نام : ثناء نام خانوادگی : ضیغم کلاس : هفتم (نسترن ) نام مدرسه : یاس نام معلم : خانم مرتضی نژاد درس : کار و فناوری موضوع : شیراز
شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان فارس است. جمعیت شیراز در سال ۱۳۹۰ خورشیدی بالغ بر ۱،۴۶۰،۶۶۵ تن بوده که این رقم با احتساب جمعیت ساکن در حومهٔ شهر به ۱٬۷۰۰٬۶۸۷ تن می رسد.
شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متری از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر از سمت غرب به کوه کوه دراک، از سمت شمال به کوه های بمو، سبزپوشان، چهل مقام وباباکوهی (از رشته کوه های زاگرس) محدود شده است.
شیراز پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷) و تهران (در سال ۱۲۸۹) سومین شهر ایران است که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تاسیس گردید.[۱۲][۱۳] شهرداری شیراز به ۱۰ منطقهٔ مستقل شهری تقسیم شده و جمعاً مساحتی بالغ بر ۱۷۸٫۸۹۱ کیلومتر مربع را شامل می شود.
نام شیراز در کتاب ها و اسناد تاریخی، تحت نام های مختلفی نظیر «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده است. شیراز در دوران بنی امیه به محل فعلی منتقل می شود و به بهای نابودی اصطخر – پایتخت قدیمی فارس – رونق می گیرد. این شهر در دوران صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده است.
آب و هوا
نقشهٔ آب و هوایی ایران؛ شهر شیراز در جنوب غرب کشور قرار گرفته و آب و هوای آن مدیترانه ای است.
میانگین دما در تیرماه (گرم ترین ماه سال) ۳۰ درجهٔ سانتی گراد، در دی ماه (سردترین ماه سال)، ۵ درجهٔ سانتی گراد، در فروردین ماه ۱۷ درجهٔ سانتی گراد و در مهرماه ۲۰ درجهٔ سانتی گراد می باشد و میانگین سالانهٔ دما ۱۸ درجهٔ سانتی گراد است.[۹]میزان بارندگی سالیانهٔ شهر شیراز ۳۳۷٫۸ میلی متر می باشد.[
جای های دیدنی
جاذبه های تاریخی
ارگ کریم خان
دروازه قرآن.
شیراز به عنوان یکی از مهم ترین مراکز گردشگری و توریستی ایران مطرح بوده و با جاذبه های تاریخی فراوان برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده است.[۲۹] از جاذبه های تاریخی شهر شیراز می توان بهآتشکدهٔ صمیکان، آرامگاه حافظ، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه سعدی، ارگ کریم خان، باغ جهان نما، باغ ارم، باغ تخت، باغ چهل تن، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت تن، خانه صالحی، چاه مرتاض علی، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه فرنگی باغ نظر، مسجد نصیرالملک، قصر ابونصر، قلعهٔ کک ها، مدرسهٔ آقاباباخان، مدرسهٔ خان، موزهٔ پارس، موزهٔ هفت تنان، نقش برجستهٔ بهرام اشاره کرد.[۴۷][۴۸][۴۹]
در سال ۱۳۷۴ در پروژه بین الحرمین ۷ هکتار از بافت تاریخی شیراز که متشکل از ۸۷ خانه تاریخی، مسجد و مدرسه تاریخی بود تخریب شد. هم اکنون نیز تصمیم بر این است که تحت همان پروژه ۵۷ هکتار دیگر بدون در نظر گرفتن آثار و بناهای ارزشمند تاریخی تخریب و جایش را به پاساژهای تجاری بدهد
باغ ارم.
باغ جهان نما.
از جاذبه های طبیعی شهر شیراز می توان به آبشار کوهمره سرخی، برم دلک، پارک قلعه بندر، پارک ملی بمو، باغ پرندگان شیراز، پیربناب، چشمهٔ جوشک، چشمهٔ خارگان، چشمهٔ ریچی، دریاچهٔ دشت ارژن، دریاچهٔ مهارلو، رکن آباد، رودخانهٔ قره آغاج، روستای قلات، کوه سبزپوشان، گردشگاه آتشکده، گردشگاه چاه مسکی، گردشگاه چشمه سلمانی و گردشگاه هفت برم اشاره کرد.
چشمه های طبیعی موجود در اطراف شیراز هم از جهت آب درمانی و هم از جهت جذب گردشگر برای صنعت گردشگری استان فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و صنعت گردشگری این استان را رونق می بخشند.
فرودگاه
: فرودگاه بین المللی شیراز
شیراز دومین شهر ایران پس از تهران بود که دارای فرودگاه بین المللی شد. این فرودگاه در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی با نام فرودگاه بین المللی شیراز تاسیس شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام «فرودگاه بین المللی شهید دستغیب» تغییرنام داد. فرودگاه شیراز پس از فرودگاه امام خمینی مجهزترین فرودگاه در سطح کشور محسوب می گردد.
راه آهن
ایستگاه راه آهن شیراز
خبر افتتاح راه آهن شیراز اصفهان در ۱۳ خرداد سال ۱۳۸۸ خورشیدی توسط رسانه های خبری منتشر شد. مدت کوتاهی پس از افتتاح این راه آهن معلوم شد که این راه آهن به صورت نیمه تمام و ناقص اجرا شده و با عبور اولین قطار از روی آن بسیاری از ریل ها در هم شکسته اند. از آن زمان تا شهریورماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی، به علت آماده نبودن ایستگاه راه آهن شیراز برای سوار و پیاده کردن مسافران از ایستگاه موقتی در شهر جدید صدرا استفاده می شد. ایستگاه راه آهن شیراز که اکنون یکی از بهترین ایستگاه های راه آهن کشور محسوب می شود در مهرماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی به بهره برداری کامل رسید و از آن زمان تمامی قطارها از ایستگاه اصلی حرکت می کنند
هم اکنون مسیرهای ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه و همچنین شیراز – جهرم – لار – بندرعباس در دست ساخت می باشد
پایانه مسافربری
پایانه های مسافربری شیراز
چهار باب پایانهٔ مسافربی برون شهری در نزدیکی به ابتدای ۴ محور اصلی خروجی شهر قرار دارند. شهرداری شیراز در سال ۱۳۶۳ خورشیدی اولین پایانهٔ متمرکز خود را با نام «پایانهٔ شهید کاراندیش» مطالعه، طراحی و به اجرا درآورد که در دی ماه ۱۳۶۶ خورشیدی به بهره برداری رسید. «پایانهٔ شهید مدرس» در شرق شیراز و «پایانهٔ امیرکبیر» در جنوب غرب این شهر نیز پس از احداث و تجهیز در اردیبهشت ماه ۱۳۷۵ خورشیدی، به طور همزمان به بهره برداری رسیدند. همچنین «پایانهٔ غیرمتمرکز سپیدان» جهت سرویس دهی به بخش های شمال غربی شهر شیراز از سال ۱۳۷۵ خورشیدی شروع به فعالیت کرده است
اتوبوس
: اتوبوسرانی شیراز
شیراز از اولین شهرهای ایران است که دارای شرکت واحد اتوبوسرانی درون شهری شده است. سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه در سال ۱۳۴۵ خورشیدی تاسیس گردید. در آن سال ۱۰ دستگاه اتوبوس به صورت نقد و اقساط از شرکت «ایران ناسیونال» خریداری شد و تعداد ۱۰ تن راننده، ۴۰ تن کمک راننده، ۵۰ تن بلیت فروش و ۱۰ تن تعمیر کار و بازرس، کارکنان شرکت واحد بودند. حقوق روزانهٔ هر راننده به صورت تمام وقت (۶ صبح تا ۱۰ پس ازظهر) مبلغ ۱۶۰ ریال و هر تن کمک راننده و بلیت فروش ۸۳ ریال تعیین شده بود. با اتوبوس های خریداری شده، خط های یک، دو و سه راه اندازی شدند که این امر با استقبال مردم روبه رو گردید. از ابتدای سال ۱۳۸۰ خورشیدی، سازمان اتوبوسرانی شیراز در امر واگذاری اتوبوس ها به بخش خصوصی اقدام نموده است؛ به طوری که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از این ناوگان به بخش خصوصی واگذار گردیده است
قطار شهری
متروی شیراز
هم اکنون قطار شهری شیراز در دست ساخت می باشد. خط اول این پروژه از جنوب شرق شهر (میدان گلسرخ) و از طریق بلوار مدرس، میدان ولی عصر، میدان نمازی، میدان قصردشت، کوچه گلخون، حاشیه بزرگراه چمران تا شمال غرب شیراز (میدان میرزا کوچک خان و میدان احسان) امتداد خواهد داشت که هم اکنون بخش عمده ای از عملیات اجرایی آن انجام شده است. این خط ۲۴٫۱ کیلومتر طول دارد که پتانسیل حمل و نقل ۱۰٬۰۰۰ تن در ساعت را خواهد داشت
خط دوم این پروژه از تقاطع بزرگراه امام خمینی و بلوار عدالت در جنوب شهر آغاز شده و پس از گذر از بلوار عدالت و بلوار آزادی به سمت شمال و به میدان آزادی منتهی می گردد که ایستگاه میدان امام حسین، ایستگاه مشترک بین این دو مسیر است.
خط سوم به طول حدود ۱۶ کیلومتر پیش بینی شده که میدان میرزا کوچک خان را از طریق صنایع الکترونیک، شهرک های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال، پل شهرک گلستان و بلوار تنگ جلاب به مرکز شهر جدید صدرا متصل می نماید.[۸۲] پس از اتمام پروژه های قطار شهری، شیراز جمعاً ۱۱۰ کیلومترمترو خواهد داشت
تاکسی
شیراز دارای بیش از ۱۲٬۰۰۰ تاکسی از انواع مختلف می باشد که بخش بزرگی از حمل و نقل مسافرین درون شهری این شهر را برعهده دارد. این رقم براساس سهم سفر در شهر شیراز ۱٬۸۴ و جمعیت ۱،۲ میلیون تنی نزدیک به ۴۰ درصد از سفرهای درون شهری را عهده دار می باشد
انواع مختلف تاکسی که در شیراز فعال می باشند عبارتند از: تاکسی درون شهری (زرد، سبز و سفید)، تاکسی موقت، تاکسی تلفنی، تاکسی سرویس مدارس، تاکسی فرودگاه، تاکسی ترمینال، تاکسی خطوط ویژه و تاکسی بی سیم. البته سواری های مسافربر شخصی نیز اقدام به جابه جایی مسافر می کنند که به دلیل استفاده از سهمیهٔ سوخت مربوطه، بخش بزرگی از آن ها شناسایی شده و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی قرار گرفته اند.
فضای سبز
سرانه فضای سبز در شیراز در سال ۱۳۸۷ برابر با ۱۲٫۷ متر مربع به ازای هر تن است .هم اکنون در شهر شیراز ۱۱۸ پارک فعالیت می کنند که این تعداد شامل ۴۸ پارک شهری و ۷۰ پارک محله ای می باشد که از این جهت مساحت کل پارکها در شیراز ۲،۱۷۰،۵۵۰ متر مربع می باشد که از این میزان ۱۲۸،۰۴۴ متر مربع متعلق به پارکهای محله ای و ۲،۰۴۲،۵۰۶ متر مربع متعلق به پارکهای شهری است و همچنین پارک آزادی با ۲۰۴،۱۹۱ مترمربع مساحت بزرگترین پارک شیراز محسوب می شود.
مساحت لاهیجان تا شیراز 1358 کیلومتر
پایان