موضوع ارائه: حمل و نقل هوایی
برنامه ریزی حمل و نقل
حمل و نقل هوایی
تاریخچه حمل و نقل هوایی در جهان
انواع استفاده از هواپیما
انواع هواپیما
حمل و نقل هوایی در ایران
مزایا و معایب حمل و نقل هوایی
مقاله
افسانه های قدیمی مربوط به پرواز
در افسانه های قدیمی متعلق به یونان باستان بارها از عبارت “اسب بالدار“ نام برده شده و همچنین در یکی از این افسانه ها به ساخت بال با موم و پر،و پرواز بوسیله آن اشاره شده است.
تلاش های اولیه پرواز
400 سال قبل از میلاد،ساخت بادبادک هایی با قابلیت پرواز در هوا باعث شد که انسانها نیز شروع به فکر کردن درباره ی پرواز کنند.برای قرن ها انسانها تلاش کردند مانند پرندگان پرواز کنند که البته نتایج فاجعه آوری را در پی داشت!
www.grc.nasa.gov
اولین دستگاه با نیروی محرکه
چرخش بوسیله فشار هوا و بخار:
لئوناردو داوینچی.1485م
لئوناردو داوینچی اولین مطالعات جدی پرواز را در دهه 1480 انجام داد.
اولین بالن هوای گرم
سال 1783 اولین مسافران بالن رنگی گوسفند، خروس و اردک بودند که حدود 6000 فوت صعود کرده و بیش از 1 مایل حرکت کردند.
www.grc.nasa.gov
اولین پرواز با گلایدر
جورج کایلی در سالهای 1799 تا 1850 نسخه های متعددی از انواع گلایدر را طراحی کرد که در آنها از حرکات بدن برای کنترل،استفاده میشد و در نهایت او اولین کسی بود که توانست با گلایدر پرواز کند.کایلی پس از آزمایش های فراوان به این نتیجه رسید که وجود بالهای ثابت،دم و نیروی محرکه برای پرواز ضروری است.
www.grc.nasa.gov
اولین پرواز با مسافت طولانی از منزل تا بهشت!
مهندسی آلمانی به نام اوتو لیلینتال در سال 1891،پس از مطالعات گسترده درمورد آیرودینامیک اولین کسی بود که یک گلایدر با قابلیت پرواز در مسیرهای طولانی را طراحی کرد.
لیلینتال در سال 1889یک کتاب در مورد آیرودینامیک منتشر کرد که بعدها توسط برادران رایت مورد استفاده قرار گرفت.
www.grc.nasa.gov
اولین هواپیما و اولین سقوط
ساموئل لانگلی ستاره شناسی بود که دریافته بود که انسان برای پرواز به منبع قدرت نیاز دارد.او در سال 1891مدلی از هواپیما را ساخت که با موتور بخار کار میکرد.پس از آن او با کمک هزینه 50،000 دلاری شروع به ساخت یک هواپیمای بزرگ کرد ولی هواپیما بخاطر سنگینی زیاد سقوط کرد.
www.grc.nasa.gov
مجموعه ای از تمام تجربیات در یک کتاب
اکتاو چانوت در سال 1894 پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل تمام دانش فنی بدست آمده در مورد دستاوردهای هوایی تا آن زمان،همه ی آنها را بصورت یک کتاب به چاپ رساند.
برادران رایت!
برادران رایت تلاشهای بسیاری برای پرواز کردند.آنها مطالعاتی درمورد "کنترل پرواز با پیچاندن بالها" و همچنین "تاثیر باد بر بالها" انجام دادند.
www.grc.nasa.gov
ساخت موتور اولیه
در سال 1902 آنها تلاش کردند تا یک سیستم نیروی محرکه ایجاد کنند که نیروی مورد نیاز برای پرواز را ایجاد کند.موتور اولیه ای که آنها طراحی کردند تقریبا 12 اسب بخار نیرو تولید می کرد.
www.grc.nasa.gov
نمونه های نهایی
در روز 17 دسامبر 1903 در ساعت 10:35 بعد از ظهر فلایر آنها با وزن 600 پوند از سطح زمین بلند شد!
در نهایت،در 5 اکتبر 1905،نمونه ی سوم فلایر به مدت 39 دقیقه و حدود 24 مایل پرواز کرد.پیشرفت های قرن بیست و یکم بر اساس اولین پرواز های این برادران آمریکایی بود.
www.grc.nasa.gov
تاریخچه حمل و نقل هوایی به روایت تصویر
Amazon.com
www.puzzlewarehouse.com
انواع استفاده از هواپیما
طیف گسترده ی استفاده از هواپیماها شامل استفاده های:
تفریحی و گردشگری
حمل و نقل عمومی
نظامی
تحقیقاتی است.
و البته برخی از هواپیماها نیز تولید شده اند تا از راه دور به وسیله ی یک کامپیوتر کنترل شوند؛ همانند پهپادها.
www.eligasht.com
انواع هواپیما
www.eligasht.com
هواپیماهای مسافربری و باربری
این هواپیماها توسط شرکت های هواپیمایی اداره می شوند و وزنی سنگین تر و ابعادی نسبتاً بزرگتر از هواپیماهای سبک و فوق سبک دارند.امروزه شرکت های زیادی هستند که هواپیمای مسافربری تولید می کنند مثل ایرباس و بوئینگ که در رقابت با یکدیگر هستند.هواپیماهای مسافری معمولاً در سه کلاس درجه یک،تجاری و اقتصادی هستند.
wikipedia.org
www.cybermodeler.com
هواپیمای شاتل بر
هواپیمای شاتِل بَر به هواگردی می گویند که برای ترابری شاتل فضایی در جو زمین طراحی شده است.
www.wikipedia.org
independent.ie
هواپیمای جنگنده
هواپیمای جنگنده یا شکاری نوعی هواگرد نظامی با سرعت بالا و مانورپذیری بسیار هستند و از سلاح هایی برای از میان بردن هواپیماهای دشمن برخوردارند.آنها در مقایسه با هواپیماهای دیگر اندازه کوچکی دارند و میتوانند بمب افکن های دشمن را سرنگون کنند.
www.amazon.com
www.wikipedia.org
پهپادها
پرنده ی هدایت پذیر از دور(با نماد اختصاری پَهپاد)،هواپیمای بدون سرنشینی است که کنترل آن بدون استفاده از انسان صورت می گیرد اما انسان نیز می تواند به عنوان محموله در آن باشد.
www.wikipedia.org
www.newatlas.com
حمل و نقل هوایی در ایران
هواپیمایی ایران در اردیبهشت سال 1325 با ارائه سفرهای داخلی آغاز به کار کرد و در اسفندماه 1340 شرکت هواپیمایی ملی ایران(هما:پرنده افسانه ای در تخت جمشید) رسما تاسیس شد.هم اکنون بیش از 70 شهر ایران دارای فرودگاه هستند.
blog.safarme.com
wisgoon.com
www.shafaf.ir
مزایای استفاده از حمل و نقل هوایی
سریعترین وسیله حمل و نقل برای صرفه جویی در زمان و حمل کالاهای فاسدشونده
مناسب برای مسافت های طولانی
اهمیت استراتژیک و امنیت داخلی و خارجی
ارسال آسان کالاهای پر هزینه و سبک
تاثیر ناپذیری موانع فیزیکی مثل رودخانه،کوه و دره
مفید برای کشاورزی:اسپری سموم آفات و حشرات
مفید برای عملیات نجات در حوادث طبیعی
به سرمایه زیر ساخت مثل مسیر راه آهن نیاز ندارد
نقش مهم در صنایع دفاعی و جنگ های مدرن هوایی
www.economicsdiscussion.net
معایب استفاده از حمل و نقل هوایی
هزینه ی خرید بلیت بالا
ریسک وقوع حوادثی مثل سقوط و ربایش
نیاز امکانات هوانوردی و آموزش پرسنل آن به سرمایه زیاد
غیر قابل اعتماد به علت امکان تاخیر به خاطر آب و هوا
www.economicsdiscussion.net
چکیده
حمل و نقل هوایی پس از طی مسیر طولانی و پر فراز و نشیب پیشرفت از گذشته تاکنون، در حال حاضر یکی از مهمترین گونه های حمل و نقل در هر کشوری است که انتخاب اول بسیاری از مسافران برای جابجایی،شرکت های پستی برای ارسال محموله و ارتش کشور ها برای موارد نظامی است.
نتیجه گیری
طبق مطالب گفته شده بدیهی است که ظرفیت های زیاد حمل و نقل هوایی هنوز هم بصورت کامل شناخته نشده است و میتواند همچنان روند رو به رشد خود را ادامه دهد اما در این بین نباید از انجام اصلاحات بهبود دهنده دست کشید زیرا بسیاری از معایب این صنعت قابل رفع بوده و درصورت اصلاح درآمد زایی چشمگیری برای کشورها خواهد داشت.
مقاله
موضوع:نقش حمل و نقل هوایی در توسعه گردشگری
سال انتشار:1396
محل انتشار:سومین کنفرانس بین المللی گردشگری،
جغرافیا،باستان شناسی
نویسنده:معظمه ازکات_کارشناس ارشد مدیریت MBA
www.civilica.com