طراحی سیستمهای شی گرا
فهرست مطالب
2
فصل اول – آشنایی با .NET Framework و محیط VS .NET (1 جلسه)
– معرفی .NET Framework و VS.NET
– ساخت یک برنامه ساده
فصل دوم – آشنایی با زبان C# (3 جلسه)
– انواع داده های عددی و منطقی و رشته ها
– دستورات شرطی (دستور if و switch)
– حلقه های تکرار do while, while, for , foreach)
– متدها
– ثابتها و داده های شمارشی(Enums)
– آرایه ها و مدیریت ساده خطاها
فصل سوم – شی گرایی مفاهیم پایه (2 جلسه)
– تعریف شی، رابط شی، داده ها و عملیات، مفهوم کپسوله سازی اطلاعات
– کلاس، ایجاد اشیا و کار با آن، تعریف سطوح دسترسی public و private
– سازنده کلاس
– ویژگیها Properties
– داده ها و متدهای static
فهرست مطالب
3
فصل پنجم – ارث بری و چند ریختی (3 جلسه)
– ارث بری، سطح دسترسی protected، override کردن توابع و ویژگیهای کلاس پایه
-چند ریختی، کلاس Object
فصل چهارم– شی گرایی مفاهیم پیشرفته تر (6 جلسه)
– ترکیب اشیا، تعریف آرایه ای از اشیا
– ذخیره سازی اشیا در بانک اطلاعاتی
تفاوت ارجاع و مقدار و مدیریت حافظه
پیاده سازی ساختمان های داده با کلاس ها
– مفهوم namespace و کتابخانه کلاس ها
ارزیابی
فعالیتهای کلاسی 5 نمره،پروژه 3 نمره، میان ترم 3 نمره،پایان ترم 9 نمره
فصل ششم – مدیریت استثنا ها (1 جلسه)
– مفهوم استثنا و کاربرد آن
– کلاس های Exception و ایجاد استثنا
.NET Framework چیست؟
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
4
یک چهارچوب کاری ارایه شده توسط شرکت مایکروسافت برای توسعه و ایجاد نرم افزارها است این چهارچوب از دو بخش اصلی زیر تشکیل شده است:
CLR: مدیریت اجرای برنامه را برعهده دارد. کارهایی مانند کامپایل کد، مدیریت حافظه و …
کتابخانه کلاسها: مجموعه ای از کلاسها و مولفه های ارایه شده توسط مایکروسافت است که برای برحسب کاربردهای مختلف طبقه بندی شده است.
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
5
برنامه های می توانند به یکی از زبانهای سطح بالا مانند VB.NET، C#.NET، VC++.NET و … نوشته شوند.
تمام این زبانها از یک کتابخانه کلاسها استفاده می کنند.
مراحل اجرای برنامه:
برنامه به زبان C#
، Vb، C++ و …
.NET Framework چیست؟
کتابخانه
کلاسها
exe
(به زبان IL)
CLR
ترجمه به زبان ماشین
اجرا
ترجمه توسط کامپایلر به زبان IL
.NET Framework چیست؟
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
6
کتابخانه کلاسها برحسب کاربردهای مختلف طبقه بندی شده است. برخی از آنها عبارتند از:
.NET Framework چیست؟
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
7
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
8
محیطی است که برای برنامه نویسی در چهارچوب .NET (با یکی از زبانهای آن مانند C#.NET)
Visual Studio.NET چیست؟
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
9
منوها: پویا هستند و با توجه به کار مورد نظر تغییر می کنند.
Visual Studio.NET
این محیط شامل تمام امکانات لازم برای ایجاد، اجرا و تست برنامه است. برای آشنایی با امکانات این محیط منوها و نوارهای ابزار (toolbars) آن را بررسی می کنیم.
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
10
Visual Studio.NET
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
11
Visual Studio.NET
نوارهای ابزار (toolbars): toolbar های زیادی مانند standard، image editor و text editor وجود دارند که هدف آنها فراهم کردن دسترسی سریع به امکانات می باشد.
نوار ابزار standard
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
12
Visual Studio.NET
بمنظور آشنایی بیشتر با محیط و چگونگی نوشتن یک برنامه، به برنامه Hello توجه کنید
نحوه عملکرد برنامه:
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
13
برنامه Hello
مراحل ایجاد برنامه
1 – ایجاد یک پروژه با کیک بر روی دکمه New Project در toolbar
نام
مکان پروژه
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
14
برنامه Hello
محیط VS.NET
هنگام کار برروی پروژه
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
15
برنامه Hello
چند پنجره کلیدی:
toolbox: حاوی کنترلها و مولفه هایی است که می توانند به برنامه شما اضافه شوند. همانند Button، TextBox و کنترلهای کار با بانک اطلاعات مانند SQLAdapter
Design Window: محلی است که طراحی رابط کاربر (فرمها) در آن انجام می گیرد.
:Solution Explorer یک نمایش سلسله مراتبی از ایتم های موجود در solution شما را ارایه می دهد.
:solution می تواند
شامل چند پروژه باشد
پروژه
ایتم های پروژه مانند فرمها،
کلاسها
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
16
برنامه Hello
Properties: این پنجره امکان مشاهده و ویرایش مشخصات شی یا کنترل انتخاب شده را می دهد.
– ویژگیهای Form: نام، اندازه، موقعیت، رنگ، فونت، وضعیت و …
مراحل ایجاد برنامه (ادامه)
2 – تغییر عنوان (ویژگی text) فرم به Hello from Visual C#”“
3 – افزودن کنترلها به فرم و تنظیم عنوان و نام آنها مطابق شکل
lable1
txtName
btnOk
btnExit
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
17
برنامه Hello
4 – افزودن کد به برنامه:
نکته:برنامه های ویندوز مبتنی بر رویداد است. هنگامی که رویدادی رخ می دهد مانند کلیک بر روی دکمه شما می توانید با نوشتن کد (Event Handler) به این رویداد پاسخ مناسب دهید.
برای افزودن کد پاسخ به رویداد ”کلیک دکمه“ کافیست دو برروی آن دوبارکلیک کنید
بدنه متد ایجاد شده توسطC#.NET در پاسخ به رویداد کلیک بر روی دکمه ”btnOK“ :
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
18
برنامه Hello
مشاهده رویداد های یک کنترل و افزودن EventHandler به آنها
تب رویداد
رویدادها
نام Event Handler
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
19
برنامه Hello
افزودن کد به رویداد کلیک دکمه های btnOk و btnExit
5 – پس از ذخیره پروژه با کلیک بر روی دکمه Start در نوار ابزار آن را اجرا کنید.
private void btnOK_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Display a message box greeting the user
MessageBox.Show("Hello," + txtName.Text + "! Welcome to Visual C#",
"Hello User Message");
}
private void btnExit_Click(object sender, EventArgs e)
{
//End the program and close the form
Close();
}
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
20
Help سیستم
راهنمای سیستم امکان جستجو و یافتن هر چه سریعتر مطلب مورد نظر را فراهم می کند.
منوی Help
پنجره راهنما
فصل اول – محیط عملیاتی Visual Studio .NET
21
Help سیستم
Dynamic Help :
کنترل انتخاب شده
مطالب مرتبط
پایان