تارا فایل

پاورپوینت مدیریت تغییر



Khalatbari – Behzad – MD
Shiraz university of Medical science
مدیریت تغییر
یا تغییر یا مرگ !
هیچ تغییری ب‍ی حکمت نیست .
در جستجوی افراد پذیرای تغییر باشید و با آنها هم پیمان باشید.
نابرده رنج تغییر میسر نمی شود.
تغییر مسابقه ای بدون خط پایان
آماده تغییر هستید؟
تغییر همیشه دردناک، پرزحمت ، پرمخاطره وسخت است .

تغییر
خروج از وضع و حالتی و رسیدن و مستـقر شدن در وضع و حالتی دیگر است.
نـوعـی فرصـت اسـت که در آن وضـعیت جـدید عـوامل با وضعیت های اسبقشان فرق می کند.
حرکت از یک نقطه تعادلی به نقطه تعادلی دیگر است.

قبول یک فکر یا ایده جدید یا رفتار در سازمان است.
اصلاح یا به هم خوردن وضع موجود هر سیستم و حرکت در جهت بهبود سازمان
تلاش و کوششی است که توسط مدیران برای اصلاح ، بهبود و ارتقاء اثربخشی و کارآیی سازمان صورت می گیرد.
تغییر سازمانی

Efficiency
Doing things right
Effectiveness
Doing right things
Productivity
Doing right things right

Organizational Change Management (OCM)

is the critical process of preparing, motivating, and equipping people to meet new business challenges associated with technological changes.

تنها با بهره گیری خلاقانه از تغییر برای هدایت کردن خود تغییرات است که می توانیم از آسیب شوک آینده در امان بمانیم وبه آینده ای بهتر و انسانی تر دست یابیم.
الوین تافلر

دیدگاه «آبهای ناآرام»

نیروهایی که باعث تغییر می شود
تغییر پایگاه های ارزشی
تغییرات تکنولوژیکی و پیشرفت های آن
رشد آگاهی و مهارت های مدیران و کارکنان
حوادث سیاسی،اجتماعی و اقتصادی
رقابت
انفجار انتظارات و اطلاعات
تقاضاهای مصرف کنندگان و مشتریان

1- چه چیز را می خواهیم تغییر دهیم؟
2- چگونه تغییر ایجاد می شود؟
3- چه نتایجی به واسطه تغییر مد نظر است؟
4- کی باید تغییر اجرا شود؟
5- چه کسانی حمایت و چه کسانی مشارکت می کنند؟
6- به چه امکانات و بودجه ای نیازمندیم؟

شناسایی لزوم تغییر
برقراری محیط مناسب برا‍ی تغییر
طرح ریزی برای تغییر
اجرای تغییر
ارزشیابی تغییر
نقش ها و مسئولیت های مدیران تغییر

سطوح ایجاد تغییر در انسانها
کم
زیاد
دشواری
کم
زیاد
زمان مورد نیاز

دوره تغییر مشارکت جویانه
دوره تغییر اجباری
دوره های تغییر

در سازمان هایی قابلیت کاربردی دارد که کارکنان آن مسئولیت پذیر باشند.
دارای دانش حرفه ای و تعـهد حرفه ای وتخصص باشند.
وقتی اثر بخش است کـه به وسیله رهبری اعمال شود که دارای قدرت نفوذ است .
وقتی این تغییر پذیرفته شود معمولا پایدار می ماند.
افراد مشارکت کننده در تغییر مـتــعهد به تغییر می باشند.
دوره تغییر مشارکت جویانه

این دوره بر کـل ســازمان تحمـــیل می شود.
عقــاید کارکــنان در این دوره نادیده گرفته می شود.
مبتنی بر قدرت مقام است.
برای افرادی که متکی بر صاحبان قدرت هستند و خود را بر اساس قدرت دیگران تعریف می کنند ،خوب می باشد.
ناپایدار می باشد.
برای افراد نابالغ مناسب می باشد.
دوره تغییر اجباری

منحنی تغییر در سازمان
Anger
Shock/Surprise
Yearing
Denial
Exploration
Commitment
Performance

Interchange International Inc

مدل های تغییر :
مدل تغییر کرت لوین
مدل تغییر(هاروی و براون )
مدل چرخه زندگی سازمانی ( دانی میلر و همکاران )
مدل بحرانی چرخه زندگی ( گرینر)

ایده اول : آنچه در هر لحظه از زمان حادث می شود برآیندی از نیروهای متضاد در میدان عمل است. تغییر در سازمان ،سازمانی بوجود می آید که بین نیروهای مخالف تعادل به هم بخورد.
تعادل
ایستادگی در برابر تغییر توسط نیروهای بازدارنده
فشار برای تغییر توسط نیروهای پیش برنده
مدل تغییر کرت لوین

ایده دوم : تغییر فرآیندی سه مرحله است و برای اینکه تغییرات دایمی شوند باید به رفتار تبدیل شــوند و تراز تعادل وقتی مطلوب است که تعداد نیروهای پیش برنده بیشتر شوند.
A
C
B
مرحله تغییر یا آغاز حرکت به حالت جامد
چاله آسیب پذیری
انجماد مجدد
مرحله ذوب و خروج از انجماد
نیروهای بازدارنده
نیروهای پیش برنده

زیاد
تاثیر تغییر بر فرهنگ
کم
کوچک
درجه تغییر
بزرگ
مدل تغییرهاروی و براون

مدل چرخه زندگی سازمانی میلرو فریسن
تعارض بین افراد
خط تولیدی قدیمی
شکاف بین تولید و خواهشهای مشتریان
دارای ساختار
بوروکراسی
رسمیت زیاد
تخصصی شدن
تقسیم کار

رشد سریع سازمان
ایجاد واحدهای
مختلف
رسمیت یافتن
ساختار
سازمان کوچک
سازمان جوان
نوآوری زیاد
ابهام زیاد
کم
مرحله پیدایش
مرحله رشد
مرحله بلوغ
مرحله افول و تجدید حیات
کم
نو آوری
زیاد
زیاد
عمر سازمان
افول
ابتکار، خلاقیت و نو آوری
تجدید حیات

بسیاری از سازمانها نه تنها نوآور و خلاق نیستند بلکه در 10سال گذشته زندگی می کنند و حدوداً 10 سال از شرایط دنیا عقب هستند. «اندرو پتیگرو»

مدل چرخه زندگی سازمانی گرینر
اندازه سازمان
کوچک
بزرگ
عمر سازمان
جوان
کامل

مراحل افول سازمان
انحلال
نقطه شروع
مرحله اول: فقدان نگرش وبینش
مرحله دوم: عدم اقدام
مرحله سوم: اقدامات اشتباه
مرحله چهارم: بحران
مرحله پنجم: انحلال
اقدام فوری
اصلاح عملکرد
تجدید سازمان اثربخش
خط افول(عملکرد جاری)
خط تعادل(عملکرد قابل قبول)

مراحل برگشت و یا تجدید حیات سازمان
CHANGE

توسعه
تثبیت
انقباض

انواع تغییر
تغییر تدریجی

تغییر بنیادی

کایزن(KAI+ZEN=KAIZEN)
1- کلیه فعالیت هایی که هزینه زا هستند ولی ارزشی تولید نمی کنند (Muda ) باید حذف شوند .
2- فعالیت هایی که به شکلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می شوند ( Muri ) با یکدیگر تلفیق شوند.
3- آن دسته از فعالیت هایی که برای تکمیل و بهبود سطح کیفی خدمات لازمند (Mura)به فعالیت های سازمان افزوده شوند.

time
تغییر تکاملی

استراتژی های تغییر
1- استراتژی تجربی-عقلانی
افراد عقلایی هستند و منافع شخصی خود را دنبال می کنند.
2- استراتژی اجباری-اقتداری
تغییر برای افرادی که دارای قدرت کمتر هستند نسبت به کسانی که دارای قدرت بیشتری می باشند قابل قبول تر است.
3- استراتژی هنجاری-بازآموزی
هنجارها مبنای رفتار هستند و تغییر آنها به وسیله نوعی فرایند بازآموزی صورت می گیرد.

مقاومت را درک کنید: گوش دهید، شرح دهید و بحث کنید.
انواع مقاومت در برابر تغییر: 1-مقاومت فعال مثل اعتراض سر باززدن و یا عدم همکاری 2-مقاومت انفعالی

1- مقاومتی که جنبه اصولی و منطقی دارد.
2- مقاومتی که جنبه احساسی دارد.
( عوامل اقتصادی و روانی و اجتماعی)
مقاومت در برابر تغییر ( کیت دیویس):

دلایل چهارگانه مقاومت افراد در برابر تغییر ( (Kotter and Schelsinger
1- علاقمندی شخصی محدود و کوته نظرانه 2- سوء تفاهم 3- تحمل کم در برابر تغییر 4- ارزیابی متفاوت در مورد موقعیت

عدم موفقیت مدیردر بیان و تشریح دلایل دقیق تغییر
عدم موفقیت در نشان دادن ضرورت تغییر
عدم اجازه مشارکت کارکنان ذینفع در تغییر
عدم موفقیت در مطلع نگه داشتن کارکنان در باره تغییر
ایجاد فشارهای کاری فوق العاده در خلال تغییر
عدم موفقیت در برخورد با فشارهای روانی و اضطراب و امنیت شغلی کارکنان در ارتباط با تغییر
تهدید قدرت مدیران و سرپرستان میانی
دلایل مقاومت در برابر تغییرمربوط به مدیران

 "بدون تحول کارکنان در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد." ادوارز دمینگ

دلایل مقاومت در برابر تغییرمربوط به کارکنان
عدم توانایی در انطباق با تغییر
عدم آگاهی و کهنگی دانش و مهارت
هنجارهای گروهی
عدم تفاهم در مورد تغییر
ترس از مجهولات
عادت
عوامل اجتماعی
عوامل اقتصادی

تغییر چاقویی برنده و تیغی دو دم است که هرگز نمی توان از آن گریخت اما باید این عامل تحول بخش را به دست جراحان کارکشته و توانمند و آگاه سپرد تا با استفاده از آن در فرصتهای مناسب به درمانگری سودمند بپردازند.
سافیکیز

x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
=

=

=

=

=

Successful Change – Ritchie

شومیکر و راجرز معتقدند که شرایط لازم برای تحقق نوآوری و تغییر موفقیت آمیز عبارتند از اینکه آنها : 1) به نفع به کارگیرنده باشند. 2) موارد استفاده دائمی و یا قابل توجهی داشته باشند. 3) پیچیدگی زیادی نداشته باشند. 4) با نظام ارزشی استفاده کننده های خود مطابقت داشته باشند. 5) توجیه پذیر باشند. 6) نتایج ملموس فراهم آورند .

تقویت روحیه کارکنان وپاداش دهی به موفقیت های کوچک وبزرگ آنان یکی از ظریفترین وبحرانی ترین مهارتهای مدیریت تغییر است که به طور معمول نادیده گرفته می شود.

ایجاد حس ضرورت تغییر
ایجاد یک گروه راهنما
ایجاد دیدگاه مشترک واضح
برقراری ارتباط
دادن اختیار به افراد
خلق موفقیتهای کوچک
تحکیم دستاوردها
رسمی کردن تغییر

Change= (DxVxP)>C
براساس این معادله، تغییر زمانی اتفاق می افتد که نارضایتی از وضعیت موجود (D)، چشم انداز تغییریا هدف نهایی (V)، فرایندهای مورد توافق یا عملی بودن تغییر (P)، بزرگ تر از هزینه انجام تغییر (C) باشد.) اگر مقدار هریک از سه عامل، صفر باشد تغییر به وقوع نخواهد پیوست(

References:
1-http://me.andering.com/2007/05/07/small-change/
2-pos-psych.com/news/dana-arakawa/20071014444
3-http://www.modiriran.ir/modules/article/view.article.php/c7/88
4-Woodward J. (1965) Industrial Organization: Theory And Practice, Oxford University Press, Thompson, J. D. 1967. Organizations in Action. McGraw Hill,New York
5-http://www.naftepars.ir
6-JARRETT, M. "THE SEVEN MYTHS OF CHANGE MANAGEMENT", BUSINESS STRATEGY REVIEW, VOL.14, NO.4, (2003).
7-www.qudsdaily.com/…/2/1387-02-26/page22.html
8-globalexec.somee.com/…/OD/OD_preview.aspx
9-www.ayandeh.com/page1.php?news_id=4028
10-http://www.abfakashan.com
11-ieplusit.blogspot.com/2007/07/blog-post_11.html
12-http://www.beds.ac.uk/
13-www.rapidbi.com/created/changemanagement.html
14-www.instituteforpm.co.za/change_management.htm
15-www.in-corporate.eu/…/change_management.html
16-www.mgtsolution.com
1-دکتر اسدالله خدیوی، درآمدی بر رفتار سازمانی در سازمانهای هزاره سوم، چاپ اول، تبریز، انتشارات شایسته، 1386
2- تافلر ، الوین، موج سوم ، ترجمه شهیندخت خوارزمی،چاپ هفتم، تهران، ،ناشر مترجم، 1371
3- باقری، سید مجتبی، مدیریت تغییر، فصلنامه خبری آموزشی دانشکده فرماندهی و ستاد، شماره 4، پاییز 1378
4-ابزاری،مهدی، محمد رضا دلوی، مدیریت فرهنگ سازمانی (مفاهیم، الگوها، تغییر) با رویکرد تعالی گرا، انتشارات قاصد سحر، چاپ اول، تهران، 1382


تعداد صفحات : 48 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود