شاه سلطان حسین
مصداق یا جریان ؟!
رویکردها نسبت به چیستی و چرایی سخنان مقام معظم رهبری
بایکوت و عدم انعکاس موضوع و یا تخفیف بیانات رهبر معظم انقلاب
برخورد مصداقی با سخنان مقام معظم رهبری
جریان شناسی در فضای سیاسی و فرهنگی کشور و تبدیل مباحث به گفتمان و تنویر افکار عمومی
اهمیت فضای طرح بحث از سوی رهبر انقلاب
دانشگاه: یکی از مهمترین مکان های تضارب آراء
دانشجویان: یکی از موثرترین و بزرگترین گروه های مرجع اجتماعی
*توجه بیش از پیش به مباحث جریان شناسی در دانشگاه ها
*تبدیل مباحث مورد نظر ایشان به گفتمان توسط دانشجویان
شاه سلطان حسین، نهمین پادشاه سلسله صفویه بود. بنابر نقل مشهور، شاه سلیمان پدر شاه سلطان حسین به درباریانش گفته بود اگر طالب آسایش هستند، بعد از وی پسرش حسین میرزا را به سلطنت برگزینند و اگر جویای نام و تعالی و افتخار می باشند فرزند دیگرش میرزا مرتضی را بر تخت بنشانند.
پس از مرگ شاه سلیمان، امرای مرعوب و مقهور، راحت طلب و منفعت جو پادشاه ضعیف و زبون را بر یک فرمانروای کاردان و سلحشور ترجیح دادند، چرا که حسین میرزا را باب طبع خود می دیدند و بر این اساس وی را در سال 1105 هجری قمری به سلطنت برگزیدند.
شاه سلطان حسین همچون دیگر شاهزادگان دست پروده زنان حرمسرا و غلاملان دربار بود و تا آن هنگام (بیست و شش سالگی) از حرمسرای شاهزادگان بیرون نیامده بود. وی پس از به سطنت رسیدن، میدان سیاست و اداره کشور را به وزیران و امرا سپرد. یعنی همانانی که مطابق طبع خویش، وی را برگزیده و او را بر برادر کاردانش ارجح دانسته بودند.
چگونگی به سلطنت رسیدن شاه سلطان حسین
به هم ریختگی اوضاع داخلی کشور و شورش «ازبکان» و «ابدالی های افغان» از خراسان و کرمان و تصرف پایتخت شیروان توسط «لزگی ها»
آگاهی بیگانگان از نابسامانی کشور و ضعف سلسله صفوی :
– امپراتوری روسیه به رهبری «پطر کبیر» در شمال
– «سلطان محمد عثمانی» در غرب
– کشورهای استعمارگر اروپایی از جمله انگلیس را در جنوب
نتیجه به سلطنت رسیدن حاکم ضعیف النفس و ترسو
و احاطه وی توسط مشاوران، وزیران و امرای بی کفایت و مقهور
محمود پس از فتح کرمان با بیست و پنج هزار جنگجوی افغان، به سوی اصفهان حرکت کرد. شاه سلطان حسین ابتدا خواست او را با پانزده هزار تومان منصرف کند، اما محمود افغان پیشنهاد شاه مفلوک را نپذیرفت. هنگامی که لشگریان محمود افغان تا «گلون آباد»، دو فرسخی اصفهان، پیشروی کردند، شاه سلطان حسین لشگری مشتمل بر پنجاه هزار جنگجو و بیست عراده توپ به مقابله با افغان ها فرستاد. لشکر شاه سلطان حسین با لباس های فاخر، اسب های لجام طلا و رکاب های زرین، در مقابل سربازان گرسنه و برهنه افغان کاری از پیش نبردند و به تاسی از امرا و وزیران مقهور و بی کفایت دربار، شکست را پذیرا شدند. محمود پس از تسخیر «فرح آباد» و «جلفا»، اصفهان را محاصر کرد.
طغیان «محمود افغان»
مردم اصفهان علی رغم اینکه دچار قحطی و مرگ و میر شده بودند گروهی از قشون افغان را کشتند و شاه و درباره را نیز به جنگ ترغیب و تحریک کردند. اما امرا و وزیران خود فروخته که وعد مقام و منصب دریافت کرده بود مانع از مقابله با قشون افغان ها شدند و حتی یکی از امرای که از خود رشادت نشان داده بود را نیز مسموم کردند.
سرانجام و در حالی که هفت ماه از محاصر اصفهان می گذشت شاه سلطان حسین ذلیلانه به اردوی محمود افغان رفت و وی را به عنوان فرزند خود خطاب کرد و سپس با دست خود تاج سلطنت را از سر برداشت و بر سر محمود افغان نهاد. فردای آن روز محمود با قشون خود وارد اصفهان شد و شهر را به تصرف در آورد و بر اریکه سلطنت صفوی جلوس کرد و بدین سان شاه سلطان حسین و امرای او انحطاطی که از مدتها پیش به منصه ظهور رسیده بود را به انقراض واقعی این خاندان مبدل ساختند.
طغیان «محمود افغان»
تبیین چرایی و چیستی موضوع شاه سلطان حسین
فرآیند انتخاب و انتصاب
پس از مرگ شاه سلیمان، خواص از سر حب جاه و مقام و همچنین راحت طلبی، از بین گزینه عدم پایداری و انفعال و گزینه تعالی و افتخار، حسین میرزا را به عنوان نماد گزینه اول انتخاب کردند و با انتصاب وی به عنوان نهمین پادشاه صفوی، مسیر تاریخ را به سوی انقراض سلسله صفوی هرج و مرج در کشور و از دست رفتن منافع ملی سوق دادند؛ بنابراین باید علاوه بر بی کفایتی شاه سلطان حسین به فرآیند انتخاب وی و نقش خواص و جریان مقهور و واداده طرفدار او و تصمیم سازی آنان نیز توجه بیشتری مبذول کرد.
انطباق این رخداد تاریخی بامسائل سیاسی کشور
فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه علم و صنعت بر اهمیت موضوع انتخابات به عنوان مهمترین و سرنوشت سازترین رخداد سیاسی کشور تاکید دارد و از سویی دیگر ناظر بر اهمیت کیفیت انتخاب می باشد.
همچنین ایشان نقش جریان های سیاسی و رسالت تاریخی و انقلابی خواص را گوشزد کرده اند، چراکه آنها نقش تعیین کننده ای در موضوع انتخابات و جهت گیری افکار عمومی (کیفیت انتخابات) ایفا می کنند.
انطباق این رخداد تاریخی بامسائل سیاسی کشور
بر این اساس ایشان فرمودند:
"اگر روزی در میان مسئولان کشور مسئولان بی جرات و ضعیفی همچون شاه سلطان حسین پیدا شوند، حتی اگر در میان مردم نیز شجاعت و آمادگی وجود داشته باشد، کار مملکت و جمهوری اسلامی تمام است، چرا که مسئولان ترسو و مقهورف ملت های شجاع را نیز به ملت های ضعیف تبدیل می کنند."
با بهره گیری از منویات ایشان و شاخص های ذکر شده در این سخنرانی، می توان شاه سلطان حسین ها را شناسایی کرد و آگاهانه و به صورت فعال نه منفعل به استقبال مهتمرین رخداد سیاسی کشور یعنی انتخابات ریاست جمهوری رفت.
مقام معظم رهبری در بخشی از سخنانشان به هویت حقیقی نظام اسلامی اشاره و تاکید کردند که هویت حقیقی نظام در حکم روح، معنا و مضمون نظام است که حفظ ساخت حقوقی جمهوری اسلامی(ارکان و دستگاه های نظام) بدون حفظ این هویت حقیقی فایده ای ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی سپس مولفه های هویت حقیقی نظام اسلامی را برشماری کردند.
مانیفست جریان شناسی و شناخت شاه سلطان حسین ها
مانیفست جریان شناسی و شناخت شاه سلطان حسین ها
1- اخلاق اسلامی و حفظ ارزشها و کرامت انسان
2- عدالت خواهی و سعی برای ایحاد برابری و برادری
3- مردمی بودن مسئولان
4- کار و تلاش مخلصانه و خدمت به مردم و فداکاری برای آنان
5- ساده زیستی و اجتناب از اشرافی گرایی مسئولان و در سطح توده مردم بودن
6- ایستادگی قاطع در مقابل طمع ورزی و سلطه بیگانگان
7- طلب پویایی علمی بی وقفه
8- دفاع شجاعانه از حقوق ملی
9- تکریم جهاد و شهادت
10- اعتماد به مردم و اعتقاد عمیق به مشارکت آن ها
11- برخورداری از شجاعت و اعتماد به نفس
12- حمایت از ملت های مسلمان از جمله ملت مظلوم فلسطین
نفی ها و اثبات های جمهوری اسلامی
معظم له در این خصوص فرمودند: "جمهوری اسلامی ایران نفی ها و اثبات هایی وارد که دلیل اصلی دشمنی ها نیز همین نفی ها و اثبات ها است."
ایشان در بیان نفی های جمهوری اسلامی به شش مولفه اشاره نمودند و تاکید کردند: "نفی استثمار، نفی سلطه پذیری، نفی تحقیر ملت ها از جانب قدرت های سیاسی دنیا، نفی وابستگی سیاسی، نفی نفوذ و دخالت قدرت های مسلط و نفی سکولاریسم اخلاقی و اباحی گری، نفی های قطعی جمهوری اسلامی ایران هستند.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همچنین در بیان اثبات های نظام اسلامی خاطر نشان کردند: "اثبات هویت ملی و ایرانی، ارزش های اسلامی، دفاع از مظلومان جهان و تلاش برای فتح قله های علم و دانش، اثبات های جمهوری اسلامی ایران است که بر این اثبات ها پا فشاری نیز می شود." بدین ترتیب، به راحتی می توان با توجه به معیارهای تبیین شده از سوی ایشان، پیرامون هویت نظام و همچنین نفی ها و اثبات های جمهوری اسلامی، مصادیق شاه سلطان حسین ها را مورد شناسایی قرار داد.
ضرورت بازشناسی شاه سلطان حسین ها
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش از بیاناتشان در دانشگاه علم و صنعت به تلاش سی ساله دشمنان به ویژه در دو دهه پس از رحلت امام خمینی(ره) برای تهی کردن نظام اسلامی از روح و هویت واقعی آن (استحاله و فروپاشی جمهوری اسلامی) اشاره کردند و فرمودند:
"باید بسیار مراقب بود تا این روح و سیرت نظام اسلام از دست نرود، به ویژه با توجه به اینکه تغییر سیرت و هویت واقعی، تدریجی و آرام است و توجه خیلی ها به آن جلب نمی شود و ممکن است افراد موقعی به خود بیایند که کار از کار گذاشته باشد.”
عناصر مرعوب، واداده و مقهور دشمن (شاه سلطان حسین ها) به دلیل اینکه همواره در زمین تعیین شده از سوی دشمن بازی کنند در حقیقت به عنوان دنباله دشمن محسوب می شوند و کامل کننده پازل آنان می باشند.
بدین ترتیب، شاه سلطان حسین ها با تحمیل اراده دشمن به افکار عمومی و کشور، در واقع به بازیگران بسیار مهمی برای دشمن تبدیل می شوند. از این رو بازشناسی و مقابله با آنان، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
پایان