تقاضای القایی خدمات سلامت مهمترین چالش بخش سلامت
به نام خدا
تعریف تقاضای القایی
به انجام مراقبت یا فروش خدمت غیر ضروری به بیماران یا مراجعین به سیستم سلامت که با اعمال قدرت و سفارش افراد متخصص این سیستم اجرا می شود تقاضای القایی اطلاق می شود
تقاضای القایی ارایه کنندگان خدمات سلامت زمانی است که آنها بر روی تقاضای بیمار برای انتخاب مراقبت های بهداشتی درمانی تاثیر بگذارند، به گونه ای که بهترین انتخاب برای درمان بیمار نباشد و موجب القا تقاضا غیر ضروری به بیمار شوند
شروع کننده القای تقاضا
1 – القای تقاضا از سوی پزشک
نقش اصلی پزشک به عنوان تعیین کننده مسیر درمان که می تواند آگاهانه ( به دلیل کسب درآمد بیشتر یا … ) و یا ناآگاهانه (به دلیل عدم علم ، تجربه و مهارت ) القای تقاضا کند .
2 – القای تقاضا از سوی بیمار
بیمار می تواند به دلیل عدم آگاهی ، ارزان بودن خدمات ، تحت پوشش بیمه تکمیلی بودن ویا مبتلا بودن به بیماری های روان تنی درخواست خدمات مختلف بخش سلامت ( سرپایی ، تشخیصی ، بیمارستانی خصوصا دارو ) را بنماید ، جالب توجه اینکه تیم سلامت در کاهش میزان ابن تقاضا ار طریق افزایش سطح آگاهی نقش تعیین کننده ای دارند .
علل زیربنایی موثر بر تقاضای القایی
3 – القای تقاضا از سوی شخص ثالث
شخص ثالث می تواند سیستم بهداشتی درمانی، موسسات ، همراه بیمار و پرسنل بهداشتی درمانی به غیر از پزشک باشد که هر کدام اراین افراد یا موسسات می توانند به دلایلی مشابه با دلایل بیان شده در بندهای دو و سه این القای تقاضا راانجام دهند.
علل اجتماعی موثر بر تقاضای القایی
4 – القای ترکیبی تقاضا (پزشک، بیمار و شخص ثالث)
شامل پیچیده بودن پزشکی
مدرن شدن نیازها
چند بعدی بودن پدیده سلامت
عدم تقارن اطلاعات بین ارایه کننده خدمت و مصرف کننده
عدم قطعیت بالینی
باورهای نادرست مردم
تبلیغات
علل ذینفعان موثر بر تقاضای القایی
علل مربوط با ارایه دهندگان خدمات سلامت موثر بر تقاضای القایی
علل ناشی از پزشکان
تشویق پزشک به کار بیشتر،آزادی پزشکان در ارایه خدمات مختلف، انتظار از پزشک برای فعال نمودن سایر بخش های درمانی، اجبار پزشک به ملاقات با تعداد زیادی بیمار در زمانی محدود، ناامنی های پزشک در ابتدای زندگی حرفه ای، حفظ وجه پزشک، نقش پزشکان سرشناس و متخصص، پذیرش تعداد زیاد بیمار بیش از ظرفیت و توانایی پزشک، تجویز بی مورد و زیاد از حد دارو، فقدان وابستگی پزشک به قرارداد بیمه ها، عدم تمایل پزشک به ارایه خدمت صحیح به بیمار در بخش دولتی".
علل ناشی از سازمان های بیمه گر
نقش بیمه های تکمیلی و نبود نظارت دقیق در بیمه ها
علل ناشی از سایر ارایه دهندگان خدمات سلامت مثل موسسات تشخیصی
علل اقتصادی مهمترین عامل اثرگذار برای موسسات پزشکی است تا به تقاضای القایی روی آورند و از آن به عنوان ابزاری برای افزایش منافع خود استفاده کنند چرا که با فروش خدمات غیر ضروی باعث افزایش سود و تقسیم پول بین ارایه دهندگان مختلف می شوند. شرکت های تجهیزاتی، موسسات تشخیصی، شرکت های دارویی، شرکت های خارجی، شرکت های وارد کننده، شرکت های تولیدکننده علم، شرکت های مافیای درمان( استعماری)، هر کدام به نوعی در تقاضای القایی نقش دارند .
علل ذینفعان موثر بر تقاضای القایی
علل ساختاری سازمانی موثر بر تقاضای القایی
قانون گذاری نادرست
عدم اجرای صحیح نظام ارجاع
عوامل اقتصادی
سیاستگذاری
نظارت ناکافی
رایج نبودن راهنماهای بالینی
ضعف در سیستم آموزشی
افزایش تعداد نیروهای متخصص و ماهر
موضوعات قانونی در پزشکی
مشکلات الگوی سیستم سلامت
نقص در سیستم اطلاعات
نادیده گرفتن اخلاق پزشکی
علل مربوط به دریافت کنندگان خدمات سلامت موثر بر تقاضای القایی
تقاضای غیر صحیح بیمار از پزشک
عدم آگاهی بیمار
دسترسی آزادانه بیماران به پزشکان
مراجعه به پزشک برای مسایل ساده
شیوه های تقاضای القایی
الف – افزایش خدمات : این شیوه معمولا در قالب شیوه های درمان ( سرپایی ، تشخیصی ، بیمارستانی و دارو ) بیش از حد نیاز واقعی تبلور می یابد .
ب – تکرار خدمات :صاحب نظران تکرار خدمات را در قالب زیر موضوعات؛"ارجاع به مطب های خصوصی برای پیگیری درمان، فرستادن بیمار به دنبال خدمات غیر ضروری ( تشخیصی ، بیمارستانی ودارو ) و ویزیت مکرر پزشک" بیان نمودند.
ج – تغییر در ترکیب خدمات: ارایه شیوه های درمان داخل مطب، ارایه تجهیزات خاص به بیمار، تشخیص و درمان بیماری با تکنولوژی پیشرفته به جای روش های ساده، ارایه درمان های ناقص به بیمارو ارایه خدمات تعریف نشده در مطب ها، از جمله زیر موضوعاتی است که در مبحث تغییر در ترکیب خدمات توسط صاحب نظران بیان گردیده است.
چالش های تقاضای القایی در خدمات سلامت برای بیمار
چالش های فرهنگی و اجتماعی:
ایجاد نگرانی های بی مورد در بیمار،
سردرگمی بیمار،
مشکلات خانوادگی
مختل شدن روند زندگی عادی فرد
بی اعتمادی به تیم درمان
چالش های اقتصادی
عوارض درمانی
چالش های تقاضای القایی در خدمات سلامت برای سیستم سلامت
مخدوش شدن عدالت در سلامت
کاهش بهره وری نظام سلامت
کاهش کیفیت خدمات
گسترش بیش از اندازه تکنولوژی های جدید
پیامدهای اقتصادی برای سیستم سلامت
چالش های دسترسی
تخصیص نادرست منابع
افزایش تقاضای خدمات
محرومیت از خدمات
چشم پوشی از خدمات اصلی
عدم ارایه درمان واقعی در مراکز دولتی
چالش های تقاضای القایی در خدمات سلامت برای سازمان های بیمه
فشار مضاعف مالی بر بیمه ها
افزایش بدهی بیمه ها
پایین نگه داشتن تعرفه ها در بیمه
رشد غیرقابل کنترل هزینه ها
تحمیل هزینه های غیرضروری
راهکارهای ساختاری کنترل تقاضای القایی
سیاستگذاری صحیح در سیستم سلامت
بهبود نظارت در سیستم سلامت
تقویت اخلاق پزشکی و توجه به شان و نیاز بیمار
تهیه و انتشار راهنماهای بالینی در سیستم سلامت
توجه به بخش پیشگیری واصلاح نظام ارجاع
استاندارد سازی واردات تجهیزات جدید پزشکی
افزایش اطلاع رسانی درجامعه
بهبود بینش مدیران در حمایت از کنترل تقاضای القایی
اصلاح زیرساخت های سیستم سلامت
کم کردن میزان دخالت مراکز قدرت در امر سلامت
اصلاح نظام آموزشی در حوزه سلامت
حاکمیت بالینی و مبتنی بر شواهد بودن خدمات
راهکارهای اقتصادی کنترل تقاضای القایی
اصلاح تعرفه ها
اصلاح نظام پرداخت
اصلاح ارتباط مستقیم مالی پزشک و بیمار
توجه به چگونگی تخصیص هزینه ها
رایگان نشدن کامل خدمات
بکارگیری اهرم کنترلی مالیات در سیستم سلامت
راهکارهایی در سطح عمل( مرتبط با ) پزشکان برای کنترل تقاضای القایی
رعایت فرایند تشخیص بیماری از اقدامات ساده تا پیچیده
اختصاص زمان کافی برای معاینه بیمار و بررسی نیاز واقعی بیمار برای ارجاع به متخصص
مدیریت صحیح خواسته بیمار
لزوم پاسخگویی پزشک به سیستم سلامت
رعایت اخلاقیات در بین پزشکان
به روز بودن علم پزشکان
توجه پزشکان به هزینه ها
راهکارهای سازمان های بیمه گر برای کنترل تقاضای القایی
تقویت نقش سازمان بیمه گر به عنوان وکیل بیمار
ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک بین بیمه های مختلف
تقویت بنیه علمی سازمان های بیمه گر
مسوول بودن بیمه ها در تخصیص صحیح منابع
نیاز به ایجاد یک بیمه پایه در کشور
بیمه ها مسوول کنترل اثربخشی بالینی
گذاشتن سقف تعداد خدمات برای پزشکان
اقدامات قانونی سازمان بیمه
موفق باشید