تارا فایل

پاورپوینت معرفی و تحلیل ویلا ساوا


 معرفی و تحلیل ویلا های E.1027 ، villa savoy
عنوان پروژه:

ویلا E.1027

بیوگرافی معماران

جین بادووسکی (1893-1956) معمار و منتقد رومانیای ست که پس از جنگ

جهانی اول در پاریس مشغول مطالعه معماری شد. از سال 1923.م در مجله آوانگارد به عنوان ویراستار استخدام شد . دو ساختمان

مسکونی معروف وی ، ویلا وِزِلای(1924.م) که برای خودش ساخته بود و

دیگری در تزدیکی پاریس بنام پونت دِ سورِس (1934.م) است. در سال 1932.م او به همراه زوج معمارش آیلین گری در طراحی و ساخت

خانه ای به سبک بین الملل مشارکت ورزید. پس از جنگ جهانی دوم در مرمت میراث فرهنگی مشغول بکار شد و دستیار

ارشد معمار ادوارت کملوت بود.

آیلین گری (1878-1970م) معمار مدرنیست و طراح صنعتی ایرلندی است که ابتدا در

مدسه هنرهای زیبا مشغول نقاشی شد.پدر وی پیمز مک لارن اورا به سمت هنر سوق داد.

اما خیلی زود او نقاشی را رها کرد و نزد یک طراح ژاپنی فن لاک را آموخت.
و سرانجام تخصیل در رشته معماری در پاریس را برگزید.
و در حقیقت از اولین و بهترین طراحان مبلمان در زمان خویش بود و علاوه بر آن از

نظریه پردازان مطرح معاصر بشمار میرود.
از همکاران جی.جی.پی.اود و لوکوربوزیه بوده و اولین مبلمان از جنس لوله فولادی را در 1925میلادی پیش از دیگر همکارانش به دنیا معرفی کرد
از متقدمان سبک آوانگارد به شمار میرود و به همین جهت در ویلای معروف خود که با

همکاری بادووسکی برای استفاه شخصی ساخت ، از سبک بین الملل بهره برده است.

اولین مبلمان طراحی شده با میله فولادی توسط آیلین گری

آوانگارد سبک بین الملل از اوایل قرن 20 در اروپا و آمریکای شمالی متداول شد.منشا آن از کتب هیچکاک و جانسون بود و به نوعی جدال میان قدیم و جدید را نشان میدهد. در اروپا به منظور یکپارچه سازی رویه های سنتی با تقاضای جدید اجتماعی و امکانات و فناوریها به اجتماع معرفی شد در آمریکا نیز از متقدمان این سبک مدرن رایت را میتوان برشمرد. در دنیا به علت راهکار بی تفاوتی در برابر نو ع آب و هوا و محل زیستی و اقلیم و نیز سبک های نرتبط با فرهنگ و آداب و تاریخ مورد توجه قرار گرفت که البته بعد ها همین دلایل بزرگترین نقطا ضعف آن شد .
به مفهوم پیشرو و پیشگام است.
آوانگارد ابتدا کلمع ای نظامی بود که به سرباز

جلودار در جبهه های جنگ اطلاق میشد
اما در هنر به معنی شکستن فرم و زبان سنتی و

بدعت سبکی حدید است.
سبک آوانگارد

ویلا ای.1027 این پروژه بخشی مهم از معماری مدرن را به دنیا معرفی میکند.ویلا در نزدیکی یکی از آثار لوکوربوزیه به نام لوکابانون به اجرا رسید. مدت اجرای آن سه سال (1926-1929) در کپ مارتین در فرانسه است. این ویلا از لحاظ ساختاری و در توصیف عناصر اصلی و ابتدایی یک خانه دارای اشتراکات زیادی با اقامتگاه لوکابانون میباشد.

این ویلا جزء اولین ساختمان های این سایت و در زمین های انتداد میان ریل راه اهن و سواحل صخره ای و مدیترانه ای منطقه یساخته شده است. گری و بادووسکی درشرح این اثر کتابی نوشته اند و در آن به تعلیل بنا پرداخته اند.

ایشان معتقدند که در زمان آنها فضای داخل بیش از پیش آشکار و هویدا شده به طوری که تلاش

در حهت فراهم آمدن نیاز مخاطب بعد از ایجاد لذت بصری دارای اهمیت است.
معتقدند که ویلا ای.1027 تلاش دارد تا افراد را از رویکرد معاصر که آشکارا به شکست

انجامیده دور کند و مخیطی مناسب تر و هماهنگ تر با آشکارسازی موجود در زندگی مدرن فراهم

آورد تا از فنائری بهره کافی را ببرد.
در حقیقت او فرایند دستیابی به طرح را مهمتر از شیوه دستیابی به پلان میداند و تاکید دارد که

معماری رو به سویی دارد که عملکرد فیزیکی و بصری را جایگزین ایجاد حس آرامش روان و

خاصیت عملکردی بنا کرده است.
گری معتقد است که بیش از آنکه پروژ وابسته به ارزش های کالبد خارجی خود باشد باید به معیار

ها و ارزش های درونی آن پرداخته شود.

به عبارتی وی همواره میکوشد تا برخلاف معماری قرن 18م که در تطابق با انسان است همانند

معماری گوتیک بنا

را در تطابق با نیاز روانی مخاطب زمانه ی خود و در

تعامل با نیاز کاربری او بسازد .
در اینصورت هر خانه دارای عملکردی موافق روحیات

انسانی و همگام با فنائری ایجاد میشود که هریک از ساکنین برای خود خداکثر آزادی و محیطی

دنج را دارا خواهد بود. او در ویلا ای.1027 سعی دارد تا به موضوع حفظ حریم شخصی بپردازد و البته با افراط را کنار

گذاشته.مثلا معتقد است درب های اتاق شخصی باید به گونه ای طراحی شود که هنگام گشودت آن

تمام فضای درونی نمایان نگردد.

چهار نکته اساسی در طراحی این خانه : مشکل و راه حل وجود پنجره ها: که سه نوع از آن را در پروژه میبینیم

پنجره بدون پشت بند مثل چشم بدون پلک است . از طرفی دیگر پنجره ها با هر شکل ممکن به یک مقصد دید خواهند داشت. حتی در زمان بسته بودن پشت بند وجود تهویه طبیعی میسر است. شیوه طراخی به گونه ای است که در زمان بسته بودن پشت بند ها نیز حجم بالایی از هوای آزاد منتقل خواهد شد.

استقلال اتاق های خانه : حتی اگر ابعاد محدودی نیز داشتیک فضاها باید آزادی و استقلال خود را داشته باشند. حتی اگر شد باید آنرا از فضای عمومی خانه کاملا حدا کرد.این اندیشه سبب سازماندهی دیوارها به گونه ای است که درب مستقیما به درون فضا باز نشود

نکته دیگر آشپزخانه است که باید قابل دسترسی باشد و در عین حال به اندازه کافی از بقیه فضاها جدا باشد. ما کاملا انرا از باقی فضاها جدا کرده ایم. اکا افراد به سادگی با گذر از یک آستانه فضایی به فضایی دیگر منتقل میشوند و این بهترین شیئه در اقلیم معتدل است.

فضای ورودی خانه
فضایی بزرگ و سرپوشیده و به نوعی حیاط مرکزی تطبیق پذیری شده و با اقلیم

هماهنگ است تا درب های کوچک با بی اهمیتی و بی میلی گشوده نشوند
در استانه ورودی دیواری تنها و مجزا قرار دارد که با استحکام خویش آشکارا

متمایز از سایر بخش هاست.
در سمت راست ورودی فضای اصلی خانه و در چپ درب کاربری خداماتی

قرار دارد.
درب ورودی
مخاطب را به سمت راست و فضای اصلی هدایت میکند.دیواری حداکننده و

غیرباربر وظیفه مسدود کردن دید عمومی و هدایت افراد به داخل را دارد.

پرسپکتیو

درون مسیر پلکان در سمت چپ و در داخل دیوار کمدی قرار دارد که جارختی ست به شکل نیمه استوانه با پوسته شفاف که فضای داخلی را با غشایی نازک نمایان ساخته و مانع گرد و غبار است. در فضای داخل نیز در جلو ورودی امتداد دیوار تقسیم به صورت استوانه ای برای جای چتر تعبیه شده و در زیر قفسه کلاه ها نیز محلی برای نگهداری صندلی های مهمانی وجود دارد.

اتاق های بزرگ این خانه برای افرادی است که علاوه بر گذران وقت جهت کار زمانی را به استراحت و تفریح و خوشگذرانی تخصیص داده اند. اما فضایی این چنین برای خانه ها کوچک درنظر گرفته میشود ولی چیدمان اتاق ها به نحوی است که امکان جای گیری آن را نیز دارد.

برای پاسخگویی به مهمان بیشتر اتاق مهمان اتاقی بزرگ با قابلیت تقسیم استدر ابعاد 14*6.5متر. دیوار تقسیم با ارتفاع کممحدوده ای برای استراخت فرد مشخص کرده است در کناره های آن فضایی برای تعویض لباس ، دوش، رخت شویی، کمد دیواری نیز وجود دارد. در مجاورت آن اتاقی کوچی 2*2.5متر با تخت برای استراحت هست با قابلیت تبدیل به اتاق خواب که حتی با وجود جای گیری پشتی های ضخیم محیطی مناسب برای استراحت است.

شومینه کنار پنجره ما را از مشاهده فضای زمستانی در کنار پنجره بهره مند میسازد
در سمت راست اتاق خدماتی شامل ابزار لازم مهمان در سوییت تغبیه شده و اتاق ر به تراسی بزرگ

گشوده میشود و با نور ملایم لامپ سفید رنگی روشن میگردد
تراس به اندازه ای بزرگ است که تختی را در خود جای دهد.دربی فلزی نیز با صفحات خود دسترسی

و عملکرد تراس را از باقی فضای خارجی جدا میکند.
که با گشودن آن افراد حضور در فضای آزاد را تجربه میکنند
بازشو بلند دیگری در سوی دیگر دیوار جهت سیرکولاسیون و تهویه تعبیه شده است

دیواره ای استوانه ای و عمودی حلقه گرامافون ا در خود جای میدهد که در کنج دیوار واقع است و به نوعی خاصیت آکوستیک یافته و اتاق موسیقی محسوب میشود

همجوار اتاق بزرگ پذیرایی در زمان باز بودن پنجره ها در هر دوسنت با آن ترکیب میشود.و نرده ها با پوششی پارچه ای در جای خود ثابت اند که پارچه قابل برداشت است پارچه مقاوم در برابر بادهای شمال بوده و چهارتکه میباشد و ساه بان روزهای آفتابی نیز به شمار میآید. در روی تراس شیبی ملایم به سمت داخل و ناودانی برای عبود آب در زیر بازشو ها به پایین تعبیه شده است. این تراس که به سمت شمال قرار دارد مجل آفتابگیر و تهویه هوا محسوب میشود که به سمت باغ لیمو و دهکده دید دارد دید جنوب به سمت دریاست
تراس

که میتواند محل کار نیز باشد درای اتاق تعویض لباس آلومینیمی و تراسی با مبلمان است اتاقک با وجود عمق کم دارای فضایی زیاد میباشد اتاق خواب سرویس بهداشتی حداگانه دارد .فضای خواب مستقیما به تمام نقاط خدماتی خانه دسترسی دارد. و از طزیق پلکان به باغچه راه می یابد. اتاق با پنچره های بزرگ در کل مدت روز آفتابگیر میباشد و قابل تنظیم اند دو دیوار صورتی اتاق سبب شده تا در نگاه اول آشفتکپگی اتاق نامشخص باشد کنتبخانه کوچکی نیز در این مکان دیده میشود.
راه پله

علت نامگذاری ویلا کدی میان گری و بادووسک بوده E : eileen 1027 : کد موبایل غیر شخصی

آشپز خانه یادآور شکل سنتی ست در فصل زمستان غذا در فضای باز و در تابستان در داخل سرو میشود این مکان با وجود پنجره های کشویی قابلیت تبدیل به فضای باز را دارد انباری برای ذغال و غذا و سینک ظرف شویی تعبیه شده

راه پله

راه پله

پله های خارجی

سایت پلان

ورودی پله های خارجی

ویـــلا ســــاوا villa savoye

لوکوربوزیه که بیش از 50 سال احتمالاً پیش از هر معمار دیگری در عرصه معماری مدرن می درخشید، در آغاز جوانی پس از اتمام یک مدرسه حرفه ای به معماری روی آورد و در عمر هفتاد و چند ساله خود دمی از معماری غفلت نکرد و با اینکه هرگز آموزش رسمی از هیچ معماری نگرفت، خود معلم و راهبر صدها معمار در اقصی نقاط جهان از ژاپن و هند گرفته تا آن سوی دیگر جهان یعنی برزیل شد. علیرغم انتقاداتی که در سالهای اخیر از لوکوربوزیه شده است، تنها لوکوربوزیه و معدود دیگری از این هنرمندان بودند که با خلاقیت واقعی و تلاشی مستمر ایده ها و ایده آل های انسان دوستانه و صحیحی را به منظور هرچه بهتر ساختن محیط های انسانی اشاعه دادند؛ اما با این حال، کسانی هستند که از کار لوکوربوزیه ایراد بگیرند. به طور مثال، ایرادی که ونتوری به لوکوربوزیه می گیرد این است که وی معماری را بس ساده گرفته و صرفاً به فرم های اصلی مانند مکعب و مخروط و استوانه توجه داشته است.
مقدمه ای از لوکوربوزیه

از نمونه های آثار لوکوربوزیه، می توان به ویلاشواب، ویلا درواگرسون، ویلا لاروش، ویلا ایستاین، ویلا شودان و خوابگاه های دانشجویان سوئیس اشاره کرد. تاثیر وی بر معماری مدرن پایدار است و گاه حتی در آثار معمارانی که به ظاهر او را رد می کنند یا در جستجوی مفر هایی تازه برای معماری مدرن اند، باقی است. وی در زمان خودش از جدیدترین و خاص ترین متریال ها استفاده کرد که زیاد معمول نبود و دو عنصر مهم و تاثیرگذار در معماری او، نور و زمان بودند. او همواره از سهم عمده ی این دو عنصر مهم و تاثیرگذار در معماری و در ساختمان های باستانی به نیکی یاد می کرد. لوکوربوزیه همچنین در ارتباط با محدوده ی مشخص از زمان، پیش از آنکه حضور نور معنا و جلوه ی متعادل تری در ترکیب بندی بصری خود ارائه دهد، این چنین می نویسد: به تصویر درآمدن محور در محیط پیرامون آثار معماری شاید مظهری از اولین اندیشه انسانی باشد. این نکته اولین رفتار انسان را در طبیعت نشان خواهد داد. کودکان نیز به صورت ذاتی در امتداد محور پیشروی خود حرکت خواهند کرد.
تلاش در حرکت انسان و رفتارهای هیجانی نیز برپایه محور خود شکل خواهد گرفت، محور اولین قانون ثبت شده معماری است تا برای شروع هر فعالیت معماری نظم را برقرار سازد. اساساً معماری برپایه همین محورها استوار است. لوکوربوزیه معماری را تجربه مخاطب از زمان می داند؛ همچنان تاثیرپذیری او از بازدید که به گمان بسیاری آکروپلیس را نشان می دهد.

در بررسی لوکوربوزیه  کلاسیک، می توان به یکی از نمونه های شاخص آثار او، ویلا ساوا اشاره کنیم. ویلا ساوا ایده ی رهایی از خاک از نظر لوکوربوزیه را به نمایش می گذارد و به او اجازه می دهد تا مسکن ایده آل دهه ی 1920 تا 1930 را طراحی نماید. او ایده های بیان شده در مدل خانه سیتروهان را تکمیل نمود و در مجموعه خانه های این دهه مورد استفاده قرار داد. ویلا ایده آل های کلاسیک لوکوربوزیه را نمایان می سازد، ایده آل هایی که برگرفته از احترام او به پارتنون می باشد. ویلا ساوا شبیه یک ویلای رنسانس دارای فرم مرکزی است و مانند معابر در یک دورنمای وسیع و بر فراز پیلوتی؛ نمونه معاصر ستون های کلاسیک، قرار گرفته است. ویلا علاوه بر دارا بودن مفاهیم معاصر و تاریخی نمادی از سیستم تفکرِ متقدّم به لوکوربوزیه است.

در مرحله اول، او هر بنا را جزئی از شهر تخیلی خود می داند؛ ثانیاً می کوشد تا نشان دهد که چگونه معماری، فیزیک و فرهنگ زندگی را غنا می بخشد. واسطه ظهور تفکر او یک فرم هندسی کنترل شده و دارای ارتباطات منحصر به فرد با طبیعت است. زمانی که ویلا ساوا ساخته شد، پواسی شهر کوچکی در شمال غربی پاریس بود. سایت ویلا علفزاری واقع در حومه شهر بود که توسط انبوهی از درختان محصور شده و دارای چشم اندازهای مناسبی به سوی شمال غرب بود. ویلا ساوا آخرین و بهترین ویلای سبک پیوریست برای جلوه دادن اختراعاتی است که لوکوربوزیه قبلاً در موضوعات متعدد تست و تصحیح کرده بود.

آنچه که او به عنوان پنج نکته در معماری جدید ذکر کرده بود، یعنی پیلوت، باغچه بام، پلان باز، نمای آزاد و پنجره های کشیده، همگی در این طرح همراه این عنصر با مهارت طراحشان در حرفه خود با یکدیگر به خوبی ترکیب شدند. با کارفرمایی روشنفکر و متمول در یک سایت بدون محدودیت، تمامی شرایط برای خلق یک شاهکار آماده بود. این اولین فرصت لوکوربوزیه برای طراحی ویلایی آزاد و بی پیرایه در مقیاسی بزرگ بود که از تمامی وجوه دید داشت. در سال 1911 هجده سال پیش از به اجرا رسیدن ویلا ساوا، لوکوربوزیه سفرهایی را به ترکیه، یونان و ایتالیا داشت.. لوکوربوزیه به تناوب، نکاتی را که در سفرش مشاهده کرده بود، در دفترش یادداشت کرد؛ اگرچه در طراحی ویلا ساوا کمتر به وجوه بصری آن پرداخته شده؛ اما به شکلی واضح به نظر می رسد لوکوربوزیه در پروسه طراحی خود در تعامل و معماری معابد یونان باستان قرار داشته است.

این ساختمان صرفاً به عنوان محیطی برای زندگی شناخته نشده؛ بلکه به عنوان مکانی از ادراک انسانی جدا از فرم و محیط پیرامونش می باشد. او قصد داشت تا یک مکعب را بر فراز علفزار قرار دهد. هندسه انسانی بر فراز هندسه طبیعی. فرم مرکزی در مرکز یک سایت مرکزی قرار گرفته است. یک فرم افقی در میان یک مکان افقی. لوکوربوزیه قصد داشت تا یک تاکید ممتد را نسبت به این فرم، فراهم آورد.

قسمت ورودی با توجه به قدرت چرخش یک ماشین و با توجه به پویایی بنیانی میان احجام منفی و راست گوشه، شکل گرفته است که این نشانگر تلاش لوکوربوزیه برای تحقق بیان معمارانه ی انگار ه ی ماشین در این ویلاست. چیدمان اصلی فرم ها و سازه ها بسیار ساده است. یک مکعب کم ارتفاع و تقریباً مربعی شکل در پلان دارای پنجره های طولانی در چهارسمت خود بوده و توسط پیلوت از روی زمین بالا آمده است.

اندازه این مکعب توسط دو عامل ثابت تعیین می شود؛ حداکثر شیب رامپ پیاده و حداقل شعاع گردش اتومبیل درست مانند موضوعات یک نقاشی سبک پیوریست. این رامپ و فضای گردش اتومبیل باید در قالبی که توسط مکعب کلی طراحی تعریف می شد، جای می گرفت. دیوار پرده ای منحنی شکل که بر روی اتاق آفتابگیر بالای سقف، سایه می اندازد و مشخصه ی شبیه یک کشتی به ویلا می دهد، تنها چیزی است که از سوئیت و اتاق خواب اصلی طبقه دوم در طرح اصلی باقی مانده است. این نکته قابل ذکر است که در طرح نهایی، فضای کمی کاملاً محصور شده و قابل استفاده برای کارفرما است. بدون احتساب پارکینگ و اتاق های خدمه واقع در طبقه همکف، فضای قابل استفاده شخصی تنها شامل سالن، سه اتاق خواب، یک اتاق مخصوص خانم خانه، دو حمام و یک آشپزخانه است. تمامی این فضاها در یک تراز قرار دارند و اکثر فضاهای باقیمانده به تراس اختصاص داده شده و به عنوان یک اتاق بدون سقف و گسترشی از اتاق مخصوص خانم خانه محسوب می شود که مسقف بوده؛ اما بازشویی به سمت تراس دارد.

رامپ نکته ای کلیدی در این طرح است که از هال ورودی تماماً شیشه برخاسته و با طی کردن دو سطح به طبقه اصلی ساختمان می رسد، جایی که رامپ به تراس می رسد و از آنجا دو طبقه دیگر تا رسیدن به اتاق آفتابگیر طبقه بالا ادامه می یابد. عنصر همراه این رامپ که یک پلکان مارپیچ می باشد؛ اگرچه عنصری زیباست؛ اما فقط برای استفاده خدمه به عنوان میانبر به کار می رود

رمپ

رمپ

راه پله

راه پله و رمپ (فاصله)

موزائیک کاری قطری کف هال ورودی دیوار تمام شیشه ای که کاربری سالن و تراس را جدا کرده و از نظر فضایی به یکدیگر پیوند می دهد. صندلی کاشی کاری شده ی حمام خانم ساوا محدوده پلکان مارپیچ که شبیه دودکش کشتی است و نیز پنجره بدون شیشه ای در اتاق آفتابگیر بالا که مسیر پیاده را در بالای رامپ با قاب، دید زیبایی از دره سین در دوردست به انتها می رساند.

حمام و صندلی کاشی کاری

موزاییک کاری کف

ارتباط فضایی میان سالن، تراس، تراس سرپوشیده و خطوط مایل، معرف رامپ نوع دیگری از سازماندهی را به نمایش می گذارند. جعبه گل و میز داخل تراس حالت رایج در کلیت بنا را تکرار می کند. مربع ترکیب شده با جعبه گل درون تراس نورگیر سقفی گاراژ طبقه پایین است

میز و جعبه گل تراس

میز و جعبه گل تراس

حجم کمد مشابه یک دیواره فضای داخل اتاق خواب را ترسیم می کند. طاقچه های زیر پنجره ها و درون کمد، یک سطح افقی پیوسته را به وجود می آورد

حمام و تراس اصول سلامتی، نیاز به آفتاب، هوا و نظافت را به گونه ای نمادین به نمایش می گذارند. فرم و فضا با پدید آوردن انواع مختلفی از حصارها، گشودگی ها و فعل و انفعال های فضایی، واسطه های بیان ارتباط بنا و محیط پیرامون هستند. دیوار شیشه ای فضای ورودی ارتباط میان فضای داخل و خارج را برقرار می سازد. پیوستگی فضایی درجات مختلفی از محدودیت را معرفی می کند. سطح سقف و خلوص هندسی موجود در ویلا در مفاهیم عقلانی و خلوص منطقی معماری، نمادین لوکوربوزیه را نشان می دهد.

. با توجه به آنچه پیش آمد، می توان نتیجه گرفت نظم و وضوح بازتاب های تفکرات او درباره معماری این دوره بوده اند. ایده آل او در این دوره، رسیدن به ساختاری قابل قیاس با کارآیی و دقت ماشین بود. فرم و مصالح معرف مفاهیم نمادین هر طبقه ی ویلا، بازندودی از گرایش لوکوربوزیه به سوی ماشین هستند. حجم ورودی ای که موتور ماشین را به یاد می آورد. تراس بام، کشتی های اقیانوس پیما را تداعی می کند و محدوده نشیمن، معرف از دست رفتن صورت های متداول فرم و فضا و ماحصل ظهور نوع جدیدی از آزادی انسانی است، انسانی نوین که حیات کلاسیک خود را در همگنی با ماشین می جوید.

تخریب ویلا در سالهای اولیه

ویلا به جهت ارزش در معماری بازسازی شده

ویلا طی ساخت

ورودی

ورودی

پلان همکف

پلان طبقه اول

پلان بام

نماها

طبقات


تعداد صفحات : 76 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود