیریت فشار روانی (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1383
انتظار عدالت و عدالت در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1384
تیم سازی در قرن بیست و یکم (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1386
104

مــنابــع
Refrence
مدیریت رفتار سازمانی / پاول هرسی _ کنت ایچ بلانچارد . تهران : انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی ، 1368.
سازمان و مدیریت (سیستم و رفتار سازمانی) / علی محمد اقتداری . تهران : چاپ علامه طباطبایی . 1365.
مبانی سازمان و مدیریت / علی رضاییان. تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، مرکز تحقیق و توسعه ی علوم انسانی ، 1380
مجموعه کامل در یک نگاه های مدیریتی / احمد ورزشکار .تهران : مرکز مطالات مدیریت . 1388
تئوری نیازها و انگیزش در نظریه سه شاخکی / احمد ورزشکار . 1382.
105
مدیریت رفتار سازمانی / زهرا برومند .
فرهنگ جامع مدیریت / شمس السادات زاهدی ، مهدی الوانی و ابوالحسن فقیهی _ تهران : دانشگاه علامه طباطبایی ، 1376.
مدیریت منابع انسانی (اداره امور کارکنان در سازمانهای دولتی ، صنعتی و بازرگانی)/تالیف : حسین ابطحی . _کرج:موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، 1386.

با تشکر از توجه شما
106


تعداد صفحات : 105 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود