1
درس تعمیر و نصب
درس تعمیر و نصب
استاد : …………
دانشجو: ……………
درس تعمیر و نصب
2
موضوع : دستگاه تزریق پلاستیک
درس تعمیر و نصب
3
Plastic injection machine
درس تعمیر و نصب
4
فهرست مطالب
آشنایی و نصب
بخش اول
درس تعمیر و نصب
5
فهرست مطالب
تعمیرات
بخش دوم
درس تعمیر و نصب
6
مقدمه
تاریخچهٔ قالب تزریق پلاستیک
درس تعمیر و نصب
7
در سال ۱۸۶۸ میلادی، جان وسلی هایِت، تولیدکننده توپ های بیلیارد روشی برای ساخت توپ بیلیارد از تزریق سلولوئید به یک قالب تزریق پلاستیک اولیه، ابداع نمود. وی با ارتقای سلولوئید، آن را برای فرآوری و ساخت شکل نهایی آماده ساخت.
در سال ۱۸۷۲، جان و برادرش از اولین دستگاه تزریق پلاستیک رونمایی نموده که در مقایسه با ماشین آلات امروزی ساده و از اجزای کمتری برخوردار بود. این دستگاه به واسطه یک پیستون، مواد را از داخل سیلندری داغ به داخل قالب تزریق پلاستیک می کرد.
مقدمه
درس تعمیر و نصب
8
آشنایی کلی با دستگاه تزریق پلاستیک
درس تعمیر و نصب
9
آشنایی با دستگاه تزریق پلاستیک
یکی از راحت ترین و پر مصرف ترین و مهم ترین روش های رایج برای شکل دادن به پلیمرها (بسپارها) استفاده از ماشین تزریق است. پس از پیدایش و توسعه پلاستیک ها تلاش ها برای ساخت دستگاه هایی که بتوان به وسیله آنها به سادگی مواد اولیه پلاستیک را به شکل دلخواه در آورد آغاز شد و به اختراع ماشین تزریق انجامید. اما قبل از ساخت ماشین های تزریق مدرن امروزی، کار شکل دهی به پلاستیک ها خیلی مشکل بود ابتدا قالب هایی با صرف دقت و زحمات بسیار تهیه می شد و در گیره های دستی تعبیه می شد و سیلندری با پیستون روی آن نصب می گردید و اطراف سیلندر را با شعله های آتش، گرم می کردند و پس از ذوب شدن مواد، با فشار فلکه بالای پیستون مواد داخل سیلندر به داخل قالب، تزریق می شد و پس از سرد شدن مواد داخل قالب، گیره ها را باز و تکه های قالب را از هم جدا و محصول تولید شده را از آن خارج می کردند و تمام این مراحل با دست انجام می شد، تا زمانی که ماشین های تزریق مدرن امروزی تولید شدند. اولین دستگاه تزریق که به صورت ابتدایی کار می کرد در آمریکا و در سال 1872 ساخته شد و اولین ماشین تزریق پیشرفته و دارای مارپیچ نیز در سال 1946 در آمریکا توسط جیمز واتسون (James Watson) به ثبت رسید. وظیفه اصلی دستگاه ماشین تزریق تبدیل مواد پلاستیک جامد (دانه های ریز یا گرانول های پلیمر) به پلاستیک سیال و روان و انتقال آن به قالب می باشد به نحوی که همیشه مواد سیال آماده تزریق داخل قالب باشند.
مقدمه
درس تعمیر و نصب
10
آشنایی با قسمت های مختلف دستگاه
درس تعمیر و نصب
11
دستگاه تزریق پلاستیک
درس تعمیر و نصب
12
دستگاه تزریق پلاستیک (Plastic Injection Machine)
تزریق پلاستیک یک تکنولوژی ساخت برای تولید انبوه قطعات پلاستیکی یکسان با خطای پایین است.
در تزریق پلاستیک ابتدا گرانول های پلیمر ذوب می شوند و سپس تحت فشار به درون یک قالب تزریق می شوند. پلاستیک مایع درون قالب خنک شده و جامد می شود. مواد اولیه تزریق پلاستیک پلیمرهای ترموپلاستیکی هستند که قابلیت رنگ آمیزی و پر شدن توسط افزودنی های دیگر را دارند. در واقع دستگاه تزریق پلاستیک شامل قیف تغذیه، مته ی مارپیچی جهت تزریق، واحد حرارتی و واحد گیره می باشد. قالب ها در صفحات گیره ی دستگاه قفل شده و سپس پلاستیک از دهانه اسپرو به قالب داخل و قطعه تزریقی ایجاد می گردد.
درس تعمیر و نصب
13
تولید کنندگان برتر دستگاه تزریق پلاستیک اروپایی و چینی
درس تعمیر و نصب
14
دستگاه های تزریق بسته به میزان نیروی اعمالی صفحات گیره ی آنها به تناژهای مختلف تقسیم بندی می شوند. این نیرو، قالب را هنگام فرآیند تزریق ثابت و بی حرکت نگاه می دارد. تناژ دستگاه می تواند محدوده ای مابین 5 تا 6000 تن را در بر گرفته و البته تناژهای بسیار بالا از کاربرد نسبتا کمتری برخوردار می باشند.
درس تعمیر و نصب
15
نیروی گیره ی موردنیاز توسط مساحت تصویر شده ی قطعه تعیین می گردد. سپس، به ازای هر اینچ مربع از این ناحیه تصویر شده، ضریبی مابین 2 تا 8 تن در آن ضرب شده و نیروی گیره موردنیاز حاصل می گردد. به عنوان قاعده ای کلی، 4 یا 5 تن بر اینچ مربع عددی قابل قبول برای اکثریت قطعات تزریقی محسوب می شود. اگر پلاستیک مورد استفاده بسیار خشک باشد، به فشار تزریق بیشتری برای پر نمودن قالب نیاز خواهیم داشت و نتیجتاً نیروی گیره بالاتری نیز برای نگاه داشتن قالب مد نظر خواهد بود. همچنین، نیروی گیره ی مورد نیاز ممکن است بواسطه ی نوع مواد مصرفی و ابعاد قطعه تعیین گردد: قطعات پلاستیکی بزرگتر نیروی گیره ی بیشتری را نیاز خواهند داشت.
دلیل محبوبیت و استفاده گسترده از تزریق پلاستیک، هزینه بسیار پایین ساخت هر قطعه در تیراژ های بالا است. تزریق پلاستیک تکرار پذیری بالا را در کنار آزادی بالای طراحی ارایه می کند. محدودیت های اصلی تزریق پلاستیک از نوع اقتصادی هستند چون با اینکه تولید با استفاده از تزریق پلاستیک در تیراژ بالا بسیار به صرفه است، اما در مقابل سرمایه اولیه به نسبت بالایی برای شروع پروسه لازم است. از دیگر محدودیت های تزریق پلاستیک زمان نسبتا بالای رسیدن از طرح به تولید قطعه است
درس تعمیر و نصب
16
انواع ماشین های تزریق پلاستیک
عمودی
افقی
انواع ماشین های تزریق از جهت سیستم انتقال مواد
پیستونی
ماردونی یا پیچی
انواع ماشین تزریق از جهت حرکت صفحه متحرک
جکی
بازویی
قسمت های دستگاه تزریق
قسمت قالب گیری
قسمت تزریق
درس تعمیر و نصب
17
اجزای دستگاه تزریق پلاستیک
مارپیچ
نازل
سیلندر تزریق
قیف مواد
گرمکن
حرارت سنج
ترموکوپل
درس تعمیر و نصب
18
دستگاه تزریق پلاستیک چگونه کار می کند؟
ابتدا گرانول های پلیمر خشک شده و در قیف قرار داده می شوند. این گرانول ها در قیف با پودر ها و پیگمنت های رنگی و دیگر افزودنی های تقویت کننده ترکیب می شوند.
درس تعمیر و نصب
19
درس تعمیر و نصب
20
گرانول ها به بشکه تغذیه می شوند. گرانول ها در بشکه حرارت دیده، با یکدیگر ترکیب شده و با یک پیچ چرخان به سمت قالب هدایت می شوند. هندسه پیچ و بشکه به گونه ای بهینه طراحی شده است که به بالا بردن فشار به میزان لازم و ذوب شدن ماده کمک کند.
درس تعمیر و نصب
21
درس تعمیر و نصب
22
تلمبه به جلو حرکت کرده و پلاستیک ذوب شده از طریق سیستم چرخنده به قالب تزریق می شود و همه فضای خالی قالب را پر می کند. با پایین آمدن دمای ترموپلاستیک، ماده جامد شده و شکل قالب را به خود می گیرد.
درس تعمیر و نصب
23
درس تعمیر و نصب
24
در نهایت قالب گشوده شده و قطعه جامد توسط پین های افشانک به بیرون هل داده می شود، سپس قالب دوباره بسته شده و پروسه برای تزریق قطعه بعدی تکرار می شود. تکرار این پروسه می تواند بسیار سریع انجام شود: چرخه تزریق پلاستیک معمولا بسته به اندازه قطعه می تواند از ۳۰ تا ۹۰ ثانیه طول بکشد. پس از آماده شدن محصول، قطعه روی کانوایر و یا در یک مخزن نگهدارنده رها می شود. معمولا قطعاتی که با تزریق پلاستیک ساخته می شوند به محض ساخت آماده استفاده بوده و نیازی به طی مراحل پولیش، پرداخت و پست پروسس ندارند.
درس تعمیر و نصب
25
درس تعمیر و نصب
26
واحد تزریق
در این واحد ذوب و مخلوط شدن و تزریق مواد صورت می گیرد.ابتدا مواد پلاستیک داخل قیف (Hopper) ریخته شده و از قیف به داخل سیلندر (Barrel) راه می یابد و با گردش دورانی (Screw) به جلو رانده می شود. پوسته سیلندر بوسیله گرمکن های برقی (Heater) که در طول دیواره خارجی سیلندر قرار گرفته اند گرم شده به صورت سیال در می آیند و به جلوی سیلندر می رسند. مارپیچ با چرخش دور خود عمل مواد گیری را (مانند چرخ گوشت) انجام می دهد و یک حرکت افقی نیز رو به جلو دارد. در همین حال زمانی که مارپیچ به جلو می رود موادی که قبلاً در سر سیلندر و پشت سوپاپ جمع شده اند در اثر فشار مارپیچ به داخل قالب (Mold) تزریق می شوند. بعد از مدت مشخصی که توسط کاربر دستگاه تعیین شده است با قطع فشار مارپیچ و تجدید عمل مواد گیری، سیلندر تزریق به عقب بازمیگردد.
درس تعمیر و نصب
27
درس تعمیر و نصب
28
درس تعمیر و نصب
29
واحد قالب گیر
قسمت قالب گیر محفظه بزرگی است که قالب و اجزایش روی آن نصب می شوند. واحد قالب گیر دارای ۲ بخش اصلی است:
قسمت ثابت
قسمت متحرک
یک ماشین تزریق ۶۰۰ تنی دستگاهی است که نیروی فشارنده این فک ها به قالب بسته تا ۶۰۰ تن را امکان پذیر می کند.
به طور کلی در دستگاه های تزریق جهت تولید فشار پشت قالب از سه سیستم استفاده می شود:
سیستم مکانیکی
سیستم هیدرولیکی
سیستم الکتریکی
درس تعمیر و نصب
30
قالب از یک سو به قسمت ثابت و از سوی دیگر به قسمت متحرک متصل می شود و چون قالب برای پرتاب قطعه به بیرون تولید شده غالبا از وسط باز می شود در نتیجه وقتی صفحه مورد نظرگشوده می شود نیمی از قالب را به عقب می برد با این عمل قطعه تولیدی به بیرون می پرد سپس صفحه متحرک مجدد به جای خود باز گشته و قالب بسته می شود تا عمل تزریق دوباره انجام گیرد. پس از بسته شدن قالب و مستقیم گشتن بازو ها با ایجاد فشار (حداقل بیش از فشار تزریق) مواد ذوب شده را در داخل قالب تزریق حفظ می کند زیرا اگر فشار پشت قالب از فشار تزریق کمتر باشد شکاف میان دو صفحه قالب، باز شده و مواد پلاستیک به بیرون می ریزد و یا دور خارجی قطعه تولید شده پلیسه تشکیل می دهد.
درس تعمیر و نصب
31
درس تعمیر و نصب
32
درس تعمیر و نصب
33
درس تعمیر و نصب
34
درس تعمیر و نصب
35
درس تعمیر و نصب
36
درس تعمیر و نصب
37
مشخصات فنی و نقشه های دستگاه
درس تعمیر و نصب
38
مشخصات فنی و سیستم کنترل و سیستم هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک
درس تعمیر و نصب
39
مشخصات فنی و سیستم هیدرولیک و گیره دستگاه تزریق پلاستیک
درس تعمیر و نصب
40
درس تعمیر و نصب
41
درس تعمیر و نصب
42
درس تعمیر و نصب
43
درس تعمیر و نصب
44
درس تعمیر و نصب
45
درس تعمیر و نصب
46
درس تعمیر و نصب
47
درس تعمیر و نصب
48
درس تعمیر و نصب
49
درس تعمیر و نصب
50
مشخصات فنی ، ظرفیت و ابعاد دستگاه تزریق 880 تا 1250 تن
درس تعمیر و نصب
51
درس تعمیر و نصب
52
نصب و تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک
ط
درس تعمیر و نصب
53
نصب و تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک
بخش های مختلف دستگاه تزریق پلاستیک (نمای سمت اپراتور و نمای سمت غیر اپراتور):
درس تعمیر و نصب
54
درس تعمیر و نصب
55
جابجایی وتخلیه
1 صفحه متحرک باید نزدیکترین فاصله با صفحه ثابت را داشته باشد
(بازشو گیره حداقل باشد).
1.1 جابجایی دستگاه های شاسی یک تکه
(شکل اول ماشین های سبک و شکل دوم ماشین های نیمه سنگین که معمولاً از دو جرثقیل استفاده میشود).
درس تعمیر و نصب
56
درس تعمیر و نصب
57
درس تعمیر و نصب
58
1.2. جابجایی دستگاه های دو تکه (دستگاه با شاسی ترکیبی)
دستگاه های نوع متوسط تا بزرگ به صورت شاسی ترکیبی طراحی شده اند و نمی توان ماشین را بصورت یک تکه بلند نمود.
توصیه میشود قسمت تزریق و قسمت گیره را جدا نموده و جداگانه جابجا نمایید. دستورالعمل جداسازی و جابجا نمودن آنرا می توانید در توضیحات صفحه بعد ملاحظه نمایید.
درس تعمیر و نصب
59
درس تعمیر و نصب
60
چگونگی بستن و باز نمودن دستگاه
باز نمودن
پایه سیلندر کالسکه را از صفحه ثابت جدا نمایید.
صفحه محافظ بالایی را باز نمایید.
صفحه محافظ جانبی را نیز باز نمایید.
مهره داخل شاسی محفظه تزریق را از بالا به پایین باز نمایید.
پین تنظیم کننده را خارج نمایید.
حال این قسمت را بصورت تراز (چنانچه در بخش 1.1.3 نمایش داده شده) از زمین بلند کنید تا از قسمت گیره جدا شود.
درس تعمیر و نصب
61
2-کوپل کردن مجدد دستگاه تزریق پلاستیک
پایه تراز را نزدیک سوراخ محل نصب ماشین روی فونداسیونی قابل قبول قرار دهید.
مطابق شکل صفحه 8، ابتدا قسمت گیره را در محل خود قرار دهید.
سپس قسمت تزریق را به محل مشخص برده و به آرامی آنرا در موقعیت قرار دهید، پیچ و مهره ها را بسته و قبل از سفت کردن پین را هم جا بزنید.
پس از تراز نمودن، مهره ها را سفت نمایید.
قابهای محافظ بالایی و جانبی را ببندید.
درس تعمیر و نصب
62
1.3. نحوه بلند کردن قسمت گیره
درس تعمیر و نصب
63
1.4. نحوه بلند کردن قسمت تزریق
درس تعمیر و نصب
64
3. تخلیه کردن
برای جابجایی ماشین از جرثقیل مناسب استفاده نمایید
در جابجایی ماشین دقت نمایید تا در بلند کردن ماشین از نقاط ضعیف استفاده نشود.
دستگاه باید مطابق با اطلاعات داده شده در نمودار تخلیه و بارگیری (بخش 1.1) جابجا و از راهنمایی های ذکر شده در بخش 1.1.4 استفاده شود.
در صورت نیاز به جابجایی و در اختیار نداشتن جرثقیل، جابجایی باید با کمک غلتک انجام دهید.
نکته 1: در جابجایی ماشین کلیه وسایل (شامل قلاب ها، سیم های بکسل، پیچ ها، زنجیرها و تسمه ها)، جرثقیل و لیفتراک بایستی از استحکام و توان لازم برخوردار باشند.
نکته 2: در صورتی که از سیم بکسل یا زنجیر استفاده میشود برای جلوگیری از زخمی شدن ماشین از الوار و پارچه استفاده نمایید.
نکته 3: دقت داشته باشید که در هنگام بلند کردن، ماشین از تعادل خارج نشود.
نکته 4: زمانیکه تخلیه بار و جابجایی آن کاملاً تمام شد، چوب و دیگر لایه ها و بالشتک های زیر دستگاه را خارج نمایید.
درس تعمیر و نصب
65
وسایل کمکی برای جابجایی دستگاه تزریق پلاستیک
درس تعمیر و نصب
66
جدا کردن محافظ :
کلیه قطعات بدون پوشش مانند میله جک های هیدرولیک، تای بارها و صفحات گیره با پوششی ضد زنگ پوشیده شده اند. این امر باعث می شود لایه محافظ مناسبی بوجود آید که می تواند با روغن روانکاری و روغن هیدرولیک بدون مشکل ترکیب شود.
لطفاً از پاک نمودن پوشش ضد زنگ بر روی قطعاتی که با عملکرد دستگاه ارتباط مستقیم دارند خودداری نمایید، این امر باعث پیشگیری اساسی از زنگ زدگی و ایجاد شرایط محیطی سخت برای دستگاه می شود.
فقط در موارد لزوم، برای پاک کردن پوشش ضد زنگ از پارچه استفاده نمایید.
از حلال های شیمیایی برای پاک کردن پوشش ضد زنگ استفاده نکنید.
درس تعمیر و نصب
67
شرایط محیطی برای نصب دستگاه تزریق پلاستیک
در زمان نصب دستگاه تزریق پلاستیک، لطفاً تاکید نمایید که شرایط محیطی ذکر شده در این بخش کاملاً برآورده شده باشد.
اگر شرایط مهیا نباشد، دستگاه قادر نخواهد بود به صورت کامل کار خود را انجام دهد و حتی ممکن است با عملکرد اشتباه باعث ایجاد خرابی و در نهایت کاهش عمر دستگاه گردد.
دما: 0 تا 40 درجه سانتی گراد (دمای محیط در زمان عملکرد دستگاه)
رطوبت: کمتر از 75% (رطوبت نسبی)، بدون شبنم.
ارتفاع از سطح دریا: کمتر از 1000 متر
درس تعمیر و نصب
68
رطوبت بسیار بالا باعث افزایش رسانایی و همچنین تسریع فرسودگی قطعات می شود.
هر چند اقدام خاصی برای کاهش رطوبت هوا نمی شود انجام داد، اما ارجح آن است که دستگاه را در مکان مرطوب قرار ندهید.
دستگاه تزریق پلاستیک را در مکان هایی که گرد و خاک، گازهای آلی یا هوای فرساینده دارد نصب نکنید.
سعی کنید دستگاه را در مکان هایی دور از تجهیزات الکتریکی یا مغناطیسی قرار دهید
(مانند: دستگاه جوش کاری و از این قبیل).
درس تعمیر و نصب
69
کاتالوگ های دستگاه های تزریق پلاستیک
درس تعمیر و نصب
70
درس تعمیر و نصب
71
درس تعمیر و نصب
72
درس تعمیر و نصب
73
درس تعمیر و نصب
74
درس تعمیر و نصب
75
درس تعمیر و نصب
76
درس تعمیر و نصب
77
درس تعمیر و نصب
78
درس تعمیر و نصب
79
درس تعمیر و نصب
80
درس تعمیر و نصب
81
درس تعمیر و نصب
82
درس تعمیر و نصب
83
درس تعمیر و نصب
84
درس تعمیر و نصب
85
درس تعمیر و نصب
86
درس تعمیر و نصب
87
درس تعمیر و نصب
88
درس تعمیر و نصب
89
درس تعمیر و نصب
90
درس تعمیر و نصب
91
درس تعمیر و نصب
92
درس تعمیر و نصب
93
درس تعمیر و نصب
94
درس تعمیر و نصب
95
درس تعمیر و نصب
96
درس تعمیر و نصب
97
درس تعمیر و نصب
98
درس تعمیر و نصب
99
درس تعمیر و نصب
100
درس تعمیر و نصب
101
درس تعمیر و نصب
102
درس تعمیر و نصب
103
درس تعمیر و نصب
104
درس تعمیر و نصب
105
خرابی های رایج و تعمیرات دستگاه
درس تعمیر و نصب
106
خرابی های رایج و تعمیرات دستگاه های تزریق پلاستیک
ریزش :در فرآیند قالب گیری تزریقی به خروج ماده مذاب از نازل حین حرکت سیلندر به عقب و توقف عملیات تزریق اطلاع می شود.
این مسئله در سرنازل یا گلویی و در قالب هایی با راهگاه گرم رخ می دهد.
دمای کنترل را کاهش دهید.
دمای ذوب را کاهش دهید.
مقدار مواد گیری را افزایش دهید.
فشار پشت مارپیچ را کاهش دهید.
گرم کن نازل و سر نازل را کنترل کنید. گرم کن باید تا حد ممکن به دهانه سر نازل نزدیک باشد. این کار باعث می شود تا بتوانیم درجه گرم کن نازل و سر نازل را بهتر کنترل کنیم.
درس تعمیر و نصب
107
چسبیدن مواد به بوش اسپرو (بوش تزریق)
سر نازل را از لحاظ هم ردیف بودن با بوش اسپرو کنترل کنید.
خراشهای بوجود آمده در داخل بوش اسپرو را برطرف کنید. برای اینکار از برقوی مخروطی می توان استفاده کرد.
مواد باید باندازهء کافی خنک شده تا بتوانند براحتی از بوش اسپرو جدا شوند.
زمان چرخه عملیات خنک کاری را افزایش دهید.
شعاع قسمت کروی سر نازل باید با شعاع قسمت کروی بوش اسپرو بطور دقیق و با تلرانس بسیار نزدیک یکی باشد.
درس تعمیر و نصب
108
خطوط جوش و خطوط پیوستگی
خطوط جوش نتیجه اتصال بوجودآمده از برخورد دو با چند ماده مذاب به همدیگر است.
هنگامیکه خطوط جوش به هم می پیوندند اغلب اوقات یک خط کم رنگ ایجاد می شود. در برخی از موارد یا رنگ ها این خطوط مشخص تر و واضح تر است
درس تعمیر و نصب
109
حفره:
حفره ها در هنگام سرد شدن قطعه و معمولاً در مقاطع ضخیم ایجاد می شوند. در اغلب اوقات حفره ها قابل دیدن نیستند. ولی در قطعاتی که مسئله بحرانی باشد ممکن است قطعه را بریده تا از عدم وجود حفره مطئن شوند. حفره ها باعث تضعیف استحکام قطعه می شوند.
راه حل ها عبارتند از:
فشار تزریق یا فشار نگهداری را افزایش دهید.
زمان اولیه تزریق را افزایش دهید.
دمای قالب را افزایش دهید.
قالب های گرمتر باعث افزایش سیکل کار قالب می شوند.
اگر پرشدن قالب از دیواره نازک به ضخیم باشد یا حفره هوا ایجاد می شود یا فرورفتگی.
درس تعمیر و نصب
110
تابیدگی:
یعنی می توان گفت دلیل اول تابیدگی ناشی از اختلاف زمان انقباض در قطعه می باشد. اختلاف زمان انقباض می تواند ناشی از خنک کاری نامتعادلی که بر اثر طرح قطعه یا طرح قالب به وجود آمده ایجاد گردد.
راه حل ها عبارتند از:
دمای نیمه قالب را تنظیم کنید.
فشار پر شدن قالب را کاهش یا افزایش دهید.
زمان اولیه تزریق را کاهش دهید.
بیرون انداز را از نظر کافی بودن سطح و نیروی بیرون اندازی کنترل کنید.
درس تعمیر و نصب
111
ناصافی:
خوردگی و ساییدگی قالب می تواند بر اثر سوختن هوا که نتیجه تهویه هوای غلط رخ می دهد، ایجاد شود.
دمای ذوب را افزایش دهید.
فشار پر شدن مواد را افزایش دهید.
نرخ پر شدن یا سرعت تزریق را افزایش دهید.
ابزار مسی نرم برای برطرف کردن مواد چسبیده به قالب بهترین انتخاب می باشند. برای تمیز کردن فولادهای خیلی سخت می توان از ابزار برنجی خاصی استفاده کرد.
درس تعمیر و نصب
112
خراش های مدور:
خراشهای مدور اغلب اوقات نتیجه استفاده از مواد خشک نشده می باشد.
دلیل دیگر برای وجود این نقص حرارت زیادی است که باعث می شود رطوبت ایجاد شود.
خراشهای مدور ممکن است در حین برگشت مارپیچ و عمل مکش برای موادی که به خوبی خشک نشده و با رطوبت هوا ترکیب می شوند، بوجود آید.
درس تعمیر و نصب
113
فرورفتگی:
فرورفتگی در قطعه معمولاً در نزدیکی یا مقابل دیواره هایی از قطعه که ضخیمتر از دیگر دیواره ها هستند رخ می دهد. فرورفتگی اغلب ولی نه همیشه ریبها، بر آمدگی ها یا دیگر پستی و بلندی ها که باعث افزایش ضخامت می شوند بوجود آید.
نزدیک راه حال ها عبارتند از:
فشار پرشدن مواد و یا نگهداری مواد را افزایش دهید.
زمان اولیه تزریق را افزایش دهید.
سرعت تزریق را تنظیم کنید.
دمای ذوب را کاهش دهید.
درس تعمیر و نصب
114
تزریق ناقص:
گاهی اوقات محصول به دست آمده ناقص بوده و تکه بزرگی از آن قالب گیری نشده است.
معمولاً این نقص وقتی رخ می دهد که ماشین را پس از یک وقفه دوباره روشن می کنیم.
بعد از وقفه ایجاد شده قالب نسبت به حالت عادی سردتر می شود، وقفه کوتاه در قالب باعث تعادل حرارتی می گردد ولی وقفه طولانی باعث قی کردن مواد از اطراف قالب می شود.
پر نشدن کامل:
گاهی اوقات قسمتی از قالب بواسطه وجود هوای حبس شده پر نمیشود. و دلیل آن هم عدم تخلیه هوا می باشد. البته کم بودن زمان پرشدن قالب هم می تواند این نقص را در قطعه بوجود آورد.
راه حل ها عبارتند از:
وضعیت تخلیه هوا را اصلاح کنید. در برخی مواقع لازم است به غیر از مسیرهای تخلیه هوای استاندارد مسیرهای دیگری نیز به قالب اضافه کنیم.
درس تعمیر و نصب
115
مواد ته نشین قالب:
برخی از عیوب ظاهری قطعه ناشی از مواد ته نشین شده قبلی است که در قالب باقی مانده است. مواد ته نشین شامل اضافات رزین، رنگ، مواد ضد استاتیک و غیره می باشد.
سطح قالب را از نظر وجود نقاط خیلی داغ کنترل کنید. زیرا مواد غیرکریستالی مانند PET به آن نقاط می چسبند. توضیح اینکه بک لایه نازک از محصول کنده شده و مانند چسب به سطح قالب می چسبد.
برای کندن و جداکردن این لایه از قالب می توان از ابزار خاصی با جنس مس نرم استفاده کرد.
قالب را هر 600 ساعت کار تمیز کنید.
درس تعمیر و نصب
116
هم ردیف نبودن:
وضعیتی است که که جفت نشدن نیمه های قالب یا اجزایی که می بایست در هم فرو روند را وصف می کند.
الف- ضعف در طراحی یا ساخت قالب
ب- فرسودگی بوش میله های راهنما یا قفل قالب
پ- مونتاژ غلط قالب
ت- نیمه های قالب ممکن است در ماشین سر بخورند.
درس تعمیر و نصب
117
فوران:
گاهی اوقات به فوران، رد پای کرمی نیز می گویند. این پدیده عبارت است از جریان مذاب از نقطه ورود رزین و پاشش فواره وار و نامنظم آن به اطراف.
راه حل ها عبارتند از:
نرخ تزریق یا سرعت تزریق را کاهش دهید.
دمای ذوب را افزایش دهید.
دمای قالب را افزایش دهید
درس تعمیر و نصب
118
آلودگی:
آلودگی در مواد گاهی به شکل لکه های قهوه ای یا سیاه ظاهر می گردد. در اغلب مواقع مواد آسیابی و دوباره رنگ شده منبع آلودگی می باشد.
می توان از قیف های آهنربایی برای جدا کردن ذرات آهنی از رزین ها استفاده کرد.
راه حل ها عبارتند از:
1- حمل و نقل رزین ها از نظر چگونگی آلودگی را کنترل کنید.
2- سیلندر را تمیز کنید.
3- قیف، آهن ربا، مواد پرکن و خط تغذیه مواد را تمیز کنید.
4- رزین های 100% تمیز و دست اول
5- آسیاب را تمیز کنید
6- خط مواد را به رزین و یا رنگ خاصی اختصاص دهید
7- هواکش های قالب و پین های پران را تمیز کنید
درس تعمیر و نصب
119
پلیسه:
پلیسه یا قی به زیاده های قطعات پلاستیکی گفته می شود که در نتیجه نفوذ پلاستیک مذاب به درزهای بین قسمتهای نر و ماده قالب حین عملیات قالبگیری ایجاد شده و پس از اتمام فرآیند، به محصول تولید شده متصل باقی می ماند.
اگر ایجاد پلیسه هنگام پر شدن قالب رخ می دهد، فشار پر شدن را کاهش دهید. و اگر پلیسه هنگام بسته بودن قالب رخ میدهد، فشار نگهداری را کم کنید
علائم بیرون انداز:
علایم بیرون انداز فرورفتگی قطعه که بواسطه نیروهای وارده از جک بیرون انداز به صورت موضعی روی محصول ایجاد می شود، می باشد. گاهی اوقات این فرورفتگی همراه با تنش است.
تعداد پین ها را افزایش دهید. حتی الامکان نیروی جک بیرون انداز را کم کنید.
جک پران زود عمل می کند و قطعه هنوز گرم است.
جک پران دیر عمل می کند و در نتیجه انقباض قطعه بیشتر است.
نابرابر بودن طول میله های پران که باعث می شود قطعه به درستی از قالب خارج نشده و فشار بیش از حد به آن وارد شود.
نوع دیگر این مشکل این است که قطعه به راحتی از قالب جدا شده و روی سینی دستگاه سقوط کرده و در نتیجه قطعه لهیده می شود
درس تعمیر و نصب
120
مفهوم انقباض:
پلاستیک ها در طی عملیات قالب گیری حرارت می بینند.
هنگامی که پلاستیک ها حرارت می بینند منبسط می شوند.
انقباض در نتیجه موارد ذیل تحت تاثیر قرار می گیرد:
الف- فرایند فشارهای نگهداری
ب- نرخ خنک شدن
پ- ضخامت دیواره
ت- جهت جریان مواد.
رزین های کریستالی نسبت به مواد غیرکریستالی دارای انبساط و انقباض حرارتی بیشتری هستند که آن هم به واسطه نظم مولکولی و نزدیک بودن مولکولها به یکدیگر است.
اگر پلاستیک در همه جهات به طور یکسان خنک شود قطعه ایجاد شده را ایزوتروپیک می نامند.
یعنی خواص فیزیکی از جمله انقباض در همه جهات یکسان می باشد. و اگر جز این باشد قطعه را غیر ایزوتیروپیک نامند. یعنی خواص فیزیکی و انقباض در همه جهات یکسان نیست
درس تعمیر و نصب
121
مسائل ابعادی:
مسائل ابعادی مسایلی هستند که به خارج از اندازه بودن محصول اشاره دارند.
قالب تک حفره ای سریعتر از قالب های چند حفره ای پر می شود. قالب را باید مورد آزمایش قرار داد و پس از 48 ساعت کار مقدار انقباض قالب را بدست آورد.
فشار شکل دهی را افزایش دهید.
نرخ پر شدن را افزایش دهید تا کار سریعتر شده و افت فشار کمتر شود.
زمان اولیه تزریق را افزایش دهید.
زمان بسته بودن قالب را افزایش دهید.
دمای قالب را کاهش دهید.
دمای ذوب را افزایش دهید
درس تعمیر و نصب
122
قالب های ماهی و خطوط جریان:
این مسئله اکثراً در قالب گیری موادی چون پلی کربنات و آکریلیک به وجود می آید ولی احتمال بوجود آمدن آن در دیگر مواد نیز هست.
گاهی اوقات خش ها و خطوط به شکل قلاب ماهی یا حرف J یا U ظاهر می شود.
نرخ یا سرعت جریان تزریق را کاهش دهید. سرعت تزریق را به تدریج و مرحله به مرحله کم کنید تا سرعت ایده آل را بدست آورید،
درجه حرارت ذوب را افزایش دهید.
درس تعمیر و نصب
123
تغییر شکل یافتگی
تغییر شکل یافتگی ممکن است در نتیجه چسبیدن قطعه یا قسمتی از آن به قالب با در طی عملیات بیرون اندازی به وجود آید.
نخست شما می بایست متوجه شوید که این نقص از چسبیدن قطعه به نیمه غلط قالب ایجاد شده و یا از عملیات بیرون اندازی قطعه.
روش حل این مسئله استفاده از اسپری جدا کننده مواد است.
دمای نیمه ای از قالب که پران در آن نیست را افزایش دهید.
سرعت باز شدن قالب را کاهش دهید.
سرعت پران را کاهش دهید.
شیب قالب را در صورت امکان افزایش دهید
درس تعمیر و نصب
124
کدر بودن:
هرگاه متوجه شدید با وجود استفاده از مواد تمیز محصول کدر بدست می آید به احتمال زیاد مواد بازیافت و آسیاب شده می باشد.
ولی این احتمال نیز وجود دارد که مواد رنگی که قبلاً استفاده کرده اید در لابه لای مارپیچ و درون سیلندر باقیمانده باشد، که می توانید آنرا تمیز کنید.
احتمال دیگر آن است که ممکن است قالب بدرستی صیقل نخورده باشد و با طرح قالب ایراد داشته باشد
درس تعمیر و نصب
125
سوختگی:
عبارت است از ماده سوخته و تغییر رنگ داده شده. اول می بایست مشخص کرد که سوختگی ناشی از انفجار بوده و یا حرارت زیادی.
راه حلهای کاهش امکان انفجار عبارت است از:
سرعت پر شدن تزریق را کاهش دهید.
کلیه مجاری ورود و خروج هوا را تمیز کنید.
فشار گیره را کاهش دهید.
موقعیت گلویی ورود مواد و/یا تعداد گلویی ها را تغییر دهید.
اگر سوختگی ناشی از حرارت زیاد یا زمان تثبیت سیلندر بود، راه حل ها عبارتند از:
زمان تثبیت سیلندر را کاهش دهید.
درجه حرارت ذوب را کاهش دهید.
از مواد بازیافت استفاده نکنید.
سرعت پر شدن را کاهش دهید
درس تعمیر و نصب
126
دستورالعمل نگهداری و تعمیرات دستگاه
درس تعمیر و نصب
127
دستورالعمل نگهداری و تعمیرات دستگاه و قالب تزریق پلاستیک
نگهداری و تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک
جهت حفظ دستگاه تزریق پلاستیک در شرایط مطلوب کارکرد و همچنین کاهش خرابی قطعات هیدرولیکی و مکانیکی و بهبود کیفیت قطعات تولیدی توسط دستگاه تزریق پلاستیک و کاهش هزینه و زمان سرویس دستگاه برنامه نگهداری و تعمیرات دستگاه تزریق به صورت زیر توصیه می گردد:
درس تعمیر و نصب
128
درس تعمیر و نصب
129
اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات در حوزه دستگاه های تزریق پلاستیک یکی از مهمترین وظایف سازندگان و مالکان این دستگاه می باشد. برنامه نگهداری و تعمیرات قالب های دستگاه تزریق پلاستیک باعث افزایش طول عمر قالب ها شده و کاهش هزینه تولید و اتلاف زمان را منجر می شود.
درس تعمیر و نصب
130
برنامه نگهداری و تعمیرات قالب های دستگاه تزریق پلاستیک
1) تدوین و آموزش دستورالعمل فرایندهای نگهداری و تعمیر لازم روی قالب در بازه زمانی- مشخص و گزارش دهی از فرایندهای انجام شده روی آن
2) تدوین دستورالعمل های اپراتوری شامل مونتاژ قالب، تمیزکاری، روغن کاری اجزای آن و آموزش های لازمه
3) تصمیم گیری در نحوه انجام فرایندهای موردنیاز اصلاحات و تغییرات
4) تصمیم گیری در مسئولیت و نحوه پرداخت هزینه های نگهداری و تعمیرات قالب ها
5) نحوه تایید کیفی قالب ها
6) مسئولیت دهی و قدرت دادن به پرسنل برای انجام وظایف مرتبط با تعمیرها
7) قالب ساز و تامین کننده، مسئول عیوب ساختی نظیر مونتاژ اشتباه قطعات اینسرتی، مسیرهای خنک کاری، انتخاب نامناسب فولاد، ترک روی محفظه و عیوب ناشی از کارهای دستی، هستند.
درس تعمیر و نصب
131
عوامل موثر بر روی برنامه ریزی جهت زمانبندی و دفعات تعمیر قالب های دستگاه تزریق پلاستیک
1) جنس قالب (مواد قالبگیری)
2) جنس قطعه تولیدی
3) پیچیدگی قالب
4) بکارگیری ناصحیح
جنس قالب (مواد قالب گیری)
جنس قالب های تزریق پلاستیک به دو گروه تقسیم بندی می گردد:
1) فولاد یا آلومینیوم یا … نرم (soft tool)
2) فولاد سخت
درس تعمیر و نصب
132
قالب های فولاد نرم سریع قابل ساخت نسبت به قالب های فولاد سخت بوده و همچنین استهلاک بیشتری دارد در نتیجه زمان بازرسی و تعمیر و نگهداری کوتاه تری دارند.
درس تعمیر و نصب
133
2) جنس قطعه تولیدی
یکی از فاکتورهای مهم که تاثیر زیادی بر روی فرسودگی قالب دارد جنس قطعه تولیدی می باشد. بنابراین باید به این فاکتور مهم توجه داشت.
1) قطعاتی که دارای افزودنی بوده ساینده هستند و باعث می شوند تا محفظه قالب و سیستم راهگاه آن سریعتر تخریب می شوند.
2) موادی که دارای نقطه ذوب بیشتری هستند، نسبت به مواد دارای نقطه ذوب پایین، باعث ساییدگی بیشتر قالب می شوند.
3) موادی که گاز خورنده تولید می کنند، باعث خوردگی سطح قالب شده و نیازمند مراقبت بیشتری هستند.
درس تعمیر و نصب
134
3) پیچیدگی قالب
قالب های پیچیده دستگاه تزریق پلاستیک که دارای تلرانس بسته ای می باشند نسبت به قالب های ساده نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری می باشند.
اجزای مختلف دستگاه تزریق که نیازمند مراقبت های ویژه ای هستند به شرح زیر است:
1) کشویی ها
2) پران کج ها
3) سنبه های متحرک
4) سیستم های هیدرولیک
5) مکانیزم های مکانیکی
6) راهگاه گرم
7) سیستم های پران پیچیده با اجزای ظریف
درس تعمیر و نصب
135
4) بکارگیری ناصحیح
حالت های تصحیح بکار گیری قالب دستگاه تزریق پلاستیک به صورت زیر می باشد:
1) فشار بیش از حد قفل قالب
2) فشار بیش از حد تزریق
3) وجود پلیسه
4) عملکرد سریع قالب (باز و بسته شدن سریع)
5) روغن کاری کم یا نامناسب
6) عملکرد صفحه پران به صورت چند مرحله ای
7) تصادف قالب در هنگام بسته شدن و یا بسته شدن قالب در هنگام پران ناقص قطعه قالب
درس تعمیر و نصب
136
اقدامات لازم جهت کاهش خسارت و تعمیرات قالب دستگاه تزریق پلاستیک
1) داشتن یک سیستم تولیدی مرتب، ماشین تزریق مناسب و کالیبره شده
2) استفاده صحیح از ابزار تولیدی، عدم استفاده از ابزاری مشابه پیچ گوشتی، چکش، سنبه تیز، چاقو، خط جدایش و سطح قالب و نیز چکش لاستیکی، سنبه ها و انبرهای پلاستیکی، مسی یا برنجی
3) استفاده از آب سخت گیری شده برای خنک کاری قالب و نیز تخلیه آب با دمش هوا از مسیرهای خنک کاری به هنگام جدا کردن قالب از دستگاه
4) پیشگیری از عملکرد قالب تحت نیروی قفل و فشار بیش از حد تزریق و باز و بسته شدن های سریع
5) کافی بودن روغن کاری قالب
6) پیشگیری از بسته شدن قالب در هنگامی که قطعه به صورت ناقص پران و روی قالب مانده باشد
7) محافظت از قالب در برابر اثرات محیطی (مثل اسید، رطوبت،…)
درس تعمیر و نصب
137
روش های تعمیرات و بازرسی قالب تزریق پلاستیک
1) بازرسی روزانه: هر روز یا هر زمان که قالب از چرخه تولید خارج یا باز می شود.
2) بازرسی دوره ای: هر 20000 سیکل یا هر 10روز کاری
3) تعمیرات عمومی: هر 100000 سیکل
4) تعمیرات اساسی: که هر 250000 یا (نصف طول عمر پیش بینی شود قالب)
درس تعمیر و نصب
138
بازرسی روزانه قالب های تزریق پلاستیک
انجام چک لیست های روزانه قالب های تزریق پلاستیک به صورت روزانه توسط سرپرست تولید یا اپراتور در پایان هر نوبت کاری و زمانی که قالب روی پرس است انجام می شود. نتیجه این مراقبت افزایش زمان کارکرد قالب است. این فرایند نباید بیش از 15 دقیقه طول بکشد.
چک لیست روزانه قالب های تزریق پلاستیک
1) نظافت سطح قالب با یک حلال تمیز و رفع هر گونه مواد خارجی مثل گریس و رزین در مسیر خروج هوا 2) کنترل فنرهای مکانیزم ها و صفحه پران از نظر ترک یا شکست 3) کنترل وضعیت روغن کاری و گریسکاری اجزای متحرک و روانکاری آن در صورت نیاز 4) کنترل عملکرد صفحه پران 5) کنترل بازرسی سطوح شیبدار قفل از نظر سایش 6) کنترل پران ها از نظر پیچش و خمش 7) کنترل سطوح آب بندی از نظر برآمدگی، زبری و حفره 8) کنترل سطح قالب از نظر خراش ساییدگی 9) کنترل نشتی آب و میزان دبی خنک کاری 10) کنترل نشتی سیستم هیدرولیک 11) کنترل سیستم های حفاظتی روی قالب (میکروسوئیچ ها)
درس تعمیر و نصب
139
زمانی که قالب از روی پرس برداشته می شود، علاوه بر نظافت باید به موارد زیر توجه نمود:
1) دمای قالب به دمای محیط رسیده باشد.
2) آب داخل مسیرهای خنک کاری را به منظور جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی و ریخته شدن آن بر روی سطح قالب، باید خارج کرد.
3) برای جلوگیری از زنگ زدن قالب، پران ها را به سمت بیرون قرار داده و در دو سمت قالب، روغن های محافظ به صورت اسپری بپاشید. سپس پران ها را برگردانید و قالب را ببندید.
4) کنترل کنید که تمامی پیچ ها و صفات قالب به صورت محکم وصل شده باشند.
5) آخرین ضرب قالب، همراه با قالب بسته بندی شده و با آن، در انبار قرار داده شود.
6) هنگامی که قالب برای تولید مجدد از انبار خارج می شود، آن را باز کرده، مجدداً تمامی قسمت های سطوح جدایش در دو طرف قالب را با حلال تمیز و به وسیله پارچه نرم، تمیز کنید. این عمل باعث می شود تا مواد نگهدارنده غبار و ذرات ریز از روی قالب برداشته شود.
7) این زمان بهترین موقع برای گریس کاری میل راهنما، سیستم پران و کشویی هاست.
8) هنگامی که سطوح قالب دارای پرداخت بالایی است، با پارچه روی سطح قالب نکشید در عوض با مواد حلال آن را بشویید و توسط هوای فشرده فیلتر شده، رسوبات و مواد زائد را از روی آنها برداشته و سپس با حلال تمیز و با دستمال کاغذی نرم و نمد، سطح آن را پاک کنید.
بازرسی های دوره ای قالب های تزریق پلاستیک
چک لیست های دوره ای به زمان قبل از نصب قالب و همچنین بعد از خروج قالب از ماشین مرتبط می شود. در بازرسی های دوره ای باید به موارد و مشکلات کوچک توجه و جهت برطرف کردن آنها تلاش نمود. بازرسی های دوره ای توسط سرپرست یا اپراتورهای با تجربه و بعد از 20000 سیکل کاری و یا به عبارت دیگر هر 10 روز کاری تولید انجام می شود.
درس تعمیر و نصب
140
ابزار مورد نیاز نگهداری و تعمیر قالب های تزریق پلاستیک
1) میز مونتاژ باید حداثل توانایی تحمل 5000 پوند را داشته باشد. 2) دو عدد ریل موازی عملیات حرارتی شده "1*"1*"30 به منظور حرکت قالب روی 2) دو عدد میله (آلومینیمی یا برنجی) 3) چکش لاستیکی یا پلاستیک سخت 4) چکش مکانیکی سبک سرگرد 5) مجموعه آچار شش پر با یک لوله برای بلندکردن طول بازوی آن 6) مخزن شست وشو دارای حلال تازه و تمیز 7) پارچه و حوله تمیز 8) هوای فشرده با حجم مناسب و سیستم فیلتراسیون مناسب و جدید 9) چراغ قوه با باطری جدید 10) مجموعه سنگ سنباده متوسط و ظریف برای برطرف کردن برآمدگی ها و خراش های روی قالب 11) سنگ دستی متوسط برای برطرف کردن برآمدگی ها و خراش ها روی صفحات قالب 12) سوهان برای برداشتن burns و گوشه های hobbles و لبه های روی جاساز قالب 13) مجموعه ای از پین های آلومینیمی و برنجی نرم به عنوان سنبه به منظور خارج سازی پران های شکسته و خارج کردن پلاستیک از اسپرو یا جاهای دیگر 14) آچار "16/7 و "16/9 برای باز کردن و بستن اتصالات آب و نوار تفلن 15) لبه های تیز قالب را با نوار چسب لوله یا برق از تاثیرپذیری در مقابل ضربه محافظت کنید، لبه ها تیز می تواند (کشویی، پران، پران کج، کشویی) باشد.
درس تعمیر و نصب
141
درس تعمیر و نصب
142
موارد چک لیست بازرسی قالب تزریق پلاستیک
1) پایه قالب
2) راهنمای قالب
3) موقعیت دهنده کشویی
4) برگرداننده کشویی به عقب
5) لقی یا بازی موقعیت دهنده کشویی
6) قلاویز روی صفحات
7) علکرد صفحه پران
8) فضای حرکت صفحه پران و فنرهای فشار برگرداننده آن
9) حرکت صفحه پران به جلو و عقب
10) پس پران
11) محل قرارگیری سیلندر
12) محل ورودی خروجی سیلندر
13) عملکرد سوئیچ اطمینان
14) کشویی ها، عملکردشان، آببندی آنها، نگهدارنده اتصالات آب و سوئیچ اطمینان
15) پین کج از نظر خمش
درس تعمیر و نصب
143
16) سوراخ های موقعیت دهنده کشویی
17) ارتفاع راهگاه گرم
18) قطر نازل گرم و شیب آن
19) راهگاه کش
20) راهگاه: ابعاد، خروج هوا، شعاع محل های تغییر مسیر و صافی سطح
21) مناسب بودن پرداخت اسپرو
22) مناسب بودن قطر اسپرو
23) رینگ مرکزیاب ارتفاع و قطر آن
24) پرداخت محفظه
25) پرداخت سنبه (کر)
26) پین های سنبه از نظر خمش
27) مسیر خروج هوا، عمق، ابعاد و موقعیت آن
28) نوع دهانه، ابعاد، پرداخت دهانه تونلی و شکل دهانه تونلی
29) میل راهنماها از نظر خمش
30) زاویه قفل قالب
31) قطر قلاب و فیکسچر بلندکننده قالب
32) حکاکی بالای قالب
33) اتصالات حرارتی
درس تعمیر و نصب
144
34) کنترل ترموکوپل و هیتر
35) کنترل مسیر هوای فشرده، شیر، جک و …
36) تست آب، فشار، جریان و دمای قالب
37) حکاکی ورود و خروج آب و شماره قالب
38) صحت کنترلر راهگاه گرم و مشخص بودن نحوه سیم بندی قالب
39) اتصالات سیستم هیدرولیک
40) دستورالعمل تقسیم کننده جریان روغن
41) دستورالعمل برداشت قطعه
42) یدکی هیترها
43) مشخصات هر محفظه
44) کد مشخصه داخلی
45) علائم مشخصه قالب
درس تعمیر و نصب
145
درس تعمیر و نصب
146
تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک؛ سیستم های هیدرولیکی
درس تعمیر و نصب
147
تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک؛ حیاتی ترین عضو سیستم های هیدرولیکی:
تمامی سیستم های هیدرولیکی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، دارای تجهیزات متعددی هستند. یکی از این تجهیزات، دستگاه های تزریق پلاستیک است. که از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. برای انجام راه اندازی دستگاه تزریق پلاستیک، باید ابتدا در مورد این سیستم و تجهیزات خود آن اطلاعات لازم را بدست آورید.
کارگاه های خصوصی و حرفه ای بهترین مکان برای عیب یابی، راه اندازی، تغییر و تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک به شمار می روند. اگر در فرایند استفاده از سیستم های هیدرولیکی با مشکلی مواجه شدید، بهتر است در اولین فرصت سیستم خود را به تعمیرگاه تخصصی ببرید.
یا از یک تعمیر کار حرفه ای برای تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک خود بهره مند شوید. این دستگاه ها یکی از مهمترین تجهیزات در سیستم های هیدرولیکی به شمار می روند.
درس تعمیر و نصب
148
دستگاه تزریق پلاستیک چیست؟
شاید اولین سوالی که به ذهن شما خطور می کند، این است که اصلا دستگاه های تزریق پلاستیک چه هستند؟
و چرا تعمیرات دستگاه تزریق از اهمیت بالایی برخوردار می باشد؟
باید بگوییم از زمانی که ماشین های تمام الکتریک وارد بازار شدند، استفاده از ماشین های تزریق هیدرولیکی کاهش یافت.
سیستم های تمام الکتریک 80 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی نموده و
همین مسئله منجر شد تا سیستم های هیدرولیکی اهمیت خود را از دست دهند. امروزه دیگر استفاده و تعمیرات دستگاه تزریق می تواند بیش از 30 درصد قیمت دستگاه های هیدرولیکی را در بر بگیرد.
به همین دلیل باید منتظر روزی باشیم که استفاده از ایت دستگاه های تزریق پلاستیک هیدرولیکی به تاریخ بپیوندد.
زیرا هر روز شرکت های بیشتری به سمت ماشین آلات الکتریکی می روند و کمتر کسی دیگر از دستگاه های هیدرولیکی استفاده می کند.
درس تعمیر و نصب
149
مشکلات و روش تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک :
برخی از این سیستم ها ممکن است بر روی دستگاه های هیدرولیکی ارور دهند.
این مسئله می تواند دلایلی مختلفی داشته باشید
که باید مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد. ممکن است
یکی از دلایل ارور دهی دستگاه های تزریق پلاستیک، هماهنگ نبودن با سیستم هیدرولیکی باشد.
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است دستگاه های تزریق برای سیستم های هیدرولیکی به بار آورد، افت فشار باشد.
این مسئله نیاز به تعمیرات دستگاه تزریق خواهد داشت.
در غیر این صورت ممکن است به سیستم های هیدرولیکی صدمه وارد شود.
برای انجام تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک باید تمامی بخش های عملگرای بیرونی و تاپ دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. شاید در برخی از موارد این سیستم ها به دلایل بیرونی دچار مشکل شده باشند. که نیازی به باز کردن تجهیزات آنها نباشد. اما اگر سنسورهای دستگاه های تزریق پلاستیک آسیب دیده باشند، باید تعمیرات داخلی این سیستم ها را آغاز نمایید.
درس تعمیر و نصب
150
علت افت فشار دستگاه های تزریق چیست؟
چه دلایلی ممکن است منجر به بروز افت فشار در دستگاه های تزریق سیستم های هیدرولیکی شود؟
برای پاسخ به این سوال باید بیام نماییم که اگر در دستگاه های هیدرولیکی از شیر های هیدرولیکی با کیفیت پایین استفاده شود،
یا این که اصول نگهداری در این سیستم ها رعایت نشود، منجر به بروز افت فشار در سیستم های هیدرولیکی می گردد.
همین مسئله مشکلاتی را برای دستگاه های تزریق به بار خواهد آورد که نیاز به تعمیرات دستگاه تزریق خواهد بود.
علاوه بر آن اگر در سیستم های هیدرولیکی از روغن های نامناسب استفاده شود، دستگاه های هیدرولیکی دچار نشتی داخلی می شوند.
پس از آن خوردگی در اسپول های هیدرولیک افزایش یافته و عدد اسیدی روغن موجود در سیستم بالا می رود. که همین مسئله نیز منجر به افت فشار و نیاز به تعمیرات دستگاه تزریق پلاستیک خواهد شد. برای پیشگیری از تمامی این مشکلات باید قطعه معیوب در سیستم های هیدرولیکی یا شیر پیلوت فشار شکن عیب یابی شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد.
با تشکر از توجه شما
پایان