1
نگهداری و تعمیرات
موضوع ارائه:
نت مبتنی بر قابلیت اطمینان
RELIABILITY CENTERD MAINTENACE
2
3
فهرست مطالب
نگهداری
Maintenance
مجموعه فعالیت ھایی که به طور مشخص و معمولا به صورت برنامه ریزی شده و با ھدف جلوگیری ازخرابی ناگھانی ماشین الات و تجھیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آنھا را افزایش می دھیم.
تعمیرات
Repair
نگهداری و تعمیرات
(نت)
شامل مجموعه فعالیت ھایی است که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا از کار افتادگی گردیده انجام می دھیم تا آن را به حالت اماده و قابل بھره برداری بازگردانده
ترکیب همه اقدامات فنی و اجرایی و مدیریتی در طی چرخه عمر تجهیز که هدفش نگهداری تجهیز یا بازیابی آن به وضعیتی است که آن تجهیز بتواند کارکردی مطابق انتظار داشته باشد.
4
قابلیت اطمینان به معنای توانایی یک سیستم برای انجام بی نقص ماموریت مورد انتظار در شرایط معین و در دوره زمانی مشخص است.
قابلیت اطمینان
Reliability
نت مبتنی بر قابلیت اطمینان
RELIABILITY CENTERD MAINTENACE
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان یک روش ساختاریافته و منطقی برای
تدوین برنامه های نگهداری و تعمیرات و اتخاذ سیاست ها و راهکارهای مناسب برای
مدیریت خرابی است. هدف از این روش نگهداری و تعمیرات افزایش قابلیت اطمینان
تجهیز با بکارگیری راهکارهایی است که از توجیه پذیری فنی و اقتصادی برخوردارند
Maintenance Program
5
6
پیشینه
منطق روش نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM که برای اولین بار در صنایع هوایی آمریکا با بهره گیری از برجسته ترین متخصصین نت و صرف انرژی و هزینه زیادی توسعه یافت، توانست میزان سقوط های متاثر از نقص فنی هواپیما های مسافربری را از حدود 40 سقوط به کمتر از 0.1 سقوط در یک میلیون پرواز کاهش دهد.
7
چرا RCM ؟
نت مبتنی بر قابلیت اطمینان یا RCM یکی از قدرتمندترین رویکرد ها و تکنیکی کارآمد برای تحلیل و تصمیم گیری درست در حوزه نگهداری و تعمیرات و مدیریت دارایی های فیزیکی است.
این رویکرد، فرآیندی ساختاریافته و نظام مند برای تعیین فعالیت های موردنیاز جهت اطمینان از ادامه کارکرد تجهیزات یا دارایی های یک سازمان مطابق با انتظارات سازمان و ذینفعان است.
8
درک عمیق تر
این روش نه تنها دیدگاه ما را درباره شیوه های نگهداری و تعمیرات دگرگون می کند بلکه باعث می شود تا ما درک بهتری از رفتار تجیزات در زمان کار و در زمان خرابی داشته باشیم.
در این صورت عکس العمل نیروهای ما در برابر خرابی ها بسیار سریع تر و مفیدتر خواهد بود و این باعث کاهش هزینه های عملیاتی سازمان خواهد شد.
9
اساس این تحلیل بر پایه پاسخ به هفت پرسش زیر:
1- کارکردهای مورد انتظار کاربر از تجهیز در شرایط عملیاتی آن چیست؟
2- خرابی های کارکردی تجهیز چیست؟
3- علل خرابی تجهیز چه چیزهایی هستند؟
4- آیا خرابی پیش از وقوع نشانه ای دارد و اینکه پس از وقوع خرابی چه اتفاقاتی روی می دهد ؟ (آثار خرابی)
5- خرابی از چه منظرهای اهمیت دارد و پیامدهای مالی و ایمنی، زیست محیطی و عملیاتی آن چیست ؟
6- آیا می توان با بهره گیری از برنامه های نگهداری و تعمیرات پیش اقدام (تعمیر پیشگیرانه، تعویض پیشگیرانه، پایش وضعیت) خرابی و پیامدهای آن را مدیریت نمود ؟
7- اگر نمی توان با بهره گیری از برنامه های نگهداری و تعمیرات پیش اقدام، خرابی و پیامدهای آن را مدیریت نمود، با کدام یک از رویکردهای دیگر مانند چک کارکردی، کارکرد تا خرابی و یا بازطراحی می توان خرابی و پیامدهای آن را مدیریت کرد ؟
RCM
10
کاهش هزینه ها و افزایش اثربخشی
مسیر استاندارد پیاده سازی
RCM
11
12
اهداف و نیازمندی های کسب وکار
4-تشخیص اثرات شکست
1-تعریف کارکردها
2-شناسایی شکست های کارکردی
3-شناسایی حالات شکست(خرابی)
5-شناسایی پیامد های شکست
6-انجام فعالیت های پیش اقدام
7-انجام اقدامات پیش فرض
فرآیند
پیاده سازی
RCM
13
دستاوردهای
RCM
افزایش ایمنی
افزایش دسترس پذیری وقابلیت اطمینان تجهیز
افزایش کیفیت محصول
افزایش کارایی تجهیز
برنامه ریزی و کنترل بهتر و دقیق تر
کنترل بهتر موجودی لوازم یدکی و کاهش هزینه های آن
کاهش هزینه های مستقیم نگهداری و تعمیرات
کاهش هزینه نیروی انسانی
14
راندمان نگهداشت
اثر بخشی نگهداشت
15
اشتباهاتی که معمولاً درباره RCM نت مبتنی بر قابلیت اطمینان صورت می پذیرد عبارت اند از:
بهینه سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PMO)
یا
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)
16
هدف هر دو رویکرد، ایجاد یک برنامه بهینه نگهداری و تعمیرات است.
هر دو از شناسایی شکست ها (علل) به عنوان نقطه شروع برای تصمیم گیری استفاده می کنند.
هر دو رویکرد از منطق تصمیم گیری استفاده می کنند
هر دو رویکرد بر روی پیامدهای شکست تجهیزات و همچنین ویژگی های فنی این شکست ها تمرکز می کنند.
شباهت
PMO
&
RCM
17
تفاوت
PMO&RCM
تفاوت اولیه بین RCM و PMO در مرحله اولیه نوع تجزیه وتحلیل است و مربوط به نحوه شناسایی حالت های شکست است.
مشکلات احتمالی با نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)
مشکلات احتمالی با نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PMO)
18
تمایل بیشتری برای تجهیزات جدید دارد، به خصوص اگر این تجهیزات از فناوری جدید استفاده می کنند که در جای دیگری وجود ندارد.
در این وضعیت یک روش آغاز از صفر برای شناسایی حالت های احتمال شکست ضروری است.
اگرچه شما می توانید از FMEA در مرحله طراحی تجهیزات به عنوان نقطه شروع استفاده کنید.
درواقع شما باید مطمئن شوید که تمام حالت های شکست بحرانی مربوط به تجهیزات شناسایی شده اند و سپس رویکرد نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان(RCM)را به کار بگیرید.
تمایل برای تجهیزات موجود دارد، به ویژه در مواردی که یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه وجود داشته باشد و برخی از تجربیات در سیستم وجود داشته و مستند باشد.
در این روش برنامه های PM موجود و تجربه های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بهینه سازی می شود.
در این شرایط، PMO اساساً یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بهینه شده را به عنوان RCM ارائه خواهد داد.
کدام روش و رویکرد بهتر است استفاده شود؟
19
RCM
PMO
20
اتخاذ رویکرد پیش کنشی برای مدیریت دارایی ها، به معنای مدیریت خرابی ها پیش از بروز آنهاست.
با پیش بینی این که احتمالاً در زمان خرابی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و تصمیم گیری درباره این که چه کاری در مواجهه با آن باید انجام شود، می توانید پیامدهای خرابی را کاهش داده یا رفع کنید.
مزیت این کار آن است که می توان از توقف های عمده کسب وکار که از خرابی تجهیزات ناشی می شوند اجتناب کرد. شرکت های پیشگام، تا جایی که می توانند می کوشند با پیش بینی مشکلات و پیشگیری از آنها، هزینه ها و ریسک های مربوط به تجهیزات پراولویت خود را کاهش دهند و برای دستیابی به این هدف از رویکردهای نوین مرتبط با مدیریت دارایی های فیزیکی استفاده می کنند.
به همین منظور استفاده از RCM به عنوان مناسب ترین رویکرد پیش بینی برای ایجاد و بهبود برنامه های نگهداشت، امری ضروری به نظر می رسد. رویکردی که قابلیت اطمینان بالای را با هزینه ای مقرون به صرفه فراهم می کند و می تواند عملکرد سازمان را از خوب به عالی ارتقا دهد
جمع بندی
21
22
منابع
و چندین سایت اینترنتی