تحلیل گالری هنری با الگوی طراحی نمای تکتونیک
گروه طراحی- مساحت- موقعیت
معماری فرهنگی
• هوستون ، ایالات متحده
معماران: Schaum/Shieh
مساحت: 4000 فوت مربع
سال: 2018
تیم طراحی : Dornbracht ، Duravit ، Grasscrete ، PVE ، Solatube
مهندس سازه: Zia Engineering, Steve Wilkerson
طراح روشنایی: Lighting Associates Inc, Dustin Graper
پیمانکار: Welch Construction ، Rallin Welch
معرفی پروژه
بنیاد Transart برای هنر و مردم شناسی که توسط یک ناظر مستقل اداره می شود ، در منطقه موزه هوستون ، در نزدیکی ساختمانهایی مجموعه Menil موزه ای را توسط Renzo Piano طراحی کرده است.
این پروژه شامل پوشش مجدد یک ساختمان استودیو موجود و ساخت یک تاسیسات چند منظوره جدید بود که نمایشگاه ها ، اجراها و رویدادها را در خود جای می داد. ابعاد ساختمانها مطابق با ویژگی منطقه است.
نورگیری ، سیرکولاسیون
مجموعه Transart یک پلتفرم هنری چند منظوره می باشد که برای یک هنرمند و کارگردان مستقل در شهر هیوستن تگزاس ساخته شده است.
کاربری گالری Transart، ارائه آثار هنری و برگزاری نمایشگاه های حضوری است تا تقاطعی بین انسان و هنر ایجاد کند.
بررسی حجم
حجم ساختمان جدید به شکل مستطیل ، دارای یک حجم مجسمه ای است که از صفحات گچی سفید در اشکال مختلف ساخته شده است.
تا حد زیادی مات ، نما دارای برش های زاویه ای است که قطعاتی از نور روز را وارد ساختمان می کند
این پروژه به یک گالری با ویژگی های بی نظیر نور طبیعی و کتابخانه ای با گنجایش 3 هزار جلد کتاب خلاصه شده است.
تعبیه فضای نشیمن بزرگ در هسته سیرکولاسیون ساختمان منجر به گسترش طبقه دوم و ارتباط بین کتابخانه و راه پله وسط ساختمان شده است.
تقسیم بندی فضاهای گالری
تقسیم دو فضای گالری و نمایشگاه در مجاورت هم، یک ترفند عملکردی است تا مراجعه کنندگان بین دو فضا با آثار تعامل کنند و به طور ناخداگاه فرصت بیشتری برای تعامل با فضاها داشته باشند. فضای نمایشگاه جلوی مجموعه به صورت طبیعی روشن و پر نور است و بیشتر برای ارائه آثار سنتی در نظر گرفته می شود.
اما محور پشتی ساختمان دارای نور کمتری است و طراحی پنجره ها به خطوط باریک و منحنی، بیشتر جریان نور را کنترل می کنند و روزنه ای کوچک برای عبور بخش کنترل شده ای از نور می باشند.
فضاهای کم نور سالن به گالری مجموعه اختصاص یافته اند تا بین آثار و کیفیت نور طبیعی یک هارمونی استاندارد نسبت به رنگ فضا خلق گردد.
دسترسی طبقات، تحلیل پلان
آسانسور شیشه ای درون یک فضای استوانه ای استیل در انتهای فضای مرکزی طراحی شده و به عنوان فضای دسترسی آلترناتیو در نظر گرفته شده است.
طبقه دوم شامل یک فضای مجزا و کوچک می باشد که برای برگزاری جلسات یک به یک در نظر گرفته شده است. طبقه سوم مجموعه هم به اتاق مدیریتی بزرگ، تراس گسترده و باغ بام می باشد.
ورودی ساختمان
در مجاورت ساختمان اصلی، یک استودیو عکاسی ساخته شده که سقف آن توسط سیمان سیاه و ورق گالوانیزه پوشیده شده است. این ساختمان یک فضای ثانویه است که برای زمانی که تعداد بازدیدکنندگان بیش از حد شد، بتوانند بخشی از بازدید و کارهای گروهی را به این ساختمان منتقل کنند.
بررسی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان گالری از متریال اندود گچ و سیمان سفید می باشد که کاملا صاف و یکدست بر روی ساختمان نصب شده اند. طراحی نمای ساختمان بر اساس یک زبان تکتونیکی ساده و شفاف بوده است.
شکاف ها و درزهایی که در پوسته ساختمان تعبیه شده، بر اساس یک سیستم محاسباتی است تا درصد معینی از نور به داخل گالری و نمایشگاه نفوذ کند.
متریال اندود گچ و سیمان سفید
حال این شیارهای منحنی یک شکست نور ظریف را خلق می کنند که به عنوان زبان بصری طراحی نما و برجسته سازی آثار درون گالری نقش مهمی ایفا می کند.
این هندسه ظریف و زیبا به واسطه رنگ سفید ساختمان یک حس کم وزن را به مجموعه القا می کند و باعث می شود تا فعالیت درون ساختمان پرشور و هیجان انگیز باشد.
دسترسی بین طبقات از طریق پله و آسانسورمی گیرد
هدف این بنیاد ایجاد "فضایی برای تقاطع مهم بین هنر و انسان شناسی" و تقویت گفتگوی جامعه در مورد نقش هنر در زندگی روزمره است.
با طراحی بیرونی ، تیم تلاش کرد تا نه تنها از گالری های هنری در برابر آفتاب تگزاس محافظت کند ، بلکه ساختمانی را ایجاد کند که تا حدودی ظریف به نظر برسد.
قاب سازه ای از چوب ضخیم به شیوه ای شبیه به انبار هلندی ساخته شده است. دیوارهایی با عایق سلول به جلوگیری از گرما کمک می کنداین قاب ها شبیه استراتژی خنک کننده غیرفعال که در کنار سیستم تهویه مطبوع با کارایی بالا عمل می کند.
در سطح زمین ، بازدیدکنندگان وارد یک "اتاق نشیمن" مرکزی می شوند که گالری ها در آن احاطه شده اند. دیوارهای سفید و کفپوش چوبی به عنوان پس زمینه ای آرام برای عکس ها ، نقاشی ها ، مجسمه ها و انواع دیگر آثار هنری عمل می کنند.
راه پله و آسانسور استوانه ای مشکی به طبقه دوم منتهی می شود ، جایی که معماران سالنی را قرار داده اند که به فضای زیر باز است. طبقه دوم همچنین دارای گوشه ای برای جلسات خصوصی یا مدیتیشن است و دفتر و تراس در سطح سوم واقع شده است.
در مجاورت ساختمان اصلی ، آتلیه عکاسی موجود است ، که تیم دوباره آن را با نمای سیمانی خاکستری رنگ آمیزی کردند. ساختمان استودیو فرصت های برنامه نویسی هنری را افزایش می دهد و همچنین منطقه ای برای بازدید هنرمندان و دانشمندان فراهم می کند.
منبع
https://www.arel.ir/fa/News-View-7520.html
https://www.dezeen.com/2018/05/30/schaum-shieh-architecture-transart-foundation-art-anthropology-sculptural-white-houston-art-gallery/#/
https://www.archdaily.com/901801/transart-foundation-schaum-shieh
https://www.architectmagazine.com/project-gallery/transart_o