تارا فایل

پاورپوینت صفر تا صد مانیتور


به نام خدا
درس:کارگاه سیستم عامل
موضوع:مانیتور
استاد مربوطه:حامد غضنفرپور
تنظیم کننده:سجاد بهمرد
دانشگاه آزاد واحد میناب اردیبهشت96

محتویات
۱ نمایشگر رایانه
۲ تاریخچه
۳ فناوری ها
۴ لامپ پرتوی کاتدی
۵ صفحه نمایش کریستال مایع
۶ دیود ارگانیک گسیل نور
۷ اندازه گیری عملکرد
۸ اندازه
۹ نسبت تصویر
۱۰ رزولوشن
۱۱ ویژگی های اضافی

۱۱ ویژگی های اضافی
۱۱.۱ ذخیره انرژی
۱۱.۲ لوازم ادغام شده
۱۱.۳ صفحه نمایش براق
۱۲ طرح های منحنی
۱۳ صفحه نمایش جهت دار
۱۴ سه بعدی
۱۵ اتو استریوسکپیک
۱۶ صفحه لمسی
۱۷ صفحه های ورقه ای

مانیتور کامپیوتر
مانیتور یا صفحه نمایش، صفحه نمایش الکترونیکی تصویری برای رایانه است.یک مانیتور شامل : صفحه نمایش، دستگاه مدار و یک محفظه است. دستگاه صفحه نمایش در مانیتور مدرن بطور معمول یک ترانزیستور فیلم صفحه نمایش کریستال مایع نازک، صفحه نازک است. درحالیکه مانیتورهای قدیمی تر از یک لوله اشعه کاتد به عنوان عمق اندازه ی صفحه نمایش استفاده می شده است. در اصل، مانیتور کامپیوتر برای پردازش داده ها مورد استفاده قرار گرفت درحالیکه گیرنده های تلویزیون برای سرگرمی استفاده شده است. از سال 1980 به بعد، کامپیوتر (و مانیتورهایش), برای پردازش داده ها و سرگرمی استفاده شد، درحالیکه تلویزیون ها برای برخی از قابلیت های کامپیوتر پیاده سازی شدند. نسبت ابعاد مشترک و همچنین مانیتورهای کامپیوتر از 4:30 به 16:9 ( و 16:10 ) تغییر کرد

تاریخچه
در اوایل کامپیوترهای الکترونیکی با یک صفحه ای با لامپ های روشن که موقعیت هر لامپ خاصی شامل حالت روشن، خاموش یک بار ثبت شده در داخل رایانه است، نشان داده می شد. این به مهندسان عامل رایانه اجازه می دهد که بر وضعیت داخلی از ماشین نظارت کنند، بنابراین ،این صفحه از لامپ ها به عنوان نمایشگر شناخته شده است. زمانیکه مانیتورهای اولیه فقط قادر به نمایش یک مقدار بسیار محدود اطلاع های بود و بسیار گذرا بودند آنها بندرت برای خروجی برنامه درنظر گرفته شدند. در این زمان مجموعه ای از لامپ های روشن با لوله پرتو کاتدی که می تواند معادل چند لامپ روشن با قابلیت اطمینان بیشتر نمایش بدهد، جایگزین شدند.
همان طور که فناوری توسعه پیدا کرد آنها فهمیدند که خروجی یک صفحه نمایش سی آر تی انعطاف پذیرتر از صفحه ای با لامپ های روشن است و درنهایت با دادن کنترل از آنچه به خود برنامه داده شد، نمایشگر خود را به یک دستگاه خروجی قدرتمند در حق خود شد.
فناوری
فناوری های متعددی برای نمایشگر کامپیوترها استفاده شده است. تا قرن ۲۱ بیشتر از لوله اشعهٔ کاتدی استفاده می شد اما آنها تا حد زیادی با مانیتورهای ال سی دی جایگزین شدند.

Liquid Crystal DisplayیاLCD
ها یا کریستال های مایع برای LCDبه دلیل مزیت هایی از قبیل نازک بودن ، وضوح بیشتر و مصرف برق کمتر متداول شده اند.
اولین بار در سال1988از سوی یک گیاه شناس اتریشیبه نام فردریک رینیتز کشف شد. او مشاهده کرد زمانی که یک ماده شبیه کلستریل را ذوب می کند، این مایع که در ابتدا تیره بوده و با بالا رفتن حرارت ، رنگ آن روشن می شود پس از خنک کردن ، مایع در 1986،مدت31سال می گذرد از آن هنگام LCDقبل از تبلور نهایی به رنگ آبی تبدیل می شود. از ساخت آزمایشی اولین
ها را از لحاظ تکنیکی به سطح بالایی رساندند و روند رو به رشد فناوری ساخت این وسیله همچنان رو به فزونی است.کریستال های مایع بسته به چگونگی تحریک و نحوه آرایش مولکول ها به LCDها آن را به لحاظ تکنولوژیکی توسعه دادند وlcdسازندگان گروه های مختلفی تقسیم می شوند. این نوع کریستال ها نسبت به تغییر دما و در بعضی موارد فشار واکنش نشان می دهند و جهت گیری مولکولها در آنها از الگوی خاصی پیروی می کند که اغلب یک منشا خارجی جهت دهنده دارد. از شواهد برمی آید که کریستال های مایع به حالت مایع نزدیک تر هستند تا جامد. آنها مقادیر متوسطی از گرما را دریافت می کنند تا یک ماده مناسب را از یک حالت جامد به کریستال مایع تبدیل کنند و فقط مقدار بیشتری گرما را برای تبدیل همان کریستال مایع به حالت مایع واقعی دریافت می کنند.به خاطر این که کریستال های مایع به درجه حرارت بسیار حساس هستند، انتخاب مناسبی برای کاربرد در دماسنج ها هستند. از اینجا دلایل وضوح صفحه مانیتور کامپیوتر لپ تاپ در یک هوای سرد یا در خلال یک روز داغ در وسیله ای است که از4 الگو یا واقعیت فیزیکی بهره می گیرد:LCDکنار ساحل روشن می شود. یک

وسیله ای است که از4الگو یا واقعیت فیزیکی بهره می برد:LCD
اول این که نور می تواند قطبیده شود، دوم این که کریستال های مایع می توانند منتقل شوند و نور قطبیده شده را تغییر دهند. سوم این که ساختار کریستال های مایع می توانند از سوی جریان الکتریکی تغییر یابند و آخرین مورد این که مواد شفافی موجودند که قادرند جریان الکتریسیته را هدایت کنند.

لامپ های پرتوکاتدی
اولین مانیتورها از لامپهای پرتوی کاتدی (سی آر تی) استفاده کردند. قبل از ظهور رایانه های خانگی در اواخر دهه ۱۹۷۰، برای یک ترمینال نمایش تصویر وی دی تی، استفاده از یک سی آر تی برای اینکه به صورت فیزیکی تمام اجزای یک سیستم و کیبورد در یک شاسی تکه ای بزرگ جمع شود بسیار رایج بود. صفحه نمایش تک رنگ و به مراتب حساسیت کمتر و دقیق تر از صفحه نمایشگرهای تخت بود. نیاز به استفاده از متون نسبتاً بزرگ و به شدت محدود کننده مقدار اطلاع هایی که می تواند در یک زمان نمایش داده شود پدید آمد.
صفحه نمایشگرهای رزولوشن بالا سی آر تی جهت اهداف نظامی، صنعتی و کاربردهای علمی توسعه پیدا کرد، اما برای تولید واقعی خیلی گران بودند. بعضی از انواع اولیه رایانه های خانگی (مانند تی آر اس-۸۰ و کومودور پی ای تی) محدود به صفحه نمایش های تک رنگ بودند. اما ظرفیت نمایش رنگی از پیش تر یک استاندارد پیشگامان اپل ۲ بود که در سال ۱۹۷۷ معرفی شد، و در آتاری های مدل ۸۰۰ بسیارمدرن گرافیکی به کار رفت که در سال ۱۹۷۹ معرفی شد. هم کامپیوتری که از آنتن استفاده می کنند که یک مجموعه رنگ ها را ایجاد کند و هم نمایشگر رنگی سی آر تی که با هدف رزولوشن بهینه شده طراحی شده اند، می توانند توسط کابل متصل شوند.
چندین سال پیشتر در سال ۱۹۸۱ آی بی ام آداپتور گرافیک رنگی را معرفی کرد که می توانست ۴ رنگ با یک رزولوشن ۳۲۰ در ۲۰۰ تولید کند، و یا می توانست ۶۴۰ در ۲۰۰ پیکسل با دو رنگ تولید کند. در سال ۱۹۸۴ آی بی ام آداپتور گرافیکی پیشرفته که توانایی تولید ۱۶ رنگ و رزلوشن ۶۴۰ در ۳۵۰ را داشت معرفی کرد.
در پایان دهه ۱۹۸۰ میلادی، نمایشگرهای رنگی سی آر تی که به شکل واضح می توانست ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل را نمایش دهد و به وفور قابل خرید بودند را به صورت گسترده در دسترس قرار داشت.

طی چندین دهه بعدی حداکثر رزولوشن تصویر به تدریج افزایش بیدا کرد و قیمت به کاهش ادامه داد. تکنولوژی سی آر تی در بازار میلیونی نمایشگرهای پی سی قالب باقی ماند چون برای تولید ارزان تر بود و همچنین مدلی که قابلیت دید تقریباً ۱۸۰ درجه را داشت معرفی کرد. سی آر تی ها هنوز بعضی فواید کیفیت تصویری را بر ال سی دی ها دارند اما در روی کاغذ این پیشرفت کمتر قابل مشاهده بوده است. رنج دینامیکی پنل های ال سی دی اولیه خیلی کم بود، و اگر چه در متون و دیگر گرافیک های غیر حرکتی بهتر از سی آر تی بودند، اما یک مشخصه ال سی دی که به نام تاخیر پیکسل نامیده می شود که حاصل از گرافیک حرکتی است تبدیل به یک ضایعه موسوم به تیر و تاری صفحه شد.

صفحه نمایش کریستال مایع
روش های زیادی برای بهبود ال سی دی ها به کار رفته است. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، استفاده های اولیه از ال سی دی برای نمایشگرهای کامپیوتری در لپ تاپ هایی بود که توان کمتری مصرف می کرد، سبک تر از لحاظ ابعاد فیزیکی در مقایسه با قیمت بیشتر نسبت به سی آر تی ها بزرگتر بود.
معمولاً، لپ تاپ های یکسان با مجموعه ای از گزینه های نمایشی از جنبه افزایش قیمت ارائه می شوند: (فعال یا غیرفعال) تک رنگ، رنگ غیرفعال، رنگ ماتریکسی فعال تی اف تی. با افزایش حجم و توانایی تولید، تک رنگ ها و غیرفعال ها از چرخه تولید باز افتاد.
تی اف تی-ال سی دی یک مدل خاص از ال سی دی است که هم اکنون تکنولوژی قالبی است که در نمایشگرهای رایانه به کار می رود.
اولین صفحه نمایش استاندارد ال سی دی در اواسط دهه ۱۹۹۰ با قیمت بالا به بازار آمد. همانگونه که قیمت طی دوره ای از سال ها کاهش پیدا کرد، این دسته مشهور تر شدند و در سال ۱۹۹۷ با نمایشگرهای سی آر تی قابل مقایسه شدند. در میان اولین انواع نمایشگرهای رایانه می توان به ایزو ال۶۶ در اواسط دهه ۱۹۹۰، نمایشگر اپل استودیو در سال ۱۹۹۸، و نمایشگر اپل سینما در سال ۱۹۹۹ اشاره کرد. در سال ۲۰۰۳ تی اف تی-ال سی دی ها سی آر تی ها را برای اولین بار کنار زدند و تبدیل به تکنولوژی اولیه مورد استفاده درنمایشگرهای رایانه شدند. برتری اصلی ال سی دی ها نسبت به سی آر تی ها توان مصرفی کمتر، فضای اشغالی کمتر، به طور قابل توجهی باریک تر می باشند.. تکنولوژه امروزی تی اف تی-ال سی دی های ماتریکس فعال همچنین دارای سوسوی کمتری نسبت به سی آر تی ها دارد که باعث کاهش فشار چشم می شود. از طرف دیگر نمایشگرهای سی آر تی کنتراست (تضاد) بیشتری دارد، زمان پاسخ بیشتر، قابلیت استفاده شدن در رزولوشن های تصویر چند گانه را دارد و هیچ سوسوی قابل تشخیصی وجود ندارد اگر اندازه رفرش تصویر در بالاترین حد تنظیم شود. نمایشگرهای ال سی دی هم اکنون دقت زمانی بالاتری دارند و می توانند برای چشم انداز تحقیق های مورد استفاده قرار گیرد.

دیود ارگانیک گسیل نور
نمایشگری با تکنولوژی دیود ارگانیک گسیل نور (اُ ال ای دی) نسبت به ال سی دی ها کنتراست بالاتر و زوایای دید بهتری را ارائه می کنند اما هنگام نشان دادن اسنادی که پس زمینه سفید یا روشن دارند، نیازمند نیروی برق بیشتری هستند. در سال ۲۰۱۱، هزینه یک نمایشگر ۲۵ اینچ (۶۴ سانتیمتر) اُ ال ای دی، ۷۵۰۰ دلار بود، اما انتظار می رود قیمتها کاهش یابند.

اندازه گیری عملکرد
عملکرد یک نمایشگر با استفاده از پارامترهای زیر اندازه گیری می شود:
روشنایی، بر حسب شمع بر متر مربع (cd/m2 که نام دیگرش نیت است) اندازه گیری می شود.
نسبت تصویر، نسبت اندازه افقی به اندازه عمودی است. مانیتورها معمولاً نسبت تصویر ۴:۳، ۵:۴، ۱۶:۱۰ یا ۱۶:۹ دارند.
اندازه تصویر قابل مشاهده، معمولاً بصورت قطری اندازه گیری می شود، اما عرض و ارتفاع واقعی مفیدتر هستند، چرا که آنها مثل قطر، تحت تاثیر نسبت تصویر قرار ندارند. برای سی آر تی ها، اندازه قابل مشاهده معمولاً ۱ اینچ (۲۵ میلی متر) از خود لامپ کوچکتر است.
رزولوشن صفحه نمایش، تعداد پیکسل های مجزا در هر بعد است که می تواند نمایش داده شود. برای یک اندازه صفحه نمایش داده شده، حداکثر رزولوشن توسط فاصله نقطه ای محدود می شود.
فاصله نقطه ای، فاصله بین زیرپیکسل های همرنگ بر حسب میلی متر است. در کل، هرچه فاصله نقطه ای کوچکتر باشد، تصویر واضح تر به نظر خواهد رسید.
نرخ نوسازی، تعداد دفعه هایی در ثانیه است که یک صفحه نمایش روشن است. حداکثر نرخ نوسازی توسط زمان پاسخ محدود شده است.

زمان پاسخ، زمانی است که طول می کشد تا یک پیکسل در مانیتور، از حالت فعال (سفید) به حالت غیرفعال (سیاه) رفته و دوباره به حالت فعال (سفید) بازگردد، که بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می شود. اعداد کوچکتر به معنای انتقال سریعتر و در نتیجه چیزهای مصنوعی تصویری قابل مشاهدهٔ کمتر است.
نسبت کنتراست، نسبت درخشش روشن ترین رنگ (سفید) به تاریک ترین رنگی (سیاه) است که نمایشگر قادر به تولید آن است.
مصرف نیرو بر حسب وات اندازه گیری می شود.
دلتا ای: دقت رنگ توسط دلتا ای اندازه گیری می شود؛ هر چه دلتا ای کمتر باشد، نمایش رنگ، دقیقتر صورت می گیرد. دلتا ای کوچکتر از ۱ توسط چشم انسان قابل تشخیص نیست. دلتا ای ۲ تا ۴، خوب در نظر گرفته می شوند و شناسایی تفاوت، نیازمند یک چشم حساس است.
زاویه دید، حداکثر زاویه ای است که در آن تصاویر روی مانیتور، بدون افت کیفیت بیش از حد، قابل مشاهده باشند. این معیار بر حسب درجه در هر دو جهت افقی و عمودی اندازه گیری می شود.

اندازه
برای هر بخش مستطیل شکل بر روی یک لامپ گرد، اندازه مورب، برابر با همان قطر لامپ است. مساحت، ارتفاع و عرض صفحه نمایش های با اندازه مورب یکسان، با توجه به نسبت تصویرشان تغییر می کنند. در دستگاه های صفحه نمایش دو بعدی همچون نمایشگر کامپیوترها، اندازه صفحه نمایش یا اندازه تصویر قابل مشاهده، میزان واقعی فضای صفحه است که برای نمایش یک تصویر، ویدئو و یا فضای کاری در دسترس است، بدون اینکه از دیگر جنبه های طراحی واحد، محدودیتی اعمال شود. اندازه گیری های اصلی برای دستگاه های صفحه نمایش عبارتند از: عرض، ارتفاع، مساحت کل و قطر. اندازه یک صفحه نمایش معمولاً توسط سازندگان مانیتورها بصورت قطری، یعنی فاصله بین دو گوشهٔ مخالف صفحه، ارائه می شود. این روش اندازه گیری، از روشی که برای نسل اول تلویزیونهای سی آر تی که زمانیکه لامپهای تصویر دایره ای شکل رایج بودند استفاده می شدند به ارث برده شده است. به دلیل دایره ای بودن، تنها قطرشان کافی بود تا اندازه آنها را توصیف کند. از آنجا که این لامپهای مدور برای نمایش تصاویر مستطیلی مورد استفاده قرار می گرفتند، اندازه قطری مستطیل، مساوی با قطر تصویر لامپ بود. این روش حتی زمانی که لامپهای پرتوی کاتدی بعنوان مستطیلهای گردشده تولید شدند ادامه پیدا کرد؛ خوبی این کار این بود که یک عدد تنها، اندازه را توصیف می کرد، و از آنجا که نسبت تصویر در جهان ۴:۳ بود، این کار گیج کننده نبود. برآورد اندازه نمایشگر توسط فاصله بین دو گوشه مخالف، نسبت تصویر صفحه نمایش را لحاظ نمی کرد، برای مثال یک صفحه نمایش عریض ۲۱ اینچ (۵۳ سانتیمتر) ۱۶:۹، نسبت به یک صفحه ۲۱ اینچ (۵۳ سانتیمتر) ۴:۳ مساحت کمتری دارد. صفحه ۴:۳ دارای ابعاد ۱۶٫۸ اینچ در ۱۲٫۶ اینچ (۴۳ سانتیمتر در ۳۲ سانتیمتر) و مساحت ۲۱۱ اینچ مربع (۱۳۶۰ سانتیمتر مربع) است، درحالیکه صفحه عریض ابعادش ۱۸٫۳ اینچ در ۱۰٫۳ اینچ (۴۶ سانتیمتر در ۲۶ سانتیمتر) و مساحتش ۱۸۸ اینچ مربع (۱۲۱۰ سانتیمتر مربع) می باشد.

نسبت تصویر
تا حدود سال 2003، اغلب مانیتورهای کامپیوترها دارای نسبت تصویر 4:3 و بعضاً 5:4 بودند. بین سالهای 2003 و 2006، مانیتورهای با نسبت تصویر 16:9 و 16:10 (8:5)، ابتدا در لپ تاپ ها و سپس در مانیتورهای جداگانه، رواج یافت. دلایل این تحول، استفاده های سازنده برای چنین مانیتورهایی بود، یعنی علاوه بر محیط بازی کامپیوتری عریض و مشاهده فیلم، مشاهده دو صفحه استاندارد وُرد در کنار هم، و همچنین نمایش نقشه های بزرگ سی اِی دی و منوی کاربری سی اِی دی در کنار هم در نرم افزار سی اِی دی. در سال 2008، نسبت تصویر 16:10، به رایج ترین نسبت تصویر تبدیل شد و در همان سال، نسبت 16:10، استاندارد اصلی برای لپ تاپها و رایانه های نوت بوک شد.
در سال 2010، صنعت کامپیوتر، شروع به تحول از 16:10 به 16:9 کرد، چرا که 16:9 بعنوان اندازه استاندارد برای صفحه نمایش تلویزیونهای اچ دی انتخاب شد، و همچنین بخاطر اینکه ساخت آنها ارزانتر بود. در نهایت، مانیتورهای با رزولوشن غیر اچ دی همچون 1200*1920 دیگر تولید نشدند.
در سال 2011، صفحه نمایش های غیر عریض با نسبت تصویر 4:3، به تعداد کمی ساخته شدند. بر طبق گفته شرکت سامسونگ، این امر به این دلیل بود که «تقاضا برای «مانیتورهای مربعی» قدیمی به سرعت در دو سال اخیر کاهش یافت» و «من پیش بینی می کنم که تا پایان سال 2011، تولید تمامی پنل های 4:3 یا مشابه آن به دلیل عدم تقاضا متوقف شود.»

رزولوشن
رزولوشن مانیتورهای کامپیوتر در طول زمان افزایش یافت. از 200*320 در طول اوایل دهه 1980، به 600*800 در اواخر دهه 1990 رسید. از سال 2009، پرفروش ترین رزولوشن برای مانیتورها 1080*1920 می باشد. پیشرفته ترین محصول ها، به 1600*2560 در اندازه 30 اینچ (76 سانتیمتر) محدود می شوند. شرکت اپل، در 12 ژوئن 2012، صفحه نمایش 1800* Retina 2880 را با اندازه 15 اینچ (38 سانتیمتر) معرفی کرد.
اگر تا بحال گذرتان به خرید تلویزیون یا مانیتور افتاده باشد یا با تصاویر دیجیتالی سر و کار داشته باشید ، حتماً با اصطلاحاتی از قبیل روزلوشن ، پیکسل و … برخورد کرده اید.
رزولوشن اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسل های هر صفحه نمایش به کار می رود. این اصطلاح که بصورت یک جفت عدد زوج بکار برده میشود نشان می دهد که در صفحه نمایش مورد نظر چه تعداد پیکسل وجود دارد. اعدادی از قبیل 640 در 480  . یا 1280 در 720 .

