تارا فایل

پاورپوینت تحلیل swot


تحلیل SWOT
GUNJAN SRIVASTAVA
A.P., HYGIA
LUCKNOW
1

فهرست مطالب

اهداف یادگیری
تحیلل SWOT چیست؟
هدف از تحلیل SWOT
چه کسی به تحلیل SWOT نیاز دارد؟
چگونه تحلیل SWOT را هدایت کنید؟
مشکلات تحلیل SWOT
نکاتی برای تحلیل SWOT

2

تحلیل SWOT چیست؟

تحلیل SWOT فرد یا گروه را از مشکلات روزمره و استراتژی های سنتی به سمت آینده ای جدید هدایت می کند.
تحلیل SWOT درخصوص نقاط ضعف و قوت، فرصت و تهدید است.
تحلیل SWOT بسیار مهم است و ابزاری مفید در مدیریت بازاریابی و کاربردهای تجاری به شمار می آید.
یک ابزار اساسی است و تسلط بر آن برای یک بازاریاب، کارآفرین یا تاجر ضروری است.
یک مفهوم شفاف از SWOT برای رشته بازرگانی لازم است.

3

تحلیل SWOT چیست؟
این تکنیک توسط آلبرت هومفری که پروژه تحقیقاتی را در دانشگاه استنفورد در سال های 1960 تا 1970 مدیریت می کرد، بوجود آمده است.
این ابزار برنامه ریزی جهت درک نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید در پروژه ها و تجارت بکار برده می شود.
به صورت چارچوبی برای سازماندهی بکار می رود و از داده و اطلاعات جهت تحلیل موقعیت با در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی استفاده می کند.
4

عوامل داخلی
عوامل خارجی
5

تحلیل SWOT چیست؟
نقاط قوت
مشخصات یک کسب و کار یا تیم که مزایایی را نسبت به رقبا نشان دهد.
دارایی های محسوس و نامحسوس سازمان
جنبه های سودمند سازمان یا قابلیت های یک سازمان، قابلیت های فرآیندی، منابع مالی، تولیدات و محصولات، وفاداری برند و رضایتمندی مشتری
منابع مالی بالا، شهرت برند، سطح اقتصادی، هزینه های پایین، مواد خام یا فرآیند، مهارت های توزیع بالا، کارکنان متعهد
6

نقاط ضعف
مشخصاتی که معایب را نسبت به دیگر رقبا نشان دهد.
کاهش توانایی های سازمان جهت رسیدن به هدف اصلی و تاثیر آن بر رشد
ضعف، فاکتورهایی است که باعث می گردد به استاندارد مورد انتظارمان نرسیم. با این حال نقاط ضعف باید قابل کنترل باشند، باید کاهش داده و محدود گردند.
به عنوان مثال: منابع مالی محدود، ضعف در بخش تحقیق و توسعه، خط تولید ضعیف، توزیع محدود، هزینه های بالا، تولیدات خارج از محدوده زمانی مشخص، فناوری، تصویر بازار ضعیف، مهارت های بازاریابی ضعیف، مهارت های مدیریتی محدود، کارکنان کم آموزش دیده

7

فرصت ها
شانس بدست آوردن سود زیاد، فاکتورهای جذاب خارجی که دلیل ایجاد یا توسعه یک سازمان را نمایش می دهند.
زمانیکه سازمان با توجه به شرایط محیطی سودآوری کند و برنامه ریزی و استراتژی را در جهت سودآوری هدایت کند.
سازمان باید دقیق باشد و فرصت ها را سازماندهی کند و به آنها چنگ بزند تا فرصتها را بدست آورد.
به عنوان مثال: رشد سریع بازار، رضایت شرکت های رقیب، تغییر نیازها و سلایق مشتری، کاربردهای جدید برای محصولات، رونق اقتصادی، تغییر مقررات دولتی، کاهش فروش و جایگزینی محصولات جدید

8

تهدیدها
عوامل خارجی که می تواند بر کسب و کار تاثیر بگذارد. این عوامل خارج از کنترل سازمان هستند.
تهدیدها زمانی بوجود می آیند که شرایط محیط خارجی، قابلیت اطمینان و سودآوری سازمان را به خط می اندازد.
تهدیدها غیر قابل کنترل هستند هنگاهی که تهدیدی بوجود می آید ثبات و بقا به خطر می افتد. آسیب پذیری در نقاط ضعف سازمان بیشتر است.
مثال: ورود رقبای خارجی، معرفی محصولات جایگزن جدید، چرخه عمر محصول در حال کاهش، تغییر نیازها و سلایق مشتری، استراتژی های جدید شرکت های رقیب، افزایش مقررات و قوانین دولتی، رکود اقتصادی

9

هدف از تحلیل
SWOT

10

چه کسی به هدف از تحلیل SWOT نیاز دارد؟
تجزیه و تحلیل SWOT برای / در طول …
جلسات طوفان فکری
برنامه ریزی استراتژیک
ارزیابی محصول
ارزیابی رقیب
برنامه ریزی استراتژیک
تصمیم گیری
برنامه ریزی توسعه فردی
تغییر شغل
راه اندازی محصول
11

مزایا و معایب تحلیل SWOT
به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا ایده های خود را به اشتراک گذاشته و با هم مقایسه نمایند.
جهت فهم فاکتورهای موفقیت
جهت ساماندهی فاکتورهای مهم که منجر به موفقیت و شکست در دنیای کسب و کار می شوند.
جهت ارایه سیستماتیک ایده های پیچیده جهت فرآیند تصمیم گیری

12

چه کسی به تحلیل SWOT نیاز مند است؟
1. صاحب کسب و کار
جهت بهبود عملکرد کاری
هنگامی که صاحب کار مشکلاتی در خروجی کار مشاهده می کند
سال مالی جدید و داشتن اهداف جدید
انتصاب به شغل جدید
2. واحد تجاری
زمانی که تیم به اهداف خود نرسیده است
بهبود خدمات مشتریان
راه اندازی یک واحد تجاری جدید جهت یک کسب و کار جدید
انتصاب یک سرپرست جدید

13

چه کسی به تحلیل SWOT نیاز مند است؟
3. شرکت
زمانی که اهداف، درآمد و هزینه محقق نمی شوند
سهم بازار کاهش می یابد
شرایط صنعت نامطلوب است
ایجاد یک کسب و کار جدید
14

چگونه تحلیل SWOT را انجام می دهید؟
عوامل محیط داخلی و خارجی را تحلیل کنید.
تحلیل SWOT را انجام دهید.
برنامه عملیاتی را تهیه کنید.
15

چگونه تحلیل SWOT را انجام می دهید؟
16

3. برنامه عملیاتی را تهیه نمایید:
هنگامی که تحلیل SWOT کامل شد، هر مورد را با توجه به موارد زیر علامتگذاری کنید:
مواردی که باید به صورت فوری مورد توجه قرار گیرد.
مواردی که هم اکنون قابل رسیدگی است.
مواردی که باید بیشتر تحقیق شود.
مواردی که باید برای آینده برنامه ریزی کرد.
17

مشکلات تحلیل SWOT
این تحلیل می تواند کاملا ذهنی باشد. به ندرت دو نفر یافت می شوند که تحلیل SWOT یکسانی را ارایه دهند.
ممکن است سازمان ها شرایط را بسیار ساده و سطحی ببینند و بسیاری از مسائل کلیدی و استراتژیک را نادیده فرض کنند.
تقسیم بندی نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید ممکن است بسیار ذهنی باشد زیرا درجه بالایی از عدم اطمینان در بازار وجود دارد.
ماتریس SWOT به دلیل تغییرات محیطی باید به صورت منظم بروزرسانی گردد.
داده های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل ممکن است بر اساس فرضیات نادرست شکل بگیرد.
فاقد ساختار دقیق است، لذا ممکن است عناصر کلیدی نادیده گرفته شود.
18

نکات کلیدی
کارهایی را که باید انجام دهید:
تحلیلی و مشخص باشد
تمام افکار و ایده ها را ثبت کنید
در ارزیابی نهایی به صورت انتخابی عمل کنید
افراد مناسب را جهت این کار انتخاب نمایید
یک رهبر جهت پیشبرد تحلیل SWOT انتخاب کنید.
خارج از چارچوب فکر کنید
دیدتان برای تغییر باز باشد

19

نکات کلیدی
کارهایی را که نباید انجام دهید:
سعی نکنید نقاط ضعف را پنهان کنید
خطاها و اشتباهات را فهرست کنید
تاثیر عوامل خارجی و روندها را حذف نکنید
اجازه دهید تحلیل SWOT به صورت یک تحلیل سرزنشی عمل کند.
از خروجی مرحله بعدی در فرآیند برنامه ریزی صرفنظر کنید.

20

با تشکر از توجه شما
21


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود