تارا فایل

پاورپوینت قوانین بدمینتون



قوانین بدمینتون

زمین بازی
زمین بازی باید به شکل مستطیل و با خطوطی به عرض 40 میلی متر کشیده شود
خطوطی که زمین بازی را نشان می دهند باید براحتی قابل تشخیص بوده و ترجیحاً با رنگ سفید یا زرد کشیده شوند.
همه خطوط مشخص شده جزئی از زمین محسوب می شوند.

قطر کامل زمین 14/723 متر
عرض زمین انفرادی 5/18 متر
فاصله تور تا خط سرویس کوتاه 198 سانتیمتر
عرض هر یک از خطوط 40 میلیمتر
فاصله خط سرویس دو نفره تا انتهای زمین 76 سانتیمتر
حد فاصل خط طولی بازی یک نفره و دو نفره 46 سانتی متر

ارتفاع پایه های تور از سطح زمین بازی باید 1/55 متر باشد و با کشیدن تور روی آن حالت عمودی خود را حفظ کند. پایه ها یا وسایلی که پایه ها را محکم نگه می دارند نباید به داخل زمین کشیده شوند.
پایه ها باید بدون در نظر گرفتن اینکه بازی یکنفره یا دونفره انجام میگیرد روی خطوط کناری زمین دونفره قرار گیرد

تور باید از ریسمان نازک با ضخامت یکنواخت و به رنگ تیره ساخته شده باشد و شبکه های آن نباید کمتر از 15 و بیشتر از 20 میلی متر باشند.
پهنای تور باید 760 میلیمتر و طول آن حد اقل 6/1 متر باشد
لبه بالایی تور باید از نوار سفید رنگی به عرض 75 میلیمتر که به صورت دولا (هر طرف تور 37/5 میلیمتر) نصب گردد به طوریکه نوار توسط کابل بالا نگهداشته شود.

طناب یا سیم باید محکم کشیده شود بطوریکه هم تراز با نوک بالای پایه ها باشد.
ارتفاع تور از سطح زمین در مرکز زمین باید 1/524 متر و در خطوز کناری زمین دونفره 1/55متر باشد.
هیچ فاصله ای نباید انتهای تور و پایه ها وجود داشته باشد و در صورت نیاز باید تمام پهنای تور به پایه ها بسته شود.

توپ
توپ از مواد اولیه طبیعی و یا مصنوعی ساخته می شود. جنس توپ از هر ماده ای که باشد از نظر پرواز مانند توپی باشد که از پر طبیعی با پایه چوب پنبه و پوشش نازکی از چرم روی کله توپ ساخته شده باشد.

توپ باید دارای 16 پرک باشد که به پایه (کله) وصل شده اند.
پرک های توپ باید دارای طول یکسان باشند و از نوک پرک تا انتهای پایه بین 62 تا 70 میلیمتر باشند.
قطر دایره فوقانی که پرک های توپ بوجود می آورند باید بین 58 تا 68 میلیمتر باشد.
پرک ها باید بوسیله نخ یا هر ماده مناسب دیگری محکم بسته شوند.
قطر پایه توپ باید بین 25 تا 28 میلیمتر بوده و قسمت تحتانی آن نیز گرد باشد
وزن توپ باید بین 4/74 تا 5/50گرم باشد.

راکت
راکت باید دارای فریمی باشد که طول آن حداکثر 680 میلیمتر و عرض آن حداکثر 230 میلیمتر باشد
دسته قسمتی از راکت است که توسط بازیکن گرفته می شود.
سمت زه کشی شده بخشی از راکت است که بازیکن توسط آن به توپ ضربه می زند.
کله راکت قسمتی است که زه کشی روی آن صورت می گیرد.
میله راکت کله راکت را به دسته متصل می نماید.

قرعه کشی
قبل از شروع بازی قرعه کشی صورت گیرد و طرف برنده قرعه کشی شامل:
اولین زننده سرویس یا اولین گیرنده سرویس باشد
یکی از دو زمین را انتخاب نماید.
طرف بازنده قرعه مورد باقی مانده را انتخاب می نماید.

محاسبه امتیازات
یک مسابقه شامل سه گیم می باشدو برنده کسی است که دو گیم از سه گیم را برده باشد مگر اینکه قبلاً تصمیم دیگری گرفته شده باشد.
برنده یک گیم طرفی خواهد بود که زودتر به امتیاز 21 برسد
طرفی که برنده رالی باشد یک امتیاز به امتیازاتش اضافه خواهد شد. طرفی برنده رالی محسوب می شود که طرف مقابل مرتکب خطا شود یا اینکه توپ در زمین طرف مقابل بخوابد و از جریان بازی خارج شود.

اگر امتیازات برابر20 شد، هر طرفی که دو امتیاز متوالی و پشت سر هم را دریافت کند گیم محسوب می شود.
اگر امتیازات به برابر 29 برسد طرفی که زودتر امتیاز 30 را کسب کند برنده گیم محسوب می شود.
طرفی که برنده گیم باشد اولین زننده سرویس درگیم بعد خواهد بود.

تعویض زمین ها
بازیکنان باید در موارد زیر زمین ها را تعویض نمایند:
در پایان گیم اول
در پایان گیم دوم اگر گیم سومی وجود داشته باشد.
در گیم سوم وقتی یک طرف به امتیاز 11 برسد.
اگر زمین ها تعویض نشده باشند طبق قانون فوق و به محض آگاهی از اشتباه هنگامیکه توپ در جریان بازی نباشد بایستی زمین ها را تعویض کرد، امتیازات کسب شده همانطور باقی خواهد ماند.

سرویس
زمانی که زننده و گیرنده هر دو آماده اجرای سرویس هستند هیچ یک از طرفین نباید باعث ایجاد تاخیر در اجرای سرویس شوند. تا پایان اجرای سرویس هرگونه تاخیر در اجرای ضربه عمدی محسوب میگردد.
زننده و گیرنده سرویس باید به صورت مورب در مقابل هم و در داخل محوطه سرویس قرار گیرند.

از زمان شروع ضربه سرویس تا پایان ضربه باید بخشی از هر دو پای زننده و گیرنده سرویس بدون تماس با خطوط محوطه سرویس در حالتی ثابت (غیر متحرک) با سطح زمین باشد.

هنگام یرخورد توپ با راکت زننده سرویس تمام توپ باید از کمر سرویس زننده پایین تر باشد.کمر بازیکن باید بصورت یک خط فرضی دور بدن او که همسطح با پایین ترین بخش دنده زننده سرویس باشد در نظر گرفته شود.
میله راکت زننده سرویس در لحظه برخورد با توپ باید رو به پایین امتداد داشته باشد.

حرکت راکت سرویس زننده از زمان شروع سرویس تا پایان اجرای سرویس باید به سمت جلو ادامه داشته باشد.
پرواز توپ بعد از برخورد با راکت زننده سرویس باید به طرف بالا و جلو بوده و از روی تور عبور کند بطوریکه اگر مانعی در راه نباشد در داخل محوطه زمین گیرنده سرویس فرود آید (یعنی در داخل یا روی خطوط محوطه گیرنده سرویس)
در تلاش برای زدن سرویس، سرویس زننده نباید توپ را از دست دهد.

هنگامی که هر دو طرف آماده اجرای سرویس هستند اولین حرکت رو به جلوی راکت زننده سرویس به عنوان شروع ضربه محسوب می شود.
پایان ضربه سرویس زمانی است که توپ با راکت زننده سرویس برخورد نماید، یا اینکه در تلاش برای سرویس، زننده سرویس توپ را از دست دهد.

سرویس زننده نباید قبل از اینکه گیرنده آماده شود اقدام به اجرای ضربه سرویس نماید. به هر حال اگر گیرنده سرویس هر نوع تلاشی جهت برگشت سرویس انجام دهد به منزله آماده بودن او محسوب میشود.
در بازی های دو نفره در هنگام اجرای سرویس یار زننده و گیرنده امکان دارد در هر نقطه از زمین بازی قرار بگیرند مشروط بر اینکه در داخل زمین باشند و مانع دید زننده یا گیرنده سرویس نشوند.

بازی های یک نفره
زمین های سرویس زننده و سرویس گیرنده:
زمانی که زننده سرویس امتیاز کسب نکرده باشد (یعنی امتیاز صفر) و یا اینکه امتیاز او در آن گیم زوج باشد زننده و گیرنده هر دو باید در زمین سمت راست خود جهت زدن و دریافت سرویس قرار گیرند.
زمانیکه امتیاز سرویس زننده فرد باشد زننده و گیرنده باید در قسمت چپ زمین خود برای زدن یا دریافت سرویس قرار گیرد.

ترتیب بازی و قرار گرفتن در زمین:
در یک رالی ممکن است توسط هریک از دو بازیکن زننده و گیرنده سرویس به طور متناوب در هر نقطه ای از زمین خود زده شود تا اینکه توپ از جریان بازی خارج شود.

کسب امتیاز و سرویس زدن:
اگر سرویس زننده رالی را به نفع خود تمام کند سرویس زننده یک امتیاز کسب می کند و دوباره از زمین دیگر اقدام به زدن سرویس بعدی می نماید.
اگر سرویس گیرنده رالی را به نفع خوذ تمام کند سرویس گیرنده یک امتیاز کسب میکند و اکنون سرویس گیرنده به سرویس زننده جدید تبدیل می شود.

بازی های دونفره
زمین های سرویس زننده و گیرنده:
زمانی که هنوز امتیازی کسب نشده (امتیاز صفر) و یا در کلیه امتیازات زوج در یکی از دو بازیکن در طرف زننده سرویس از زمین راست باید سرویس بزند.
زمانی که طرف زننده سرویس دارای امتیاز فرد باشد یکی از بازیکنان طرف زننده سرویس از زمین چپ باید سرویس را بزند.

بازیکنان طرف گیرنده سرویس باید در همان زمین هایی که آخرین سرویس خود را زده اند تا زمانیکه گیرنده سرویس هستند باقی بمانند و جایشان تغییر نمی کند. عکس این حالت برای یار گیرنده اعمال می شود.
بازیکن طرف گیرنده سرویس که به صورت مورب در مقابل سرویس زننده ایستاده است، باید گیرنده سرویس باشد.

در هنگام زدن سرویس بازیکنان طرف سرویس زننده هنگامی جایشان عوض می شود که یک امتیاز کسب کنند.
سرویس در هر نوبت سرویس زدن باید طبق امتیازات زننده سرویس از زمین صحیح زده شود

ترتیب بازی و قرار گرفتن در زمین:
بعد از اینکه توپ سرویس در یک رالی برگشت داده شد، هر یک از دو بازیکن در طرف زننده یا گیرنده سرویس مجاز به زدن توپ به طور متناوب در زمین خود می باشند تا وقتی که توپ از جریان بازی خارج شود

کسب امتیاز در زمان سرویس:
اگر طرف زننده سرویس رالی را به نفع خود تمام نماید یک امتیاز کسب میکند و سپس همان زننده سرویس، سرویس بعدی را از نیز خواهد زد.
اگر طرف گیرنده سرویس رالی را به نفع خود تمام کند طرف گیرنده یک امتیاز کسب می کند و همچنین طرف گیرنده سرویس اکنون زننده سرویس بعدی خواهد بود.

هیچ بازیکنی در یک گیم نباید خارج از نوبت سرویس را دریافت یا بزند و یا دو نوبت بطور متوالی سرویس را دریافت نماید
در پایان هر گیم هر یک از دو بازیکن طرف برنده گیم می تواند اولین سرویس زننده گیم بعد باشند و نیز هر یک از دو بازیکن طرف بازنده گیم هم می توانند اولین سرویس گیرنده گیم بعد باشند.

اشتباهات محوطه سرویس
اشتباه محوطه سرویس هنگامی رخ می دهد که یک بازیکن:
سرویس را خارج از نوبت زده یا دریافت کرده باشد.
. سرویس را از زمین اشنباه زده یا دریافت کرده باشد.
در صورتی که اشتباه محوطه سرویس معلوم شد، اشتباه اصلاح می شود ولی امتیازات کسب شده همچنان باقی خواهد ماند

خطاها
موارد زیر خطا محسوب می شود:
اگر سرویس بطور صحیح زده نشود
اگر موقع سرویس زدن توپ:
به روی تور گیر کند و روی قسمت بالایی تور معلق بماند.
بعد از عبور کردن از تور به آن گیر کرده باشد.
توسط یار گیرنده سرویس ضربه زده شود

اگر در هنگام بازی توپ:
در خارج از محدوده زمین بازی فرود آید. (یعنی روی خطوط یا داخل زمین نباشد.)
از وسط تور یا زیر تور عبور کند.
از روی تور رد نشود.
به سقف یا دیواره های کناری سالن برخورد کند.
به شخص یا حتی به لباس بازیکن برخورد نماید.

به هر شخص یا شی دیگری که خارج از زمین قرار گرفته برخورد نماید. ( در صورت نیاز با توجه به ساختار سالن مسابقه مرجع تصمیم گیرنده آن مسابقه می تواند حق تغییراتی را از فدراسیون بدمینتون همان کشور مبنی بر اجرای قوانین جانبی برای آن مسابقه در رابطه با برخورد توپ به اشیاء خارجی کسب نماید.)
به راکت بازیکن گیر کند و سپس هنگام اجرای ضربه توپ روی راکت مکث نماید و سپس رد شود. ( حمل توپ)

اگر دو بار متوالی توسط یک بازیکن به توپ ضربه زده شود اما برخورد توپ به سر راکت و سپس قسمت زه کشی شده در یک ضربه خطا محسوب نمی شود.
توسط بازیکن و بعد یار او بطور پشت سر هم به توپ ضربه زده شود.
به راکت بازیکن برخورد کند ولی بطرف زمین حریف حرکت نکند.

اگر در جریان بازی یک بازیکن:
توسط راکت، بدن، یا لباسش به تور و نگهدارنده های آن (پایه) بر خورد کند.
از روی تور به زمین حریف با راکت یا بدن تجاوز نماید بجز موردی که ادامه حرکت راکت در داخل زمین حریف باشد.
با راکت یا بدن خود از زیر تور به زمین حریف تجاوز نماید، بطوریکه این حرکت مانع زدن ضربه یا به هم زدن تمرکز حریف گردد.

جلوی حریف را بگیرد. (برای مثال، مانع زدن ضربه قانونی حریف در هنگامی که توپ بالای تور در جریان است گردد.)
بطور عمدی باعث بر هم زدن تمرکز حریف شود با حرکاتی مثل فریاد کشیدن و یا رفتار های ظاهری نا مناسب.

تاخیر در بازی
تحت هیچ شرایطی بازی نباید برای تجدید قوا یا نفس گیری و یا دریافت راهنمایی به تاخیر بیافتد.
داور تنها مرجع تصمیم گیرنده در مورد تاخیر در بازی می باشد.

تعلیق در بازی
در هنگام ضرورت بر حسب شرایطی که خارج از کنترل بازیکنان باشد، داور می تواند بازی را برای مدت زمانی که خود ضروری تشخیص دهد به تعلیق در آورد.
تحت شرایط خاص ممکن است سر داور از داور بخواهد که بازی راه تعلیق بیندازد.
در صورتیکه بازی به تعلیق بیافتد امتیازات به همان شکل باقی خواهد ماند و بازی بر اساس آخرین امتیازات ادامه می یابد.

استراحت ها
حداکثر 60 ثانیه هنگامی که در هر گیم امتیاز به 11 برسد
حداکثر 120 ثانیه بین گیم اول و دوم و بین گیم دوم و سوم که در تمام مسابقات مجاز می باشد که برای مسابقاتی که تحت پوشش تلویزیون میباشند، ممکن است سر داور قبل از بازی تصمیم گیری کند که این استراحت ها اجباری بوده و تا پایان مدت استراحت باید انجام شود

نحوه برخورد با نقض قوانین
بطرفی که مرتکب رفتار ناشایست شده اخطار دهد
اگر به یک طرف بخاطر رفتار نا شایست اختار داده شده باشد باید در صورت تکرار رفتار ناشایست از آن طرف خطا گرفته شود. بروز دو خطا از یک طرف باید به منزله اصرار در تکرار رفتار ناشایست قلمداد شود.

در صورت بروز رفتار ، اصرار در تکرار رفتار ناشایست و یا هر گونه نقض قانون داور باید از طرفی که مرتکب رفتار شده خطا بگیرد و مورد را فوراً به سر داور که تنها مرجع قدرتمند جهت اخراج از بازی می باشد گزارش دهد.

مسئولین و اعتراضات
سر داور مسئول کل مسابقات یا یک بازی که بخشی از آن است می باشد.
داوری که برای یک بازی تایین می شود مسئول بازی مورد نظر و زمین بازی و کلیه اتفاقاتی که در محدوده زمین رخ می دهد می باشد، داور باید به سر داور گزارش دهد.
داور سرویس خطاهای سرویس توسط سرویس زننده را اعلام می دارد.

داور خط در مورد خط خودش تایین می کند که آیا توپی که روی زمین فرود آمده داخل بوده است یا خارج.
تصمیم تشخیص یک مسئول در حیطه وظایف خودش تصمیم نهایی خواهد بود بجز موردی که اگر طبق تشخیص داور و بدون تردید داور خط رای اشتباه اعلام کرده باشد داور می تواند رای داور خط را تغییر دهد.

یک داور باید:
حافظ و مجری قوانین بدمیتنون باشد بخصوص، خطا یا بجا را بموقع اعلام نماید
در صورت بروز اعتراض و ایجاد بحث قبل از اینکه سرویس بعدی زده شود تصمیم قطعی خود را اعلام دارد.
مطمئن شود که بازیکنان و تماشاچیان در روند پیشرفت بازی قرار دارند.
با مشورت سرداور، داوران خط یا داور سرویس را تعیین، یا جابجا نماید.

در جایی که مسئول دیگری برای زمین تعیین نشده ترتیبی دهد تا وظایف آن مسئول انجام گیرد.
وقتی که یک مسئول موردی را ندیده است، وظیفه او را خودش انجام بدهد و یا اعلام بجا نماید.
تمام موارد و اعتراضاتی را که در رابطه با قانون می باشد به سرداور ارجاع دهد.( چنین اعتراضاتی باید قبل از اینکه طرف معترض زمین را ترک کند به سرداور ارجاع داده شود.)

منابع
برگرفته از قوانین بین المللی بدمینتون BWF

با تشکر فراوان از توجه شما عزیزان


تعداد صفحات : 47 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود