تارا فایل

پاورپوینت تحلیل معماری برج سوییس رِه گرکین نورمن فاستر


تحلیل برج سوییس رِه (گرکین)نورمن فاستر

گروه طراحی- مساحت- موقعیت
محل بریتانیا – لندن
طراح فاستر + شرکا
سال پروژه 2003
توسط ریچارد برایانت، نایجل یانگ
معرفی پروژه
سوییس رِه (گرکین) توسط نورمن فاستر در سال 2003 توسط
ریچارد برایانت، نایجل یانگ طراحی شده است.

معرفی شرکت
شرکت سوئیس ری،یکی از مهم ترین شرکت های بیمه ی اتکایی در جهان است.ساختمان جدید،مرکز تجمع تمام کارکنان شرکت در لندن است.
این برج که در سایت ساختمان پیشین بازار بورس بالتیک درقسمت سیتی لندن قرارگرفته،شامل ۴۱ طبقه و۷۶۴۰۰ متر مربع زیربنا مشتمل بر بخش اداری و فضاهای کار و یک مرکز خرید است که از تالار عمومی قابل دسترسی می باشد.

می گویند نورمن فاستر همان قدر برای انگلستان تاثیرگذار بوده که کریستوفر رِن (معمار قرن هجدهم)؛ او را پدیده ی معماری عصر حاضر می نامند. وی در سی سال اخیر دست به طراحی تعداد قابل توجهی از ساختمان های مهم زده است که اکثراً با موفقیت های مالی چشمگیر همراه بودند. نورمن فاستر در سال 1999 به عنوان بیست و یکمین برنده ی جایزه ی پریتسکر معرفی شد و در سال 2002 جایزه ی پرِمیوم ایمپریال را کسب کرد.
شرکت فاستر+شرکا اکنون در معماری به یک چهره ی بین المللی تبدیل شده است. مرکز ساینزبری برای هنرهای بصری (نورویک، 1978)، ساختمان ترمینال فرودگاه استانستِد (لندن، 1991) کتابخانه ی کینگز نورتون (دانشگاه کرَنفیلد، 1993)، دپارتمان اقتصاد دانشگاه آکسفورد (1999)، بازسازی ساختمان لیونل رابینسونز (دانشکده ی اقتصاد لندن، 2001)، ساگا گِیت شِد (2004)، استادیوم ومبلی (لندن، 2007) تنها تعدادی از پروژه های اجراشده ی او در انگلستان هستند، اما اکثر کارشناسان، آسمانخراش گرکین را مهم ترین بنای ساخته شده در قرن بیست و یک در لندن قلمداد می کنند.

بررسی سبک
زمانی که گرکین درهایش را به روی کاربران گشود، چنان در بافت شهر جا افتاده بود که گویا سال ها همان جا بوده و اصلاً پدیده ی تازه واردی نیست.
البته این از ویژگی های ساختمان های بلندمرتبه است؛ ساخت آنها معمولاً آنقدر طول می کشد که برای مردم عادی می شوند.

آسمانخراش اداری و اقتصادی سوییس رِه (ملقب به گرکین یا شماره ی 30 خیابان ماری آکس) پوسته ای شیشه ای دارد و به سبک های تِک مدرن در لندن ساخته شده است (گرکین در لغت به معنای خیار شور است که به خاطر فرم ظاهری برج به آن نسبت داده شد).
این ساختمان دومین تلاش در احداث بنایی مرتفع در لندن است؛ اولی طرحی بود تحت عنوان برج 42  یا برج ملی وستمینیستر (ریچارد سیفِرد و شرکا، 1980) که گنبد کلیسای سنت پل را در حد یک برآمدگی ناچیز و کم ارج پایین می آورد.

طرح گرکین هم برای بار اول مردود اعلام شد، اما فاستر با طرحی اصلاح شده بازگشت که برای جلب نظر مساعد مسئولان، تعمداً کوتاه تر از برج 42 بود. لندن به شدت به فضایی منسجم و گسترده برای جای دادن کارمندان و شرکت های بین المللی خود نیاز داشت؛ این کمبود به واقع احساس می شد و ساختمان کوچک تر قادر به بر طرف کردن این نیاز نبود.
ساختمان گرکین دارای 41 طبقه و 180 متر ارتفاع می باشد و جمعاً حدود 46,400 متر مربع فضای مفید برای امور اداری، تجاری و غذاخوری برای کاربران فراهم آورده است.

در نوک برج نیز کلوپی با چشم انداز نفس گیر پانوراما مشرف به پایتخت ساخته شده است. ساخت آن از سال 2001 آغاز شد و سه سال طول کشید؛ گرکین اولین ساختمان بلندمرتبه ی اکولوژیک در لندن است که در خط آسمانی شهر به آسانی قابل تشخیص است و از جنبه های فنی، معماری، اجتماعی و فضایی رویکردی رادیکال دارد.  

حال چه از ساختمان های مرتفع هراس داشه باشید چه انزجار، گرکین به خط آسمانی لندن اضافه شده و از آن دست ساختمان هایی است که مانند موزه ی گوگنهایمِ گه ری در بیلبائو حتا بی میل ترین افراد به هنر مدرن را هم مجذوب خود می کند.

بررسی فرم
فرم ساختمان از پایه تا میانه به تدریج در پلانی دایره شکل با هندسه ای شعاعی عریض تر می شود و سپس دوباره رو به باریک شدن می رود.
که پاسخی ست به محدودیت های تحمیلی سایت: حالا ساختمان نسبت به یک بلوک مستطیلی با همین ابعاد ظریف تر به چشم می آید و کم وسعت تر بودن پلان کف در پای برج به نفع عابران خیابان تمام شده است.
تخمین مقیاس واقعی سازه به دلیل فرم منحنی آن، به خصوص از نزدیک، بسیار مشکل است و پیوسته گمان می رود که اگر سازه های فولادی آن را محکم در بر نگرفته بودند،

ورودی برج

 از هم وا می رفت؛ تا این حد در مجاورت ساختمان های صلب و تیره ای که احاطه اش کرده اند، ناپایدار و سبُک می نماید. این طرح یک خاصیت دیگر هم دارد و آن تقلیل حالت تدافعی برج نسبت به خیابان و افراد است، البته باید صبر کرد و دید در طولانی مدت آیا حضور مردم در پای برج افزایش می یابد یا مانند پلازای کامرشیال یونیون (که با فاصله ی کمی از برج گرکین و پیش از آن بنا شده بود) خلوت می ماند.
درست است که نمای تکنولوژیک برج حالت تدافعی و سخت خود را دارد، اما نظیر فضای وسیعی هم که دور تا دور آن تعبیه شده، کمتر در شهر پرازدحام لندن مشاهده می شود.

مقطع برج دایره ای شکل است که در بستری پست تر از تراز خیابان مستقر شده و بدنه ی سازه نیز در قلافی از شبکه های مثلثی از جنس فولاد محصور شده است (بی شباهت به یک ماهی نیست که در دام توری گرفتار شده باشد!)
پوسته ی شیشه ای در محل تماس برج با زمین حذف شده و تنها شبکه ی مثلثی وجود دارد که گذرگاهی مسقف مانند فضای یک بالن عظیم برای تردد کاربران فراهم می آورد. در بالای بخش ورودی 6 مثلث فاقد پوسته ی شیشه ای رها شده اند تا ستاره ای شش پَر بسازند؛ این اقدام با وجود شکل برج، بیننده را یاد کلاه جادوگران و طرح ستاره ی روی آنها می اندازد.

بررسی فضای داخلی
طبقات داخل برج با پلانی مدور توسط 6 راهروی مثلثی شکل بیرونی به 6 دهانه ی راست گوشه تقسیم بندی شده اند. چنین طرحی فضای دفاتر را بسیار دلپذیر و راحت ساخته است.
همچنین قرار بود اقدامات لازم برای تعبیه ی باغ زمستانی و فضای سبز داخلی در این آتریوم ها صورت بگیرد که این ایده از سوی کارفرما رد شد. تغییر دیگر در طرح، مربوط به نمای شفاف برج بود که در ابتدا بنا بود کاملاً شفاف باشد تا فضای داخل از بیرون به آسانی قابل مشاهده باشد و بالعکس. اما همان طور که حالا می بینید، نما، ویژگی انعکاسی است و داخل ساختمان از بیرون ناپیداست.

دسترسی بین طبقات از طریق پله و آسانسور صورت می گیرد که در مرکز ساختمان جانمایی شده است

سه طبقه ی آخر برج به رستوران، غذاخوری های خصوصی و یک کافه اختصاص یافته که مورد اخیر دقیقاً در زیر سازه ی شفاف مشبک و خیمه مانند نوک برج قرار دارد.
جای تاسف است که درهای برجی به این بزرگی و با این امکانات تنها به روی کاربران اصلی خود باز است؛ با این حال مطمئناً صحنه های زیبایی برای فیلم ها در این لوکیشن فیلم برداری خواهد شد.

آسمانخراش گرکین جوایز متعددی ازجمله جایزه ی ریبا استِیرلینگ برای معماری (2004)، اینترنشنال های رایز آوارد، بی ینال معماری لندن به عنوان بهترین ساختمان و بسیاری جوایز دیگر را برای معمار خویش به ارمغان آورده است که اینها به خاطر معماری، تاثیرگذاری و یا فرم منحصربه فرد سازه ی فولادی به ساختمان اهدا شدند. فاستر در سال 1990 توسط ملکه ی انگلستان مقام شوالیه را دریافت کرد و در سال 1999 نیز لقب لردِ رودخانه ی تِیمز را گرفت.

هدف طرح، ایده طرح
هدف این پروژه با رویکرد فنی ،معماری،اجتماعی و فضایی جدید آن است که اولین برج اکولوژیکی پایتخت را به وجود آورد.
در این برج ،ایده هایی که با همکاری باکمینیستر فولر در طراحی کلیماتروفیس،پیوند جدیدی بین طبیعت و محیط کار بوجود آورد.محیط سرسبز این برج،خرد اقلیم مناسبی در میان فضایی محصور و انرژی بسند به دست داد  و صفحات دیوار و بام را در پوسته ی مثلثی شکلی باهم ادغام کرد.

بررسی پلان
این برج دارای پلان شعاعی با محیط دایره ای شکل است.از زاویه ی نیم رخ، این برج به سمت بالا عریض شده دوباره عرض آن کاهش یافته و در قسمت انتهای آن به حداقل می رسد.این فرم به خوبی با شرایط تیرو بندهای سایت سازگار است.چنین ساختمانی نسبت به یک بلوک چهارگوش هم اندازه ی خود،ظریف تر به نظر می رسد.
انعکاس نور نیز در آن کاهش می یابد و شفافیت مطلوب  به بهترین حالت بدست می آید.با نازک تر شدن مقطع آن در جهت پائین،مساحت عرصه ی عمومی در طبقه ی همکف با بالاترین حد ممکن افزایش می یابد.

سازه ی این برج دارای باد بندهای موربی در دیواره ی ساختمان است و بدین طریق ،فضای بدون ستونی در طبقات بوجود آورده است.با شیشه کاری کامل سطوح خارجی نور روز به طورکامل به داخل ساختمان هدایت می شود.

ویژگی های معماری
کف هریک از طبقات،با توجه به طبقه ی پائین دوران یافته است.این کار باعث  شده فضای بین شعاع های هر طبقه با یکدیگر ترکیب شود و باغ مارپیچی شکلی در فضا به وجود آورد.
این فضاها،مقیاس اجتماعی ساختمان را کوچکتر می کند و همچون«شش های» ساختمان هوای داخلی درا تنظیم کرده ،محیط مطلوبی به وجود می آورد .

دریچه های تعبیه شده در طبقات و پوسته ی ساختمان نقش هدایت هوای تازه به داخل ساختمان را بر عهده دارند .در روند باز یافت ،از هوای نامطلوب می توان برای گرمایش ساختمان استفاده کرد یا آن را به بیرون ساختمان هدایت نمود.

پایه – فونداسیون
● حداکثر بار طراحی ستون هسته: 33266 کیلونیوتن
● شمع های بتنی به قطر 750 میلی متر در لندن رسی
● تعداد شمع: 333
● میانگین طول شمع ها: 27 متر
● طول کل شمع ها: 9 کیلومتر
● ظرفیت کل طراحی: 117000 تن

ساختار کلی دو سیستم ساختاری اولیه
● دیاگرید – مقاومت در برابر افقی و بارهای گرانشی
● هسته – در برابر بارهای گرانشی مقاومت می کند

http://aoaonline.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%AC-%D8%B3%D9%88%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%B1%D9%90%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%86-%D9%81%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1/
https://www.arel.ir/gallery/%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%86-%D9%81%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1/
https://www.e-architect.com/london/swiss-re-building
https://divisare.com/projects/289429-foster-partners-nigel-young-richard-bryant-swiss-re-hq-30-st-mary-axe
https://www.slideshare.net/adadarmon/swiss-re-building-london
https://www.archdaily.com/928285/30-st-mary-axe-tower-foster-plus-partners/5dcac5ee3312fd751400002d-30-st-mary-axe-tower-foster-plus-partners-floor-plan
http://faculty.arch.tamu.edu/anichols/courses/applied-architectural-structures/projects-631/Files/30%20St%20Mary%20Axe_barker_lawrence_lopez_teal_wendlandtPresent.pdf
http://faculty.arch.tamu.edu/anichols/courses/applied-architectural-structures/projects-631/Files/30%20St%20Mary%20Axe_barker_lawrence_lopez_teal_wendlandtPresent.pdf
https://archidiap.com/opera/sede-della-swiss-re/


تعداد صفحات : 37 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود