تارا فایل

پاورپوینت سازه های کابلی کالاتراوا




سازه های کابلی کالاتراوا

استاد راهنما:
خانم منتظر حجت
دانشجو:
سید بهنام فتحی
پاییز 93

به نام خداوندگار
معماری هنر است

و هنر تکرار می کند آنچه را که در طبیعت است…

Santiago Calatrava سانتیاگو کالاتراوا

فهرست مطالب
بیو گرافی
معرفی کالاتراوا وافکار او
المپیک 2004 آتن
موزه هنر میلواکی
برج مخابراتی
شهر علم و هنر
ایستگاه نور
ابستگاه راه آهن استدل هافن
فرودگاه سوندیکا
ایستگاه لیون
اپرای تنریف
برج ترنینگ تورسو
برج مخروطی فورد ها
طراحی سقف
ایستگاه برلین
پل الامیو
برخی پل های طراحی شده توسط کالاتراوا
اسکیس های کالاتراوا

بیوگرافی
28/7/1951- تولد در بنیمامت والنسیای اسپانیا
1961-1956- مدرسه ابتدائی در والنسیا
1960-1959- شرکت در کلاس عصرانه هنر در تابستان
1968-1961- دبیرستان در والنسیا
1969-1968- مدرسه هنر در والنسیا
1973-1969- آموزش معماری در مدرسه
1973- آموزش دوره ای در دروس شهری
1979-1975- تحصیلات مهندسی راه و ساختمان در ETH زوریخ
1979- برنده جایزه auguste perret
1981-1979- جایزه دکتری درعلوم تکنیکی و استادیار در آموزشگاه برای ایستائی ساختمان و روشنائی آن در ETH
1981- تاسیس اولین دفتر معماری و عمران در زوریخ
1987- عضو BSA( فدراسیون معماران سوئیس ) – عضو آکادمی جهانی معماران
1988- جایزه هند برای شهر بارسلونا برای طرح پل بارسلونا
1988- جایزه IABS6 انجمن جهانی مهندسین سازه و پل سازی

سانتیاگو کالاتراوا والس معمار اسپانیایی متولد(1951) والنسیا.در رشته های مهندسی عمران و معماری تحصیل کرده و استاد ساخت پلهای معلق می باشد.او حدود 50 پل را در طول دهه اخیر طراحی کرده است. هرچند که اکثر این پلها در مقیاس عظیم مهندسی از نظر طول دهانه نیستند اما ساختار غیر معمول اکثر آنها نظر انسان را به خود جلب می کند.

تحصیلات مهندسی خود را در انستیتو تکنولوژی Federral Institute زوریخ سوئیس سپری کرده تحصیلات هنر و معماری را در دانشگاه والنسیا گذراند.
توانایی های کالاتراوا در مقوله هنر و معماری در کنار شناخت وسیع استراکچری بنا امکان دست یابی به طراحی های سطوح غیر معمول و مجسمه وار را برای او میسر کرده است.

وی در سال 1979 (در سن 28 سالگی)برنده جایزه auguste perret به جهت انعطاف و دلپذیری استراکچری بناهایش شد
کالاتراوا معمولا در کارهایش همچون اکثر معماران های-تک تاکید فراوانی در جهت نمایان ساختن وجهه عملکری بنا دارد.

( کالاتراوا در سه بعد طراحی می کند )
منابع فرمهای او مشابه جانوران اسکلت بدن انسان و خط و خطوط طبیعی ( ارگانیک ) می باشد.
طراحی او شورانگیز ، قابل لمس ، کامل است که تمام خصوصیات در ساختمانهای او دیده می شود.

فلیکس کندلا می گوید : ساختمانهای کالاتراوا دارای عناصر غیر قابل توصیفی است که آن را دلپذیر می کند.

پل Zubizuri -بیلبائو
مصالحی که براحتی کالاتراوا
از آن در کارهایش استفاده
می کرده :
بتن
فولاد
استیل
آلومینیوم
چوب
شیشه
سنگ

حرکت نهفته ای که در اکثر این پلها نهفته است سبب ایجاد سازه ای پویا می گردد که انسان را دچار تحیر می نماید. هر چند کالاتراوا چندان نظریه پرداز بزرگی در زمینه معماری نمی باشد اما کارهایی بسیار زیبا بدون نظریه پردازیهایی پیچیده طراحی کرده است.معمار ی او برخلاف برخی از معماران کنونی به راحتی و بدون نیاز به اطلاع از نظریات شخصی معمار قابل درک است.
Calatrava

الهام از فرم چشم . ساختمان آسمان نما-والنسیا
از دیگر ویژگیهای مهم در طراحی های کالاتراوا الهام گرفتن او از فرمهای طبیعی است. استفاده از منحنی ها درکارهای او فرا,ان به چشم می خورد. شاید به این دلیل که اکثر فرمهای موجود در طبیعت منحنی می باشند و حتی حرکاتی که در طبیعت صورت می پذیرد.(مثلا قانون کوریولیس در حرکت مایعات یا سطوح گاوس در الکتریسیته ) .

مجموعه ورزشی المپیک یونان Athens Olympic Sports Complex
اصلی ترین نفوذ معماری در این مجموعه شامل :
یک سقف جدید برای استادیوم المپیک ،یک سقف تازه و جدید کردن پیست دوچرخه سواری میدانهای عمومی و سایه بانهای میدان برای مجموعه به صورت یکپارچه ، یک میدان مرکزی برای ملتها و بلوارهای درختکاری شده ، گذرگاههای طاقدار به عنوان یادواره ای از بازارهای باستانی.
طرح پیکر وار المپیک مرکزی و دیوار تندیسوار ملتها.
سقف استادیوم المپیک به وسیله شیشه متورق پوشیده شده است، که شامل خرکهای قابل حرکت می باشد ، قادر به انعکاس %90 نور خورشید می باشد.

ساختار سقف پیست دوچرخه سواری شامل دو منحنی 45 متری است ، دارای وزن 4000 تن می باشند، که سقفهای شیشه ای و فلزی از آن آویزان است .
چهار میدان ورودی شامل دسترسی های مراسمی به داخل مجموعه است.
هر دروازه ورودی با یک سایبان فولادی گنبد وار پوشیده شده است ، که باعث یک عنصر شناسایی شونده در کل مجموعه میشود.
این سایه بانها زمانیکه در شب منور میشوند، هم باعث جهت دهی فزاره ها و هم به خودی خود به عنوان یک عامل جذابیت میشوند
دو تا از میدانها در دو طرف محور مرکزی در مقابل هم قرار دارند ، که پل ارتباطی میان استادیوم المپیک و پیست دوچرخه سواری می باشد. و دو تای بعدی در قسمت شمالی مجموعه ، که از ایستگاه متروی « الکترونیک ایریس » و پل پیاده روی « نراتسیوتیسا» آغاز می شود و به یکی از دو بازار سرپوشیده ختم می شود.

دیوار ملل یک دیوار لوله مانند فولادی است، که برای حرکات مواج طراحی شده است و باعث به وجود آمدن تاثیری از نور و سایه بر روی محور مرکزی گردشی و میدان ملل می شود. دیوار ملل میتواند به عنوان یک صفحه عظیم ویدیویی نیز استفاده شود.
تمثال المپیک یک تندیس فولادی در شکل یک محور است.
تندیس به روی یک شاه تیر فولادی خم شده نصب شده است ، که قابلیت چرخش افقی به دور یک نقطه در بالای شاه تیر را دارد. این تندیس به عنوان یک ساعت خورشیدی که سایه هایش به روی پیاده رو که علامت گذاری شده عمل میکند.
سقف استادیوم مساحتی در حدود 25000 متر مربع را تحت پوشش قرار میدهد . ساختار بردباری هر یک از صفحات شامل کره های دوبله طاقهای ساخته شده از فولاد لوله مانند می باشد، که به اندازه 304 متر و به ارتفاع 60 متر میرسند.

مجموعه ورزشی المپیک یونان

مجموعه ورزشی المپیک یونان

مجموعه ورزشی المپیک یونان

پلان مجموعه ورزشی المپیک یونان

مجموعه ورزشی المپیک یونان

مجموعه ورزشی المپیک یونان

مجموعه ورزشی المپیک یونان

مجموعه ورزشی المپیک یونان

موزه هنر میلواکی
مکان : میلواکی ، ویسکانس آمریکا
تاریخ ساخت : از سال 1994 تا سال 2001
سقف موزه : طول 149 متر و عرض 43 متر
حداکثر ارتفاع : 3/11 متر
پل عابر پیاده : طول 5/87 متر عرض پل 43 متر و شیب عرشه 48 درجه
تعمیر نگهداری پل بر فراز عرشه : طول 50 متر زاویه 48 درجه

این موزه از برجسته ترین آثار معماری سانتیاقو کالاتراوا محسوب می شود که ترکیبی است از آثار متنوع وی در نقاط مختلف جهان ، در این اثر هم سقفهای مواج دیده می شود، هم پلی معلق و زیبا و هم نورپردازی های خلاقانه .در مجموع ،این اثر وی نیز در زمره آثار برتر در سال 2001 قرار گرفت .و در روز افتتاحیه 32000 نفر به بازدید آن شتافتند.

این بنا نیز همچون تندیسی زیبا و هنرمندانه در محیط اطراف خود می درخشد.
بدون شک ، موزه هنر میلواکی از برجسته ترین آثار معماری سانتیاگو کالاتراوا محسوب می شود که ترکیبی متنوع و پیچیده از معماری و سازه است. در این بنا هم سقفهای مواج و متحرک موجود است ، هم پلی معلق و زیبا و هم نورپردازیهای خلاقانه. در مجموع ، این شاهکار در زمره برترین آثار معماری جهان قرار می گیرد

رابرت گرین استریت یکی از اعضا کمیته 21 نفری معماران برگزیده انتخاب کننده معمار طرح ضمیمه موزه در سال 1994ضمن برگزیدن کالاترتوا در میان معماران مطرح جهان اظهار داشت : من کاملا مطمئن هستم که شهروندان از خلق این اثر فوق العاده معماری هیجان زده شده اند و این مهر تائیدی بر گزینش صحیح ما در انتخاب معمار بزرگ ، سانتیاگو کالاتراوا است

موزه هنرمیلواکی (1994-2001)
طراحی ورودی موزه میلواکی به عنوان اولین کار کالاتراوا در آمریکا محسوب می شود این اثر که به نوعی شباهت فراوان به قایقی در کنار دریاچه دارد که مرغی بزرگ نیز روی آن نشسته باشد، بی شک یکی از کاملترین طراحی های کالاتراوا محسوب می شود.

موزه میلواکی (1994-2001)
در حقیقت این طرح به عنوان یک ورودی برای بخش قدیمی موزه که توسط سارینن (طراح فرودگاه ‏T.W.A. ) طراحی شده بود، نقش فراوانی در احیای دوباره این موزه ایفا کرده است و کم کم به عنوان نمادی برای شهر میلواکی محسوب می گردد.

موزه میلواکی (1994-2001)
این ساختمان به عنوان بهترین طراحی سال 2001 از سوی نشریه تایم برگزیده شد.ساختمان تشکیل شده از پل- پاویون مرکزی- تراس جنوبی- و نمایشگاه با پلان مستطیلی در قسمت شمالی موزه است.

موزه میلواکی
(1994-2001)

موزه میلواکی
(1994-2001)

موزه میلواکی
(1994-2001)

موزه میلواکی
(1994-2001)

موزه میلواکی
(1994-2001)

موزه میلواکی
(1994-2001)

موزه میلواکی
(1994-2001)

موزه میلواکی
(1994-2001)

اسکیس

برج مخابراتی مونت جویک بارسلونای اسپانیا (1992-1989)
برگزاری مسابقات المپیک 1992 بارسلونا ، روسای ورزشی و دولتی شهر را بر آن داشت تا مرکزی ایجاد کنند. که بدون مزاحمتی برای عیور و مرور و یا برگزاری مسابقات ایجاد کند، امور مخابراتی و ارتباط برقرار کردن با سایر کشورهای جهان را نیز براحتی میسر سازند.
شرکت تلفونیکا موولیت ساخت و ساز این مرکز را بر عهده گرفت.
فیبرهای نوری از تمام نقاط اسپانیا در آن جمع شده و باعث می شوند که ارتباط تلفنی در هر زمان با هر نقطه دنیا برقرار شود.

و برای راحتی دیشهای با قطر کم ولی گیرندگی زیاد باید در این مرکز ایجاد می شد.
برج به صورتی طراحی شده که جزئی از حلقه المپیک به آن ملحق شده و زندگی روزمره را به سلسله جبال مانتیویک متصل می کند.
ارتفاع : 119 متر و محور 62 متری برج با زاویه 17 درجه تابش خورشید مایل شده است.و آنتن مخروط شکل توسط یک قفس و محور نگهداری می شود.
ابعاد پلان برج 15 متر و 30 متر است و مصالح بکار رفته از فولاد می باشد

برج مخابرات بارسلونای اسپانیا (1992-1989) این برج مخابراتی روی تپه montjuic hill ساخته شده ومصالح بکار رفته از فولاد است.

برج مخابرات بارسلونای اسپانیا (1992-1989)

برج مخابرات بارسلونای اسپانیا (1992-1989)

برج مخابرات بارسلونای اسپانیا (1992-1989)

برج مخابرات بارسلونای اسپانیا (1992-1989)

برج مخابرات بارسلونای اسپانیا (1992-1989)

City of Art and Sciences شهر علم وهنر
سانتاگو کالاتراوا : " از آنجا که این سایت به دریا نزدیک است و والنسیا خشک، تصمیم گرفتم تا از آب به صورت انعکاس دهنده معماری به عنوان یک المان شاخص سایت استفاده کنم."
شهرک علوم و فنون که توسط سانتاگو کالاتراوا طراحی شده است، یک مرکز بازآفرینی شهری برای فرهنگ و علوم در مقیاس بزرگ است که همچنین "L’Oceanogràfic" – شهری در زیر آب که توسط مرحوم "Felix Candela" طراحی شده است – را نیز در بر می گیرد.
این شهرک در بستر رود خشک شده " Turia " ، در میانه راه بین شهر قدیم والنسیا و ناحیه ساحلی "Nazaret "
در مساحتی حدود 350 هزار متر مربع گسترده شده است

در پی طغیان مهیب این رود در سال 1957، رود نوسط کانالی به جنوب شهر منحرف و هدایت و بستر خشک شده رود درخت کاری شد و به تفرجگاهی به طولی 7 کیلومتر که از مرکز شهر شروع می شد، تبدیل گردید.
طرفین این تفرجگاه از طریق 2 پل طراحی شده توسط کالاتراوا به هم متصل می شود.
افلاک نما ( L’Hemisfèric ) اولین قسمتی بود که به روی عموم (در آپریل 1998) گشوده شد.موزه علم در سال 2000، ساختمان پارکینگ (L’Umbracle ) در سال 2001 و کاخ هنر (Palacio de las Artes ) در سال 2002 یه بهره برداری رسید.
استفاده کالاتراوا از بتن سفید و قطعات شکسته و خرد کاشی های براق (یکی از هنرهای محلی والنسیا) ، تمام ساختمان ها را به مثابه یک کل واحد به هم پیوند دادخ است

تفرجگاه و پارگینک خودرو ها (L’Umbracle ) ، آخرین مرحله طراحی کالاتراوا در مجموعه بی نظیر و وسیع شهر ک علوم و فنون است.
سقف سازه های دریایی که پارک اقیانوس شناسی (L’Oceanogràfic) مجموعه ای در زیر آب به ابعاد 80 هزار متر مربع – را شکل می دهند، توسط "Felix Candela" طراحی شده اند.
یک برج مخابرات برای گوشه غربی سایت طرح ریزی شده بود که با تغییر دولت در سال 1996 ، این برج مخابراتی جای خود را به کاخ هنر (Palacio de las Artes ) داد.
کالاتراوا در سال 1991 برنده مسابقه طراحی برج ارتباطات شد .البته بعدا در همان سال طرح توسعه تمام مجموعه به او واگذار شد.

دو ساختمان اصلی، افلاک نما L’Hemisfèric)) و موزه علم ، در اطراف تفرجگاه ،که از کاخ هنر (Palacio de las Artes) شروع می شود و در راستای طولی سایت امتداد پیدا می کند، طوری چیده شده اند که دید های مناسبی را به سمت دریا عرضه می کنند.

یکی از نفاط اوج غرب تفرجگاه ورودی های ایستگاه مترو آلامدا ( Alameda ) ( 1996-1991 ) و پل آلامدا ( که شهر قدیم والنسیا را به دانشگاه متصل می سازد) است.
ارتفاع سایبان های فلزی که ورودی های به ایستگاه زیرزمینی را مشخص می کنند توسط بازوهای هیدرولیکی قابل کاهش است، تا جایی که سایبان ها با کف همسطح می شوند و بدین ترتیب ورودی بسته می شود.
سقف ایستگاه زیرزمینی به شاه تیری که سازه پل را نگه می دارد متصل است که به کمک یک توده مرکزی بتونی محکم می شود.
پیاده روها به عنوان بخشی منفک نشدنی از محوطه سازی ، به صورت یک عنصر ساماندهنده عمل می کند.
باغ ها در تمام سایت گسترده شده اند و به یاد رودی که از میان سایت عبور می کرد ، استخرهای کم عمقی ، افلاک نما را در برگرفته و سقف کتابخانه ، زیر رستوران،سینما و غالب تالار های کنفرانس را احاطه کرده است.بعلاوه باریکه های آب ، لبه شمالی موزه علم را پر تلالو می کند.

از مجموعه طراحی های کالاتراوا طراحی شهرک هنر و علم Caminode las moreras )1994-2004( است که در شهر والنسیای اسپانیا ساخته شده. این مجموعه شامل موزه هنروعلم آسمان نما اپرا و تماشاخانه تفرجگاه وگردشگاه باغ ملی و.. میباشد
از این مجموعه موزه هنرو علم افلاک نما اپرا و تماشاخانه را شاهد هستید

موزه هنر و علم افلاک نما-والنسیا (1994-2004)

الهام از فرم چشم . ساختمان آسمان نما-والنسیا
موزه هنر وعلم افلاک نما والنسیا (1994-2004)

موزه هنر وعلم افلاک نما والنسیا (1994-2004)

موزه هنر وعلم افلاک نما والنسیا (1994-2004)

موزه هنر وعلم افلاک نما والنسیا (1994-2004)

موزه هنر وعلم افلاک نما والنسیا (1994-2004)

موزه هنر وعلم افلاک نما والنسیا (1994-2004)

موزه هنر وعلم افلاک نما والنسیا (1994-2004)

اپرا و تماشاخانه والنسیای اسپانیا (1994-2004) این سالن اپرا در کنار موزه علم و دانش افلاک نما در این شهرک قرار دارد. گوشه ای از موزه در عکس دیده میشود

اپرا و تماشاخانه والنسیای اسپانیا (1994-2004)

اپرا و تماشاخانه والنسیای اسپانیا (1994-2004)

اپرا و تماشاخانه والنسیای اسپانیا (1994-2004)

اپرا و تماشاخانه والنسیای اسپانیا (1994-2004)

اپرا و تماشاخانه والنسیای اسپانیا (1994-2004)

ایستگاه نور
در طرحی جدید کالاتراوا ایستگاهی در محوطه مرکز تجارت جهانی طراحی کرده که ایسنگاه نور نامیده شده ودر واقع برای توزیع ترافیک انسانی وعبورو مرور میان بانک های هادسن متروی شهر و گذرگاه اتصال دهنده قسمت جنوبی ناحیه منتهی به فرودگاه ،طراحی شده است .کالاتراوا در توصیف این پروژه به سان نوری درخشان در شهر خواهد بود .ناحیه مرکزی پروژه یک محوطه ی داخلی با ارتفاع 45 متر از شیشه و نور است که به زیبائی با پره هائی که یکدیگر را قطع می نمایند . به صورت دو بال پرنده طراحی شده است این دو بال به راحتی با استفاده از یک سیستم هیدرولیک قابل حرکت به بالا و پایین خواهند بود که در فصول گرم در خدمت بهبود بخشیدن به تهویه ی داخلی این پروژه می باشد .در فضای داخلی این ایستگاه 18000 متر مربع برای استفاده های تجاری و نیز برای احداث راه آهن واقع در پایین ترین طبقه در نظر گرفته شده است .پیش بینی می شود که تا سال 2020 روزانه 250 هزار نفر از این ایستگاه استفاده کنند .قرار است در اوایل سال 2009 افتتاح شود

ایستگاه نور

ایسگاه راه آهن استدل هافن
این ایستگاه در سال 1995 به شبکه راه آهن زوریخ پیوست. و دارای یک سکوی 270 متری است که به صورتی شکل گرفته که از شیب زمین به سمت رودخانه استفاده می کند و آن را تبدیل به زمین قابل استفاده می کند.
طرح این پل با استفاده از طبقات مختلف راه حلی برای این شیب می باشد.طبقه فوقانی یک گردشگاه می باشد که با پوشش روشن تمام صحنه پارک کنار را در خود منعکس می کند.
در طبقه سکوهای ایستگاه وجود دارد و همچنین هر ردیف خط آهن که همسطح با سطح خیابان هستند.
در طبقه زیرین همردیف مغازه هائی وجود دارد که صاحبان این مغازه ها شکایت می کنند که ما به جای مشتری بیشتر پاسخگوی دانشجویان معماری هستیم !!
این طرح از فولاد ساخته شده و هیچ برش استاندارد ی از فولاد وجود ندارد. برای انجام اینکار ، متدها و اره های دیجیتالی نبز وجود دارند.این اره و متدها بر خلاف روبوتهای متحرک در صفحه دو بعدی کار می کنند نه فضای سه بعدی.

ایستگاه راه آهن زوریخ سوئیس stadelhofen station (1988-1990) در توسعه این فرودگاه کالاتراوا بجای حفر تونل با بهای کمتری از تپه سرازیر شده

ایستگاه راه آهن زوریخ سوئیس stadelhofen station (1988-1990)

ایستگاه راه آهن زوریخ سوئیس stadelhofen station (1988-1990)

ایستگاه راه آهن زوریخ سوئیس stadelhofen station (1988-1990)

ایستگاه راه آهن زوریخ سوئیس stadelhofen station (1988-1990)

ایستگاه راه آهن زوریخ سوئیس stadelhofen station (1988-1990)

ایستگاه راه آهن زوریخ سوئیس stadelhofen station (1988-1990)

فرود گاه بیلبائو-اسپانیا
فرودگاه سوندیکا دارای ساختار فولاد و بتن است به علت داشتن شکل کبوتری که در حال شروع به پرواز است به نام کبوتر شهرت پیدا کرده است .
این بنا بر روی زمینهای پر تپه ی سرسبز "تکسوریهری" در نزدیکی بیلبائو قرار دارد.
پوسته ی آلومینیومی ترمینال مرکزی دارای طولی بالغ بر 140 متر در ورودی ترمینال است که باعث پوشش سطوح مختلف از ورودی و خروجی می شود .

مسافرین به وسیله ی سالن عزیمت – که دارای سازه ای است که با نور روز لبریز می شود – و گالری چهار طبقه ی عزیمت که بالای سالن اجتماعات الحاقی قرار دارد و به وسیله یک بال آلومینیومی که یاد آور پوسته ی هواپیما است و دارای دوازده درگاه مسافر است به هواپیماها میرسند.
سالن عزیمت با بالهای دندانه دار از اختلال دید مصون مانده است.
کابل ها و پایه ها باعث پدیدار شدن اشکال و سایه های باریک بر روی دیوار و کف گرانیتی وی شود.

نقشه ی فرودگاه سوندیکا به گونه ای طراحی شده است که باعث محدود و کم شدن تاثیر ساخمانهای کمکی در دور نمای ساختمان اصلی شده است
ساختار یک پارکینگ چهار طبقه ی منحصر به فرد با یک راهرو با پنجره های سقفی که به ساختمان ترمینال منتهی مشی شود دارای بالا زدگی از خاکریز چمنی می باشد.
این فرودگاه در 19 نوامبر سال 2000 تاسیس شده است.

فرودگاه بیلبائو اسپانیا (1990-2000) سقفها به گونه ای هستند که گازها را از خود عبور میدهند

فرودگاه بیلبائو اسپانیا (1990-2000)

فرودگاه بیلبائو اسپانیا (1990-2000)

فرودگاه بیلبائو اسپانیا (1990-2000)

فرودگاه بیلبائو اسپانیا (1990-2000)

فرودگاه بیلبائو اسپانیا (1990-2000)

فرودگاه بیلبائو اسپانیا (1990-2000)

ایستگاه لیون ساتولاس
ایستگاه قطارهای سریع به نام t.g.v و رابط آن فرودگاه ساتولاس در حومه لیون فرانسه می باشد.
هال مرکزی ایستگاه یک زیرزمین 500 متری با طاقهای بتنی می باشد که در طبقه همکف بر روی سکوهای زیرزمینی است.
از نقطه وسطی طاق و از یک دهنه سه گوش ، دو بال عظیم موجی شکل بالا می روند. این ایستگاه دارای سقف فولادی دندانه داری است که حرکت از ترن به سوی هواپیما به وسیله سازه ثبتی و فولادی نمایش می دهد.مسافران از اینجا به سوی خیابانهای مجاور ،پارکینگ و ترمینال خروجی هواپیمائی می شوند.
سقف فولادی پل فرد را بیاد طرح کالاتراوا برای استادان فن می اندازد.
در نقطه میانی پل ، یک گذرگاه به سوی پلکان و آسانسور که هدایت به سمت طبقات زیرین را بر عهده دارند یک اختلاف سازه ای را بنیان می کنند.در این نقطه فولاد سقف بوسیله یک پایه بتنی با گوشه های سه زاویه ای حمایت می شوند.

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas این فرودگاه که در بخش جدید مسیر قطارهایپاریس-لیون واقع گردیده است به همراه ایستگاه های آن یکی از دروازه های پر اهمیت ملی در کشور فرانسه به شمار میاید

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas این فرودگاه شبیه پرنده یا جوجه ایست که نوکش را بر زمین زده فرمی مهیج که در عین حال نوعی تقدس دعوت در آن دیده میشود

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas

فرودگاه لیون فرانسه lyon-satolas

Tenerife Concert Hall سالن اپرای تنریف
تالار کنسرت تنریف در شهری به جمیعت 250 هزار نفر به عنوان خانه ی اپرای شهر و محل اصلی فعالیت ارکستر سمفونی سانتا کروز و همچنین مکانی برای گروه های موسیقی و اجراهای رقص تاتر و اپرای اسپانیائی و برگزاری کنفرانس های بین المللی است .اپرای تنریف اولین سالن کنسرت اوست . آدیتریوم تنریف در سایتی خوش منظر

به مساحت دو هکتار در مجاورت اقیانوس اطلس وبر روی پیش آمدگی اسکله ای بندر گاه تنریف واقع در جزایر قناری ساخته شده است .بنای خانه ی اپرای تنریف برخاسته از کناره ی دریا شبیه ژست یک مجسمه که با عناصر یک پارچهای که شدیدا به هم وابسته اند دارای پیچیدگی متفکرانه و فوق العاده است درست مثل شاکله ی یک المان قوی که بر آمده از نقطه ی کانونی سایت است . طرح دراماتیک آدوتریوم تنریف الهام گرفته از امواج اقیانوس است .به گونه ای که گوئی ساختمان بلند شده وبه فرم موج بر روی خودش نشسته است .

خانه اپرای tenerife اسپانیا سالن کنفرانس تعبیه شده در کنار آب بطوری که قسمتی روی بندرگاه و قسمتی به سمت آب رفته و شهر را به اقیانوس وصل 30 این سالن در 26 سپتامبر 2003 افتتاح شده

خانه اپرای tenerife اسپانیا (1991-2003)

خانه اپرای tenerife اسپانیا (1991-2003)

خانه اپرای tenerife اسپانیا (1991-2003)

خانه اپرای tenerife اسپانیا (1991-2003)

خانه اپرای tenerife اسپانیا (1991-2003)

خانه اپرای tenerife اسپانیا (1991-2003)

Turning Torso برج مسکونی ترنینگ تورسو – سوئد
پیکره مارپیچ شاهکار معمارى سوئد برج مسکونى «تورنینگ تورسو» معروف به پیکره مارپیچ ساخته «سانتیاگو کالاتراوا» در شهر مالمو سوئد است. طرح «برج تورنینگ تورسو» به عنوان طرح برجسته و ممتاز نمایشگاه خانه سازى سال ۲۰۰۱ انتخاب شد. پیکره مارپیچ در بخش بندر غربى شهر واقع شده و از مجسمه اى به همین نام در سوئد الگو بردارى شده است.

این پروژه براى توسعه یک منطقه عمومى طراحى شده و در محل تقاطع دو جاده اصلى قرار گرفته است. پیکره مارپیچ به عنوان یک نماد زیبا در شهر خود نمایى مى کند. مجسمه اصلى که طرح برج را از آن الهام گرفته اند از ۷ مکعب تشکیل شده و در اطراف یک پایه فولادى به نحوى چیده شده اند که سازه اى مارپیچى شکل را در ذهن انسان تداعى مى کنند. این مدل شبیه ستون فقرات انسان هم است. در ساختار پیچیده این برج هر طبقه از نه واحد مجزا تشکیل شده است. هسته مرکزى برج از بالا برهاى داخلى و پله ها تشکیل شده است. تمام آپارتمان ها بسته به موقعیتشان در ساختمان طراحى منحصر به فردى دارند

اتاق هاى نشیمن بزرگ و دلبازند و از دو جهت به محیط خارج دید دارند. نوع سقف هایى که در اتاق نشیمن نصب شده اند نور و فضاى خاصى در اتاق ها ایجاد کرده است. پنجره هاى بزرگ و شیب دار آپارتمان ها نور طبیعى را به داخل آن ها هدایت کرده و فضاى جالب توجهى از مالمو و کپنهاگ را در طول تنگه «اورسوند» در معرض نمایش مى گذارند. در طبقه ۵۳ و ۵۴ برج نماى ۳۶۰ درجه اى از محیط اطراف وجود دارد. این طبقات شامل تسهیلاتى از جمله امکانات کنفرانس است که توسط یکى از شرکت هاى معروف طراحى سالن هاى کنفرانس در مالمو تحت عنوان «سالن ملاقات تورسو» اداره مى شود

فضاى داخلى برج توسط معمار معروف سانتیاگو کالاتراوا طراحى شده و اسکلت اصلى آن از بتن ساخته شده است. هر طبقه به شکل یک قطعه مجزا طراحى شده به گونه اى که این قطعات در بخش مرکزى کم حجم تر شده اند. هر طبقه کمى چرخیده تا شکل چرخشى ساختمان را نهادینه کند. نماى خارجى از صفحات آلومینیومى منحنى تشکیل شده است. تمام پنجره ها داراى شیبى حساب شده هستند و در بخش هاى مختلف ساختمان بنا به نیاز برخى از پنجره ها به سمت خارج شیب دارند تا شکل پیچشى ساختمان را تداوم بخشند. پوشش محافط خارجى در قسمت بیرونى جلو ساختمان قرار گرفته که با لوله هاى مخروطى شکل فولادى تزئین شده است.

برج بلند تاب خورده malmo-sweden تحمل بار ساختمان بر وسط اعمال میشود. آسانسور و پله ها هم در جعبه هایی در وسطند این ساختمان بی آلایش با چنین فرمی از روح مجسمه سازکالاتراوا ناشی میشود.

برج بلند تاب خورده malmo-sweden

برج بلند تاب خورده malmo-sweden

برج بلند تاب خورده malmo-sweden

FORDHAM برج مخروطی فورد هام
Osmond Lynn، رییس موسسه معماری شیکاگو، پیشنهاد داد که برج FORDHAM در سایتی به مساحت بالغ بر 2.2 آکر(حدوداً 8903مترمربع) واقع در خیابان WATER NORTH در مجاورت رودخانه و نزدیک ورودی اسکله با ارتفاع زیادی که طبقات آن به تنهایی بیش از1458فوت(حدوداً 444.40 متر) و در مجموع ارتفاع تقریبی آن تا نوک مخروط برج به 2000 فوت (607 متر) باشد، ساخته شود. این برج بلندترین ساختمان منطقه محسوب می شود.

طرح کالاتراوا با موجهای روبه پایین پیچان همچون لباس پر چینی که تن مجسمه ای را پوشانده باشد بسیار بلندتر از آنچه می باشد به نظر می رسد. این طرح دستاوردهای جدیدی را که بوسیله نوآوریهای سازه بدست آمده به خوبی به نمایش می گذارد. هر واحد طبقه مانند یک جعبه مستقل خارج از مرکز هسته برج با انحنای ملایم و پوششی موجدار ساخته شده است. این جعبه ها با درجه انحراف کمی بیش از2 درجه نسبت به جعبه زیرین چرخش یافته اند و درنهایت طبقات با چرخش 270 درجه به حول مرکز بالا رفته اند که این چرخشها حس حرکت در نما را به وجود می آورند

هدف از این طرح تنها ایجاد ساختمانی با ارتفاعی عظیم نیست بلکه این بنا دسترسی به فضای زندگی مناسب در ارتفاع بالا را امکانپذیر ساخته و اقامتگاههای عمومی که چشم اندازهای بی نظیری از میان پنجره های طبقات و فضای باز میان ستونها به ارمغان می آورند و نیز دسترسی به ساختمان بسیار زیبای هتل پنج ستاره برای اقامت کنندگان فراهم می آورد. فرم پیچشی برج اثر شدید باد که برهمه ساختمانهای بلند تاثیر سوء می گذارد کاهش می دهد. بی نظمی سطح برج سبب انحراف نیروی باد در جهت های مختلف می شود که در این روش بنا حداکثر نیروهای جانبی باد را منحرف و منعکس می کند

طراحی سقفی برای ورودی شرقی خیابان در تورنتوی کانادا (1992-1987)

طراحی سقفی برای ورودی شرقی خیابان در تورنتوی کانادا (1992-1987)

طراحی سقفی برای ورودی شرقی خیابان در تورنتوی کانادا (1992-1987)

طراحی سقفی برای ورودی شرقی خیابان در تورنتوی کانادا (1992-1987)

طراحی سقفی برای ورودی شرقی خیابان در تورنتوی کانادا (1992-1987)

طراحی سقفی برای ورودی شرقی خیابان در تورنتوی کانادا (1992-1987)

طراحی سقفی برای ورودی شرقی خیابان در تورنتوی کانادا (1992-1987)

ایستگاه برلین avenida reciproea (1993-1998) یک ایستگاه شمال جنوب برای ترابری ساختمان از ترکیبی سبک ساخته شده

ایستگاه برلین avenida reciproea (1993-1998)

ایستگاه برلین avenida reciproea (1993-1998)

ایستگاه برلین avenida reciproea (1993-1998)

ایستگاه برلین avenida reciproea (1993-1998)

ایستگاه برلین avenida reciproea (1993-1998)

ایستگاه برلین avenida reciproea (1993-1998)

کالاتراوا مهندس و معمار پل ساز

پل آلامیو alamillo_cartuj
طرح جسارت آمیز و تحرک برانگیز موجود در پروژه، توجه همه را از ابتدای طراحی به پل Alamillo معطوف داشته است. احداث پل در یک منطقه ی دورافتاده ی شهر از اهمیت اساسی در احیای ناحیه ای که رو به نابودی داشت برخوردار است
طرح اصلی کالاتراوا یک جفت پل متقارن در دو طرف جزیره ی La Cartuja بود که 5/1 کیلومتر از هم فاصله داشت اما در حقیقت یکی از آن ها ساخته شد. آنچه مسلم است نقطه قوت و برجسته طرح پل Alamillo در قرینه ای بودن آن است

تنها ستون پل که با زاویه ای 58 درجه ای به طرف بیرون رودخانه متمایل است، دهانه ی پل به طول 200 متر را با 13 جفت کابل نگهداری می کند. این تمایل به عقب حس حرکت و مراقبت را به کل ساختار می دهد و باعث می شود این قسمت یک نگهدارنده ی ساده ی ساکن به نظر نرسد. علاوه بر آن وزن و شیب آن نقش مهمی در ایجاد تعادل بین ستون و سواره رو ایفا کرده و تقارن ساختاری را غیرضروری می سازد.
نکته ی مهم دیگر اینکه نیروهای افقی ایجاد شده توسط ستون و دهانه توسط کابلهای تحت کشش متعادل می شود. بنابراین پایه ها تنها تحت تاثیر بارهای عمودی قرار می گیرند.

این رویکرد کالاتراوا ساختار پل را شبیه یک چنگ عظیم کرده. این پل در نوع خود بی نظیر است و سازه ای مشابه آن وجود ندارد.
کالاتراوا پل را نه تنها به عنوان عامل ارتباطی، بلکه المانی برای منظرسازی و ایجاد نشانه شهری و عاملی محرک برای ترقی در آن منطقه در نظر گرفت. ستون سیمانی و فولادی آن به عنوان یک سمبل و نشانه از شهر قدیمی Seville قابل رویت است.

پل alamillo_cartuj

پل alamillo_cartuj

پل بیلبائو اسپانیا (1997-1994) پل برای عبور پیاده به شکل صلیبی

پل بیلبائو اسپانیا (1997-1994) پل برای عبور پیاده به شکل صلیبی

پل بینس آیرس آرژانتین (1998-؟) این پل 102متری حالتی چرخشی دازد و 90 درجه حول برجستگی وسطش میچرخد بجهت اجازه دادن به حرکت در آب

پل بینس آیرس آرژانتین (1998-؟)

پل بینس آیرس آرژانتین (1998-؟)

پل بینس آیرس آرژانتین (1998-؟)

پل بینس آیرس آرژانتین (1998-؟)

پل بینس آیرس آرژانتین (1998-؟)

طراحی سه پل در هلند (1999-2003)

طراحی سه پل در هلند (1999-2003)

طراحی سه پل در هلند (1999-2003)

پل pontd orleans این پل بر روی رودخانه لوری به طول 470 متر از مصالح فولاد ساخته شده اشت

پل pontd orleans

پل pontd orleans

پل pontd orleans

پل pontd orleans

پل pontd orleans

پل pontd orleans

پل campo_volant

پل campo_volant

پل campo_volant

پل campo_volant

پل campo_volant

پل campo_volant

پل campo_volant

پل cid_campo_volantin

پل cid_campo_volantin

پل cid_campo_volantin

برخی دیگر از پلها

کارهای هنری کالاتراوا اسکیس ها

Bird (drawing 1987)

L'Hemisfèric (Planetarium) , Valencia, Spain
Watercolor drawing 1992

Orlêans Bridge, France (Watercolor drawing 1996(

Watercolor drawing inspired by Classical pediment sculpture1997

Running torso and cube sculpture (Drawing 1995(

Drawing for anthropomorphic
table with glass top (1998)
Anthropomorphic table,
metal and glass

Bull's horns serving as a source of inspiration
for legs on an occasional table1994

L'Hemisfèric (Planetarium, Valencia, Spain )Watercolor drawing( 1992

نما
پلان
آموزش

Santiago Calatrava has designed a residential tower for the new Bo01 Area in Malmø, Sweden .
Watercolor courtesy Santiago Calatrava
برج مسکونی

Architect studio

Architect studio

Architect studio

Architect studio

Architect studio

Architect studio

http://www.calatrava.com http://www.greatbuildings.com http://www.atchitecteureweek.com http://atlasii.persianblog.com http://arcspace.com HTTP://1MEMAR.MIHANBLOG.COM http://memaran.ir
نشریه نقش نو نشریه شیزگان مجله رایانه معماری و ساختمان مجله های معمار، آبادی و معماری و شهر سازی و ساخت وساز
منابع

پایان THE END


تعداد صفحات : 190 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود