تارا فایل

پاورپوینت تحلیل معماری ویلا دلاوا رم کولهاوس


تحلیل معماری ویلا دلاوا ـ رم کولهاوس

گروه طراحی- مساحت- موقعیت
معمار رم کولهاس
معمار منظر ایو برونیه
مهندس سازه مارک میمرام
شرکت ساختمانی Entreprise Mare

ساخته شده است 1985 – 1991
طبقه 2
مساحت زمین 650 متر مربع
منطقه ساخته شده 1350 متر مربع
محل پاریس، فرانسه

معرفی معمار
رم کولهاس معمار هلندی متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA  پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید.
در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب نیویورک هذیانی در سال ۱۹۹۸ به زودی مشهور گشت. حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ (S.M.L.XL) نشان داد که ایدهٔ اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را "رئالیسم نو" می¬نامد، روح اصلی مدرنیته را احیاء کرد.

معرفی پروژه
بیشتر این ترکیب خاص ویلا دلاوا تحت تاثیر سایتش شکل گرفته بود که، در باغی واقع یر یک تپه قرار داشت . این پروژه در سال 1991 در منطقه مسکونی سِینت کِلود، در حومه شهر پاریس ساخته شد .
کارفرمایان، دفتر معماریOMA را برای طراحی خانه ای با دو آپارتمان مجزا ـ یکی برای خودشان و دیگری برای دخترشان ـ انتخاب کردند و همچنین خواهان داشتن استخر آبی در بام خانه با چشم اندازی به برج ایفل بودند .

درخواست کارفرما
در ابتدا، کارفرما خانه ای می خواست که نوعی به روزرسانی از نسخه ویلا ساووی لوکوربوزیه باشد، او یک خانه شیشه ای می خواست که در زمینه املاک، در غرب پاریس قرار داده شود. رم کولهاس او را متقاعد کرد که دنبال خانه ای شیشه ای نرود، اما نمونه کوچکی از ایده های لوکوربوزیه و ویلا ساووی را در طرح نهایی ارائه داد.
یکی دیگر از درخواست های کارفرما یک استخر روی پشت بام بود که احتمالاً آن را باغ پشت بام لوکوربوزیه می دانست. در این نقطه، کولهاس یک قدم فراتر رفت و یک "استخر پل" به مساحت 30 متر مربع بین بخش های خانه ایجاد کرد.

سطح ساختمان ، ویژگی های سایت
این سایت را سه لایه در امتداد محور شرقی ـ غربی مشخص می کند : یک گاراژ، واقع در سطح خیابان و با کفپوش آسفالت؛ حجم اصلی خانه و باغ که در طول سایت ادامه یاقته بود ..
گاراژ از سطح خیابان دسترسی دارد و هماهنگ با شیب سایت قرار گرفته بود . خود ویلا از سطح ورودی تا کف بام واقع بر طبقه سوم ادامه می یافت

جدایی حجم ها ،به شکلی بصری، توده مانند به نظر می رسید و به منظور بهینه کردن چشم اندازهای باغ و شهری در دور دست ها طراحی شده بود. دیوار خالص بتنی ارتفاع ویلا را بیشتر کرد و محور مشخصی در امتداد طول سایت ایجاد کرده بود .

این ویلا بر روی تپه ای قرار دارد که شیب زیادی به سمت رود سن، بوآ دو بولون و شهر پاریس دارد، در منطقه مسکونی سنت کلود – محله ای که خانه های قرن نوزدهمی در منظره کلاسیک "مونه" مشخص می شود.

ویژگی های طراحی، مصالح و ساختار، نورگیری ساختمان
فضاهای همگانی برای خانواده درون حجم اصلی قرار دارد که همان حجم شیشه ای پنهان شده در باغ بوده است . معماران درک شان از سایت را در غالب اتاقی محدود شده با گیاهان و زمین به عینیت رساندند، همچون اتاق نشیمن که درون اتاقی بزرگ تر قرار گرفته بود .
پنجره های شیشه ای خارجی دردیوارهای بتنی در سطح باغ همچون روزنه های نور عمل می کردند بنابراین فضاهای نشیمن کاملا با پوسته ای شیشه ای پوشانده شده بود . دیوارها مانعی نفوذی، میان بیرون و درون می ساختند و گشایش کاملی را رو به باغ فراهم می کردند .

بررسی پوسته
با وجودی که پیرامون ویلا را بیشتر شیشه ای سرتاسری در سطح باغ در بر می گیرد، پوسته ای آنچنان شفاف به حساب نمی آید که دیگران انتظارش را دارند . جبهه جنوبی ترکیبی از شیشه شفاف و سندبلاست است، قسمتی از فضای نشیمن را از این چشم انداز یه نمایش می گذارد که اجازه ورود نور به فضا را هم می دهد .
اشپزخانه مبنیمالیسم اش از فضای بیرونی پنهان شده است و در پشت دیوار کروی از جنس شیشه مات درون فضای نشیمن قرار می گیرد . در امتداد جبهه شمالی پارتیشن های ضخیمی از جنس تخته چند لا، فضای نشیمن را از دید بیرون پنهان می کنند .

تنها فضاهای حرکتی ویلا که فضایی را میان جبهه شیشه ای و دیوار تخته چندلا اشغال می کنند، از فضای بیرون قابل رویت هستند . رمپی باریک افراد را از ورودی به سطح باغ هدایت می کند و پله های فراهم کننده دسترسی از فضای نشیمن به آپارتمان بالا را می پوشاند .

مصالح و ساختار
استخر آب، تراز بام ویلا از حجم اصلی را اشغال می کند و از پایین هیچ نشانه واضحی از حضورش در بام دیده نمی شود و تراز آب تنها تا زیر سطح بام می رسد . نبود جان پناه یا راهرو بر کشند افقی بام تاکید می کند که در کنار آپارتمان های پیش آمده عمود بر جهت هر انتهای حجم قرار می گیرد .
آپارتمان ها در بالای حجم اصلی و به شکلی معلق در باغ طراحی شده اند . هر دو آپارتمان را صفحات آلومینویمی شیاردار و عایق صدا پوشانده اند که یکی با پرداخت آلومینیوم و دیگری با صفحات مسی لاکی رنگی اجرا شده اند وهمین شیارهای افقی، تمایل آپارتمان ها به ایجاد تضادی با حجم اصلی را تقویت می کنند .

این متریال سطح زیرین هر باکس آپارتمانی را می پوشاند و تا میانه ی فضای داخلی هم ادامه می یابد و همین موضوع، برخوانش حجم در بالای این پوسته، تاکید بیشتری می کند . پلکان که از فضای نشیمن به آپارتمان بالایی راه می یابد، همچون روزنه ای در حجم همچوار آلومینیومی نمود پیدا می کند .

پیوستگی روکش نهایی هر آپارتمان را تنها مجموعه از پنجره های نواری شکل قطع می کند .
سرویس های بهداشتی در حجمی مستطیل شکلی از جنس شیشه مات و در پشت دیوار های خارجی جای گرفتند و ستون های باریک فولادی به رنگ های تیره ای همچون مشکی و خاکستری رنگ شدند و بیشترین سطح دو آپارتمان را حمایت می کردند که بر جبهه خیابان مشرف بود .

ساختار خانه به خوبی توسط دیوار بتنی ضخیم که به صورت طولی روی زمین قرار دارد، تنظیم می شود، یک سر آن یکی از جعبه ها قرار دارد و به آن تکیه داده است، و سر دیگر در جایی که ناپدید می شود، راه می ایستد.

بررسی پنجره ها
پنجره های نواری شکل و تکرار ستون های باریک ویلا یادآور پروژه ویلا ساوا، اثر لُکُربُزیه است . باکس شیشه ای شفاف به همراه حجم های شیشه ای مات از خانه فارنوُرث اثر میس ون دروهه و خانه شیشه ای اثر فیلیپ جانسون الهام گرفته است . دفتر معماری OMA بعد از پروژه ویلا دال آوا پروژه مسکونی خلاقانه ی دیگری به نام مسون دی باردوکس را هم طراحی و اجرا کرد .

پنجره ها

رم کولهاس، یکی از معماران این دفتر، برای تمام آثار معماری اش از جمله ویلا دلاوا، موفق به دریافت جایزه پریتزکر در سال 2000 شد .

مصالح اصلی مورد استفاده برای سازه، بتن مسلح و ستون های فولادی بود. تخته سنگ روکش، بتن، آلومینیوم موجدار یا مس لاک شده، پایه های آلومینیومی آنودایز جلا داده شده، شیشه شفاف و سبزه های مات شده است.
پنجره های شیشه ای بزرگ دیوارهای بتنی را در سطح باغ سوراخ می کنند و باعث می شوند فضاهای زندگی کاملاً پوشیده از طبیعت به نظر برسند. دیوارهای شیشه ای یک مانع نفوذ پذیر بین داخل و خارج ایجاد می کند که کاملاً به سمت باغ باز می شود. اگرچه محیط ویلا تقریباً بسته شیشه ای در سطح باغ پر است، اما در همه بخش ها کاملاً شفاف نیست. نمای جنوبی با شیشه شفاف و سندبلاست بسته شده و بخشی از اتاق نشیمن را پنهان کرده است، اما اجازه عبور نور را می دهد.

http://etoood.com/NewsShow.aspx?nw=3785
https://www.arthut.ir/villa/561-villa-dallava.html
https://www.oma.com/projects/villa-dall-ava
https://en.wikiarquitectura.com/building/villa-dallava/
https://www.archdaily.com/448320/ad-classics-villa-dall-ava-oma/52819126e8e44e5830000129-ad-classics-villa-dall-ava-oma-garden-level-plan-c-oma
https://archello.com/story/56370/attachments/drawings
https://www.behance.net/gallery/19935571/Library-Addition-Villa-DallAva
http://www.atlasofinteriors.polimi.it/2014/03/19/rem-koolhaas-villa-dallava-1991/
https://prof.vaerst.net/archiv/ws11_gl_hirsch/gl_hirsch.html
Análisis y Propuesta Villa Dall' Ava by German Vargas – Issuu


تعداد صفحات : 37 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود