Yourdon
Scrum
RUP
ارائه دهنده:
دانشگاه
استاد راهنما:
1
Yourdon Edward April 30, 1944 (age 71)
Yourdon
Scrum
RUP
گسترش روش YSM (Yourdon structured method) در ssadm (1980)
YSM includes three discrete steps: the feasibility study; essential modeling; and implementation modeling. It offers a series of models:
The behavioral model: states that system behavior can be described in three ways: Functions, dynamics and relationships.
The processor environment model (PEM): describes the allocation of computing functions in processor hardware.
The software environment model (SEM): defines the software architecture and its effects from each processor.
The code organizational model (COM): shows the modular structure of each task
نویسنده کتاب Time Bomb 2000
جزو اولین افرادی که متوجه Y2K شده بود (از سال 1990)
همراه ایشان : مایکل جکسون JSD، کاد ، پیتر چن
متدولوژی coad/yourdon object oriented را ایجاد کردند. (1990)
2
YSM
3
4
تفاوت متدولوژی و متد
متد عبارت است از فرایندی منظم برای تولید مجموعه ای از مدلها که هرکدام بخشی از سیستم نرم افزاری در حال توسعه را تشریح نموده و با یک علامتگذاری روشن نمایش داده شده اند.
متدولوژی: مجموعه ای از متدها که در تمام چرخه حیات سیستم نرم افزاری اعمال شده و بر یک نوع نگرش کلی درباره نرم افزار متکی است
Yourdon
Scrum
RUP
5
فازهای متدولوژی
تحلیل شی گرایی
طراحی شی گرایی
برنامه نویسی شی گرایی
Yourdon
Scrum
RUP
6
فعالیتهای فاز OOA
Yourdon
Scrum
RUP
یافتن کلاسها و اشیا
یافتن ساختارهای ارث بری و کل به جز
یافتن خصوصیات (Attribute)
یافتن فعالیتها (Operations)
7
فعالیتهای فاز OOD
مولفه دامنه مسئله(PDC)
ابتدا شامل نتایج فاز تحلیل است.
در طول OOD با جزییات پیاده سازی تکمیل می شود.
مولفه تعامل انسانی (HIC)
مدیریت پیام های ارسالی و دریافتی کاربر
Yourdon
Scrum
RUP
8
فعالیتهای فاز OOD (ادامه)
مولفه مدیریت وظایف (TMC)
برای پیاده سازی نخهای کنترل
تعریف کلاسهای پردازش چند وظیفه ای
مولفه مدیریت داده (DMC)
تهیه زیرساختی برای نگهداری داده ها و اشیا
Yourdon
Scrum
RUP
9
مولفه های طراحی
Yourdon
Scrum
RUP
10
نمایش OOA/OOD با نمودار Class/Object
Subject layer : شامل عناصر اصلی سیستم
Class & Object Layer : نمایش مجموعه ای از کلاسهای سیستم
Structure Layer : شامل روابط مختلف بین کلاس
Attribute Layer: نمایش صفات و روابط بین کلاسها
Service Layer : نمایش فعالیتها و پیامهای ردو بدل شده بین اشیا
Yourdon
Scrum
RUP
نموداری شامل 5 لایه:
11
Yourdon
Scrum
RUP
12
۱.1. متدولوژی های پردازش مدار (Process-Oriented) :
· طراحی ساخت یافته SD ( روش Yourdon-Constantine )
· تحلیل ساخت یافته SA ( روش DeMarco )
· تحلیل ساخت یافته SA (روش Gane-Sarson )
· روش YSM (Yourdon System Method ) 1.2. متدولوژی های داده مدار (Data-Oriented) :
· مهندسی اطلاعات Information Engineering (روش martin )
· روشهای طراحی شئ گرا OOD ( Object-Oriented Design )
· روش جکسون JSD ( Jackson System Of Design )
· روش وارنیر-اور ( Warnier-Orr )
· متدولوژی BSP ( Business System Planing )
1.3. روشهای نمونه سازی (Prototyping)
· روش توسعه سریع RAD
· روش توسعه مشارکتی JAD 2. شئ گرایی
13
متدولوژی های مهندسی نرم افزار
سنگین وزن
بر اساس پیشگویی عمی می کنند predictive
سبک وزن
انطباقی adaptive
چرخه های زیاد ولی کوتاه
چابک
14
تعریف اصلی Scrum
یک متدولوژی برای توسعه فرایند تولید نرم افزار با خصوصیات اصلی زیر:
افزایشی Incremental
بازگشتی Iterative
استفاده از روشهای توسعه نرم افزار چابک Agile
تاکید اصلی این روش روی اصول انعطاف پذیری , سازگاری و سودمندی است . Scrum بر روی این مطلب متمرکز می شود که : چگونه اعضای تیم باید عمل کنند تا سیستم تولید شده , در یک محیط کاملا تغییر پذیر , انعطاف پذیری کافی داشته باشد .
Yourdon
Scrum
RUP
15
دلیل نامگذاری
Yourdon
Scrum
RUP
16
دراین موضوع کاملاً بین متخصصان اسکرام دوگانگی وجود دارد.
اشخاصی مانند کن شوئبر (مبدع اسکرام) دائماً از لفظ چارچوبframework) ) استفاده می کنند و تاکید می نمایند که همه باید این مورد را قبول داشته باشند ولی بعضی دیگر از دوستان از لفظ فرایند و یا متدولوژی برای اسکرام استفاده می کنند.
چارچوب یا فرایند؟
Yourdon
Scrum
RUP
17
18
Yourdon
Scrum
RUP
نمایی کلی
19
اجزای اسکرام (از نگاهی دیگر)
Yourdon
Scrum
RUP
20
چرخه حیات اسکرام
Yourdon
Scrum
RUP
21
فاز Pregame
فاز برنامه ریزی
تعریف سیستم در حال توسعه است.
محصول این فاز : Product backlog list (شامل تمام نیازهای شناخته شده در سیستم است)
نیازها در این فاز اولویت بندی می شوند.
کار لازم برای پیاده سازی آنها تخمین زده می شود.
با شناسایی نیازهای جدید بروز می شود.
شامل فعالیتهای
تعریف تیم پروژه – ابزارها و سایر منابع، تشخیص خطرات، تعیین نیازهای آموزشی و بررسی روشهای مدیریت – تخمین هزینه نشر
Yourdon
Scrum
RUP
22
فاز Pregame (ادامه)
فاز معماری/طراحی سطح بالا
بازبینی موارد موجود در Product Backlog list
شناسایی تغییرات لازم برای پیاده سازی موارد موجود در backlog
تحلیل دامنه مسئله برای طراحی مدل دامنه
تصحیح معماری جدید برای پشتیبانی از نیازهای جدید
تعیین مشکلات مربوط به پیاده سازی نیازهای تغییریافته
Yourdon
Scrum
RUP
23
فاز توسعه (Development)(Game)
به مانند یک جعبه سیاه عمل می کند.
در این فاز سیستم در sprint ها توسعه داده می شود.
Sprint های چرخه های تکراری هستند که فعالیتهای خاصی در آنها برای تولید محصول صورت می گیرد.
معماری و طراحی سیستم در طول یک sprint تکامل می یابد.
یک sprint ممکن است از یک هفته تا یک ماه طول بکشد.
Yourdon
Scrum
RUP
24
25
مثل تمام متدولوژی های Incremental و Iterative در اسکرام نیز دوره های زمانی یا iteration داریم که در طی آنها محصول نهایی پروژه بتدریج تکمیل می شود. این دوره های زمانی را در اسکرام اصطلاحاً sprint نامیده می شوند.
در طی یک Sprint که معمولاً یک دوره دو تا چهار هفته است (طول دوره را تیم مشخص می کند) اعضاء یک محصول بالقوه قابل ارائه و قابل استفاده را تدریجاً تولید می کنند.
Yourdon
Scrum
RUP
26
فاز Postgame
در این فاز نشرها خاتمه می یابند.
وقتی به این فاز می رسیم که توافق اساسی بر روی نیازها انجام شده باشد و دیگر هیچ نیاز جدیدی وجود نداشته باشد.
فعالیتهایی مانند آماده سازی، یکپارچه سازی و مستندسازی انجام می شود.
Yourdon
Scrum
RUP
27
فراورده های اسکرام (Scrum Artifacts)
Product Backlog
Sprint Backlog
Sprint Burn Down Chart
Yourdon
Scrum
RUP
28
Product Backlog
شامل یک صف اولویت بندی شده است که در آن وظیفه مندیهای عملیاتی و غیرعملیاتی نمایش داده شده اند که باید توسعه داده شوند.
برای هر مورد مشخص شده در این فراورده، خواصی مانند وضعیت، اولویت و تخمین کاری وجود دارد.
مواردی از Product Backlog که در طی یک sprint بایستی انجام شود در طول Sprint Planning Meeting مشخص می شود.
Yourdon
Scrum
RUP
29
Yourdon
Scrum
RUP
30
Sprint Backlog
مجموعه ای از موارد کاری و تکنیکی که برای تکرار جاری (Current Iteration) زمانبندی شده اند در این فراورده نمایش داده می شوند .
نیازها در این فراورده به وظایف تبدیل می شوند .
برای هر وظیفه یک شرح کوتاه وجود دارد و مشخص می شود که چه کسی مسئول
انجام آن است و همچنین وضعیت و تعداد ساعات باقیمانده تا تکمیل شدن هر وظیفه در این فراروده مشخص می شود .
Backlogs باید بصورت روزانه به روز شود .
Yourdon
Scrum
RUP
31
Yourdon
Scrum
RUP
32
Yourdon
Scrum
RUP
33
Sprint Burn Down Chart
ساعات باقیمانده برای تکمیل شدن همه وظایف مربوط به یک Sprint را در قالب یک گراف بصورت برجسته نمایش می دهد .
Yourdon
Scrum
RUP
34
Yourdon
Scrum
RUP
35
Sample Product Backlog
Yourdon
Scrum
RUP
36
Sample Sprint Backlog
Yourdon
Scrum
RUP
37
نقشها و مسئولیتها (Roles)
Scrum Master
Product owner
Development team
Yourdon
Scrum
RUP
38
39
Scrum Master
رهبر اسکرام وظیفه دارد تا تمامی اعضای تیم را هدایت و راهنمایی نماید تا هیچ یک از اعضای تیم از چارچوب و قوانین اسکرام خارج نشوند.
رهبر اسکرام نقش مدیر را ندارد بلکه تنها وظیفه رهبری تیم را بر عهده دارد تا با رفع مشکلات و موانع پیش رو (در صورتی که اعضای تیم قادر به رفع موانع نباشند)، اجرای اسکرام را بهبود بخشد.
Yourdon
Scrum
RUP
40
41
42
Product Owner
نماینده صاحب پروژه و یا ذینفع (Stackholder) است.
صاحب پروژه با اعلام دقیق نیازمندی های خود به تیم تولید، با راهبر اسکرام و تیم تولید همکاری می نماید
صاحب پروژه باید به سوالات تیم پاسخ داده و همواره در دسترس باشد.
Yourdon
Scrum
RUP
43
44
45
Yourdon
Scrum
RUP
46
Development team
افراد این تیم در چارچوب قوانین اسکرام، به تولید آن چه که صاحب پروژه درخواست کرده است، می پردازند.
تعداد اعضای تیم تولید نه باید آن قدر کم باشد که همکاری گروهی و کار تیمی بی معنا شود و نه آن قدر زیاد باشد که هماهنگی بین اعضای تیم تبدیل به امری دشوار و وقت گیر گردد.
تعداد اعضای تیم تولید، بستگی به پروژه دارد اما معمولا 6 تا 9 نفر اعضای این تیم را تشکیل می دهند.
Yourdon
Scrum
RUP
47
Yourdon
Scrum
RUP
48
Daily Scrum Team
در هر اسپرینت، جلسه ای به صورت روزانه با حضور اعضای تیم (تیم تولید و ذینفعان) انجام می شود تا پیشرفت های پروژه بررسی گردد. در این جلسات باید به سه پرسش زیر پاسخ داده شود:
چه پیشرفت هایی حاصل شده است؟
چه موفقیت هایی در اسپرینت بعدی حاصل می گردد؟
چه موانعی برسر راه ادامه کار وجود دارد؟
Yourdon
Scrum
RUP
49
Yourdon
Scrum
RUP
50
Daily scrum
Yourdon
Scrum
RUP
51
مانند تمام متدولوژی های iterative توسعه نرم افزار در اسکرام نیز Time Boxed است، به این معنی که sprint بایستی دقیقاً سروقت تمام شود و اگر نیازمندی های اشاره شده در Sprint Backlog به هر علتی تکمیل نشده باشند آنها را کنار گذاشته و دوباره وارد Product Backlog می کنند.
بعد از خاتمه یک sprint، اعضاء تیم طی جلسه ای به Product Owner و سایر ذینفعان پروژه نشان می دهند که چکار کرده اند و چطور از نسخه جاری نرم افزار می شود استفاده کرد.
در ساده ترین روش معمولاً از نرم افزارهای صفحه گستره (Spread Sheet) همچون LibreOffice Calc یا Microsoft Excel برای ساختن و نگهداری Product Backlog و Sprint Backlog استفاده می شود، اما می توان از طیف وسیعی از ابزارهای نرم افزاری که برای استفاده در تیمهای Agile نوشته شده اند نیز استفاده کرد.
Yourdon
Scrum
RUP
52
53
Yourdon
Scrum
RUP
54
55
56
57
58
59
اما سه ویژگی است که پایه های وجودی اسکرام هستند:
۱- شفافیت و روشنی Transparency: یعنی اینکه تمام جنبه های مختلف فرایند که بر خروجی آن اثر می گذارد بایستی برای آنهایی که فرایند را کنترل می کنند مشهود و قابل دید باشد. نه فقط این جنبه ها باید شفاف باشد بلکه بایستی مشخص و معلوم هم باشند یعنی اگر کسی که فرایند را ممیزی می کند تشخیص دهد که چه چیزی انجام شده، این باید مطابق با تعریف انجام شده Done از دید تمام افراد درگیر در پروژه باشد. اگر توافقی بین همه طرف های درگیر در پروژه بر سر معانی و مفاهیم نباشد، مشهود بودن اینکه یک قابلیت یا ویژگی انجام شده یا خیر، دیگر محلی از اعراب ندارند.
Yourdon
Scrum
RUP
60
۲- ممیزی و وارسی Inspection: جنبه های مختلف فرایند تولید نرم افزار باید دائماً وارسی و چک شوند که انحرافات فرایند قابل تشخیص باشد.
۳- انطباق Adaption: اگر بازرس تشخیص داد که یک یا چند جنبه از فرایند خارج از حدود قابل قبول است و باعث غیرقابل پذیرش شدن محصول تولیدی می شود، باید فرایند یا آنچه که فرایند بر روی آن انجام می شود را تنظیم و تعدیل کند. این کار باید در سریعترین زمان ممکنه انجام شود تا از انحرافات بیشتر جلوگیری شود.
Yourdon
Scrum
RUP
61
منابع و ماخذ
Software Engineering, roger pressman , 5th edition
Software Engineering, roger pressman , 7th edition
Software development methodologies, Sharif university, lecturer: Ramsin, Raman
Yourdon Systems Method: Model-Driven Systems Development 1st Edition
https://en.wikipedia.org/wiki/Scrum_(software_development)
https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Yourdon
http://scrummasterchecklist.org/
http://scrumtrainingseries.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Yourdon
http://kavehfarhadi.ir/index.php/anjoman/8/2149
Yourdon
Scrum
RUP
62
RUP یک ساختار پروسه ای است که امکان انطاف پذیری را برای تولید کنندگان نرم افزار را فراهم می آورد.
Yourdon
Scrum
RUP
مقدمه :
63
RUP چیست؟
RUP یا Rational Unified Processیک فرایند تولید نرم افزار است که توسط شرکت Rational ایجاد شده است (هم اکنون شرکت IBM) .
به سه مورد کاملا متفاوت اشاره می کند :
RUP یک روش تولید و توسعه نرم افزار می باشد که تکراری،معماری محور و Use-Caseگراست.
RUP یک فرایند مهندسی نرم افزار خوش ساختار و خوش تعریف است.
RUP محصولی است که یک چارچوب فرایند با قابلیت سفارشی شدن برای مهندسی نرم افزار فراهم می کند.
64
Yourdon
Scrum
RUP
تاریخچه RUP:
RUP در طی سه دهه تکامل یافته است:
روش اریکسون در سال 1967
Objectory در سال 1987 توسط Jacobson عرضه شد
توسعه روش اریکسون
شرکت Rational در سال 1995 متدولوژی Objectory را تصاحب کرد و Rational Objectory را معرفی کرد
در سال 1997 UML توسط OMG استاندارد شد و شرکت Rational در متدولوژی Rational Objectoryهمه مدلهای خود را بر اساس این زبان استاندارد نمود
متدولوژی Rational Objectory برای پوشش جنبه های مختلف تولید نرم افزار توسعه داده شد و متدولوژی جدید RUP نام گرفته شد.
65
Yourdon
Scrum
RUP
در سال 1999 با انتشار کتاب ‘The Unified Software Development Process. (Jacobson, Booch, Rumbaugh)’ به عموم معرفی شد.
66
Yourdon
Scrum
RUP
اصول اساسی RUP
حمله سریع و مداوم به ریسکهای اصلی…در غیر این صورت آنها به شما حمله خواهند کرد.
تضمین کنید که محصول باارزشی به مشتری تحویل می دهید.
روی نرم افزار اجرایی متمرکز بمانید.
تغییرات را هر چه زودتر در پروژه بگنجانید.
سیستم را به صورت مولفه ای بسازید.
در قالب یک تیم با هم کار کنید.
کیفیت را به عنوان یک اصل قرار دهید نه یک فرع.
67
Yourdon
Scrum
RUP
RUP و تولید تکراری
اکثر تیمهای نرم افزاری هنوز هم از فرایند آبشاری برای پروژه های تولیدی استفاده می کنند.در این توالی ابتدا شناخت نیازمندیها انجام می شود و سپس تحلیل و طراحی و بعد از آن پیاده سازی و سپس تست انجام می شود.
68
Yourdon
Scrum
RUP
برخلاف این روش،RUP از یک روش تکراری استفاده می کند،یعنی یک توالی از گامهای افزایشی یا تکرارها.
روش تکراری به دلایل زیر نسبت به روش آبشاری برتری دارد:
با نیازمندیهای متغیر سازگار است.
مجتمع سازی یک اتفاق بزرگ در آخر پروژه نیست.
ریسکها معمولا در مجتمع سازیهای اولیه کشف می شوند.
مدیریت می تواند ر محصول،تغییرات تاکتیکی ایجاد کند.
استفاده مجدد آسان می شود.
نقص ها در طی چندین تکرار کشف و تصحیح می شوند.
از پرسنل پروژه بهتر استفاده می شود.
اعضای تیم در ضمن انجام کار،مطالب جدیدی فرا می گیرند.
خود فرایند تولید نیز همراه با انجام کار،اصلاح شده و بهبود می یابد.
69
Yourdon
Scrum
RUP
RUP یک فرایند مهندسی نرم افزار خوش تعریف:
متدولوژی RUPبااستفاده از (SPEM) طراحی می شودکه استانداردییست برای مدلسازی فرایند بر اساس UML.
این فرایند دارای دو ساختار یا بعد است:
ساختار دینامیک(پویا).بعد افقی،ساختار دینامیک بعد زمانی فرایند را نشان میدهد.
ساختار استاتیک. بعد عمودی،ساختار استاتیک فرایند را نشان میدهد.
70
Yourdon
Scrum
RUP
71
RUP – یک فرآیند مهندسی نرم افزار خوش تعریف
ساختار دینامیک (پویا)
بعد افقی ، ساختار دینامیک یا بعد زمانی فرآیند را نشان می دهد. این ساختار نشان می دهد که فرآیند چگونه در قالب چرخه ها ، فازها ، تکرارها و مراحل مهم موجود در چرخه حیات یک پروژه بیان می شود.
ساختار استاتیک
بعد عمودی ، ساختار استاتیک فرآیند را نشان می دهد. این ساختار توضیح می دهد که عناصر فرآیند (فعالیت ها ، دیسیپلین ها ، خروجی ها و نقش ها) چگونه به طور منطقی و به صورت دیسیپلین های اصلی فرآیند (یا جریان کار) دسته بندی می شوند.
ساختار دینامیک RUP
ساختار دینامیک با چرخه حیات وبعد زمان پروژه سروکار دارد. RUP، یک روش ساختار بندی شده برای تولید تکراری فراهم میکند که یک پروژه را به 4 فاز تقسیم میکند:
INCEPTION
ELABORATION
CONSTRUCTION
TRANSITION
اهداف و مراحل مهم فازهای RUP به صورت کلی:
72
Yourdon
Scrum
RUP
ساختار پویا
Inception
Elaboration
Construction
Transition
بعد افقی با پیشرفت خود جنبه پویایی فرایند را نشان می دهد.
فاز آغازین (Inception): محدوده پروژه را مشخص نمایید
فاز تشریح (Elaboration):برنامه ریزی پروژه، بدست آوردن معماری پایا
فاز ساخت(Construction): ساخت محصول
فاز انتقال(Transition): انتقال محصول به جامعه کاربران
Yourdon
Scrum
RUP
74
RUP…… – یک فرآیند مهندسی نرم افزار خوش تعریف
فازهای چرخه حیات RUP ، اهداف و مراحل مهم آن ها
ساختار دینامیک RUP
Yourdon
Scrum
RUP
فاز Inception
اهداف:
شناخت محدوده پروژه
شناخت مورد کسب و کار
کسب موافقت ذی نفعان برای ادامه کارها
اهداف چرخه حیات(LCO)
فاز Elaboration
اهداف:
تخفیف ریسک های تکنیکی
ایجاد معماری خط مبنا
شناخت انچه برای ساخت سیستم مورد نیاز است
معماری چرخه حیات(LCA)
75
Yourdon
Scrum
RUP
فاز Construction
اهداف:
ساخت اولین نسخه عملیاتی از محصول
قابلیت عملیاتی اولیه(IOC)
فاز Transition
اهداف:
ساخت نسخه نهایی محصول و تحویل آن به مشتری
انتشار محصول(PR)
76
Yourdon
Scrum
RUP
فاز Inception:
اهداف:
هدف اصلی این فاز،دستیابی به توافق میان ذی نفعان بر روی اهداف چرخه حیات پروژه است.
اهداف اصلی فاز Inception شامل موارد زیر است:
بدست آوردن محدوده نرم افزاری پروژه و محدودیتهای آن که شامل یک دید عملیاتی،معیار پذیرش و اینکه چه چیز باید در محصول باشد و چه چیز نباید باشد،می شود.
مشخص کردن Use-Caseهای اساسی سیستم و سناریوهای اصلی عملیات که مسائل مربوط به طراحی اصلی را ایجاد می کند
نمایش و شاید توضیح حداقل یک معماری کاندیدا برای بعضی سناریوهای اصلی
77
Yourdon
Scrum
RUP
برآورد زمان هزینه و زمان کلی برای کل پروژه
برآورد ریسکهای بالقوه
آماده کردن محیط پشتیبانی برای پروژه
78
Yourdon
Scrum
RUP
فعالیتهای اساسی :
ایجاد قاعده ای برای محدوده پروژه
طرح ریزی و آماده کردن یک مورد کسب و کار
ترکیب یک معماری کاندیدا
آماده کردن محیط برای پروژه
79
Yourdon
Scrum
RUP
فاز Elaboration:
هدف این فاز،تعیین معماری کلی سیستم می باشد.
اهداف فاز Elaboration:
به منظور اطمینان از اینکه ریسکها به اندازه کافی کاهش یافته اند
به منظور بیان همه ریسکهای پروژه
به منظور ایجاد یک معماری پایه
به منظور تولید یک نمونه اولیه تکاملی از مولفه های با کیفیت تولیدی خوب
به منظور ایجاد یک محیط پشتیبانی کننده
80
Yourdon
Scrum
RUP
فعالیتهای اساسی:
تعریف،تعیین اعتبار و تعیین دسترسی معماری با سرعت هر چه بیشتر
ایجاد طرح های تکرار برای فاز Construction
طرح معماری و انتخاب مولفه ها
طرح تصویر کلی بر اساس اطلاعات جدید به دست آمده
طرح مورد تولید و توسعه
81
Yourdon
Scrum
RUP
فاز Construction:
هدف این فاز،واضح سازی نیازمندیهای باقیمانده و تکمیل تولید سیستم بر اساس معماری مبنا می باشد.
اهداف اصلی فاز Construction:
کمینه کردن هزینه های تولید
دستیابی سریع به کیفیت
دستیابی سریع به ویرایشهای مفید
تکمیل تحلیل،طراحی،تولید و تست
تولید تکراری و گام به گام یک محصول کامل
82
Yourdon
Scrum
RUP
فعالیتهای اساسی:
مدیریت منابع،کنترل و بهینه سازی فرایند
تولید و تست کامل مولفه
ارزیابی نسخه های محصول
83
Yourdon
Scrum
RUP
فاز Transition:
تمرکز این فاز بر این است که تضمین نماید نرم افزار برای کاربران نهایی آماده می باشد.
اهداف اولیه فاز Transition:
تست بتا برای تشخیص اعتبار سیستم
تبدیل پایگاه داده عملیاتی
آموزش کاربران
بازاریابی،توزیع و فروش
مهندسی خاص استقرار از قبیل تولید و بسته بندی
84
Yourdon
Scrum
RUP
ارزیابی محصول
دستیابی به قابلیت حمایت کاربر از خود
فعالیتهای اساسی:
اجرای طرح
نهایی کردن مواد حمایتی از کاربر نهایی
تست محصول
ایجاد نشر یک محصول
85
Yourdon
Scrum
RUP
گرفتن بازخورد کاربر
تنظیم دقیق محصول بر اساس بازخورد
در دسترس قرار دادن محصول برای کاربر نهایی
86
Yourdon
Scrum
RUP
دیسیپلین های RUP (ساختار استاتیک):
مدل سازی کسب و کار
نیازمندیها
تحلیل و طراحی
پیاده سازی
تست
استقرار
محیط
مدیریت پروژه
مدیریت پیکربندی و تغییرات
87
Yourdon
Scrum
RUP
نظم ها به دو گروه تقسیم می شوند:
1) نظم های اصلی یا فرآیندی Process Disciplines
مدل سازی جریان کار حرفه Business Modeling Workflow
جمع آوری نیازمندیها
تحلیل و طراحی
پیاده سازی
آزمایش
استقرار
نظم ها (ادامه)
Yourdon
Scrum
RUP
2) نظم های پشتیبانی Support Disciplines
مدیریت پروژه
مدیریت پیکربندی
محیط Environment Discipline
نظم ها (ادامه)
هر نظم با یک گردش کار (Workflow) نمایش داده می شود.
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف مدلسازی کسب و کار:
شناخت ساختار و دینامیکهای سازمانی
شناخت مشکلات فعلی در سازمان هدف و تشخیص پتانسیل های بهبود
تضمین اینکه مشتری و کاربر نهایی یک شناخت مشترک از سازمان هدف دارند
هدایت نیازمندیهای سیستم برای حمایت از سازمان هدف
90
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف دیسیپلین نیازمندیها:
تشخیص و نگهداری موارد توافق با مشتریها
تعریف مرزهای تعیین حدود سیستم
فراهم کردن یک پایه برای طرح ریزی مفاهیم تکنیکی تکرارها
فراهم کردن شناخت بهتر از نیازمندیهای سیستم برای تولیدکنندگان سیستم
به تولیدکنندگان سیستم امکان ساختن سیستم مورد انتظار را می دهد
91
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف دیسیپلین تحلیل و طراحی:
تبدیل نیازمندیها به طراحی سیستمی که قرار است به وجود آید
پیدایش یک معماری مستحکم برای سیستم
سازگار ساختن طراحی برای هماهنگ شدن با محیط پیاده سازی و طراحی آن برای کارایی بهتر
92
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف دیسیپلین پیاده سازی:
تعریف سازمان کد
پیاده سازی کلاسها و اشیا به وسیله مولفه ها
تست اجزا تولید شده به عنوان واحدها
مجتمع سازی نتایج تولید شده
93
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف دیسیپلین تست:
یافتن نقایص در کیفیت نرم افزار
آگاهی دادن در مورد کیفیت نرم افزار بررسی شده
اثبات اعتبار فرضیاتی که در طراحی و مشخصات نیازمندیها ساخته شده اند
تصدیق عملکردهای محصول
تصدیق اینکه نیازمندیها به درستی پیاده سازی شده اند
94
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف دیسیپلین استقرار:
این دیسیپلین فعالیتهایی را توضیح می دهد که تضمین می کنند محصول نرم افزار برای کاربران نهایی اش در دسترس باشد.
دیسیپلین استقرار سه حالت استقرار محصول را توضیح می دهد:
نصب اختصاصی
آماده فروش کردن محصول نهایی
دستیابی به نرم افزار از طریق اینترنت
95
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف دیسیپلین محیط:
فعالیتهای مورد نیاز برای تولید رهنمودهایی که در جهت پشتیبانی از یک پروژه لازم می باشند را توضیح می دهد
فراهم آوردن محیط تولید برای سازمان تولید کننده نرم افزار
96
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف دیسیپلین مدیریت پروژه:
فراهم کردن یک چارچوب برای مدیریت پروژه های صرفا نرم افزاری
فراهم کردن رهنمودهای عملی برای طرح ریزی،تعیین نیروی انسانی و نظارت بر پروژه ها
فراهم کردن یک چارچوب برای مدیریت ریسک
97
Yourdon
Scrum
RUP
اهداف دیسیپلین مدیریت پیکربندی و تغییرات:
تشخیص موارد پیکربندی
محدود کردن تغییرات آن موارد
رسیدگی به تغییراتی که برای آن موارد ساخته شده
تعریف و مدیریت پیکربندی آن موارد
98
Yourdon
Scrum
RUP
فراورده های RUP:
نام فرآورده : مدل مورد کاربردی:
هدف:برای تعریف نیازمندیهای کارکردی به کار می رود
نام فرآورده : مدل استوری برد مورد کاربردی:
هدف:پروژه هایی که رابط های کاربر بزرگ و پیچیده دارند،باید از مدلسازی رابط کاربر استفاده کنند
نام فرآورده : واژه نامه:
هدف:این اطمینان را ایجاد می کند که تمامی افراد پروژه از زبان و واژگانی مشترک استفاده می کنند
نام فرآورده : خصوصیات نیازمندیها
هدف: هدف : پایگاه داده ای از نیازمندی هاست که به حصول اطمینان از الویت بندی صحیح و پیگیری و ردیابی نیازمندیها کمک می کند.
99
Yourdon
Scrum
RUP
نام فرآورده : طرح مدیریت نیازمندیها:
هدف: اطلاعات لازم و ساز و کار کنترل ، اندازه گیری و گزارش دهی را مشخص می کند
نام فرآورده : مشخصات نیازمندیهای نرم افزار:
هدف : مجموعه ای از همه نیازمندی ها را در یک سند رسمی قابل ارائه به مشتری فراهم می سازد
نام فرآورده : درخواست های ذینفعان:
هدف : همه درخواست های مرتبط با پروژه را در بر می گیرد
نام فرآورده : مشخصات تکمیلی:
هدف : این سند برای تعریف نیازمندی های غیر کارکردی به کار می رود
100
Yourdon
Scrum
RUP
نام فرآورده : نمونه آزمایشی رابط کاربر:
هدف : به منظور تست و نمایش قابلیت کاربرد رابط کاربر قبل از اجرای واقعی نرم افزار به کار می رود، نمونه آزمایشی ، ابزاری کارا برای یافتن نقایص و نیازمندیهای فراموش شده مرتبط با رابط کاربر به شمار می رود
نام فرآورده : چشم انداز:
هدف : نیازمندیهای بسیار سطح بالا و محدودیت های طراحی را در بر می گیرد و به خواننده سند درک کلی از سیستمی که قرار است توسعه یابد را ارایه می کند
101
Yourdon
Scrum
RUP
نتیجه گیری:
این روش علاوه بر ساماندهی به فرایند تولید نرم افزار از دو بعد زمان و کیفیت، به لحاظ برخورداری از انعطاف پذیری بالا در صورت کاربرد و پیاده سازی صحیح می تواند سبب تسریع فرایند تولید و توسعه نرم افزار و تامین کیفیت مورد نظر در نرم افزار گردد.RUP اگر چه بسیار وسیعو برای پروژه های بزرگ تدوین شده است، اما می توان با درنظر گرفتن فاکتورهایی مانند اندازه پروژه و رسمی بودن آن ، آنچه را که با پروژه تناسب دارد، انتخاب کرد و به مرحله اجرا درآورد. در میان 10 فرآورده مهم این روش ، تعدادی در اکثر پروژه قابل استفاده هستند و کاربرد تعدادی اختیاری ست که مدیر و تیم پروژه می باید با توجه به پروژه ، در مورد لزوم کاربرد آنها تصمیم گیری کند.
102
Yourdon
Scrum
RUP