تارا فایل

پاورپوینت نیروی کار فناوری اطلاعات



فصل 9
نیروی کار فناوری اطلاعات
مقدمه
در فصل قبل به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر حوزه کار و اشتغال پرداخته شد این فصل به مطالعه دقیق مشاغل و نیروی کار مرتبط با فناوری اطلاعات خواهد پرداخت .
نیروی کار فناوری اطلاعات کیست ؟
جوامع اطلاعاتی مبتنی بر عنصر دانایی و دانش هستند لذا نیروی انسانی به عنوان سرچشمه مغز افزاری ، مهم ترین رکن جنین جوامعی محسوب می شود. ورود موفق به عصر اطلاعات لازمه آشنایی و استفاده صحیح از فناوری اطلاعات می باشد و آن نیز بدون توجه به تدارکم زیر ساخت انسانی مناسب امری محال محسوب می گردد. بنابراین ضروری است تا کشورها برای نیل به اهداف خود در کنار منابع فیزیکی و مالی به نیروی کار مورد نیاز درعرصه فناوری اطلاعات نیز توجه نمایند. همچنان که قبلاً نیز بیان گردید فناوری اطلاعات موجب تحولات شغلی در جامعه خواهد شد به گونه ای که برخی از مشاغل حذف و فرصت های شغلی جدید ایجاد می شود. بی گمان اجرای موفق چنین مشاغلی از عهده افرادی بر می آید که از دانش و مهارت های لازم در زمینه فناوری اطلاعات برخوردار باشند. چنین شاغلین به عنوان نیروی کار فناوری اطلاعات یا کارگران اطلاعاتی شناخته می شوند. اما :

تعریف دقیق کارگر اطلاعاتی چیست ؟ نیروی کار فناوری اطلاعات از چه ویژگی هایی برخوردار است ؟ مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات چه مشاغلی هستند و چگونه طبقه بندی می شوند ؟
پاسخ به این گونه سوالات مقدمه هر گونه برنامه ریزی و توسعه نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات است . تعاریف مختلفی از نیروی کار فناوری اطلاعات وجود دارد که ذیلا برخی از آنها ارائه می گردد.
تعریف اول : « پورات » کارگران اطلاعاتی را به صورت ذیل تعریف می کند :
« کارگران اطلاعاتی فقط کسانی نیستند که با ماشین ها و فناوری های اطلاعاتی کار می کنند بلکه همه کسانی هستند که در امر تولید ، توزیع ، هماهنگی و پردازش دانش فعالیت دارند » .
همانطور که ملاحظه می شود این تعریف بسیار گسترده بوده و شامل بسیاری از مشاغل از جمله: روان پزشکان ، معماران و فروشندگان نیز خواهد بود.
تعریف دوم : انجمن فناوری اطلاعات آمریکا زمینه های کاری IT را در محدوده مطالعه ، طراحی ، توسعه ، پیاده سازی ، مدیریت و پشتیبانی از سیستم های مبتنی بر کامپیوتر تعریف می کند.

تعریف سوم : کمیته دولتی فناوری اطلاعات ایالت ویرجینیا در آمریکا تعریف ذیل را ارائه می کند.
« یک شغل IT در رابطه با ایجاد، ذخیره سازی ، تبادل و یا استفاده از اطلاعات به کمک ادوات فناوری بوده و به صورت مشخص مشاغلی را در بر می گیرد که نیازمند طراحی و توسعه نرم افزار و سیستم های سخت افزاری ، پشتیبانی فنی کامپیوتر و سیستم های جانبی ، تولید و مدیریت سیستم های شبکه ای و پایگاه های اطلاعاتی است » .
تعریف چهارم : وزارت تجارت آمریکا ، که چندین گزارش مختلف را در رابطه با نیروی کار IT ارائه کرده است دو تعریف مستقل را برای نیروی کار اصلی IT و مشاغل مرتبط با IT مطرح می کند که ذیلا آمده است :
نیروی کار اصلی فناوری اطلاعات
نیروی کار اصلی اطلاعات به مشاغلی باز می گردد که در توسعه فناوری اطلاعات مهم وبده و در مرکز تنگناها یا کمبودهای مهارتی IT قرار دارند و شامل چهار حرفه : دانشمندان کامپیوتر ، مهندسین کامپیوتر ، تحلیلگران سیستم و برنامه نویسان کامپیوتر هستند.توصیفی از این حرف ذیلا آمده است :

الف- دانشمندان کامپیوتر
افرادی هستند که در زمینه طراحی کامپیوتر ، اجرای پژوهش های مورد نظر نیاز برای بهبود طرح ها و توسعه کاربردهای جدید فعالیت دارند. آن ها از نوآوری و دانش تئوریک بالایی در زمینه حل مسائل پیچیده و تولید یا کاربرد فناوری جدید نسبت به سایرین برخوردارند . این گونه افراد معمولاً در استخدام موسسات و مراکز آکادمیک هستند که در زمینه های تئوریک ،سخت افزار و طراحی زبان کار می کنند. برخی از آنها روی پروژه های ترکیبی نظیر توسعه کاربردهای واقعیت مجاری تحقیق می نمایندبرخی دیگر نیز درصنایع خصوصی و زمینه های نظیر کاربرد تئوریها ، توسعه زبان های تخصصی ، طراحی ابزارهای نرم افزاری ، سیستم های مبتنی بر دانش و یا بازی های کامپیوتری فعالیت دارند.
ب- مهندسین کامپیوتر
در زمینه طراحی و توسعه وجوه نرم افزاری و سخت افزاری سیستم ها فعالیت دارند آنها ممکن است در تیم های طراحی تجهیزات جدید کامپیوتری نیز همکاری نمایند. همچنین ممکن است به عنوان مهندسین نرم افزار در زمینه طراحی و توسعه بسته های نرم افزاری و یا نرم افزارهای سیستمی فعالیت نمایند.

ج- تحلیلگران سیستم
تحلیلگران سیستم از دانش و مهارت های خود در زمینه حل مسئله ، ارائه روش های مبتنی بر فناوری کامپیوتر برای رفع نیازهای ویژه یک سازمان ، پردازش اطلاعات مهندسی ، علمی و تجاری و طراحی راه حل های جدید با استفاده از کامپیوتر استفاده می کنند. تحلیلگران سیستم ممکن است سیستم های جدید را که شامل سخت افزار و نرم افزار است طراحی نموده یا یک کاربرد نرم افزاری جدید را برای بهره گیری بیشتر از توان کامپیوتر ارائه کنند. آنها به سازمان ها کمک می کنند تا حداکثر استفاده از سرمایه گذاری خود در زمینه های تجهیزات ، نیروی انسانی ، و فرایندهای تجاری را به عمل آورند .
د- برنامه نویسان کامپیوتر
برنامه نویسان کامپیوتر در خصوص نوشتن و نگهداری از دستورالعمل ها، فراخوانی نرم افزارها یا برنامه های مورد نیاز در توالی منطقی اجرای توابع فعالیت می نمایند . در بسیاری از سازمان های بزرگ برنامه نویسان کامپیوتر از اطلاعات ارائه شده توسط تحلیلگران سیستم استفاده می نمایند . حرکت از محیط های برنامه نویسی کامپیوترهای بزرگ یا مین فریم ها به محیط های مبتنی بر کامپیوتر شخصی تمایز بین کاربران و برنامه نویسان کامپیوتر را با ابهام مواجه کرده است . چنان که تعداد زیادی از بسته های نرم افزاری پیچیده به کاربران و تحلیلگران سیستم اجازه برنامه نویسی می دهد.

مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات
مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات نیز شامل چندین حرفه است که در رابطه نزدیک با IT قرار دارند. برخی از این حرف در جدول 1 آمده است . عناوین این حرف بر اساس طبقه بندی استاندارد وزارت تجارت آمریکا می باشد که مطابق جدول عبارتناد از :
همان طور که دیده می شود چهار حرفه : دانشمندان کامپیوتر ، مهندسین کامپیوتر ، تحلیلگران سیستم و برنامه نویسان کامپیوتر که در گروه اول قرار داشت نیز به عنوان حرف مرتبط با IT شناخته شده اند اما اما مشاغل متنوع دیگری نیز در زمره این دسته قرار دارند.
تعریف پنجم : صنعت فناوری اطلاعات و نیروی کار مرتبط با آن ، توسط یکی از مراجع دیگر به صورت ذیل تعریف شده است : صنعت فناوری اطلاعات ، صنعت عرضه کننده کالاها و خدماتی است که کسب و کار الکترونیکی ، تجارت الکترونیکی و اینترنت را پشتیبانی می کند.
نیروی کار اصلی IT شامل کسانی است که در طراحی ، توسعه ، پشتیبانی و مدیریت سخت افزار ، نرم افزار ، مالتی مدیا و خدمات یکپارچه سازی سیستم ها فعالیت دارند. 9 حرفه اصلی در این زمینه شناخته شده اند که شامل: برنامه نویسان کامپیوتر، تحلیلگران سیستم،مدیران مهندسی، مهندسین برق ، مدیران پایگاه اطلاعات،مهندسین کامپیوتر،متخصصین پشتیبانی کامپیوتر،متصدیان کامپیوتر،و دانشمندان کامپیوتر می باشند.

همچنین این مرجع ، در یک تعریف بازتر سایر حرف مرتبط با IT را شامل مشاغل می داند که در تولید ، به کارگیری و نگهداری زیر ساخت مورد نیاز IT برای تسهیل تجارت الکترونیکی و سایر فعالیت های مبتنی بر شبکه یا اینترنت استفاده می شوند. همچنین مشاغل دیگری نظیر تایپیست که به نوعی تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار می گیرند به عنوان مشاغل متاثر از فناوری اطلاعات محسوب می شوند.
این تعریف مشاغل اصلی و مرتبط با IT را مطابق جدول 2 از حیث مدارج تحصیلی و آموزش های مورد نیاز نیز به سه طبقه تقسیم می کند.
همانطور که در جدول 2 ملاحظه می شود شاغلین شغل هایی همچون : برنامه نویسان کامپیوتر ، تحلیلگران سیستم ، پردازش گران اطلاعات الکترونیکی ، مدیران مهندسی ، مهندسان برق ، مدیران پایگاه اطلاعات ، مهندسان کامپیوتر و دانشمندان کامپیوتر دارای درجات تحصیلی لیسانس به بالا و متخصصان پشتیبانی کامپیوتر ، تعمیر کاران و نصب کنندگان خطوط برق ، تکنسین های رادیو و تلویزیون ، تعمیرکاران ادوات الکترونیکی ، تعمیر کاران تجهیزات پردازش اطلاعات ،اپراتورهای ماشین های محاسباتی و دفتری و اپراتورهای تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی آموزش های مهارتی را طی می کنند.

همچنین این مرجع ، در یک تعریف بازتر سایر حرف مرتبط با IT را شامل مشاغل می داند که در تولید ، به کارگیری و نگهداری زیر ساخت مورد نیاز IT برای تسهیل تجارت الکترونیکی و سایر فعالیت های مبتنی بر شبکه یا اینترنت استفاده می شوند. همچنین مشاغل دیگری نظیر تایپیست که به نوعی تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار می گیرند به عنوان مشاغل متاثر از فناوری اطلاعات محسوب می شوند.
این تعریف مشاغل اصلی و مرتبط با IT را مطابق جدول 2 از حیث مدارج تحصیلی و آموزش های مورد نیاز نیز به سه طبقه تقسیم می کند.
همانطور که در جدول 2 ملاحظه می شود شاغلین شغل هایی همچون : برنامه نویسان کامپیوتر ، تحلیلگران سیستم ، پردازش گران اطلاعات الکترونیکی ، مدیران مهندسی ، مهندسان برق ، مدیران پایگاه اطلاعات ، مهندسان کامپیوتر و دانشمندان کامپیوتر دارای درجات تحصیلی لیسانس به بالا و متخصصان پشتیبانی کامپیوتر ، تعمیر کاران و نصب کنندگان خطوط برق ، تکنسین های رادیو و تلویزیون ، تعمیرکاران ادوات الکترونیکی ، تعمیر کاران تجهیزات پردازش اطلاعات ،اپراتورهای ماشین های محاسباتی و دفتری و اپراتورهای تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی آموزش های مهارتی را طی می کنند.

جدول 1- برخی از حرف مرتبط با IT مبتنی بر
طبقه بندی حرفه ای استاندارد وزارت تجارت آمریکا

معیار شناسایی نیروی کار فناوری اطلاعات
معیار واحدی برای جداسازی کارگران IT از سایر انواع کارگران که گاهی از فناوری اطلاعات در مشاغل خود استفاده می کنند وجود ندارد. فریمن و آسپری میزان نیازمندی یک شغل به دانش IT و یا به سایر حیطه های دیگر دانش را به عنوان یک معیار تعریف می کنند. منظور از حیطه های دیگر دانش ، دانش مربوط به عملکرد صنعتی ، تجاری و فنی یا سایر زمینه های دیگر دانش به ویژه برای یک کاربرد خاص است .
مطابق شکل 1 اگر میزان دانش مورد نیاز یک شغل را در دو محور دانش IT و سایر حیطه های دیگر دانش تجزیه نماییم ، هر چقدر در طول شکل از چپ به راست برویم ، با مشاغلی مواجه هستیم که نیازمند مقدار بیشتری از دانش IT است و هر چقدر به سمت بالا برویم نیازمند دانش در حوزه های دیگر است . نیم ساز رسم شده در شکل ، نیروی کار مرتبط با فناوری اطلاعات را به دو گروه تقسیم می کند. اگر دانش IT بیش از نیمی از دانش استفاده شده شخص را تشکیل دهد ، این شخص نیروی کار IT یا کارگر IT محسوب می شود و اگر شخص مورد نظر از فناوری اطلاعات در شغل خود استفاده کند ولی دانش IT کمتر از نصف ارزش افزوده کاری او را شامل شود در این صورت او به عنوان « نیروی کار تحت تاثیر IT » به شمار می آید . به عنوان مثال مدیر پروژه نرم افزاری یک نیروی کار IT و متصدی بانک نیروی کار متاثر از IT است.

طبقه بندی مشاغل با فناوری اطلاعات
طبقه بندی شغلی متفاوتی از سوی مراجع مختلف در رابطه با مشاغل فناوری اطلاعات ارائه شده است . به عنوان مثال می توان به طبقه بندی های ارائه شده از سوی : بنگاه اطلاعات بین المللی «IDC » ، « Meta Group » ، « NWCET » و « Career Space » اشاره کرد . در این قسمت برخی از این طبقات مورد بررسی قرار می گیرند.

جدول 2- مشاغل اصلی و مرتبط با فناوری اطلاعات و مدارج تحصیلی مورد نیاز

طبقه بندی اول
جدول 3 طبقه بندی شغلی براساس استانداردهای مهارتی NWCET را نشان می دهد.
طبقه بندی دوم
«Career Space » کنسرسیومی از شرکت های معتبر IT در جهان شبیه :
BT,Cisco Systems , IBM Europe , Intel , Microsoft Europe , Nokia , Nortel Networks , Philips Semiconductors
می باشد که در پروژه ای اقدام به معرفی مهارت های مورد نیاز IT در چند زمینه شغلی نموده است بر این اساس مشاغل یا فعالیت های مرتبط با IT در طبقات مشخصی از قبیل :
مهندسی فرکانس رادیویی، مهندسی مخابرات داده ، طراح شبکه مخابراتی ، توسعه کاربردهای نرم افزاری ، طراحی و معماری نرم افزار ، طراحی چند رسانه ای ، طراحی محصول ، مهندسی تست ،

جدول 3- طبقات شغلی IT براساس استانداردهای مهارتی NWCET

مدیریت ICT ، توسعه فناوری و تحقیق ، مدیریت فروش ICT ، پشتیبان فنی ، مدیریت بازاریابی ICT ، مدیریت پروژه ICT ، طراحی کاربردهای پردازش سیگنال دیجیتال (DSP )
به عنوان مثال مشاغلی همچون :
* برنامه نویس چند رسانه * طراح شبکه چند رسانه ای
* طراح وب * معمار چند رسانه ای
* مهندسی صوت و تصویر اینترنت و اینترانت * متخصص اطلاعات وب
* استراتژیست محتوای وب * برنامه نویس محتوای وب
* تولید کننده وب * متخصص امور هنری وب
* طراح گرافیکی وب
در طبقه شغلی طراح چند رسانه ای و مشاغلی همچون :

* مدیر خدمات بازاریابی * مدیر محصولات مخابراتی
* مدیر محصولات نرم افزار * مدیر محصولات مرتبط با تجارت الکترونیکی
* تحلیلگر قیمت
در طبقه مدیریت بازاریابی ICT قرار می گیرند .
طبقه بندی سوم
مشاغل و نیروی کار IT را میتوان به چهار طبقه کلی مطابق جدول 4 نیز تقسیم نمود این طبقات شامل طبقه مفهوم پرداز ، توسعه دهنده ، پشتیبان و اصلاح کننده می باشد . تعریف هر یک از طبقات به همراه نمونه مشاغل آنها در جدول 4 آمده است .
مهارت ها و دانش مورد نیاز نیروی کار فناوری اطلاعات
نیروی کار IT ، نیازمند دانش و مهارت های متنوع می باشد تا از عهده وظایف خود برآید این گونه مهارت ها را می توان در سه گروه کلی تقسیم نمود .

الف- دانش فنی درباره فناوری اطلاعات
ب- دانش صنعتی و تجاری( نظیر : تشخیص هزینه های پروژه ، زمانبندی و بودجه ، آشنایی با اطلاعات صنعتی ، برنامه های پشتیبانی از تولید و غیره )
ج – مهارت های ارتباطی و سازماندهی ( به معنی مهارت های لازم برای کار تیمی ، سازماندهی )
سهم هر یک از سه گروه فوق در مشاغل مختلف متفاوت خواهد بود . با توجه به طبقه بندی چهارگانه ارائه شده در قسمت قبل اهمیت هر یک از مهارتهای فوق در جدول 5 آمده است .
همانطور که در جدول 5 مشاهده می شود برای طبقه مفهوم پرداز وجود دانش فناوری اطلاعات خیلی مهم است این در حالی است که برای طبقه پشتیبان وجود مهارت های ارتباطی و سازماندهی از اهمیت بیشتری برخوردار است . همچنین میتوان یک ارتباط منطقی بین طبقه بندی شغلی چهارگانه و سطح آموزش رسمی شاغلین برقرار کرد. این ارتباط در جدول 6 نشان داده شده است . به عنوان مثال همانطور کنه دیده می شود شاغلین داری درجه دکتری اغلب در طبقه شغلی مفهوم پرداز و کمتر در سایر طبقات دیگر شاغل هستند. این در حالی است که شاغلین طبقه پشتیبان به دلیل نوع وظایف خود اغلب دارای درجه کاردانی می باشند.

جدول 4- طبقه بندی مشاغل IT

جدول 5- مهارت های مورد نیاز برای مشاغل IT
جدول 6- تطابق تحصیلی طبقات مختلف

کمبود نیروی کار فناوری اطلاعات
لازمه حرکت به سوی جامعه اطلاعاتی برخورداری از نیروی کار ماهر در زمینه فناوری اطلاعات است . یکی از مشکلات فنی کشورها کمبود نیروی کار در چنین حوزه ای است در کشور آمریکا از اواسط دهه 1990 به بعد فشار تقاضای نیروی کار در این زمینه افزوده شده است . همچنین کمبود نیروی کار فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف اروپایی نیز وجود دارد . جدول 7 گویای میزان تقاضا و کمبود نیروی کار IT در برخی از کشورهای مختلف اروپای غربی در سالهای 1999 تا 2003 می باشد. همانطور که در جدول 7 ملاحظه می شود میزان تقاضا و کمبود نیروی کار IT در کشورهای مختلف با گذشت زمان افزوده شده است . به عنوان مثال در کشور فرانسه میزان تقاضا در سال 2003 حدود دو میلیون و هشتاد و هفت هزار نفر و میزان کمبود حدود دویست و بیست و سه هزار نفر بر آورد شده است . بنابراین ضروری است که کشورها به مطالعه دقیق نیازمندی نیروی کار فناوری اطلاعات خود پرداخته و بر آن اساس برنامه ریزی مناسب به منظور تامین و توسعه نیروی انسانی در چنین عرصه ای را انجام دهند.