بطور مثال رزولوشن 720*1280 به این معنی است که صفحه نمایش دارای 1280 پیکسل در عرض و 720 پیکسل در ارتفاع صفحه نمایش دارد.
همیشه بخاطر داشته باشید در بیان رزولوشن ، عدد اول نشاندهنده تعداد ستون پیکسل ها و عدد دوم نشان دهنده ی ردیف پیکسل ها ( یعنی عرض و ارتفاع تصویر) است. روش محاسبه تعداد پیکسل ها در یک صفحه نمایش ،  از ضرب دو عدد فوق بدست می آید. بدیهی است هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد ، صفحه نمایش کیفیت بالاتری خواهد داشت و قادر است تصاویر واضح تری را ارائه دهد.

پس می توان اینطور بیان کرد که هر صفحه نمایش مانند تلویزیون های پلاسما ، LCD ، LED دارای تعداد ثابتی پیکسل هستند که توانایی نمایش تصویر با کیفیت را فراهم می کنند. یکی دیگر از پارامترهای موثر بر وضوح تصویر ، کنتراست می باشد و آن عبارت است که فاصله ی بین روشن ترین سفید و تاریکترین سیاه در صفحه نمایش. هرچه کنتراست بالاتر باشد ، صفحه نمایش قادر خواهد بود رنگها و سایه ها را دقیق تر نمایش دهد. عکس زیر نشان می دهد که یک تصویر در رزولوش های متفاوت چگونه به نمایش در می آید.
در واقع تمامی تصاویر در صفحه نمایش ها ، مجموعه ی بیشماری از نقاط رنگی است که کنار یکدیگر قرار گرفته اند و چشم ما آنها را بصورت پیوسته و یک تصویر کامل می بیند.
برای بیان رزولوشن ، روش دیگری نیز وجود دارد . در این روش تمامی پیکسل ها را با یک عدد کلی نشان می دهیم که آنرا با مگاپیکسل می شناسیم. مثلا در مورد رزولوشن 1024*1280 ، می توان از عبارت 1.3 مگاپیکسل هم استفاده کرد زیرا ضرب این دو عدد ، چیزی در حدود 1,300,000 پیکسل است.

همانطور که گفته شد تعداد پیکسل های بکار رفته در صفحه نمایش رابطه ی مستقیمی با وضوح تصویر دارد. وضوح تصویر عبارتی است که برای بیان کیفیت تصویر استفاده می شود بنابراین با توضیح فوق می توان گفت وضوح تصویر بالاتر در رزولوشن های بالاتر ممکن است. گفتنی است که وضوح تصویر بالا فقط به رزولوشن مربوط نیست ولی معمولا در نمایشگرهایی که رزولوشن بالا دارند ، به دلیل تکنولوژی ساخت بالاتر ، پارامترهای دیگری نظیر کنتراست و کیفیت مواد بکار رفته در پیکسل ها بهتر خواهد بود که مجموع این پارامترها بر وضوح تصویر تاثیر می گذارد.
برای بیان وضوح تصویر واحدهای مختلفی داریم از جمله ppi   و  dpi
Dpi = Dot per Inch  یعنی تعداد نقاط در هر اینچ مربع
PPi = Pixel per Inch  یعنی تعداد پیکسل در هر اینچ مربع
به عبارتی یک تصویر با وضوح 72ppi دارای 5184 پیکسل است

ویژگی های اضافی
ذخیره انرژی
بیشتر نمایشگرهای تازه، در صورتی که هیچ سیگنال تصویری به آنها نرسد، به یک حالت ذخیره انرژی می روند. این قابلیت به سیستم عامل های جدید اجازه می دهد تا بعد از زمان مشخصی از عدم فعالیت، نمایشگر را خاموش کنند. این قابلیت همچنین عمر سرویس دهی نمایشگر را افزایش می دهد.
بعضی نمایشگرها همچنین پس از یک مدت، در حالت آماده به کار، خودشان را خاموش می کنند.
بیشتر لپ تاپ های امروزی، یک روش برای کمرنگ کردن صفحه بعد از مدتی از عدم فعالیت و یا هنگامی که باتری در حال استفاده است ارائه می کنند. این قابلیت، طول عمر باتری را افزایش و فرسایش آن را کاهش می دهد.
لوازم ادغام شده
خیلی از مانیتورها، لوازم دیگری (یا اتصال های آنها) را یکپارچه سازی می کنند. این امر، پورتهای استاندارد را در دسترسی آسان قرار داده و نیاز به هاب، دوربین، میکروفن، یا مجموعه بلندگو های جداگانهٔ دیگر را از بین برده است. این مانیتورها، ریزپردازنده های پیشرفته ای دارند که شامل اطلاع های کدک، درایورهای رابط ویندوز و دیگر نرم افزارهای کوچکی است که به عملکرد مناسب این کاربردها کمک می کند.
صفحه نمایش براق
بعضی صفحه نمایش ها، مخصوصا نمایشگرهای ال سی دی جدید، حالت مات ضد انعکاس سنتی را با یک حالت براق جایگزین کردند. این امر، اشباع رنگ و وضوح را افزایش می دهد اما انعکاس از چراغها و پنجره ها از آنها بسیار مشهود است. پوشش های ضد انعکاس گاهی وقت ها برای کمک به کاهش بازتابها اعمال می شوند، اگرچه این کار فقط تاثیر آن را کم می کند.

طرح های منحنی

در حدود سال 2009، شرکت های NEC/Alienware و Ostendo Technologies (مستقر در Carlsbad, CA) با همکاری هم، یک نمایشگر منحنی (مقعر) 43 اینچی (110 سانتیمتری) ارائه کردند که با پوشش دهی 75% از دید محیطی، موجب زوایای دید بهتر در نزدیکی لبه ها می شد. این مانیتور دارای رزولوشن 900*2880 و چراغ پس زمینه ال ای دی بود و بعنوان یک مانیتور مناسب، هم برای بازی و هم برای کارهای دفتری، به بازار عرضه شد، در حالیکه با قیمت 6499 دلار، نسبتاً گران بود. همانطور که در سال 2013، این مانیتور دیگر موجود نیست. Ostendo Technologies دیگر به دنبال تکنولوژی مانیتور منحنی نیست.

صفحه نمایش جهت دار
صفحه نمایش های با زاویه دید باریک، در برخی کاربردهای آگاهانه امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند.

سه بعدی
نمایشگرهای جدیدتر، اغلب با کمک عینک های مخصوص، قادر به نمایش یک تصویر متفاوت برای هر چشم هستند که منجر به درک عمق می شوند.

گرفته شده است و به معنی سه بعدی بودن است. استفاده از تکنولوژی سه بعدی   در تلویزیون هاthree-dimensional از3D
، لپ تاپ ها و وسایل دیگر رو به افزایش است. اخیرا تکنولوژی سه بعدی، محبوبیت بسیاری در بین مردم پیدا کرده است. شاید از نظر شما تکنولوژی فیلم سه بعدی جدید به نظر برسد ولی عمر جد پدربزرگتان را دارد.
، باید فهم درستی از بینایی انسان داشته باشیم. انسان دارای دو چشم با فاصله ی (3D)به منظور فهم تکنیک تکنولوژی سه بعدی
تقریبی 5 سانت می باشد. همین فاصله سبب اختلافی جزئی در ارائه ی تصویر برای چشم ها و انتقال آن به مغز می شود. بنابراین ما قادر به درک فاصله و عمق تصاویر خواهیم بود. کار تکنولوژی سه بعدی هم، ایجاد فاصله و فریب مغز برای دیدن دو تصویر مختلف از یک منبع می باشد. برای دیدن تصاویر سه بعدی لازم است از عینک های سه بعدی استفاده کنید. عینک های سه بعدی در بازبینی تصویر و انتقال تصویر به چشم ها نقش دارند.
به منظور فهم تکنولوژی سه بعدی باید آشنایی کاملی با عینک های سه بعدی داشته باشیم. در حال حاضر دو نوع اصلی از عینک های وجود دارند. عینک های اکتیو الکترونیکی هستند و در آن ها از شاترهای (passive)و پسیو(active)سه بعدی به نام های اکتیو
الکترونیکی برای نمایش تصویر استفاده می شود. ولی عینک های پسیو، الکترونیکی نیستند و از شیوه ی مختلفی برای بازسازی تصویر استفاده می کنند. هستند.(LC)یک نوع مشهور از عینک های اکتیو ، عینک های شاتر کریستال مایع

عینک های پسیو سه بعدی هم دارای دو نوع پلاریزه ی خطی و پلاریزه ی دایره ای هستند. در قدیم استفاده از تکنولوژی سه بعدی بسیار هزینه بر بود. در حال حاضر سناریو عوض شده است و تکنولوژی سه بعدی در تمامی بازی ها، سرگرمی ها، کامپیوترهای شخصی، صنعت ، معماری و آموزش کاربرد دارد. تکنولوژی فیلم سه بعدی آینده نگر است و هیچ شکی در آینده نگر بودن آن نیست 3را با داشتن تلویزیون ها و عینک های سه بعدی درDارج از فضای سینما آشنایی ندارند. ویژگی3Dافراد بسیاری با ویژگی
فضای منزل تجربه کنید.
در ساختن فیلم سه بعدی از تکنیک فیلمسازی ویژه ای استفاده می شود. فیلم سه بعدی، دو تصویر را در یک زمان به چشم ارسال کرده و دید استریوسکوپیک ایجاد می کند. دید سه بعدی، مغز انسان را برای دریافت عمق واقعی از تصویر فریب می دهد و شما احساس خارج شدن اجزای فیلم را به خارج از فضای صفحه نمایش خواهید داشت. 3گفته می شود. محیط فیزیکی ما سه بعدی است و ما هر روز در یک محیطDبه شیئی که دارای پهنا، ارتفاع و عمق باشد،
سه بعدی در حال حرکت هستیم. انسان به دلیل درک دید سه بعدی، قادر به درک فاصله ی بین اشیا است و دارای قابلیت تشخیص عمق
می باشد.( depth perception(

شبکیه ی چشم ما تصویری دو بعدی از محیط گرفته و سپس آن را برای مغز ارسال می کند. مغز ما طی فرآیندهای خاصی، تصاویر یاstereoscopicدو بعدی را به سه بعدی تبدیل می کند. انسان ها به دلیل داشتن دید دو چشمی یا استریوسکوپیک
قادر به تشخیص دید سه بعدی هستند.binocular vision

اتو استریوسکپیک
یک صفحه نمایش جهت دار که تصاویر سه بعدی را بدون کلاه تولید می کند.
در علم ترمودینامیک چرخه ی ایده آل موتور های احتراق داخلی جرقه ای است.(Otto cycleچرخه اتو یا سیکل اتو(به انگلیسی:
ین چرخه ترمودینامیکی از دو فرایند هم حجم و دو فرایند هم آنتروپی ثابت تشکیل شده است. .[۱][۲]
اتو برای مطابقت کار ماشینهای درونسوز و برونسوز نظریه زیر را داد:
اتو فرض کرد که در مرحله ی احتراق جسم در بالاترین دما و فشار خود قرار میگیرد و نمیسوزد بلکه به بالاترین نقطه انبساطی میرسدو در مرحله ی تخلیه نیز بسیار سرد میشود به طوریکه به ماده اولیه داخل سیلندر تبدیل میشود و ماده سوختنی خارج نمیشود و در چرخه بعدی شرکت میکند.

صفحه لمسی
صفحات بساوشی (یا لمسی) به صفحاتی اطلاق می شود که بتوان تماس یک شیء و به طور خاص انگشت انسان با آن را با استفاده از خواص شیء از قبیل نیرو، گرما، هدایت الکتریکی، مقاومت اپتیک و… تشخیص داد. صفحات لمسی کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف و حتی کاربردهای عام است. ترکیب یک صفحه لمسی شفاف با یک صفحه نمایش می تواند ابزار بهینه ای برای ارتباط با دستگاه های مختلف به ما بدهد. صفحات لمسی برحسب خاصیتی از آن که برای تشخیص تماس مورد استفاده قرار می دهد، از فناوری های مختلفی استفاده می کنند. در ادامه مهم ترین این فناوری ها به صورت مختصر معرفی شده اند.

صفحه های ورقه ای
ترکیبی از یک نمایشگر و یک ورقه گرافیکی است. چنین دستگاه هایی معمولاً بدون استفاده از یک یا چند فشار از طرف ابزارهای مخصوص، نسبت به لمس عکس العمل نشان نمی دهند. اگرچه اکنون مدلهای جدیدتر قادر به تشخیص هر فشاری هستند و اغلب توانایی تشخیص نوسان و چرخش را نیز دارند.
صفحه نمایش های لمسی و ورقه ای بعنوان جایگزینی برای قلم نوری، که فقط قادر به کار بر روی سی آر تی ها بود، مورد استفاده قرار می گیرند.

پایان


تعداد صفحات : 30 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود