تحلیل موزه آموس رکس هلسینکی
موقعیت- مساحت- گروه طراحی
هلسینکی ، فنلاند
معماران: معماران JKMM
مساحت: 22000 متر مربع
سال: 2018
گروه طراحی : Karl Andersson & Söner, Merianto, Nikari, Sellex, UPPE, XYPEX, Doctor Design Oy, Lahden Lattia, Petri Vainio, VMT Steel Oy
موقعیت
معرفی موزه
تاریخ و معماری این موزه که پیش از این با نام موزه هنر آموس اندرسون شناخته می شد ، در سال 1965 صورت گرفته است تا مجموعه روزنامه های فنلاندی ، آموس اندرسون را به نمایش عمومی بگذارد.
در سال 2018 ، موزه به یک مجتمع 13000 متر مربعی متشکل از یک ساختمان به سبک کارکردگرایانه توسط گروه معماران Viljo Revell ، Heimo Riihimäki و Niilo Kokko بازسازی شده – یک سینمای و زیرزمینی زیبا که توسط معماران JKMM مستقر در هلسینکی طراحی شده است.
ریشه آموس رکس در موزه هنر آموس اندرسون، که از سال 1965 برجسته ترین موزه خصوصی هلسینکی است. متولیان موزه هنر آموس اندرسون برای دستیابی به تغییرات در عملکرد و نمایش هنرهای معاصر در قرن 21 به این نتیجه رسیدند که مکان جدیدی برای ارائه تجارب هنری جدید بهتر از محل اسکان موجود موزه در دفاتر روزنامه تبدیل شده است.
ساختمان نزدیک Lasipalatsi ، یکی از بهترین نمونه های حفظ شده فنلاند در دهه 1930 ازنظر معماری کارکردگرا ، به عنوان خانه جدیدی برای موزه شناخته شد.
در حین مرمت معماران با چالش رو به رو شدن که آموس رکس نمی تواند در بالای حیاط خود ، که زمانی به عنوان یک ترمینال اتوبوس بود ، ساخته شود.
بنابراین معماران JKMM هلسینکی با ایجاد یک سالن نمایشگاهی 23350 فوت مربع در زیر زمین ، یک فضای چند گنبدی به سبک مدرنیست را تقلید نموده اند.
این ساختمان یک بنای دو طبقه با مساحت 2200 متر مربع (23،680 فوت مربع) است که به طور کامل در زیر زمین طراحی شده و محل ایستگاه سابق اتوبوس را اشغال کرده است.
نورگیرها
نورگیرهای قیفی شکل ، نور روز گالری را تامین می کند. سقف موزه یک میدان عمومی است ، که در بین کودکان و نوجوانان بسیار محبوب است و تحت سلطه یک دودکش قدیمی متعلق به سال 1936 است.
موقعیت سایت
آموس رکس در قلب شهر ، روبروی ساختمان پارلمان کلاسیک دهه 1920 و مورب روبروی موزه کیاسما استیون هول واقع شده است.
ورودی آموس رکس از طریق کاخ شیشه ای( ساختمان قدیمی ) امکان پذیر است ، ساختمانی برجسته که در دهه 1965 طراحی شده است.
هدف طراحی
موزه مدرن و جدید آموس رکس در هلسینکی با هدف تلفیق گذشته، حال و آینده در یک فضای جذاب قرار است از در ۳۰ آگوست ۲۰۱۸، افتتاح شود.
وجه تسمیه
نام جدید Amos Rex از تئاتر سینمایی Lasipalatsi ، art-deco Bio Rex الهام گرفته شده است که به عنوان ورودی اصلی و دروازه زیرزمینی موزه عمل می کند.
بررسی حجم
حجم ساختمان تشکیل شده از دو قسمت که عبارتند از:
حجم قدیم- ساختار یو شکل
حجم جدید که در زیر زمین و سقف گنبدی شکل می باشد.
از نظر داخلی ، گالری اصلی یک فضای نمایشگاهی بزرگ بدون ستون است که در بالای آن گنبدی از بتن مسلح پوشانده شده است و آن را به نوعی صفحه نمایش بزرگ برای نصب چند رسانه ای فراگیر تبدیل کرده است.
به طور کلی ، این گسترش شامل سه گالری (یکی برای نمایشگاه دائمی موزه و دو نمایشگاه ویژه) ، کارگاه های آموزشی ، فضای ذخیره سازی آثار هنری و امکانات بازدیدکنندگان است.
این سازه کاربردی در سال ۱۹۳۶ در مرکز هلسینکی ساخته شد و مدتی است که سر و صداهای زیادی از زیر این ساختمان تاریخی شنیده می شود. موزه جدید هنر درست در میدان پشت ساختمان Lasipalatsi قرار گرفته است.
Lasipalatsi به عنوان بخشی از پروژه به طور جامع مرمت شده است ، با توجه ویژه به حفظ ویژگی های اصلی که شامل اولین نور خارجی نئون در فنلاند است. تحقیقات دقیق از منابع تاریخی و همچنین تجزیه و تحلیل مواد در محل ، با همکاری موزه شهر هلسینکی ، به JKMM اجازه داد تا یک پالت از مواد و رنگ ها را که مطابق با طرح اصلی است ، دوباره ایجاد کند.
آموس رکس از طریق سرمایه گذاری مشترک بین شهر هلسینکی و Föreningen Konstsamfundet ، یک بنیاد هنری که به عنوان وصیت نیکوکار آموس اندرسون تاسیس شد ، ساخته شد.
Föreningen Konstsamfundet موزه هنر آموس اندرسون را اداره می کرد و تمام بودجه Amos Rex جدید را تامین کرده است. این بنیاد آموس رکس را به عنوان یک موسسه خصوصی اداره خواهد کرد.
معماران برج ساعت مرکزی را حفظ کردند تا فضای بیرون را به هم گره بزنند و به عنوان سیستم تهویه هوا در موزه عمل کنند.
بازدیدکنندگان با راه پله ای دوار به پایین رفته تا به دو سالن بزرگ با سقف های نقطه ای پولکا و پنجره های سقفی می رسند.
راه پله ای دوار
Bio Rex ، سینمای 590 صندلی در داخل ساختمان Lasipalatsi به شکوه خود در دهه 1930 بازسازی شده است.
از سرسرای سالن نوسازی شده Lasipalatsi ، بازدید کنندگان از پله ای عبور می کنند و از کنار پنجره تصویری که می تواند منظره ای از میدان عمومی را داشته باشد ، به داخل گالری های زیرزمین می روند.
سقف گالری جدید توسط مجموعه ای از گنبدها با چراغ های سقفی زاویه دار شکل گرفته که نماهای ساختمان های اطراف را قاب می کند و در صورت انتخاب متصدیان اجازه می دهد تا نمایشگاه ها با نور طبیعی روشن شوند.
شکل گنبدها در توپوگرافی میدان عمومی تازه منظره واقع در بالای گالری ها به صورت مجموعه ای از فرم های نورد ملایم که با کاشی های بتونی پوشانده شده اند ، بیان می شود.
سقف گالری- گنبدی شکل
این نمایشگاه «بدون عنوان» نامگذاری شده و پیش نمایش های آن شامل رقص نور و موسیقی ارکستر بوده که تماشاگران را محصور خود کرده است. برگزارکنندگان به مردم پیشنهاد می کنند که می توانند ایستاده، نشسته یا خوابیده به تماشای این نمایشگاه بپردازند و با برنامه تعامل داشته باشند.
در کارگاه ها به کودکان توجه خاصی شده، به طوری که می توانند نقاشی و طراحی کرده، هر چقدر که می خواهند ریخت و پاش کنند، بالا و پایین بپرند و در نورهای رنگی بازی کنند.
حجم ساختمان جدید در دو طبقه اجرا شده است.
رستوران ها و مغازه های موجود در Lasipalatsi به زندگی و فعالیت میدان عمومی کمک خواهند کرد .
که یک نقطه کانونی برای زندگی اجتماعی مرکز شهر هلسینکی و یکی از مهمترین فضاهای عمومی در خرید و منطقه تفریحی است.. این میدان همچنین فرصتی را برای آموس رکس فراهم می کند تا برنامه ای را برای حمایت از نمایش گالری های خود در فضای باز ایجاد کند.
این گالری توسط فضاهای فنی و ذخیره سازی کلاس جهانی در یک طبقه زیرزمین اضافی در زیر گالری ها قرار دارد.
تیم افتتاحیه نمایشگاه Lab: Massless دارای پنج اثر هنری دیجیتال است: چهار فضای کاملاً غوطه وری که با استفاده از فرافکنی دیجیتال ایجاد شده اند ، از جمله یک اثر جدید که اولین بار در Amos Rex حضور دارد و یک صفحه نمایش مبتنی بر صفحه LCD. این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه هایی است که توسط مجموعه خارج از ژاپن و اولین نمایشگاه teamLab در منطقه اسکاندیناوی به پایان رسیده است.
ورود به آموس رکس برای همه افراد زیر 18 سال رایگان می باشد و یک کارگاه آموزشی هنری ویژه کودکان و نوجوانان در کنار گالری اصلی طراحی شده است. بازدیدکنندگان در سنین 18 تا 30 سال هزینه ورودی باید پرداخت کنند.
دسترسی بین طبقات از طریق پله و آسانسور صورت می گیرد
در داخل فضاهای گالری ، بازدیدکنندگانی که به پنجره های بتونی با قاب فولادی سخاوتمندانه نگاه می کنند ، از طریق مناظر دقیق JKMM که به سطح خیابان بالا باز می شوند ، به شهر متصل می شوند.
معماران احساس کرده اند که به ویژه برای بازدیدکنندگان بسیار مهم است که یک حس مکان را حس کنند ، حتی در زمانی که شش متر زیر زمین هستند احساس کنند که در یک قسمت خاص از شهر واقع شده اند.
از نظر طراحی موزه ، ساختار نورگیرهای بزرگ گنبدی شکل JKMM را قادر ساخته است تا یک سالن نمایشگاه 2200 متر مربع بدون ستون ایجاد شود.
مقیاس سالن با گنبدهای سقفی و انجمن های تاریخی آنها هیجان انگیز است و احساس خاص درام را برای خود ایجاد می کند.
کیفیت ظریف نور در سالن نمایشگاه با نور بالا مشابه با نورپردازی با پارچه است.
چیدمان صندلی های آمفی تئاتر
پنج گنبد که به عنوان زمین بازی شیب دار دو برابر می شوند ، در بالای آنها نورگیرهای ساخته شده از فولاد و شیشه قرار دارد.
http://tarh5.ir/%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B3-%D8%B1%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D9%84%D8%B3%DB%8C%D9%86%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF/
https://www.archdaily.com/900928/amos-rex-jkmm-architects
https://www.inexhibit.com/mymuseum/amos-rex-art-museum-helsinki/
https://divisare.com/projects/399841-jkmm-architects-tuomas-uusheimo-mika-huisman-hannu-rytky-angel-gil-amos-rex
https://miesarch.com/work/4233
https://news.artnet.com/art-world/helsinki-opens-amos-rex-art-bunker-1337795