تارا فایل

پاورپوینت نقش خانواده در بهداشت روانی



نقش خانواده در بهداشت روانی

مقدمه
امام سجاد (ع)
حق فرزندت آن است که بدانی او از توست و خوب و بد او در این دنیا به تو وابسته است. تو مسئول و سرپرست او در تربیت درست و رهنمونی وی فراسوی پروردگار و یاری رساندن به او در اطاعت از خداوند هستی. تو برای این کارها پاداش می بری و در صورت کوتاهی کیفر می بینی. پس در باره او چنان کن که در انجام وظیفه نسبت به او نزد خداوند معذور باشی

نقش خانواده

کوپر اسمیت
پسرانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، معمولاً دارای والدینی هستند که اعتماد به نفس، ثبات هیجانی و اتکای به خود از ویژگی های شخصیتی آنان به شمار می رود و در اعمال پرورش و تربیت فرزندان، بین آنها و فرزندانشان توافق کاملی مشاهده می شود

نقش خانواده

مطالعات کال دول و همکارانش
کودکان باهوش تر معمولا کسانی هستند که در خانواده های صمیمی رشد کرده و از امکانات تربیتی و فرهنگی بیشتری برخوردار باشند.

نقش خانواده

اگر خانواده را اولین کانون تربیتی بدانیم، بدون شک والدین اولین مربیان و معلمان این کانون مهم محسوب می شوند.

نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات
و تحقیقات رسانه ای
موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
توزیع پاسخگویان بر اساس جنس
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

بررسی یک تحقیق
نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری

نقش خانواده

بنابراین
در این میان، نقش مادر از اهمیت بیشتری برخوردار است;
زیرا

نقش خانواده

تاثیرگذاری او از زمان انعقاد نطفه آغاز می گردد
در دوران بارداری تاثیرگذاری بیشتر می گردد
سپس زمان شیردهی
زمان بیشتر با فرزند بودن
قرابت و نزدیکی بیشتر مادر به فرزند.

نقش خانواده

اغلب والدین با آن که علاقه زیادی به تربیت فرزندشان دارند و با این وجود که از هیچ سعی و کوششی در این زمینه فروگذار نمی کنند، اما معمولا خود را در این امر ناکام می دانند.

نقش خانواده

مسلماً همیشه والدین مایلند که فرزندشان را به صورت صحیح تربیت کنند ، ولی این به تنهایی کافی نیست

نقش خانواده

زیرا عمل کردن بدون داشتن اطلاعات کافی، نه تنها ما را به هدف نمی رساند، بلکه حتی ممکن است ما را از هدفمان نیز دور سازد.

تعریف تربیت
تربیت یعنی ایجاد تغییرات مطلوب در انسان و به تعبیر دیگر پرورش دادن و پرورش یافتن.
در فرهنگ لغات فارسی عمید برای واژه تربیت معانی زیر ذکر شده است: پروردن، پروراندن ، آداب و اخلاق را به کسی آموختن ، پرورش  ، پرورش دادن، تهذیب، ادب.

تربیت
امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص)
"خداوند کسى را که به خیر فرزندش یارى مى‏دهد بیامرزد.
پرسیدند چگونه به خیر فرزند یارى رساند؟
فرمودند: آن چه در توان اوست پذیرا شود و از آن چه فوق توان اوست در گذرد و او را به نافرمانى نخواند و سرگشته و حیرانش  نسازد."

تربیت
ویژگی های تربیت صحیح
تربیت را از جهات مختلفی می توان به کار یک کشاورز تشبیه کرد با این تفاوت که کشاورز گیاه می پروراند و مربی انسان.

تشابه
1-
هر کشاورز در کار خویش این نکته را به خوبی می داند که او فراهم آورنده زمین و زمینه مناسب برای پرورش گیاه است، نه رشد دهنده آن.

تشابه تربیت در والدین با باغبان

مربیان کودک و نوجوان پیش از هر چیز باید خود را مسئول فراهم آوردن  زمینه مناسب تربیتی   بدانند و اگر در این زمینه سستی کردند، نباید کینه بی کفایتی خویش را با سرزنش و تنبیه نابجای متربی بر سر او خالی کنند و سوء عمل تربیتی خویش را تکرار کنند.

تشابه
2-
هر کشاورز نگاهی حکیمانه به زمان دارد.

تشابه تربیت در والدین با باغبان

هر مربی باید توجه به زمان مناسب داشته باشد. نه از یک سو زمان را از دست بدهد و نه از سویی دیگر در تربیت ، عجله بیهوده به خرج دهد.

تشابه
3-
هر کشاورزی وقتی بخواهد محصولی بهتر به دست آورد، علاوه بر وظیفه ای که خود در زمینه سازی برای پرورش گیاه دارد، به دانه و نهالی که برای کشت انتخاب کرده نیز به خوبی توجه دارد و در حد توان خود بهترین را برمی گزیند.

تشابه تربیت در والدین با باغبان

چنین کاری در تربیت فرزندان، در هنگام   انتخاب همسر   انجام می شود.

تشابه
4-
هر کشاورز به خوبی می داند که چه چیزی را باید پرورش دهد و چه چیزی را پرورش ندهد.کدام گیاهی را نگه دارد و کدام گیاه را ریشه کن کند.

تشابه تربیت در والدین با باغبان

وجین در تربیت، پاک کردن محیط از عوامل مزاحم، به خصوص انسان های مضراست.

عوامل آسیب رسان در مراحل تربیتی کودک
اختلاف والدین
تبعیض قائل شدن میان فرزندان
عدم درک فرزندان از سوی والدین
فقر اقتصادی و ناتوانی مالی
بی توجهی به فرزند و تحقیرآنها
محدود کردن نابجا و نادرست
بی توجهی به تربیت علمی و تحصیل آنان
فقدان امکانات رفاهی نسبی

عوامل آسیب رسان در مراحل تربیتی کودک

دیگر عوامل آسیب رسان

عوامل آسیب رسان در مراحل تربیتی کودک
تعداد کم یا زیاد فرزندان
بی اعتمادی فرزندان به والدین
فوت یکی از والدین،
بداخلاقی، طلاق و جدایی
اختلاف شدید فرزند ذکور با دختر
بیکاری سرپرست و اعتیاد
درد دل نکردن والدین با آنها
سرزنش آنها در جمع و مقابل دیگران
پنهان کاری و حساس کردن فرزندان
عدم وفای به عهد والدین
تحمیل و اجبار عملی به آنان در صورتیکه والدین خود الگوی عملی نباشند

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی

بهترین رابطه انسانی

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
رابطه کودک با مادر بهترین روابطی است که بین دو انسان برقرار می شود و این روابط می تواند برای سالهای بعد، آموزنده باشد و یا الگویی برای شخصیت بعدی کودک و رابطه او با سایرین باشد. تقریبا همه مادران کوشش دارند که رابطه آنان با فرزندانشان تا حد امکان مطلوب باشد. در این رابطه فقط مادر دخالت ندارد، بلکه کودک نیز در این امر سهیم است.

دانستن خصوصیات اخلاقی کودک
=
ایجاد رابطه صحیح

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
بنابراین لازم است بعضی از خصوصیات اخلاقی کودک را در سنین مختلف مورد مطالعه قرار دهیم. و هر قدر مادر در این خصوصیات آگاهی کاملتری داشته باشد، بهتر می تواند با او کنار بیاید، اگر بداند که با وجود همه کوششهای او ، باز هم همه چیز آرام و بی دردسر نخواهد بود، در این صورت با مشکلات ، رابطه صحیحی برقرار خواهد ساخت.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
هر قدر مادر ، ماهر ، با استعداد و مهربان باشد، رابطه او با کودکش آرامتر و بی دردسرتر خواهد بود. و در نتیجه مشکلات آینده اش ، برای مادر قابل پیش بینی خواهد بود. تغییرات اخلاق و رفتار کودک حتی در قسمتهای پیچیده و بغرنجی از آن ، مانند رابطه او با مادرش هم ، دارای نظم و ترتیب و قابل پیش بینی است.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
میزان سازگاری و همکاری کودک با شما ، تنها بستگی به طرز رفتار و مهارت شما در تربیت کودک ندارد، بلکه به نحو قابل ملاحظه ای با تغییرات خود کودک در حال رشد و نمو نیز دارد.

کودک شیرخوار

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودکان شیرخوار
هر کودک شیرخواری حسب تفاوتهای فردی در برخورد با مادر برای ارضای نیازهای فیزیولوژیکی ، رفتار خاصی دارد. در این خصوص مادران باید بگذارند تاکودک خود برنامه غذایش را تنظیم کند و تقاضای طبیعی اش معین کند که چه موقعی باید بخورد و بخوابد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودکان شیرخوار
روش بزرگ کردن کودک، بنا به عکس العمل او در برابر احتیاجات طبیعی و فطری کودک و بر حسب نظم و ترتیب آن ، توسط مادر تنظیم می گردد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودکان شیرخوار
بعضی از کودکان ، تابع نظم مادرند و بعضی در این قالب نمی گنجند. آنچه ما در جستجوی آن هستیم، ترکیبی از این دو حالت است.
یعنی تنظیم شخصی و خود به خود کودک که شامل نیروهای داخلی و خارجی هر دو است.

خواسته زیاد و نیاز به سازش و تطابق طرفین

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودکان شیرخوار
گاهی تقاضای کودک، مافوق توانایی مادر است، در این صورت مادر باید خود را در برابر تقاضاهای زیاد طفل ، محافظت کند. البته هدف اصلی سازش و تطابقی است که بین طرفین برقرار می شود، ولی اگر کودک نسبت به تعدیل تقاضاهای خود ، استعداد و توانایی نشان ندهد، این وظیفه مادر است که اقدام نماید و در مقابل تقاضاهای کودک ، خودداری نشان دهد.

18 ماهگی و
مسیر یکطرفه

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودکان 18 ماهه
کودک هیجده ماهه در حالیکه ظاهرا «بزرگ شده است و کاملا» جست و خیز دارد ولی از نظر روابطش با مادر خیلی شبیه بچه ی شیر خوار است او دوست دارد بیشتر بگیرد تا بدهد. او از چیزهایی که می داند و می تواند، استفاده کافی می کند و نیازها و احتیاجهای خود را به سایرین می فهماند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودکان 18 ماهه
او بوسیله اشاره و تلفظ کلماتی مانند «آه ـ آه» به سرعت منظور خود را می فهماند. جواب «نه» را از دیگران به راحتی قبول نمی کند. می داند که کلمه «نه» راحتترین و متداولترین کلمه ای است که بکار می رود.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودکان 18 ماهه
کودک هیجده ماهه وقتی راه می رود، با حرکت پاها فکر می کند و دوست دارد هر چه به دستش می رسد، بگیرد. احساس او نسبت به زمان بسیار کم است. او هر چه را که می خواهد، همین الان می خواهد.
مدتی نخواهد گذشت که کودک هیجده ماهه بر اثر رشد، این مراحل را پشت سر می گذارد و در سن دو سالگی مادر می بیند که او اخلاق خوشی دارد و آدم مطیعی است.

2 سالگی و
حرف شنوی

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو ساله
برای یک کودک دو ساله ، برعکس کودک هیجده ماهه ، اطاعت ، کاری دلپذیر و آسان است. گذشت شش ماه به کودک این امکان را می دهد که در مقابل والدینش فرمانبردار خوبی باشد. کودک در دو سالگی بیشتر اوقات ، شنونده و اجرا کننده بسیار خوبی است.

2/5 سالگی
لجاجت و تلون

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
کودک در این سن ، منفی باف ، لجوج و سرسخت است. اگر مادر بخواهد با عجله لباس او را تنش کند، کودک فریاد می زند: «خودم می خواهم بپوشم» و اگر پدر به او بگوید: «لباست را بپوش» خواهد شنید که می گوید: «می خواهم مامان لباس تنم کند.»

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
کودک دو و نیم ساله متلون است. اگر مادر به طرف او رود. بابا را می طلبد و به عکس اگر بابا به طرفش برود، مامانش را می خواهد. او در دنیایی از تضاد سیر می کند. و این کلمات بر زبان او جاری است: «می کنم .. نمی کنم .. می خواهم .. نمی خواهم .. می توانم .. نمی توانم .. بله .. نه»

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
انتخابهای او چند تایی است و در هر دقیقه ، نوعی را می پسندد، اگر انواع باشد همه را طالب است اگر جلوی او را نگیرند، ممکن است مدتها از یک سمت به سمت دیگر حرکت کند. اگر مادر به او بگوید: «مربا می خواهی» می گوید «نمی خواهم» اما به محض اینکه مربا کنار گذاشته شود، او مربا می خواهد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
مشکل مادر برای تربیت او ، این است که باید حتی الامکان او را در مسیر یک طرفه قرار دهد.

اجازه انتخاب به او ندهید

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
کارهای روزانه را خودتان انتخاب کنید و فرصت انتخاب به او ندهید. وقتی می خواهید او را با خود به بیرون ببرید، در حالیکه از تفریح در بیرون برایش سخنرانی می کنید لباس تنش کنید. اگر از او برای بیرون رفتن ، اجازه بخواهید، کلاهتان پس معرکه است.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
به هر قیمت که می دانید از پرسشهایی که او باید جواب «نه» را ادا کند، پرهیز نمایید. به او زیاد فرصت انتخاب ندهید. اگر این فرصت را داشته باشد، مطمئن باشید که از فرصت خود راضی نیست.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
در تمام دستورها، خواهش و تقاضاهایش تکبر و غرور زیاده از حدی دیده می شود. لذا مادر باید به جای نشستن و غصه خوردن ، راه و روش تسلط بر فرزند را بیاموزد

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
سعی کند کودک حرفهای او را بدون چون و چرا بشنوید و به عکس در مقابل کارهای بی اهمیت تسلیم شوید.
مثلا «بگوید: البته … بله قربان … حتما»

ولی
مادر را بسیار دوست دارند

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو سال و نیمه
مادران باید به خاطر داشته باشند که کودک 2/5 ساله ممکن است. رفتارش با شما بسیار خوب یا بد باشد، اما او شما را بسیار دوست دارد و تمناهای زیادی از شما دارد.

2/5 تا 3 سالگی
و بازگشت به شیرخوارگی

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو و نیم تا سه ساله
بسیاری از کودکان در این سن ، در مرحله عجیبی قرار می گیرند، آنها میل دارند به زمان شیرخوارگی برگردند، از نظر احساسی می توانند این مرحله را با مادر تجدید کنند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو و نیم تا سه ساله
دوست دارند دوباره از پستان مادر شیر بخورند، خود را در آغوش مادر جای دهد، برایش بسیار دلپذیر خواهد بود. کودک 2/5 ساله ای به مادرش می گفت: «من کوچولو هستم» نمی توانم حرف بزنم. دندان ندارم غذا بخورم. دوست دارم شیر بخورم.»

تمسخر کودک
و
ایجاد حس حسادت

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو و نیم تا سه ساله
اغلب مادران ، کودک در این سن او را مسخره کرده و با توجه به کودکان دیگر خود ، حس حسادت آنانرا تحریک و حسود بار می آورند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک دو و نیم تا سه ساله
اگر کودک از زنده کردن دوران شیرخوارگی خود به اندازه کافی تجربه بدست آورد، خواهد توانست رشد کند و مستقل تر و بالغ تر بشود و سپس همواره به جلو نگاه کند نه به عقب.

3 سالگی
جایگزینی ما بجای من
و نیز منطقی شدن کودک

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه ساله
این سن برای مادر و فرزند دوره آرام و رضایت بخشی است. کودک از کلمه «ما» بسیار استفاده می کند. اغلب وجود مادر را بر خود ترجیح می دهد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه ساله
کودک در ابتدای مرحله 2/5 سالگی روی کلمه «من» و احتیاجات شخصی خودش متمرکز است، بعد روی کلمه «شما» و تقاضای او بر «شما» تکیه دارد و بالاخره به مرحله دوستانه و مشترک می رسد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه ساله
گاهی والدین می توانند با فرزند سه ساله ی خود چانه نزنند. او را متقاعد کرده و به امید پاداش به انجام کاری مجبور سازند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه ساله
در سه سالگی قدرت بکارگیری کلمات به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. او می تواند در جواب سخن سایرین حرف بزند. میل فراوان دارد در اموری که جنبه امر و بهره در آینده دارد، شرکت کند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه ساله
کودک سه ساله گاهی که با دلیل و منطق صحبت می کنید، بخوبی گوش می دهد، و حتی گاهی اوقات ممکن است اگر دلیل خوبی برایش بیاورید. کارهایی را که انجامش را دوست ندارد، به راحتی انجام دهد. تقاضای او از بزرگترها خیلی کمتر از سابق و کنار آمدن با او آسانتر است.

3/5 سالگی
و
دوره خیالپردازی

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه و نیم ساله
در این سن کودک دوست دارد، در خیال خود ، از والدین دوست خیالی بسازد و با آنها در خیال بازی کند، به آنها غذا بدهد و دست و صورتشان را بشوید و خشک کند، به نوازششان بپردازد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه و نیم ساله
وقتی والدین در کنار او آرام نشسته اند و بدون توجه ، به دنبال کار خود می روند، داد کودک بلند می شود و گریه را سر می دهد و می گوید: «مادر چرا رفتی؟ من که با تو کاری نداشتم من به تو غذا می دادم. تو با رفتنت بازی مرا خراب کردی.»

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه و نیم ساله
والدین فکر می کنند که وضع روحی کودکشان متزلزل و مضطرب است، در صورتی چنین نیست، والدین باید بدانند معمولا کودکان در این سن با دوستان خیالی خود ، مدتها بازی می کنند و هر کدام نوعی دوست خیالی دارند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک سه و نیم ساله
والدین باید بدانند معمولا کودکان در این سن با دوستان خیالی خود ، مدتها بازی می کنند و هر کدام نوعی دوست خیالی دارند. این مرحله ، مرحله طبیعی رشد است و از خصوصیاتش اینگونه بازی هاست و هیچگاه نباید باعث نگرانی والدین شود

4 سالگی
و
دوره قیدناپذیری

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک چهار ساله
وقتی کودک چهار ساله می گوید: «مامانم اینطور می گوید» مثل آنست که بزرگترین مرجع صلاحیت دار ، دستوری صادر کرده است و دیگر جای هیچگونه بحث و گفتگویی نیست.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک چهار ساله
وقتی در این سن در کودکستان ، کودک به مربی خود می گوید:
«مامانم گفته ساعت 9 باید شیرینی بخورم» بهترین دلیل را برای او آورده است. کودک برای همبازی خود بزرگترین دلیل را می آورد وقتی به او می گوید: «مامانم می گوید شماها باید این کار را بکنید».

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک چهار ساله
ممکن است تصور کنید که اگر مادر تا این اندازه برای کودک صلاحیت و مرجعیت دارد، باید انتظار داشت کودک در کلیه موارد به حرف او گوش دهد، اما ابدا اینطور نیست.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک چهار ساله
چهارسالگی سن قید ناپذیری کودک است. او احساس می کند نیرویی او را وادار می کند که از زیر بار هر گونه قیدی شانه خالی کند و از سر کشی و تمرد خوشش می آید. با این سرکشی کودک هر طور که خود صلاح می دانید، رفتار کنید ولی مقاومت او را زیاد جدی نگیرید.

5 سالگی
دوران فرشته بودن

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک پنج ساله
در پنج سالگی کودک مطیع و دوست داشتنی است و مادران می گویند آنها در این سن ، مانند فرشتگان هستند. اما در شش سالگی درست به عکس می شوند.

6 سالگی
غلبه احساس بر عقل

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک شش ساله
کودک شش ساله نه تنها با مادرش رقابت می کند بلکه در برابر دستورهای او نیز مقاومت می نماید. در صورتی که کودک پنج ساله سعی دارد، فعالیت خود را همگام با مادر انجام دهد، و از او الگو بگیرد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک شش ساله
کودک شش ساله در حالیکه مادر خود را سخت در آغوش دارد و می گوید: «ترا از هر کس در دنیا بیشتر دوست دارم» و مادر نیز از حرف کودکش خوشحال می شود، لحظه ای دیگر ، درست کاری مخالف سخن خود را انجام می دهد و می گوید: «مادر از تو بدم می آید» و مادر در این حالت ناراحت و افسرده می شود.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک شش ساله
در حالی که هیچیک از دو حالت مادر ، منطقی نیست. زیرا کودک او در سنی است که احساساتی بوده و احساسش بر عقلش غلبه دارد. بنابراین سخنهای او پایه و اساسی ندارد

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک شش ساله
مادر باید بداند، اطاعت نکردن کودک در این سن جسورانه ترین کاری است که کودک برای رسیدن به رشد انجام می دهد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک شش ساله
کودک شش ساله ، دوست دارد همه تقصیر را به گردن مادر اندازد و برای هر چیز ، او را سرزنش کند. شش سالگی سن احساسات شدید و غالبا متضاد است.

7 سالگی
منفی نگری- ناامیدی و کوتاه آمدن

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک هفت ساله
در این سن کودک از همه شکایت دارد و احساس می کند که همه با او دشمن هستند و هر کس در هر موقعیتی می خواهد او را اذیت کند. اینها از خصوصیات یک کودک هفت ساله است. بسیار حساس است و همیشه جنبه های منفی قضایا را در نظر می گیرد. بنابراین همیشه رنجیده و غمگین است.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک هفت ساله
کودک شش ساله یک انسان جسور و متجاوز است ولی در هفت سالگی تمایل کودک درست عکس آنست و همیشه در برخورد با مسائل غرولند کنان عقب نشینی می کند، از والدین خود بیشتر از همه شکایت دارد و گاهی فکر می کند که آنها اصلا او را دوست ندارند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک هفت ساله
والدین از تخیل یک کودک هفت ساله در حیرت می شوند و گاهی ناامیدیهای او را به باد تمسخر می گیرند که درست باید عکس این عمل را انجام دهند و با او همدردی کنند تا از این طریق حالات یاس او را از بین ببرند.

8 سالگی
و
وابستگی عاطفی

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک 8 ساله
کودک در سن 8 سالگی احتیاج شدید به یک رابطه عمیق دارد. از این رو به پدر یا مادر چسبندگی عجیبی پیدا می کند. در برابر قبول رد تقاضاهایش حساس است و کوچکترین تغییر قیافه والدین را درک می کند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک 8 ساله
آرزوی نزدیک بودن به مادر آنقدر برای او زیاد است که اغلب اوقات یک حالت آمیختگی بین او و مادرش بوجود می آید. اگر این علاقه بعد از مدتی فروکش نکند، باید نگران بود و برای درمانش اقدام کرد. این حالت فقط در حوالی هشت سالگی رخ می دهد و به زودی رد می شود.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک 8 ساله
یک مادر خوب ، در این حالت با اینکه سماجت کودکش او را خسته می کند، با دادن یک پاداش مناسب می تواند، نیاز او را برای برقراری یک رابطه عاطفی ، ارضا نماید و راه را برای روابط فردی او در آینده هموار سازد.

9 سالگی
و
استقلال

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک نه ساله
در این سن کودک تمایل شدیدی به مستقل بودن دارد، اگر استقلالش حفظ شود شخصیتی متعادل و دوست داشتنی خواهد یافت و گرنه پرخاشگر و ناسازگار جلوه می کند.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک نه ساله
در این سن کودک مصاحبت با مادر را دوست ندارد و میل ندارد با او مشورت کند، دوست دارد بیشتر با دوستانش باشد. نظر آنان بر همه کس حتی از مادر بالاتر است.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک نه ساله
اگر زیاد به کودک نه ساله خود دستور دهید، سرکشی نشان می دهد، دقت کنید و ببینید، آیا واقعا دستورتان لازم است، یا اینکه تنها می خواهید خود و فرزندتان را متقاعد کنید که شما هنوز ، فرد مافوق هستید.

10 سالگی
و
اطاعت

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک ده ساله
کودکان در این سن اغلب منتظرند ببیند مادرشان چه دستوری می هد تا آن را انجام دهند، اگر مادری بگوید: «چنانچه این درس را سه مرتبه بخوانی یاد خواهی گرفت» کودک بدون کم و کاست آن را انجام می دهد.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک ده ساله
ده سالگی از نظر رابطه مادر و کودک دوره خوش و مانند دوران پنج سالگی ، مطابق دلخواه مادر است. کودک از مادر اطاعت و دوست دارد دستورهایش را موبه مو اجرا کند.

11 تا 15 سالگی
و
ارجحیت دوستان بر خانواده

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک 11 تا 15 ساله
در این سن کودک زیاد به مادر توجه ندارد. او در آستانه بلوغ است مسائل رشد، دگرگونیهایی در او بوجود آورده که حالت دگرگونی به او می دهد. دیگر مادر برای او مطرح نیست.

رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
کودک 11 تا 15 ساله
والدین باید بدانند که در این سن به حریم خلوت کودک تجاوز نکنند زیرا در آنصورت ، رابطه عاطفی آنها گسسته خواهد شد.

اختلالات رفتاری کودکان

تاریخچه

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه
در گذشته های دور

چنین اختلالاتی را به شیاطین و نیروهای ماوراءالطبیعی نسبت می داده اند

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه
همزمان با ظهور فلاسفه یونان و پس از آن
در زمینه بیماریهای روانی ودرمان آن پیشرفت های چشمگیری حاصل شد
ونظریات مختلفی ارائه شد:

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه
بقراط(460ق .م) پدرپزشکی نوین

آسیب مغزی

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه
افلاطون (429ق .م)

عدم هماهنگی بین
روان منطقی و غیر منطقی

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه
ارسطو(384ق.م)

اختلالات قلبی

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه
امیل کراپلین (1926)

بیماریهای مغز،
اختلالات در سوخت وساز بدن

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه
فروید (1856م)

عدم تعادل بین
نهاد، خود و فراخود

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه
آلفردآدرلر (1870م)

عقده حقارت

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه

قبل از سالهای 1700میلادی علمی به عنوان روانشناسی کودک نبود

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه

در قرن 14و15 رهاکردن کودکان امری عادی بود

اختلالات رفتاری کودک تاریخچه

وتا سال 1750میلادی
زنده ماندن کودکان
از هر 3نفر، 1 نفربود

بهداشت روانی کودک

بهداشت روانی کودک
بهداشت روانی کودکان به شیوه تعامل والدین با آن ها بستگی دارد. با وجودی که هر پدر و مادری در آرزوی فراهم ساختن بهترین امکانات در خانه هستند، امّا ممکن است به شیوه صحیحی آن ها را در اختیار فرزندانشان قرار ندهند

بهداشت روانی کودک
زیرا
هنوز روش منحصر به فردی برای تربیت فرزندان اختراع نشده است.

بهداشت روانی کودک
علتش این است که:
هیچ دو بچه ای شبیه هم نیستند.

تفاوت بین بچه ها بیش از آن چیزی است که ما معمولاً تصور می کنیم.

بهداشت روانی کودک
به علاوه،
فرهنگ، جامعه، جنسیت و بسیاری عوامل دیگر در تربیت کودکان دخالت دارند.

روش های مختلف تربیت فرزند

بهداشت روانی کودک
روان شناسان خاطر نشان می کنند که سبک های متفاوتی برای فرزندپروری وجود دارد. بر اساس نظریه ای آن ها عقیده دارند که سبک های فرزندپروری را می توان بر حسب دو عامل محبت و کنترل پدر و مادر، به چهار دسته تقسیم کرد.

بهداشت روانی کودک
خودمختاری
محبت
خصومت
کنترل شدید
کنترل کم، محبت کم
کنترل زیاد، محبت کم
کنترل کم، محبت زیاد
کنترل زیاد، محبت زیاد
نظریه Schaefer

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت کم
فرزند پروری قدرت طلبانه

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت کم
آن ها فراموش می کنند که هر کودکی به طور طبیعی تمایل به آزادی و استقلال عمل دارد.

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت کم
فرزندان شخصیت فردی خود را از دست می دهند و در تصمیم گیری های مناسب در زندگیشان ناکام می مانند زیرا همیشه این پدر و مادر بوده اند که تصمیمات لازم را برای آن ها گرفته اند.

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت کم

فرزندپروری قدرت طلبانه

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت کم
کودکانی که دارای والدین قدرت طلب باشند، استقلال لازم را به دست نمی آورند و در شرایطی که نیازمند تصمیم گیری باشند، دچار اضطراب می گردند.

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت کم
تمایل پیدا می کنند که در تمام فعالیت ها نقش دوم را بازی کنند. این کودکان در بزرگسالی نمی توانند نقش رهبری را بر عهده بگیرند.

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت کم
در واقع، این کودکان هرگز نخواهند توانست به اهداف مورد نظر خود در زندگی دست یابند.

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت زیاد

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت زیاد
والدین عشق و محبت بیش از اندازه، بدون اعمال کنترل های لازم را ابراز می دارند.

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت زیاد
این گونه پدر و مادرها، تحت تاثیر این کج فهمی و سوء برداشت که «روان شناسان با تنبیه مخالفند»، از به کار بردن هر نوع تنبیهی اجتناب می کنند.

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت زیاد
روش صحیح و متعادل، پذیرش فرزند و محبت به او، و در عین حال تنبیه او به خاطر برخی کارهاست. این رفتار به کودک این حس را القاء می کند که والدین دوستش دارند امّا برخی رفتارها و اعمال او را تائید نمی کنند.

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت زیاد
کودک احتمالاً لوس بار می آید و الگوهای رفتاری ضداجتماعی و مجرمانه از خود نشان می دهد.

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت کم
غافل و بی مبالات

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت کم
کودکان به طور طبیعی بیشتر هیجانی و احساسی هستند تا عقلانی و منطقی

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت کم
اگر والدین هیچگونه عشق و محبتی نشان ندهند، زندگی برای کودک بی ارزش و بی ثمر می شود

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت کم
هیجانات باید به شیوه قابل قبولی تنظیم و کنترل گردند. کنترل والدین، راهنمایی لازم برای بیان احساسات و هیجانات را در اختیار فرزندان قرار می دهد. همچنین ساختار لازم که احساسات در چهارچوب آن بروز داده شوند را در اختیار می گذارد

بهداشت روانی کودک
کنترل کم ، محبت کم
روان شناسان این نوع فرزندپروری را «غافل و بی مبالات» می نامند.

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت زیاد

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت زیاد
بهترین شیوه فرزندپروری آن است که همراه با کنترل مناسب و محبت کافی باشد. والدین باید بین کودک به عنوان یک انسان از یک سو و رفتارهای کودکانه او از سوی دیگر، تفاوت قائل شوند.

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت زیاد
آن ها کودک را به خاطر رفتارهای پسندیده اش تشویق و به خاطر اعمال ناپسندش تنبیه می کنند.

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت زیاد
مهم ترین نکته در اینجا این است که هنگامی که کودک برای رفتارش تنبیه شد درک می کند که پدر و مادرش هنوز به او به عنوان یک فرد عشق می ورزند.

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت زیاد
نقطه مقابل این، هنگامی است که والدین به طور کلی فرزند را طرد کنند. هنگامی که فرزند حس کند که والدین او را به طور کامل از خود رانده اند، احساس تنهایی و درماندگی خواهد کرد

بهداشت روانی کودک
کنترل زیاد ، محبت زیاد
روان شناسان، این فرزندپروری را «موثق» می نامند.

اختلالات کودکان

بهداشت روانی کودک اختلالات کودکان
روانشناسان معمولاً اختلالات کودکان را به چهارگروه تقسیم می کنند
: 1- اختلالات رفتارهای مخرب (با نشانه هایی چون بیش فعالی، بی توجهی، پرخاشگری ، ویرانگری ونافرمانی از اولیای امور.) 2- اختلالات هیجانی (با نشانه های ترس، اضطراب، غم) 3- اختلالهای عادتی وخوردن (با نشانه های شب اداری،لکنت زبان،تیکهای حرکتی،و بولمیا)
4- اختلالهای مربوط به رشد (با نشانه های بارز در رشد قابلیتهای عقلانی مهم ومهارتهای اجتماعی کودک

رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
تعریف:
رفتارهایی هستند که با نظر پدر و مادر ، اطرافیان و جامعه سازگاری ندارد.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
انــــواع رفتــــارهای ناسازگارانه
روانشناسان معمولاً رفتارهای ناسازگار را به سه گروه تقسیم می کنند
: 1- اختلال بیش فعالــــی و کمبود توجه 2- اختلال لجبازی و نافرمانـــی 3- اختلال سلــــوک

کودکان بیش فعال

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
نمی توانند رفتارشان را کنترل و تنظیم کنند.
نمی توانند رفتارهای هماهنگ و مناسب با اطرافیان، از خود نشان دهند.
با علامت هایی مثل کم توجهی، حواس پرتی و کمبود تمرکز همراه می باشند.
رفتارهای تکانشی آن ها بیش از حد معمول است.
در کارهایی که به آنها علاقه و مهارت داشته باشند، هیچ تفاوتی با همسالان خود ندارند.
خیلی سریع توسط محرک های خارجی دچار حواس پرتی می شوند واز کار و وظیفه اصلی خود (غالباً تکالیف مدرسه) باز می مانند.
اغلب وسایلشان را گم می کنند و فــــراموشکارند
مرتب حـــرکت می کنند و آرام و قرار ندارند.
اختلال بیش فعالــــی و کمبود توجه

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
نوبت را رعایت نمــــی کنند.
ســــریع از کوره در رفته و اشیا را به سوی دیگران پرتاب می کنند.
رفتارهای جسورانه و خطـــرناکی از خود نشان می دهند.
در توجه به جــــزئیات ناتوانند.
در صحبت کــــردن مستقیم با آنان، به نظر مـــی رسد به گوینده توجــــهی ندارند و گوش نمـــی کنند.
قادر به پی گیـــری دستورات نیستند و کارها را نیمه کاره رها می کنند.
از کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی دارد اجتناب می کنند.
میان صحبت دیگـــــران می پرند و تامل ندارند.
اختلال بیش فعالــــی و کمبود توجه

کودکان لجباز و نافرمان

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
رفتارهای منفــی و نابهنجار از آنها زیاد دیده می شود
از قوانین روزمره ســـرپیچی می کنند
زود قهـــــر می کنند و قشقرق به راه می اندازند
با بزرگتــرها بیش از حد بحث و جدل می کنند
دیگران را در امور مقصر می دانند و از آزار و اذیت و ناسزاگویی به آنان دریغ ندارند
عصبانـــی و زود رنج اند
کینه توز و انتقام گیـــرنده اند
رفتارهای خشــــــونت آمیــــز دارند
کودکان لجباز و نافرمان

کودکان دارای اختلال سلوک

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
معمولاً به حقوق دیگـــران تجاوز می کنند
رفتارهایی قلدرمابانه تهدیدآمیز نسبت به دیگــــران دارند
در نزاع و کتک کاری از وسایل خطرناک مانند چاقو و … استفاده می کنند
معمولاً دست به ســـرقت می زنند.
به اموال عمومـــی و دیگران تخریب می رسانند
فرار از خانه و مدرسه در آنها بیشتــــر دیده می شود
کــــودکان اختلال سلــــوک

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

علل و انگیــــزه های
ناسازگاری فــــــرزندان

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
علل ارثـــــی
علل زیستــــــــــی
علل روانــــی
علل عاطفــــــــــی
علل اجتماعی
علل تربیتـــــی

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
علل ارثـــــی
گروهی معتقدند بسیاری از ناسازگاری های کودکان ریشه در سرشت و طینت آن ها دارد که به همراه ژن از طریق والدین به آن ها منتقل می شود.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
علل زیستــــــــــی
نقص عضو
اختلال در بینایی و شنوایی
اختلال در مغز و دستگاه های عصبی
(حاصله در قبل یا حین یا بعد از تولد)

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
علل روانــــی
بهنگام وجود فشارهای درونی، میل به استقلال، وجود تعارض و کشمکش در زندگی روزمره خصوصاً زمانی که کودک خود را بی پناه و بدون پشتوانه احساس کند، عادات عصبی مانند ناخن جویدن و انگشت مکیدن و .. در او مشاهده می شود.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
علل عاطفــــــــــی
احساس محرومیت از محبت والدین
ناکامی از دستیابی به اهداف مورد علاقه
ولادت کودک جدید در خانواده
عدم امنیت عاطفی به هر دلیل ممکن

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
علل اجتماعــــی :
نابسامانی و اختلاف و درگیری بین اعضای خانواده
متارکه ی والدین
بدآموزی از الگوهای خانه و مدرسه و جامعه
عدم مقبولیت در بین دیگران
یادگری رفتارهای نامطلوب از گروه همسالان
عدم نظارت کافی والدین
عدم وجود قانون منصفانه و قاطع در خانه و مدرسه
مشکلات اقتصادی
و ….

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
علل تربیتـــــی
عدم یا افراط محبت
ناهماهنگی بین عاملان تربیتی در خانه و مدرسه و جامعه
برآورده کردن تمام خواسته های کودک بدون چون و چرا و یا بالعکس
تنبیه بدنی و آزارهای روانی
مقایسه و تحقیر و سرزنش کودک
و …

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

چگونه
با رفتارهای ناسازگارانه فرزندان
برخورد کنیم ؟

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
خود را کنترل کنیم
اگر خود تحت فشارهای روانی ناشی از زندگی و کار قرار داریم و نمی توانیم رفتار و گفتار خود را کنترل کنیم، بهتر است قبل از انجام هر کاری در مورد فرزند به فکر روشی برای کنترل فشارهای خود باشیم که تحقیقات نشان داده است اگر والدین بتوانند برخی رفتارهای خود را تغییر دهند فرمانبری کودک بیشتر خواهد شد.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
بدبین نباشیم
افکار غلط و انحرافی درباره فرزند خود نداشته باشیم. مثلاً فرزندم این کار را می کند تا حرص مرا در بیاورد. یا او باعث تمام مشکلات در خانه است. چنین افکاری زمینه به وجود آمدن احساس بسیار بد را نسبت به فرزند مهیا می کند و یقیناً بر رفتار ما و او اثر منفی می گذارد.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
مبهم صحبت نکنیم
از ارائه دستورات مبهم، کلی و تکراری اجتناب کنیم. مثلاً به جای این که بگوییم «خودت را جمع و جور کن» شفاف و مشخص بگوییم که از او چه می خواهیم مثلاً دوست دارم تا پنج دقیقه دیگر دفتر و کتاب هایت را از وسط اتاق جمع کنی.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
کوتاه و قاطع بگوییم
به جای سخنرانی و بحث و جدل، کوتاه و موثر با لحنی محکم ولی در کمال آرامش به او گوشزد کنیم که رفتارش در ما چه تاثیری گذاشته و اگر از این رفتار خود دست برندارد چه عاقبتی در انتظار اوست.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه
تصمیمات عملی بگیریم
به یاد داشته باشیم عاقبتی را برای او مشخص کنیم که شدنی و کوتاه مدت باشد. مثلاً نگوییم « برای همیشه ازاین خانه خواهم رفت» یا «حق نداری از این به بعد تلویزیون تماشا کنی» بهتر است بگوییم امروز از دیدن این برنامه محروم هستی و یا این هفته تو را به پارک نمی برم.

برده داری نکنیم
انجام دادن خواسته هایمان را وظیفه او ندانیم بلکه بعد از انجام دادن دستوراتمان او را با کلام و هدایای مورد علاقه تشویق نماییم.
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
با آنها مشورت کنیم
با مشارکت فرزندمان لیستی از مهمترین قوانین در خانه به ترتیب و همراه با روش انجام دقیق آن ها تهیه کرده و پس از مشخص کردن نوع محرومیت برای انجام ندادنشان، با قاطعیت اجرا کنیم.
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
شناسایی عوامل مزاحم
عوامل مشکل ساز را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدام نماییم.
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
توجه به نیازها
به نیازهای جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی فرزندان بیشتر توجه کنیم.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
ایجاد فرصت تفکر
سعی کنیم فرصتی را ایجاد کنیم تا کودکان بتوانند نسبت به رفتارهای نامناسب خود فکر کنند.
 
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
تقویت ارتباط با مدرسه
ارتباط خود را با مدرسه و مسوولان بیش از پیش تقویت کنیم.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
خودداری از تنبیه بدنی
از تنبیه بدنی اکیداً خودداری نموده و در صورت نیاز از محروم سازی های کوتاه مدت استفاده کنیم.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
داشتن گوش شنوا
برای شنیدن مسائل و مشکلات فرزندان وقت گذاری کنیم.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
پرهیز از سرزنش
از ســــرزنش و تحقیر کردن و مقایسه فرزندان جداً خودداری کنیم.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
ارائه آموزش های لازم
آموزش چگونگی ابراز احساسات
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش علائم هشدار دهنده خشم و نحوه کنترل آن

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
آموزش چگونگی ابراز احساسات
یکی از دلایل عصبانیت و ناراحتی فرزندان این است که نمی توانند احساسات خود را به درستی بیان کنند، با کمک عکس و فیلم و نقاشی یا صورتک های کارتونی انواع احساسات مثل ( خشم، ترس، شادی و غم و….) را به آنها آموزش دهیم.

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
آموزش مهارتهای اجتماعی
چون بسیار از ناسازگاری های کودکان به دلیل عدم آشنایی والدین با مهارت های زندگی است توصیه می شود مهارت های ارتباطی مثل گوش دادن، ابراز وجود، حق مساله و تصمیم گیری و دیگر مهارت های زندگی را خود بیاموزیم و به فرزندانمان نیز آموزش دهیم
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
آموزش علائم هشدار دهنده خشم و نحوه کنترل آن
علایم هشدار دهنده خشم را به فرزندان آموزش دهیم تا بتوانند خشم خود را بهتر کنترل کنند از جمله علایم :
علایم جسمی
علایم فکری
علایم رفتاری

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
ارائه آموزش های لازم
علایم هشدار دهنده خشم
علایم جسمی مثل
افزایش ضربان قلب
سریع شدن تنفس
عرق کردن
سفت شدن عضلات
داغ شدن بدن
و …
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
ارائه آموزش های لازم
علایم هشدار دهنده خشم
علایم فکری مثل
ازش متنفرم
می خوام بزنمش
داره به من زور میگه
و …
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
ارائه آموزش های لازم
علایم هشدار دهنده خشم
علایم رفتاری مثل
داد زدن
تهدید کردن
لرزیدن
لگد و کتک زدن
گریه کردن
و …

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
ارائه آموزش های لازم
روشهای آرامش دهی
تنفس عمیق
تجسم
روش آدم آهنی و عروسک پارچه ای
حرف زدن های مثبت با خود

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
*ارائه آموزش های لازم
روشهای آرامش دهی
تنفس عمیق :
یعنی دم عمیق با یک شماره و
نگهداری هوا در شش ها تا چهار شماره
و بعد بازدم آهسته با دو شماره

بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
ارائه آموزش های لازم
روشهای آرامش دهی
تجسم :
تجسم یک تصویر آرامش بخش مثلاً خود را شناور داخل یک قایق که به آرامی همراه امواج تکان می خورد تجسم کنید یا تصور یک ساعت شنی که عصبانیت مثل دانه های شن به آرامی از بدنش خارج می شود.
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
ارائه آموزش های لازم
روشهای آرامش دهی
روش آدم آهنی و عروسک پارچه ای :
از او می خواهیم مثل یک آدم آهنی عضلات خود را سفت کند و بعد از پانزده ثانیه عضلات خود را مثل یک عروسک پارچه ای شل کند.
بهداشت روانی کودک رفتارهای ناسازگارانه

بهداشت روانی کودک
پایان


تعداد صفحات : 211 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود