تارا فایل

پاورپوینت منابع درآمدی رویدادهای ورزشی




منابع درآمدی رویدادهای ورزشی

عدم توانایی بسیاری از مدیران رویدادهای ورزشی در کسب درآمد
عدم شناخت صحیح از رویداد و وجهه آن در جامعه
مقصر شناختن عوامل بیرونی به جای عوامل تحت کنترل
ارزان فروشی رویداد و تاثیر مخرب آن بر وجهه رویداد
عدم اطلاع از وجود برخی منابع درآمدی بالقوه
و …..

در هر صورت :
درآمدزایی برای توسعه ، برنامه ریزی موثر و حفظ استقلال ضروری است.

درآمدهای بالقوه یک
رویداد ورزشی
حمایت مالی
درآمدهای محل
مسابقه
موبایل رایت
پخش تلویزیونی
؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صدور مجوز ها
ورودیه ورزشگاه ها
تبلیغات و بازرگانی

SPONSORSHIP

Sport Sponsorship
One of the powerful tools in order to promotion and advertisement of corporations and their products or services.

Attaches Sport Event to Economy .

تعاریف حمایت مالی
ارائه تعاریف مختلف به دلیل مواجه بودن با موقعیت های مختلف با ویژگی های متفاوت
4 موضوع مشترک در همه تعاریف :
وسیله ای ارتباطی
ارتباط یک شرکت با یک رویداد ورزشی ، فرهنگی و …
به عنوان ارتباط اقتصادی بین موضوع مورد حمایت و شرکت حمایت کننده
سود برای هر دو طرف قرارداد (Win Win Situation)

تعریف حمایت مالی ورزشی
حمایت از یک ورزش، رویداد ورزشی، سازمان ورزشی یا رقابت توسط یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دوجانبه برای هر دو طرف قرارداد (کشاک ، 2004)

حمایت مالی از ورزش یک پدیده جدید به شمار نمی رود.
مشارکت یک شرکت استرالیایی به عنوان حامی مالی مسابقات کریکت انگلستان در سال 1850 میلادی

Rightful
holder
Sponsor
Exchange & transaction
Percieved Value
Sponsorship offer
The relationship between the rights owner and sponsor
capacity to deliever
a service according
to the sponsor`s
expectations
Freedom to accept
or refuse the offer

تخمین میزان هزینه کرد در حمایت مالی از ورزش در سراسر دنیا
سال 2001 : 7/21 بیلیون دلار آمریکا
سال 2002 : 4/24 بیلیون دلار آمریکا(11 درصد افزایش )
سال 2003 : 2/26 بیلیون دلار آمریکا(4/7 درصد افزایش)

Two types of event sponsorship

Event Rightful
Owner
On-Site Audience:
Athletes
Spectators
Guests

Distant Audience :
Viewers
Listeners
Readers

حمایت مالی شرکتی (Corporate Sponsorship)
حمایت شرکتی عبارت است از شناساندن محصول ، نام یا آرم شرکت با استفاده از وجهه و تصویر بخشهای مختلف مرتبط با ورزش. این عمل برای دستیابی به اهداف خود شرکت یا اهداف بازاریابی آن شرکت صورت می گیرد (هرناندز ،2003) .

Forms of sponsorship
Brand names on kit
Banners at grounds and in arenas
Adverts in programmes, websites, TV
Use of players and team in adverts
Personal endorsement of products
Free transport, …cars, flights etc.
Free kit and equipment
Sponsorship of facilities
Achievement schemes in schools

Forms of sponsorship – examples
an event or competition
The London Marathon, Flora
a sport
Athletics, Norwich Union
an athlete
David Beckham, Adidas
a team
Man City, Thomas Cook
England Football, Nationwide
a facility
Emirates Stadium

اصل انتظار سود حاصل از سرمایه گذاری
حمایت مالی ورزشی
همانند هر صنعت دیگر

Sponsors in the UK now invest more than 1 billion pounds annually in sport.

Perrsonal

objectives
Media
Objectives
Marketing

Objectives
Objectives of
Own Corporation
Sponsorship Objectives :

Samples : Shirt Sponsorship Only
Manchester United : 20/4 million Euro
Juventus: 43/4 million Euro
Barcelona: 30 million Euro
Chelsea : 17/4 million Euro
Bayern Munich: 17 million Euro

ارتباط مستقیم حمایت مالی ورزشی با آمیخته بازاریابی

product
SPONSORSHIP
price
place
promotion

تعریف جدید از حمایت مالی ورزشی
روشی که یک شرکت با استفاده از آن برای حمایت از یک رویداد فرهنگی اجتماعی و به منظور دستیابی به مولفه های آمیخته بازاریابی آن شرکت برمی گزیند .

مدل عملیاتی به کارگیری و مدیریت حمایت مالی در ورزش
تناسب ارزش ها و وجهه شرکت و ورزش یا رویداد
انتخاب حمایت کننده مالی بر اساس اهداف رویداد
هماهنگی استراتژی ارتباطی با حمایت مالی ورزشی
ارزیابی موثر و دائمی حمایت مالی ورزشی
تدوین توافق نامه قرارداد دقیق ، مشخص و شفاف
توافق نامه در صورت امکان بلند مدت
لزوم ارتقاء Brand حمایت کننده

اصول ارتباط با حامیان مالی

با حامیان مالی صادقانه رفتار کنید و به وعده های خود عمل کنید.
راهکارهایی را انتخاب کنید که حامیان به اهداف تجاری خود برسند.
مسئولین و خانواده حامیان مالی را به مسابقات و مراسم مهم دعوت کنید.
تقدیرنامه و گواهی ویژه به حامیان مالی اهداء نمایید.
پس از رویداد، ارتباط خویش را با حامیان قطع نکنید.
نام و آرم حامیان را در کلیه انتشارات رویداد درج کنید.
یک فیلم و آلبوم عکس از حضور فعال حامیان در رویداد برای شرکت های حامی ارسال نمایید.
طی نامه ای به کلیه حامیانی که از حمایت شما امتناع ورزیده اند و یا شما با آنها به توافق نرسیده اید، ابراز امیدواری کنید که در موقعیت دیگری با آنها همکاری نمایید.

Why Sport Events in Iran could not meet the appropriate revenue from Sponsorship?

Main Question :
What are the barriers to revenue making from sponsorship in Iran's Sport Event ?

Lack of “Open Economic System” and “optimum interaction” With other countries.

“Governmental Ownership” of most big Iranian Corporation.

“Governmental Ownership” of most Professional Clubs

Low level of “Foreign Direct Investment” (FDI)

Environment uncertainty for Investment in Iran sport industry.

Problems of Copy Right Law in Iran.

Be lacking in strategic and operational marketing plan .

Problems in quality and quantity of live broadcasting.

Lack of transparency in financial information of Sport Industry.

No appropriate condition of stadiums for meeting Sponsors objectives.

No appropriate scheduling of matches

Be lacking in using business managers or manager with business thoughts.

Low public brand awareness of leagues and clubs.

Be lacking in appropriate motivator techniques to potential Sponsors.

Be lacking in marketing agents and specialists.

Match day revenues درآمد روز مسابقه

درآمد روز مسابقه
دریافت ورودیه
(Gate receipts)
فروش کالاهای با آرم
(Licensed Products)

شرط بندی در محل
(On-site gambling)

مواد غذایی و ….
(Foods , …)
???????
????????

رضایت بیشتر
افزایش تکرار مصرف خدمات
ایجاد تنوع در ارائه خدمات به تماشاگران

Three-tier System
GOLD
SILVER
BRONZE

Gold level
Private car parking
Exclusive entrance
5-star private dinning
viewing facilities
Centrally situated lodge with Private toilets
Bar , refrigerator and etc .

انگیزه های تماشاگران
تخلیه هیجانی، احساس لذت ، ابراز شادی و تفریح سالم
کانون سمبلیک جمعی برای احساس وابستگی به یک محیط اجتماعی
تجربه اجتماعی
بهبود کیفیت زندگی

عوامل موثر بر میزان تماشاگران
سطح درآمد مردم شهر ، قیمت بلیط ، جمعیت شهر ، تعداد مسابقات بین المللی تیم ها ، تعداد بردها در سه ماه گذشته ، نتیجه بازی قبلی ، تعداد گلهای زده شده در بازی قبلی ، جایگاه تیم در لیگ ، نداشتن شکست در 4 ماه گذشته ، داشتن شانس قهرمانی در لیگ ، نداشتن شانس سقوط به رده پایین تر ، عدم اطمینان مسابقات ، پخش زنده مسابقات، شرایط جوی ، زمان انجام مسابقه ، مسافت طی شده توسط تماشاگران و امکانات استادیوم ،جذابیت مسابقه ، عوامل اقتصادی ، عوامل رقابتی ، عوامل دموگرافیک ، عوامل استادیوم ، ادراک جامعه از ارزش یک ورزش خاص ، دلبستگی های(درگیر شدن) ورزشی ، شناسایی و هویت هواداری

عوامل تاثیرگذار بر جذب
تماشاگر در رویداد ورزشی
عوامل اقتصادی
عدم اطمینان
رویداد
عوامل رقابتی
عوامل مدیریت
رویداد
عوامل دموگرافیک
هویت هواداری
عوامل ورزشگاه
یا استادیوم
ارزش یا وجهه رویداد
یا ورزش در جامعه

Competitive Balance
Fan`s Intention
More Revenue

Competitive Balance( CB)
تعادل رقابتی به پیش بینی هواداران در مورد این که چه تیمی برنده خواهد شد اطلاق می گردد .
در یک رقابت کاملاً متعادل، هر شرکت کننده با شانس برابر بازی را شروع می کند ، بنابراین در مجموع ، نتیجه نهایی غیر قابل پیش بینی است .
اگر تعادل رقابتی وجود نداشته باشد نتیجه نهایی به نفع یک شرکت کننده قابل پیش بینی خواهد بود.
یکی از اصلی ترین تمایلات پژوهشی حوزه اقتصاد ورزش

آیا افزایش پخش مستقیم مسابقات بر روی میزان تماشاگران حاضر در استادیوم تاثیر منفی خواهد داشت ؟
یک سوال ؟

نتایج چند پژوهش
بورایمو(2005) :
در روزهای تعطیل عدم تاثیر معنی دار
روزهای غیر تعطیل تا 15 درصد تاثیر منفی

آلان (2004) :
عدم تاثیر معنادار
فارست ، سایمون و ژیمانسکی(2004) :
بررسی موضوع از نظر میزان کل درآمد
نتیجه : کاهش در تعداد تماشاگران معنادار است ولی در کل از نظر اقتصادی به نفع رویداد بوده است .

به نظر شما چه موانعی در برابر درآمدزایی حاصل از تماشاگران در رویدادهای ورزشی کشور وجود دارد ؟

تاثیرات پایین بودن سرانه درآمد ملی در کشور
فقدان رویه های مناسب و منطقی قیمت گذاری بر روی محصولات صنعت ورزش کشور
کیفیت پایین امکانات فیزیکی و ویژگی های ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات
مدیریت نامناسب فرآیند برگزاری رویدادهای ورزشی
حضور صرفاً طیف های مشخصی از طبقات اجتماعی
عدم امکان حضور بانوان برای تماشای رویدادهای ورزشی
فقدان مدیریت و رویه های مناسب جذب ، حفظ و توسعه هواداران

ورزشکاران نخبه و قهرمانان می توانند با تایید و یا مصرف محصولات ورزشی در فروش آنها تاثیر بگذارند.
نیروی عظیم ارتباط شکیل اونیل و کفش Reebok و همچنین ارتباط مایکل جردن و کفش Nike یک جهش در میزان فروش این شرکت ها در سطح جهان ایجاد گردد.
کفش Reebok قبل از انعقاد قرارداد با اونیل یک قرارداد 5/1 میلیون دلاری با NBA امضاء کردند که کفش اونیل را به تصویر بکشند.
جانب ایوان دارنده مدال طلای المپیک 1996 گفت سواچ آن قدر کیفیت دارد که حتی موقع شنا کردن آن را به دست دارم.
صحه گذاری Endorsment

TV or Broadcasting Rights

چهار عامل متمایز کننده صنعت ورزش از سایر صنایع
همبستگی مشترک اعضاء و سازمانها ،
نوع خاص ساختار و نظارت ،
روابط بازیکنان و مدیریت
نقش تلویزیون ) افزایش میزان محبوبیت ، افزایش صعودی دستمزد بازیکنان، میزان رشد اقتصادی و افزایش مشارکت در ورزش (

Television
Sport Industry's Driver

Football World Cup
1966 England : 47 million viewers
1998 France : 37 billion viewers
1998 South Korea- Japan : 50 billion viewers

ایجاد تحول در روند حق پخش تلویزیونی بازی های المپیک

تاریخچه ای از قراردادهای تلویزیونی لیگ برتر انگلستان

The Olympic Broadcast
220 کشور

3800 ساعت برنامه

4 میلیارد نفر بیننده تلویزیونی

هر بیننده به طور میانگین 10 ساعت

The Olympic Broadcast
US – 18 hours per viewer

Europe – 15-40 hours per viewer

Australia – 35 hours per viewer

Japan – 32 hours per viewer

حق پخش تلویزیونی در ایران؟!!!

در ایران نه تنها پخش زنده تلویزیونی مسابقات ورزشی به عنوان یک حق برای صاحبان بازیها به شمار نمی رود، بلکه پخش آنها در تلویزیون به عنوان لطفی از طرف سازمان صدا و سیما به صاحبان بازیها ( مثلا باشگاهها) برشمرده می شود.

قوانین بین المللی چه می گویند؟
از نظر قوانین بین المللی صدور مجوز پخش مسابقات از شبکه های تلویزیونی فقط با صاحبان رویدادها نظیر فدراسیونها، سازمانهای لیگ و باشگاهها می باشد.
فیفا(FIFA) در ماده 72 اساسنامه خود ،با صراحت فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات را جزو حقوق قانونی صاحبان رویداد می داند.
اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ( که به تصویب هیات دولت نیز رسیده است) ، حق پخش تلویزیونی را حق مشروع صاحبان رویداد دانسته است .

به نظر شما موانع پیش روی درآمدزایی حاصل از حق پخش رسانه ای رویدادهای ورزشی ایران کدامند؟

وجود مشکلات عمده حقوقی در موضوع کپی رایت یا حقوق اثر در کل کشور
فقدان قوانین جامع ، مدون و لازم الاجرا برای به رسمیت شناختن درآمد حق پخش رسانه ای مسابقات ورزشی
ماهیت حکومتی و انحصاری بودن سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
دولتی بودن یا تامین درصد عمده منابع مالی باشگاهها , و فدراسیون ها توسط دولت
کمبود اتحادیه های صنفی بازیکنان، مربیان و باشگاهها
فقدان تقاضای خرید و رقابت شبکه های کابلی خارجی برای اخذ مجوز حق پخش تلویزیونی رویدادهای ملی ایران

رشد و توسعه فناوری های نوین
ایجاد درآمدهای جدید
برای رویدادهای ورزشی
mobile rights
Internet
??????

Mobile Rights

Mobile Rights
"Mobile Rights" means the right to distribute the Content by Mobile Devices via Mobile

Mobile Rights
FIFA world cup South Africa Agreement :

2.4 billion US$

بررسی و مقایسه یک نمونه

منابع مالی و هزینه های سازمان لیگ ایران
هزینه ها
هزینه داوران و ناظران
هزینه اداری، مصرفی
هزینه مراسم و تشریفات
هزینه ایاب و ذهاب
هزینه خرید رایانه
حق الزحمه پرسنل
هزینه ماموریتها
خرید لوازم ورزشی

درآمدها
درآمد حاصل از فروش بلیط
درآمد حاصل از تبلیغات
درآمد حاصل از حق ثبت نام بازیکنان
درآمد حاصل از فروش فرم قرارداد
درآمد حاصل از محل جرائم

منابع مالی و هزینه های سازمان لیگ ژاپن
هزینه ها
تقسیم بین باشگاهها
هزینه های عملیاتی
هزینه های اداری و مدیریتی
دیگر هزینه ها
درآمدها
حق عضویت
حق پخش تلویزیونی
حامیان مالی
صدور مجوز
ورودیه ورزشگاه برای مسابقات به میزبانی سازمان لیگ
دیگر درآمدها

مقایسه کل درآمد سازمان لیگ حرفه ای ایران و ژاپن (ارقام به تومان است)

روند کسب درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ حرفه ای ژاپن (ارقام به میلیون تومان است) 
 

مقایسه درآمد حاصل از تبلیغات و حامیان مالی در سازمان لیگ حرفه ای ایران و سازمان لیگ فوتبال ژاپن (ارقام به میلیون تومان است)  

مقایسه میانگین درآمد حاصل از بلیط فروشی مسابقات لیگ حرفه ای ایران و ژاپن در 3 فصل اخیر (ارقام به میلیون تومان است)  

رده بندی ثروتمند ترین باشگاههای فوتبال جهان

Pay Attention please !
Without Money every thing can be neglected!!!
So, Please Do not hesitate to seek Revenue for Your Sport Event!!!

Any Question?

Thank You for Your Attention!


تعداد صفحات : 82 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود