شش ضلعی سبز رنگ را در شکل زیر پیدا کنید.
سبک های یادگیری Learning style
سبک های یادگیری
به چگونگی یادگیری فراگیران اشاره می کند نه اینکه فرد به چه خوبی می تواند یاد بگیرد. ترجیحات فرد هستند نه توانایی های او
پیرس(2000) سبک های یادگیری را روشی که فرد در یادگیری مطالب بر روش های دیگر ترجیح می دهد تعریف کرده است.
حیطه های سبک های یادگیری
شناختی cognitive روش هایی که فرد موضوع ها را ادراک می کند. اطلاعات را به خاطر می سپارد. درباره مسائل می اندشد. و مسایل را حل می کند.
عاطفی affective
ویژگی های شخصیتی و عاطفی و هیجانی یادگیرنده
مانند پشتکار، تنها کار کردن و یا با دیگران کار کردن . پذیرش یا رد تقویت کننده های بیرونی
فیزیولوژیکی
جنبه زیست شناختی دارند.
واکنش های فرد نسبت به محیط فیزیکی ، موثر بر یادگیری او هستند.
مانند ترجیح های فرد برای مطالعه در شب یا روز، مطالعه در محیط های گرم یا سرد.
یادگیری از طریق گوش دادن به سخنرانی یا کار عملی انجام دادن.
انواع سبک های یادگیری
field dependence سبک های وابسته به زمینه
Field independence سبک های نابسته به زمینه
field dependence سبک های وابسته به زمینه
قضاوت های بعضی از یادگیرندگان تحت تاثیر زمینه موضوع یادگیری قرار می گیرند.
این گروه:
به راحتی نمی توانند محرک ها را از زمینه جدا کنند.
ادراکشان تحت تاثیر زمینه قرار دارد.
به این افراد کلی نگر نیز گویند.
شغل هایی که مستلزم برقراری ارتباط با دیگران است انتخاب می کنند. مانند معلمی
جذب دیگران می شوند.
موضوع های درسی مانند علوم اجتماعی را به خاطر پرداختن به انسان ها دوست دارند و در یادآوری دروس اجتماعی موفق ترند.
در گروه کار می کنند و با معلم تعامل بیشتری دارند.
به تکالیف سازمان یافته و تقویت بیرونی بیشتر نیازمندند.
از لحاظ عقاید شدیداً تحت تاثیر دیگران هستند.
Field independence سبک های ناوابسته به زمینه
این گروه:
به راحتی می توانند محرک ها را از زمینه جدا کنند.
ادراکشان تحت تاثیر زمینه قرار ندارد.
به این افراد تحلیل نگر نیز گویند.
ترجیح می دهند تنها کار کنند. مردم آنها را سرد تصور می کنند.
کوشش های خود را در رابطه با پروژه ها و کارهای عملی سازمان می دهند.
هدفشان را خودشان وضع می کنند.
نکته
وابسته بودن یا نبودن به زمینه به دانش آموزان کمک می کند که بتوانند هنگام تشخیص جنبه های مهم یک موقعیت خاص بر عناصر زمینه های مزاحم غلبه کنند. به عنوان مثال: کسی که وابسته به زمینه است با توضیح و شکل دوچرخه نمی تواند قطعه های آن را روی هم سوار کند.
سبک های یادگیری معلمان وابسته به زمینه
بیشتر تعامل با شاگردان را دوست دارند. سوال کردن را بیشتر برای بررسی میزان یادگیری فراگیران بکار می برند. فراگیران را در سازمان دادن محتوای درس شرکت می دهند. تمایلی به انتقاد کردن از شاگردان ندارند. بیشتر به ارتباط مثبت و اجتماعی با شاگردان علاقمندند. یادگیری موضوع های درسی در درجه دوم قرار می گیرد.
موقعیت های آموزشی غیر شخصی و خشک را بیشتر می پسندند.
بیشتر بر جنبه های شناختی و نظری آموزش تاکید می کنند.
سوال کردن را مهمترین وسیله آموزش می دانند. از طریق آن
موضوعهای درسی را معرفی و اطلاعات را پردازش می کنند.
بر معیارهای خود تاکید و اصول را خود وضع می کنند.
از دانش آموزانی که کمتر از توان خود کار می کنند ناخرسندند و
اشتباهات آنها را گوشزد می کنند.
سبک های یادگیری شناختی
سبک یادگیری تاملیreflective Learning
سبک یادگیری تکانشی Impulsive Learning
به این بعد سرعت شناختی Cognitive Tempo
گفته می شود. به این معنا که یادگیرندگان با چه سرعتی به
تکالیف شناختی پاسخ می دهند.
سبک یادگیری تاملی Reflective Learning
کند کار می کنند اما اشتباهات کمتری مرتکب می شوند.
پیش از حرف زدن فکر می کنند و وقت صرف می کنند تا جایی که امکان دارد پاسخ صحیح دهند.
سبک های یادگیری تاملی تکانشی عمدتا در خانه شکل می گیرند ولی مدرسه هم تاثیر گذار است.
بعضی تکالیف سبک تکانشی را می طلبد بعضی تاملی را.
درحل مسائل ساده که یک جواب صحیح دارد، بهتر عمل می کنند.
سبک یادگیری تکانشی Impulsive Learning
سریع کار می کنند ولی اشتباه زیادی مرتکب می شوند.
هنگام سوال، اولین جوابی که ذهنشان می رسد پاسخ می دهند و تنها چیز مهم برای آنها سریع جواب دادن است.
حل مسائل پیچیده که دارای چند جواب محتمل است بهتر عمل می کنند، زیرا سبک تفکر تاملی برای راههای غیر محتمل وقت صرف می کنند.
سبک های همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده
تجربه عینی
مشاهده تاملی
آزمایشگری فعال
مفهوم سازی انتزاعی
برای اینکه فرد خوب عمل کند باید به چهار شیوه فوق مجهز باشد:
باید خود را از روی میل با تجربه های تازه در آمیزد.
این تجربه ها را از زوایای مختلف مشاهده کند و بر روی آنها تامل کند.
باید بر اساس مشاهدات مفاهیم بسازد و نظریه تولید کند.
از این نظریه برای تصمیم گیری و حل مسئله استفاده کند.
تجربه عینی
این گروه:
از تجارب خاص می آموزند.
با دیگران ارتباط برقرار می کنند.
نسبت به احساس خود و افراد دیگر حساس هستند.
کلمات پذیرشی، احساسی، اکتشافی، حال گرا و تجربه گرا را
ترجیح می دهند.
مفهوم سازی انتزاعی
این گروه:
بر تحلیل منطقی اندیشه ها تاکید دارند.
در کارهای خود طرح ریزی نظامدار را بکار می گیرند.
با توجه به درک و فهم اندیشه مندانه از امور عمل می کنند.
کلمات تحلیلی، فکری-منطقی، مفهومی و عقلایی را ترجیح می دهند.
آزمایشگری تعامل
این گروه:
توانایی انجام دادن امور
خطر کردن
تاثیر گذاشتن بر دیگران از راه عمل
مشاهده تاملی
این گروه:
بر مشاهده دقیق پیش ازداوری
دیدن امور از زوایای مختلف
جستجو برای کسب معانی امور استوار است.
سبک های شناختی کلب و فرای (Kolb & Fry)
مفهوم سازی انتزاعی
همگرا
آزمایشگری فعال
همگرا
در پیدا کردن موارد استفاده عملی برای اندیشه ها و نظریه ها کار آمدند.
در حل مسائل و تصمیم گیری بر اساس راه حل های یافته شده توانایند.
با تکالیف فنی سروکار دارند تا موضوعهای اجتماعی و بین فردی
هنگام مواجه شدن با مسئله برای یافتن پاسخ صحیح می کوشند و کوششهای خود را بر راه حل واحد متمرکز می کنند. (علت نام گذاری)
در مواقعی که یک پاسخ صحیح موجود است(مانند آزمون های هوشی) عملکرد خوبی دارند.
می تواند استدلال فرضیه ای-قیاسی را در مورد مسایل خاص متمرکز سازد.
غیر هیجانی است. ترجیح می دهد با اشیا کار کند تا با انسان ها.
علاقه های محدودی دارد و کسب علوم فیزیکی را بیشتر ترجیح می دهند.
بسیاری از مهندسان دارای این سبک هستند.
سبک های شناختی کلب و فرای (Kolb & Fry)
تجربه عینی
واگرا
مشاهده تاملی
واگرا
در تولید اندیشه و دیدن امور از زوایای گوناگون توانا است.
به مردم علاقه مند است.
افراد دارای سوابق فرهنگی و علوم انسانی دارای این
سبک هستند.
سبک های شناختی کلب و فرای (Kolb & Fry)
مفهوم سازی انتزاعی
جذب کننده
مشاهده تاملی
جذب کننده
در کسب و درک اطلاعات گسترده و تبدیل آن به صورتی خلاصه، دقیق و منطقی توانا هستند.
عمدتاً بر اندیشه ها و مفاهیم انتزاعی تاکید دارند.
از دیدگاه این افراد نظریه هایی که از لحاظ منطقی درست هستند بر نطریه هایی که کاربرد عمل دارند ترجیح داده می شوند.
علت نامیدن این سبک این است که این گروه قادرند، داده های گوناگون را دریافت و سازمان دهند (علت نامگذاری).
در مشاغل علمی و اطلاعاتی موفق هستند.
جذب کننده
در ابداع الگوهای نظری بسیار موفق هستند.
در استدلال استقرایی موفق هستند.
جذب علوم پایه و ریاضیات می شوند.
اغلب در بخش های پژوهشی و برنامه ریزی کار می کنند.
سبک های شناختی کلب و فرای (Kolb & Fry)
تجربه عینی
انطباق یابنده
آزمایشگری فعال
انطباق یابنده
از تجارب دسته اول می آموزند و از روبرو شدن با تکالیف چالش برانگیز لذت می برند.
امور محسوس را ترجیح می دهند و مایل به تحلیل های منطقی هستند.
در حل مسائل به اطلاعاتی که از دیگران بدست می آورند وابسته اند. تا به اطلاعاتی که خودشان از راه تحلیل های تخصصی کسب می کنند.
علت نامیدن آن است که در انطباق یافتن با موقعیت های جدید توانا هستند.
مسایل را به طور شهودی حل می کنند.
در بازایابی و فروشندگی موفق هستند.
مردان بیشتر به تجربه عینی تمایل دارند و زنان بیشتر تاملی عمل می کنند. از لحاظ هوشی، سبک همگرا با استدلال کلامی و واگرا با غیر کلامی رابطه دارند. دانش آموزان گروه ریاضی به سبک نابسته به زمینه و علوم انسانی وابسته به زمینه گرایش دارند. شیوه تربیتی اقتدارانه ، پسران را نابسته به زمینه و مستبدانه، وابسته به زمینه می سازد.
نکته
سبک های تفکر style Thinking رابرت استنبرگStenberg
طریقه ای که فرد می اندیشد.
سبک تفکر توانایی نیست. بلکه چگونگی استفاده از تواناییها اشاره می کند.
دانش اموزان ممکن است از لحاظ توانایی مانند هم باشند ولی در سبک تفکر متفاوت.
قانون گذارانه(آفریننده) legislative – creative
دوست دارند کارها را با میل خود انجام دهند.
علاقه مند به خلق امور و تدوین و طراحی آنها هستند.
قوانین را خودشان وضع می کنند.
به کارهایی که معلمان از آنها می خواهند علاقه نشان نمی دهند.
مسایل سازمان نیافته را دوست دارند. زیرا مایلند خودشان آنها را سازمان دهند.
مقالات ابتکاری، داستان های کوتاه، سرودن شعر، طرح مسایل ریاضی، پروژه های علمی، تصمیم گیری درباره امور زندگی.
اجرایی(تحقق بخش) executive( implementer)
علاقه مند به اجرای قوانین خود و دیگران و دستور های کاری هستند.
دوست دارند به وسیله دیگران هدایت بشوند.
مراحل پیچیده انجام کارهای اداری و مقررات سفت و سخت را می پسندند.
مسایل کاملاً سازمان یافته را ترجیح می دهند.
مسایلی را که دیگران در اختیارشان قرار می دهند و یا برایشان سازمان می دهند می پسندند.
از دستورهای دیگران در انجام امور زندگیشان پیروی می کنند.
به نوشتن مقالاتی که دیدگاه دیگران به ویژه معلمان را منعکس سازد، حفظ اشعار و داستان های دیگران، حل کردن مسایل طراحی شده توسط دیگران را دوست دارند.
قضاوتی(ارزشیابانه) judicial ( evaluative)
به داوری درباره امور و ارزشیابی مسایل گوناگون علاقمندند.
مسایلی را دوست دارند که بتوانند از طریق آنه به داوری و ارزشیابی امور بپردازند.
اظهار نظر درباره امور.
ارزشیابی از برنامه ها و پروژه ها.
کارهای روزنامه نگاری، مقالات تفسیری و انتقادی را می پسندند.
به عنوان معلم ارزیابی از کارهای دانش اموزان را می پسندند.
پایان