مشکلات ناشی از کمبود نیروی کار فناوری اطلاعات
یکی از مهم ترین فعالیت های جوامع امروزی مقابله با کمبودهای نیروی کار IT در صنایع و سازمان های مختلف دولتی و خصوصی و جبران هزینه ها و مشکلات ناشی از این کمبودها است . ذیلاً برخی از هزینه های حاصل از کمبود نیروی کار IT که از طریق توسعه منابع انسانی مورد نیاز جبران می گرددآمده است :
* کمبود نیروی کار ماهر IT موجب کند شدن فرایند نوآوری و توسعه محصولات در صنایع گردیده و نتیجتا نرخ صادرات و تولید ارزش افزوده را کاهش می دهد.
* کمبود نیروی کار در صنایع مرتبط با IT موجب کاهش سرعت رشد آن ها و نتیجتا تاثیر منفی بر اشتغال خواهد شد .
* کاهش نیروی کار IT موجب افزایش حقوق شاغلین در این حوزه شده که این موضوع به نوبه خود بر افزایش قیمت کالاها و خدمات تاثیر می گذارد از سوی دیگر نبود نیروی کار کافی موجب کاهش سرعت در ارائه محصولات و خدمات نیز می گردد بنابراین قدرت رقابت شرکت ها در بازارهای منطقه ای و جهانی را کاهش می دهد و این روند تاثیرات ناشایستی را بر اقتصاد ملی کشور خواهد گذاشت .

* کمبود نیروهای مستعد در داخل کشور و یا قیمت بالای آنها موجب جذب و به کارگیری نیروهای خارجی خواهد شد که در بلند مدت موجبات اتلاف نیروی کار داخلی را فراهم می آورد.
* شرکت هایی که قادر به تامین نیروی کار مورد نیاز خود در عرصه IT نمی باشندبه ناچار ممکن است با سایر شرکت های دیگرکه با چنین مشکلی مواجه نیستند ، ادغام گردند و این موضوع موجب کاهش کارایی صنعتی و اقتصادی خواهد شد .
* فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش بهره وری در صنایع و سایر سازمان های دولتی و خصوصی خواهد شد . بنابراین فقدان نیروی کار کافی در این زمینه تاثیرات ناگواری بر روند رشد بهره وری می گذارد .
* کمبود نیروی کار ماهر IT موجب به کارگیری نیروی کار ضعیف و غیر کیفی در پست ها و مشاغل گشته و این موضوع به نوبه خود موجب کاهش کیفیت و نوآوری ، افزایش هزینه ، خرابی بیشتر محصولات و نارضایتی مشتریان می گردد.
* بازارهای کاری که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند دچار نوسانات نیرویی می باشند به عبارت بهتر جابجایی های نیروی کار زیاد و به همین دلیل هزینه استخدام ، آموزش و یایر عملیات پرسنلی افزوده می شود.

روش های مقابله با کمبود نیروی کار فناوری اطلاعات
برای مقابله با کمبود نیروی کار IT در سطح سازمان می توان از روش های ذیل استفاده نمود.
الف- استخدام
یکی از روش های مقابله با کمبود نیروی کار IT ، افزایش تلاش های کارمندیابی و استخدام است بدین منظور می توان از روش های مختلف کارمندیابی شبیه آگهی های درخواست استفاده کرد.
ب- استفاده از اضافه کاری
برای جبران کمبود نیروی کار IT می توان ، میزان اضافه کارکارکنان فعلی این حوزه را افزود .
ج – کاهش اننظارات شغلی
به منظور جذب بیشتر نیروی کار می تواند انتظارات یا شرایط احراز شغلی مطرح در ترعیف مشاغل را تخفیف داد. البته استخدام نیروی کار ضعیف سطح کیفیت و بهره وری را تنزل می دهد.

برای مقابله با کمبود نیروی کار IT در سطح سازمان می توان از روش های ذیل استفاده نمود.
الف- استخدام
یکی از روش های مقابله با کمبود نیروی کار IT ، افزایش تلاش های کارمندیابی و استخدام است بدین منظور می توان از روش های مختلف کارمندیابی شبیه آگهی های درخواست استفاده کرد.
ب- استفاده از اضافه کاری
برای جبران کمبود نیروی کار IT می توان ، میزان اضافه کارکارکنان فعلی این حوزه را افزود .
ج – کاهش اننظارات شغلی
به منظور جذب بیشتر نیروی کار می تواند انتظارات یا شرایط احراز شغلی مطرح در ترعیف مشاغل را تخفیف داد. البته استخدام نیروی کار ضعیف سطح کیفیت و بهره وری را تنزل می دهد.

د- تغییر ساختار کار برای استفاده از سایر کارکنان
با تغییر ساختاری کار ممکن است بتوان از جابجایی های شاغلین بهره گرفت . کارکنان باهوش و مستعد که در زمینه های غیر IT فعال هستند می توانند با آموزش مناسب برای کار در زمینه های IT آماده شوند.
هـ ) استفاده از ماشین به جای انسان
امروزه تلاش هایی انجام می شود تا از ادوات و تجهیزات ماشینی برای اجرای اتوماتیک کارها استفاده شود مثلاً نرم افزارهایی که برای نگهداری استفاده می شوند جایگزین بخشی از نیروی کار می شوند اگر چه در بسیاری از محیط های برنامه نویسی ، انتظار جایگزینی مایشین به جای انسان به طور کامل منطقی نمی باشد.
و- آموزش
سازمان ها بیش از آن که مایل به آموزش نیروهای جدید باشند ، خواستار آموزش مجدد نیروهای فعلی خود هستند و از این طریق می توانند کمبود نیروی کار خود در عرصه IT را تا حدود جبران نمایند.

ز- بهبود شرایط کاری
ایجاد فضای کاری بهتر می تواند در جذب نیروی کار مورد نیاز موثر باشد. به عنوان مثال ساعت های کاری منعطف ، و موارد رفاهی دیگر در این رابطه قابل بررسی است .
ح – استفاده از پاداش
ارائه پاداش در کنار حقوق برای کارکنان جدید در افزایش نرخ استخدام موثر است .
ط- افزایش حقوق و مزایا
از آن جایی که نیروی کارICT به شرایط حقوقی خود در بازارکار حساساست لذا این روش می تواند انگیزه لازم برای جذب این گونه نیروها را فراهم آورد.
ی- انعقاد قرارداد
تعداد کارکنان فناوری اطلاعات که به شیوه قراردادی کار می کنند در حال ازدیاد است می توان از این شیوه نیز به منظور کاهش کمبود نیروی کار IT استفاده کرد.

توسعه منابع انسانی
توسعه منابع انسانی راهکار اصلی مقابله با کمبود نیروی کار فناوری اطلاعات می باشد. توسعه منابع انسانی به معنی رشد توانائی ها و مهارت های نیروی انسانی از طریق ارائه آموزش ها ، کمک به افراد برای رشد در سازمان و استفاده بهتر از توانائی های آنها می باشد . توسعه منابع انسانی را می توان در سطح ملی نیز با برنامه های توسعه سواد اطلاعاتی انجام داد. سواد اطلاعاتی و مفاهیم مرتبط با آن در فصل های بعد بحث خواهد شد.

سوالات مهم
1. با توجه به تعاریف مختلف ، نیروی کار فناوری اطلاعات به چه کسانی اطلاق می گردد ؟
2. چگونه می توان نیروی کار فناوری اطلاعات را از سایر شاغلین تمیز داد؟
3. چه طبقه بندی های شغلی برای مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات انجام شده است ؟ درباره یکی از آنها بحث کنید.
4. نیروی کار فناوری اطلاعات به چه مهارت هایی نیاز دارد میزان به کارگیری این مهارتها با توجه به طبقه بندی شغلی مفهوم پرداز ، توسعه دهنده ، اصلاح کننده و پشتیبان چگونه است ؟
5. کمبود نیروی کار فناوری اطلاعات چه مشکلاتی را برای کشورها پدید می آورد؟ و مهمترین راههای مقابله با آن کدامند؟


تعداد صفحات : 30 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود