تارا فایل

پاورپوینت تحلیل موزه ریورساید – اسکاتلند


تحلیل موزه ریورساید – اسکاتلند

گروه طراحی- مساحت- موقعیت
کارفرما: شورای شهر گلاسکو مساحت کل: 11،000 مترمربع مساحت نمایشگاه: 7،000 متر مربع
مساحت سایت: 22،400 متر مربع
پیاده روی: 7،800 متر مربع
معمار: zaha hadid
مدیر پروژه: جیم هورین معمار پروژه: johannes hoffmann

تاریخچه
در گذشته گلاسگوو ، که اکنون سومین شهر پرجمعیت انگلیس است ، یک غول صنعتی و یک مرکز مهم کشتی سازی بود. اما در قرن گدشته ، با روکود مواجه شد که در دهه هشتاد به طور کامل این تولیدات به پایان رسید. مسئولان شهر تلاش های جدی برای افزایش اقتصاد ، بالا بردن سطح زندگی و معیارهای فرهنگی انجام دادند.
در سال 1990 گلاسکو به عنوان یک شهر فرهنگ اروپا ، در سال 1999 به عنوان شهر معماری و طراحی انگلستان برگزیده شد. اکنون این شهر یکی از شانزده مرکز بزرگ اروپا و مرکز فرهنگی بزرگ است.
موزه حمل و نقل گلاسکو ریورساید توسط معماران زاها حدید در بخش صنعتی این شهر قرار گرفته و مکانی از یک کارخانه کشتی سازی سابق را در سواحل رودخانه کلید اشغال کرده است ، انتظار می رود موزه جدید آنچنان نقطه عطفی باشد که بتواند این دو دوره مهم را متحد کند. تاریخ گلاسکو – باید به عنوان یک بنای تاریخی از تاریخ کشتی سازی عمل کند و نقش شهر را به عنوان یک مرکز فرهنگی قابل توجه تثبیت کند.

معمار-موقعیت موزه یورساید اسکاتلند که به موزه حمل و نقل اسکاتلند هم معروف است اثر معمار کم نظیر قرن حاضر زاها حدید است. این موزه ، زیبایی خاصی به کرانه رود کلاید و شهر تاریخی گلاسگو بخشیده است.
موزه ریورساید با طرح زاها حدید به عنوان بهترین طرح از مسابقات معتبر اروپایی در مسابقه EMYA انتخاب شده است.این طرح که در گلاسکو اسکاتلند اجرا شده، توانایی زیادی در جمع آوری یک کلکسیون از وسایل حمل و نقل در تجدید مسائل اجتماعی و بین المللی داشته است. از ۴۰ موزه منتخب در ۲۱ کشور اروپایی،هیئت داوران این مسابقه موزه ریورساید زاها حدید به دلیل رعایت معیارهای کیفیت عمومی EMYAانتخاب نمودند.

موقعیت شهر گلاسکو
شهر گلاسگو از قرون وسطی تا سده ۱۷ میلادی تغییرات بزرگی به خود دید؛ از یک روستای معمولی حول رود کلاید و کلیسای جامع تبدیل به دومین شهر بزرگ امپراتوری بریتانیا شد.

گلاسگو بزرگ ترین شهر اسکاتلند و سومین شهر پرجمعیت در پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است. این شهر در دوسوی رود کلاید توسعه یافته که از سمت غرب به اقیانوس اطلس شمالی می ریزد.

معمار،موقعیت
معماران زاها حدید پروژه موزه ریورساید در گلاسکو – اسکاتلند – را با سقفی زیگزاگ شکل و پوشیده شده از فلز روی به اتمام رساندند . ساختمان با نمای براق و 36 متر ارتفاع مشرف به رودخانه کلاید می باشد .
نوارهای نور در داخل ، مانند شکاف های نوری سبز رنگ در قسمت زیرین سقف موجدار به نظر می رسند .

کاربری بنا
این پروژه، یک موزه حمل و نقل تصویری بر روی رودخانه کلاید، در مرکز توسعه بندر گلاسگو قرار دارد. موزه ریورساید، در حال حاضر، دومین جاذبه آزاد ملی اسکاتلند به شمار می رود. موزه ریورساید، در گلاسگو، اسکاتلند، انگلستان، طراحی و اجرا شده است.

این موزه با مساحت 11000 مترمربع را در خود جای داده است و یک منطقه نمایشگاهی به مساحت 7.000 متر مربع بین مجموعه دائمی تقسیم شده است ،

ویژگی های معماری موزه
ساختمان از یک طرح عالی و چشمگیر برخوردار است و یکی از گویاترین موزه های مدرن اروپا از نظر دسترسی به شمار می رود. همین طور ظرفیت گنجایش بسیار بالای بازدیدکنندگان، یکی دیگر از ویژگی های معماری موزه ریورساید است. به همین دلیل به خوبی یک فضای انعطاف پذیر برای نشان دادن و در معرض دید قرار دادن محوطه های بیشتر را فراهم کرده است.
در مرکز موزه که بسیار فضای وسیعی وجود دارد، فضای باز خاصی مشاهده می کنید. فضایی که توسط سازه با ستون های آزاد در دیوار و سقف ترکیب شده و جلوه بصری زیبایی به موزه بخشیده است.

نورگیری موزه
هر دو ارتفاع جلو و عقب ساختمان، جهت برخورداری از یک نمای واضح قابل انبساط با یک پیشامدگی بزرگ برای کم کردن تابش خورشیدی به داخل ساختمان طراحی شده است.

نورگیری
روشنایی های سقف، راه حلی مناسب برای تامین نور است و با ارائه روشنایی، پروژکتورهای نصب شده روی دیوار از اثر بخشی و کارایی بالایی برخوردار است.
پیشامدگی جلو و عقب

ورودی موزه
ورودی موزه رو به جنوب قرار دارد ، روی نمای شیشه ای روبروی رودخانه می باشد که نزدیک کشتی قایقرانی قرن نوزدهم است.
ورودی اصلی موزه
این نما به عنوان "شیشه کلاید " عمل می کند و از طریق آن می توانید کشتی هایی را مشاهده کنید که تولید آنها متعلق به دوره دیگری است.
این موزه به صورت یک فضای سیال(پویا) فعالیت می کند.
کشتی قایق رانی قرن 19

ریتمی بودن سقف ساختمان

مصالح
چارچوب ساختاری این موزه بر روی یک پشته از زیرسازی بتونی مسلح ساخته شده است.

صفحات طبقه اول و دوم از بتون مسلح "درجا" از 150 میلی متر در عرشه های فولادی و پروفیل های فلزی ساخته شده است.هر دو نما و پانل های سقفی به صورت اتصالات باکس ، روکش شده اند.
دیوار شیشه ای
عرشه فولادی و پرفیل فلزی
دو انتهای موزه با دیوارهای شیشه ای بسته شده است.

سازه:
این اتصالات با استخراج یک عضو واحد (مونتاژ) از مدل X-Steel ایجاد شده اند ، آن را در فضا می چرخانند تا یک صفحه مرجع را ایجاد نماید و سپس در یک "قاب" فولادی ثانویه مدل سازی می شود که قطعات جداگانه (اتصالات) مونتاژ به آن وصل می شود.
کل ساختار ساختمان بر روی شمع هایی پشتیبانی می شود. ستون ها به طور کلی بر روی درپوش های شمع های مجزا بنا شده اند که اسلب آنها بین شمع های انفرادی قرار گرفته است بنابراین اجازه می دهد تا سقف از زیر پای ساختمان انجام شود. اسلب طبقه همکف برای گنجاندن چندین بار 10.0 تن در حداقل مراکز 1.8 متر طراحی شده است.
 
موقعیت سایت

ویژگی بارز سقف
ارتفاع عقبی، منظره بالا و پایین مشرف به رودخانه کلاید را فراهم می کند. یک مشخصه بارز و کلیدی، سقف تماشایی منحنی فلزی شکل و پیله دار مانند است.
تاسیسات
یک سیستم گرمایش و سرمایش با انرژی پایین در درون ساختار ساختمان قرار دارد.

سازه سقف
سازه ی سقف به طور کلی شامل فرمی Z شکل در پلان وجرزهایی سازه ای در دو انتها است که نه تنها نگهدارنده ی سقف است، بلکه اجازه می دهد تا بدنه های لعاب دار انتهایی هم بدون هیچ گونه نیازی به اجزای کمکی نگه داشته شود.
فرم z شکل سقف

در برش، سقف مجموعه ای پیوسته از برآمدگی ها و فرورفتگی هایی دیده می شود که همیشه در ارتفاع و پهنا از این دیوار کناری به آن یکی در حال نوسان است. بدون اینکه اتصال هیچ دو خطی از لنگه های خرپا را به وضوح بتوان درک کرد؛ پیوستگی و نظم فوق العاده ای مشاهده می شود.
فرو رفتکی و برآمدگی های سقف

ویژگی نماها هر دو ارتفاع جلو و عقب ساختمان، جهت برخورداری از یک نمای واضح قابل انبساط با یک پیشامدگی بزرگ برای کم کردن تابش خورشیدی به داخل ساختمان، طراحی شده است.
ویژگی سازه سقف
سازه ی سقف به طور کلی شامل فرمیZ شکل در پلان وجرزهایی سازه ای در دو انتهاست که نه تنها نگهدارنده ی سقف است بلکه اجازه می دهد تا بدنه های لعاب دار انتهایی هم بدون هیچ گونه نیازی به اجزای کمکی نگه داشته شود.در برش، سقف مجموعه ای پیوسته از برآمدگی ها و فرورفتگی هایی است که همیشه در ارتفاع وپهنا ازاین دیوار کناری به آن یکی در حال نوسان است.
برآمدگی و فرورفتگی های سقف

موج های بیرونی یا چین خوردگی ها با جا دادن نمایشگاه ها محصور شده است. این سیستم فضای اصلی بین ردیف ها را مستقل و آزاد نگه می دارد و با این کار بهترین انعطاف پذیری فضایی را به کلکسیون های جهانی نمایشگاه های موزه می دهد.
موج های بیرونی باعث انعطاف پذیری بنا شده است

این نمای برش عرضی شکل را می توان در قامت منظر شهری مشخص و نوعی تعامل با موج های شکل گرفته بر سطح آب دانست.
موزه بیش از ۳۰۰۰ نمایشگاه را در خود جای می دهد.

ویژگی طراحی بنا ظاهر ساختمان موزه حمل و نقل ریورساید به انرژی پنهان در جریان آب اشاره دارد. سقف ساختمان موزه از پستی و بلندی های فراوانی تشکیل شده است؛ به گونه ای که از زوایای مختلف گاه منحنی و گاه زاویه دار دیده می شود. این شگفتی طرح حدید است که بسیار انعطاف پذیر و سیال است و جلوه ای فوق العاده بر کرانه های رود کلاید بر جای می گذارد.
به گفته محلی ها، گلاسگو شهر تاریخی شان، گویی جانش را از دست داده بود و نیاز به یک شوک یا محرک داشت تا بتواند دوباره توریست های مختلف را از سرتاسر دنیا به گلاسگو بکشاند.

کانسپت طرح: از کانسپت های اصلی این طرح می توان به القا کردن لذت سفر در گذر زمان(حرکت از گذشته به آینده) به بازدیدکننده اشاره کرد.طراحی موزه ریورساید از متن حرکتی رودخانه مشق گرفته است.این بنا به رودخانه کلوین ملحق شده و یک رابطه پویا بین رودخانه و موزه ایجاد کرده است.ارتباط فضایی این موزه با تعبیه یک فضای باز و بدون ستون این امکان را به بازدیدکننده می دهد تا با یک حس تدریجی ، حرکت در فضا را درک کند.
ارتقای شیشه ها در هر دو طرف نمای  پشت و جلو یک دیدگاه گسترده نسبت به چشم انداز رودخانه میدهد.
ویژگی سیرکولاسیون
استفاده از سنگ های گرد و متوسط به عنوان مشخص کننده مسیر حرکتی در اطراف ساختمان حس حرکت در بازدیدکننده ایجاد می کند به طوری که عموم در سایت با توجه به دیاگرام ارتباط فضایی،وارد یک فضای غیررسمی می شوند.
این شیوه به حرکت و برقراری ارتباط موزه با عموم می پردازد.درختان در قسمت اسکله کاهش پیدا کردتد تا در معرض باد غالب قرار نگیرند.

ساختمان از یک طرح عالی و چشمگیر با تمایل در جهت تقویت دسترسی و گنجایش بالا ترکیب می شود و به خوبی یک فضای انعطاف پذیر برای نشان دادن و در معرض دید قرار دادن محوطه های بیشتر را فراهم می کند. در مرکز موزه که فضایی وسیع است، فضای باز توسط سازه با ستون های آزاد در دیوار و سقف ترکیب شده پوشانده می شود.
ایجاد فضاهای شبیه پیله دار در بخش بیرونی بنا باعث ایجاد تعادل میان جریان باز، با یک حس بقا و استمرار می باشد.
نورپردازی
روشنایی های سقف، راه حلی مناسب برای تامین نور می باشد و با ارائه روشنایی، پروژکتورهای نصب شده روی دیوار از اثر بخشی و کارایی بالایی برخوردار می شود

طراحی فضای بیرونی می توان گفت طراحی خارجی این موزه از متن حرکتی دو رودخانه کلوین و کلاید الگو گرفته است و با ملحق شدن این بنا به رودخانه کلوین، شاهد یک رابطه پویا بین رودخانه و موزه خواهید بود. همچنین طراحی و ایجاد یک فضای باز و بدون استفاده از ستون امکان درک حس تدریجی حرکت در فضا را به بازدیدکننده می دهد.
هنگامی که بازدید کننندگان درمیان موزه ازاین نمایشگاه به آن نمایشگاه حرکت می کنند آرام آرام مفهوم فضای بافت خارجی را درک می نمایند.طرح به شکل یک حرکت مقطعی درآمده است که در دوسوی متضاد گشوده است و پوشش سقف هم یک حرکت خطی کج و معوج را ایجاد کرده است.

زاها حدید در باره ی این کار می گوید: “تاریخ گلاسگو با تاریخ رودخانه ی کلاید عمیقا پیوند خورده است و بازخورد آن ها طراحی موزه را شکل داده است.من قصد داشتم، ساختمان انعکاس ارزش و اعتبارموقعیتش باشد و با کرکسیون های برجسته ی خود،نمایشی الهامی وابتکاری را عرضه کند.
مصالح سقف
این طرح شناور ادامه دهنده ی مهندسی قوی سنتی شهر گلاسگو است. پیمانکار اصلی شرکتBAM،حجم اصلی ساختمان را با به کار بردن ۲۵۰۰ تن استیل در سقف ساخت که بدون نیاز به ستون های باربر خارجی کار می کند و به عنوان چالش برانگیزترین شاهکارمهندسی امروز در انگلستان شناخته شده است.
نورگیری بنا

این ساختمان با دارا بودن یک موزه حمل و نقل با بیش از 3،000 نمایشگاه ، دارای نمای جلوی ای با ارتفاع 36 متر ومشرف به رودخانه می باشد.
نوارهای روشنایی در داخل درزهایی در قسمت زیرین سقف سبز می باشد.
ورودی اصلی نمایشگاه از فضاهای اطراف مجزا شده است.

زاها حدید می گوید: "از طریق معماری ، ما می توانیم درباره فرصت های آینده تحقیق کنیم ، اما همچنین می توان در مورد مبانی فرهنگی شهر تعریف کرد. موزه ریورساید یک پروژه خارق العاده و واقعاً بی نظیر است که نمایشگاه ها و ساختمان در این مکان برجسته و تاریخی واقع در کلاید گرد هم می آیند تا همه بازدید کنندگان را مجذوب خود کند و الهام بخش کند. این طرح با ترکیبی از پیچیدگی هندسی با نبوغ ساختاری و اصالت مواد ، سنت های مهندسی غنی گلاسکو را ادامه می دهد و بخشی از آینده شهر به عنوان مرکز نوآوری خواهد بود. "
 

ورودی و خروجی اصلی
ورودی و خروجی اصلی
نورگیری بنا

دسترسی بین طبقات از طریق پله ها صورت می گیرد
فضای نمایشگاه

http://etoood.com/NewsShow.aspx?nw=1243
http://www.kgroup.ir/Content.aspx?show=1761
https://www.kojaro.com/2016/8/27/121498/glasgow-riverside-museum-transport/
https://www.archdaily.com/161343/over-500000-visitors-to-the-riverside-museum-in-its-first-weeks
http://archline.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AF/
https://sakhtemanonline.com/blog/riverside-museum/
http://building.en-arian.com/riverside/
https://www.dezeen.com/2011/06/10/riverside-museum-by-zaha-hadid-architects/
https://www.designboom.com/architecture/zaha-hadid-riverside-museum-of-transport-now-complete/
https://www.zaha-hadid.com/architecture/glasgow-riverside-museum-of-transport/
https://visuall.net/2011/08/28/glasgow-riverside-museum-of-transport-by-zaha-hadid-architects/
https://en.wikiarquitectura.com/building/riverside-museum-scotlands-museum-of-transport/
https://visuall.net/2011/08/28/glasgow-riverside-museum-of-transport-by-zaha-hadid-architects/


تعداد صفحات : 34 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود