سمینار تعمیرات ونگهداری اردیبهشت 1384
مجتمع صنایع لاستیک کرمان
( لاستیک بارز)
فهرست :
آشنایی با خط تولید لاستیک بارز
آشنائی با سیستم تعمیرات و نگهداری شرکت continental
روند پیشرفت سیستم مکانیزه در تعمیرات
برنامه PM اردیبهشت ماه 84
شاخصهای MTBF و MTTR و روند توقفات ماشین آلات در سال 83
شاخصهای تعمیراتی )عدم النفع و….)
OEE – Overall Equipment Effectiveness
انـرژی
ایمنی و بهداشت و محیط زیست
پروژه های سال 83
آشنایی با خط تولید
لاستیک بارز
آشنائی با سیستم نگهداری و تعمیرات در کنتیننتال
سیستم نگهداری و تعمیرات در کنتیننتال
روند پیشرفت سیستم مکانیزه تعمیرات
ACTION PLAN
برنامه PM ماشین آلات اردیبهشت ماه 84
شاخص های MTBF و MTTR
MTBF mean time between failure
فاصله بین توقفات
MTBF = ——————–میانگین فاصله زمانی بین خرابیها تعداد توقفات
MTTR mean time to repair
میانگین زمان هر توقف
جمع زمان توقفات
MTTR = ——————–
تعداد توقفات
222+ 173+ 330
MTBF = ——————– = 241.7 روز 10 3 ساعت
3
120 + 20+ 50 + 100
MTTR = ———————- = 72.5 دقیقه
4
این مفاهیم یعنی اینکه ماشین بطور متوسط
هر 10 روزی 5/72 دقیقه توقف داشته است .
روند توقفات و MTBF و MTTR ماشین آلات در سال 83
شاخص های تعمیراتی (عدم النفع و……)
عدم النفع
میزان آموزش پرسنل تعمیرات
تعداد کدهای موجودی دار فنی تعداد کل قطعات فنی تعداد درخواست خرید ها
میزان هزینه تولید و فروش
O.E.E
Overall Equipment Effectiveness
بهره وری جامع ماشین آلات
بهره وری جامع ماشین عبارتست از محاسبه کارایی ماشین چه از لحاظ
کمی و چه از لحاظ کیفی و با این روش ، که یکی از ابزار مورد استفاده
در سیستمهای بهبود مستمر میباشد ، میتوان علل افت کارایی ماشین را
مانیتور و کنترل نمود و برای محاسبه آن میتوان به روش زیر عمل نمود
OEE=F * I * K
F قابلیت ماشین , I راندمان تولید وK نرخ کیفی تولید محصولات است . هرکدام از این سه پارامتر بدین صورت قابل محاسبه است :
که A عبارت است از کل زمان شیفت ( 8, B ( زمانهای برنامه ریزی شده جهت ناهار , فرایض دینی , رفت وبرگشت به کارت زنی , استحمام و مدت انجام PM در آن شیفت و D شامل زمانهای تلف شده جهت تعمیرات اضطراری , تعویض ها وتنظیم ها خواهد بود .
این پارامترنشان میدهد از کل مدت زمانی که ماشین میتوانسته تولید داشته باشد چه مقدار در اختیار تولید بوده است .
که H زمان ایده آل تولید هر قطعه و G کلیه تعداد قطعه تولید شده است .
این پارامتر نشان میدهد که تولید چقدر توانسته از زمانی که در اختیار داشته استفاده برده وتولید نماید .
کلیه قطعات تولید شده معیوب یا دوباره کاریها خواهد بود.
این پارامتر نشان میدهد از کلیه قطعات تولیدی چه مقدار دارای کیفیت مناسب بوده اند
موارد استفاده O.E.E
مقایسه بهره وری ماشینهای خط تولید و همچنین مشخص نمودن گلوگاهها
امکان مقایسه عملکرد ماشینهای انفرادی
مشخص شدن برنامه تولیدی ماشین و انحراف آن از اهداف
بررسی اثر بخشی فعالیتهای تعمیراتی
مشخص شدن هدف جدید با بررسی علت انحراف جهت محاسبه اثربخشی مراحل کار بر روی دستگاه در صورت محاسبه OEE در ابتدای کار .
پنج تلفات بزرگ محدود کننده اثربخشی تجهیزات وعامل کاهش OEE
تلفات ناشی از خرابیهای اضطراری
تلفات ناشی از آماده سازی و تنظیم
تلفات ناشی از حرکت بدون تولید یا توقفات کوتاه مدت
تلفات ناشی از کاهش سرعت
تلفات ناشی از ضایعات و دوباره کاریها
تمامی این تلفات در کاهش OEE موثر میباشند که جهت
افزایش OEE باید تمامی اقدام اصلاحی صورت پذیرد .
شاخص های OEE و ارتباط آنها با ضایعات 5 گانه
شاخص قابلیت دسترسی یا F
خرابیهای اضطراری
ضایعات آماده سازی
شاخص I
ضایعات کاهش سرعت
ضایعات حرکت بدون تولید
ضایعات توقفات کوتاه مدت
شاخص K
اشکالات کیفیت در فرآیند
F شامل :
توقفات غیر مجاز , خرابی , کمبود پرسنل , کمبود ابزار, کمبود مواد , قطع برق , تنظیم دستگاه و موارد دیگر
I شامل :
کاهش سرعت , ضعف اپراتور , توقفات کوتاه مدت جزئی
K شامل :
ضایعات , تنظیم , ضعف اپراتور , مکانیکی و موارد دیگر
مواردی که جهت پیاده سازی و بهبود اثربخشی تجهیزات میتوان انجام داد شامل
شناسایی ماشین آلات بحرانی
اقدام فوری جهت برگرداندن وضعیت ماشین آلات بحرانی به وضعیت ایده آل
حفط شرایط پس از وضعیت ایده آل
ثبت اطلاعات ماشین آلات ( توقفات ,کیفیت و …….. ) و سنجش عوامل خاص
حرارت صدا و ارتعاش و تجزیه و تحلیل داده ها
شناسایی و حل ریشه ای عیوب و استفاده از موارد 4
نمونه ای از OEE اجرا شده
پخت
تایرسازی
(مدیریت کارخانه – مدیریت اداره تعمیرات ومهندسی – مدیریت اداره تضمین کیفیت – مدیریت واحد سیستمها – مدیریت واحد مهندسی صنایع – مدیریت برنامه ریزی تولید – مدیریت برنامه ریزی تعمیرات و مدیریان نواحی تولید
اعضای تیم OEE
نرم افزار تهیه شده
OEE مورد نظر جهت بهبود
آشنایی با حامل های انرژی
الف – انرژیهای فسیلی ( تجدید ناپذیر )
ب- انرژیهای نو ( تجدید پذیر )
انرژیهای فسیلی :
نفت
گاز
مازوت
گازوئیل
ذغالسنگ …….. سایر
انرژیهای نـو :
آب
باد
خورشید
اتمی ……… سایر
عمده اهداف مدیریت انرژی :
فراهم آوردن امکانات استفاده منطقی و صحیح از انرژی با توجه به استانداردهای زیست محیطی
ارائه روشهای بهینه سازی مصرف انرژی ( H.E )
افزایش بهره وری تاسیسات صنعتی با استفاده از ماشینها با تکنولوژی پیشرفته
استفاده از سیستم ها با کارآئی بیشتر
( بهینه سازی بار موتورها , ترانسفور موتورها در شبکه توزیع )
بهینه سازی مصرف انرژی Energy Saving
منحنی تغییرات بار در سال 83
تحلیل منحنی بار کارخانه
نوسانی بودن توان اکتیو مصرفی بین 4.5MW تا 10MW
متوسط توان اکتیو مصرفی حدود 8MW
نوسانی بودن توان راکتیو مصرفی بین 3MVAR تا 8MVAR
متوسط توان راکتیو مصرفی حدود 6MVAR
وجود دره در ساعت های زیر :
الف- 3:30 تا 7:30 صبح
ب- 13:00 تا 15:00
ج- 21:00 تا 23:30
وجود قله در ساعت های زیر :
الف – 7:30 صبح تا 13:00
ب- 17:00 تا 20:30
ضریب توان حدود 8/0
نتایج تحلیل :
با توجه به اینکه نرخ برق مصرفی در ساعات پیک با ساعات عادی متفاوت می باشد با جابجا کردن نقاط پیک به نقاط دره می توان منحنی بار را تاحدودی هموار و در نتیجه هزینه برق را کاهش داد .
با توجه به نصب بانک خازنی جدید در آینده ضریب توان از 8/0 به 9/0 افزایش پیدا می کند و در نتیجه ماهیانه حدود 100000000 ریال کاهش هزینه ایجاد می شود .
جدول مقایسه مصرف انرژی الکتریکی به ازای هر کیلوگرم محصول(Kwh/Kg)
نمودارهای مقایسه میزان تولید ومصرف انرژی
دلایل افزایش میزان Kwh/Kg در سال 83 نسبت به سال 82
انجام امور ساختمانی و تاسیساتی در فاز جدید رادیال و آل استیل
افزایش ماشین آلات خطوط تولید
استارت همزمان کمپرسورهای HV به دلیل تعمیرات بر روی کمپرسورهای LV
نمودار مصرف سوخت ومیزان صرفه جوئی در سالهای 83-81
پروژه های دردست اجرای بهینه سازی مصرف انرژی
شرح و علت اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی
میزان خوردگی سیستم کولینگ 28 وکولینگ 31
گاز سوز کردن بویلرها
پروژه بهینه سازی مصرف سوخت در بویلرهای فاسترویلر
درجه حرارت گاز ورودی به آکونومایزر( Inlet gas tempreture ) 450 ºC
درجه حرارت گاز خروجی به آکونومایزر( Outlet gas tempreture ) 280 ºC
درجه حرارت آب ورودی به آکونومایزر( Inlet water tempreture ) 130 ºC
درجه حرارت آب خروجی به آکونومایزر(Outlet water tempreture )
181 ºC
Energy Saving 1050256 Kca/h
Price ( هزینه پروژه ) : 88954400 $ + 819835400 Rial
ضخامت سنجی بویلرها و مخازن تحت فشار
بمنظور حصول اطمینان از کارکرد سیستمهای تحت فشار و ایمنی آنها , کنترل توسط شرکت بازرسی مهندسی ایران در تعمیرات سالیانه سال 80 انجام شده که گزارش آن در آرشیو موجود میباشد . براساس استاندارد هر پنجسال این کنترل انجام خواهد شد . روش کنترل براساس استاندارد BS 1113 و BS 5500 انجام شده است .
مقادیر مصرف حاملهای انرژی و هزینهء آن
Action Planپروژه های در دست اجراء واحد برق جهت
بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی
نمودار وضعیت نشتی های ترنچهای سالن پخت در سال83
ایمنی و محیط زیست
محیط زیست
ایمنی
پروژه های اجراء شده در سال 1383
پروژه های واحد برق وکنترل
الف – برق و کنترل :
راه اندازی سیستم اتوماتیک توزین و شارژ دوده و روغن درخط C بنبوری
راه اندازی سیستم اتوماتیک یک پارچه در کلیه بنبوریها
راه اندازی Heat History در خط C بنبوری براساس نیاز کنتی
تعویض کنورترهای رولهای کلندرچهاررول وانجام سنکرونیزاسیون دیجیتالی در طول خط به منظور دستیابی به محصول یکنواخت
اصلاح و ارتقاء سنترینگ های ماشینهای برش 1 و 2 و گام کلندر
اصلاح مدار کنترل وایندآپ های گام کلندر
جایگزینی PLC و ارتقاء سیستم کنترلی ماشین تایرسازی LT9
جایگزینی و ارتقاء سیستم الکترونیکی سنترینگ ماشین چیفرست
ارتقاء سیستم کنترل پرسهای 45-1 و45-2 مکانیکال ساخت شرکت ماشین سازان به منظور کاهش توقفات وعیب یابی سریعتر
راه اندازی دو پرس تیوب هندی و اسپلایس چینی
انجام اصلاحات در PCI پرسهای 46 بمنظور کاهش توقفات
اصلاح برنامه پرسهای 78 بمنظور کاهش توقفات
اصلاح مدارات فرمان وایندآپ های 1 و 2 برش لایه بمنظور حرکت یکنواخت لایه وجلوگیری از نوسانات عرضی
اصلاح سیستم برش در تیوب بمنظور افزایش دقت
انجام پروژه عدم همزمانی لود پرسهای 62
انجام پروژه عدم همزمانی لود پرسهای هیدرولیک 43-1~43-6
اتوماتیک نمودن استیچر زنی در ماشین رادیال S2-1
راه اندازی سیستم توزین مواد شیمیایی مکانیزه
راه اندازی سیستم توزین و بسته بندی تیوب
افزایش سرعت ماشین یونیفورمیتی جدید
حذف زمانهای زائد در ماشینهای مرحله اول رادیال CB1 ~ 4
ارتقاء سیستم کنترل پرس فلپ
پروژه های در دست اجرا در جهت اطمینان بخشی سیستم دیزل ژنراتورها و برق رسانی کارخانه
سیستم اتوماتیک شارژ باطریهای دیزل ژنراتور
انعقاد قرارداد جهت بررسی و نصب حفاظت بانک های خازنی بمنظور افزایش COS Ø
بررسی و انعقاد قرارداد با پیمانکار جهت کوردینه کردن تنظیمات رله های حفاظتی پست های 46 و 48 و تهیه اسناد و مدارک فنی
تنظیمات و کوردینه کردن رله های حفاظتی دیزل ژنراتورها جهت پارالل شدن سریع آنهااز طریق شرکت زیمنس
پیگیری جهت تنظیمات سیستم سوخت و حفاظتها در بویلرها از طریق شرکت فاسترویلر
پروژه های صرفه جوئی انرژی Energy Saving
قرارداد بهینه سازی انرژی با شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک براساس Action plan
مدیریت مصرف بار در کمپرسورهای تولید هوای فشرده
مدیریت مصرف بار در سالن 31 ( تصفیه خانه آب )
مدیریت مصرف بار در سالن 28 ( موتورخانه پخت )
بررسی انتقال ساعات پیک بار ماشین ها به ساعات غیر پیک و نصب تایمر
بررسی سیستم توزیع برق کارخانه و استفاده از ظرفیت ها و لامپهای کم مصرف
حذف هارمونی پنجم از طریق فیلترگذاری در پست ها
پروژه های واحد مکانیک
ب- مکانیک و کارگاهها :
ساخت دستگاه خردکن رزین بلادر
تغییر سیستم کاتر دامپ میل و جوینت میل لاین D
ساخت پرس موضعی تیوب
ساخت و نصب پنج دستگاه کانوایر رابط میلها
تغییر , ساخت و نصب رولر کانوایرهای ابتدا و انتهای خط کولینگ تیوب
ساخت و نصب ونتینگ رول در کلندر چهاررول
ساخت یکدستگاه ساندویچ کانوایر برای برگشتی کلندر سه رول
ساخت میز برگردان رنگ زنی TB
تغییر طرح Under Stitcherهای ماشینهای TB
تغییر طرح کوپلینگ های بندسازی
تغییر طرح مکانیزم حرکت ترد سرویسر LT- 1-2 ( یکدستگاه انجام شده است )
بنبوری :
تعویض کیس بنبوریهای لاین B , A
تعویض زنجیر بچ آف لاین B و اصلاح لوپ
تعویض فنهای بچ آف بمنظور خشک و خنک کردن
ساخت و نصب کانوایر بین دامپ میل و جوینت میل لاین D
ساخت و نصب استوک بلندر روی دامپ میل لاین D
ساخت و نصب کانوایرهای توزین وشارژ در لاین B , A
ساخت دو دستگاه استوک فیدر برای لاین B , A
نصب تجهیزات سیستم دوده روی لاین C
تغییر کانوایرهای دوده ( در دست اقدام )
ساخت دستگاه خردکن رزین بلادر
تغییر کاترهای لاین D
نصب لترینگ روی لاین D , C
راه اندازی اسلیتر لاین D , C ( در دست اقدام )
ساخت و نصب کانوایر انتهای بچ آف لاین D ( در دست اقدام )
اصلاح استندهای پالت انتهای بچ آف لاینB , A
ساخت و نصب حوضچه کف بچ آف از جنس استیل ( در دست اقدام )
ساخت مجموعه های یدکی برای تسریع در تعمیرات ( ویگ وگ , درام بچ آف ….. )
ساخت کانوایرهای بلندینگ ( در دست اقدام )
ایجاد امکان رویت حرکت رام بصورت فیزیکی ( در دست اقدام )
کاهش آلودگی در بنبوری ( در دست اقدام )
تیوب سازی :
ساخت و نصب دو دستگاه کانوایر رابط
تغییر , ساخت و نصب کانوایرهای ابتدا و انتهای کولینگ لاین تیوب سازی
ساخت یکدستگاه پرس موضعی تیوب
راه اندازی پلی شیت
تغییر طرح گایدهای پرس فلپ ایرانی
تغییر طرح سیلندرهای هیدرولیک پرس بلادر چینی
اضافه کردن لترینگ برای تیوب ( در دست اقدام )
تغییر گایدهای اسپلایس میدلند ( در دست اقدام )
ساخت دستگاه برش اسلاگ ( در دست اقدام )
اکسترودر :
تغییر طرح اسکرو G200 و G250
کاهش کشش ترد در کولینگ لاین
تعویض کانوایرهای کولینگ
افزایش طول کانوایرهای رابط برای کاهش دما
کاهش فریکشن رولها جهت کاهش دما
تعویض کانوایرهای رابط
اضافه کردن کانوایرهای رابط
تغییر سیستم درایو اسکایور
نصب دو دستگاه بلور پس از اسکایور
تغییر طرح رولهای بعد از اسکایور برای خشک کردن ترد
تغییر طرح دو کانوایر از بلت به رولر
اصلاح و راه اندازی سیستم سمنتینگ شولدر و زیر ترد
کلندر :
– نصب ونتینگ رول
انجام اصلاحات روی سنترینگ و کشش توسط شرکت سماک
برش لایه :
– تغییر وایند آپ ها
ایجاد فستون در محل وایند آپ
تغییر استندهای لت آف
اصلاح گایدهای سنترینگها
گام کلندر :
– تغییر لت آف و وایند آپ
تغییر کانوایر برگشتی
تعویض درامهای کولینگ
ساخت دو دستگاه کانوایر رابط
بیدسازی :
– تغییر یک دستگاه فیلیپر زنی برای تولید فیلیپر تایرهای رادیال
ساخت یک دستگاه کویل بردار
تایرسازی :
– تغییر طرح کوپلینگهای سرویسر لت آف
افزایش ظرفیت لایه در سرویسر
تغییر بندسازی BB-10 برای تولید بند کشاورزی
مجهز نمودن تمامی سرویسرها به بریک مکانیکی
تغییر مجموعه سنتررول برای کاهش عیب آفسنتری
تغییر مکانیزم حرکت ترد سرویسر LT2 , LT1
تغییر طرح شفت اصلی LT9 مشابه LT2 , LT1
تغییر گایدها LT6 , 7 , 8 به LM بیرینگ
تغییر طرح آندر استیچر ماشینهای TB
ساخت دو دستگاه بند اپلایر یدکی
ساخت مجموعه فینگر یدکی
تغییر شکل سه نظام و سوزنهای رنگ زنی
ساخت میز برگردان تایر
ساخت ماشین ساخت بلادر
تعمیر اساسی درامهای تایرسازی
پخت :
– تغییر سیستم سوپاپهای سنترپست پرسهای 55 و 62 میتسوبیشی
تغییر طرح نشیمنگاه لاک هوزینگ PCI پرسهای 46
جداسازی ( آزمایشی ) مسیر واکیوم پرس 72-6
ساخت مجموعه های یدکی برای کاهش توقفات
ساخت جک بلادر
ساخت ونصب کانوایر قبل از دستگاه آرایش
تغییر سیستم موتور گیربکس پرس 55 BOM
ساخت یکدستگاه آرایش تایر
رادیال :
ساخت و نصب دو دستگاه سرویسر کپ بلای تایرسازی رادیال
ساخت و نصب سرویسر کامل کیس 2 (S2-3 )
ا جرای پروژه حذف سیلیکون از پرسهای پخت 43-R
اجرای سیستم SE1316 SP Preassembly ( کاهش زمان پخت تایر )
( تولید از هر شیفت 160 به 240 تایر افزایش داده شد )
اجرای تغییر سیستمLet – off های ماشینهای CB-1 تا CB -4 به جهت کاهش ضایعات لایه و اینر که حدوداً به صفر رسیده است .
راه اندازی سرویسرهای Side wall ماشینهای CB-1 تا CB-4
خرید ونصب سیستم لوبریکیشن یونیفورمیتی
اضافه کردن سیستم سنترینگ به برش لایه
تغییر وایند آپ استیل لاستیک
ساخت استند موتور دار برای فید اکسترودر استیل لاستیک
ساخت قطعات یدکی استیل لاستیک
پایان