تارا فایل

پاورپوینت بیوگرافی نورمن فاستر و آثار معماری آن


Norman foster

زندگی نامه:
نورمن فاستر ، در اول ماه ژوئن1935 در شهر منچستر متولد شد . 1953 پس از اتمام دوره متوسطه ، به صورت نیمه وقت و به عنوان منشی در تالار شهر منچستر شروع به کار کرد . سپس به خدمت سربازی رفت و در حین خدمت در نیروی هوایی ، در زمینه مهندسی الکترونیک مهارت یافت و اطلاعاتی در مورد هواپیما کسب کرد.

. در نهایت ، به دلیل علاقه به هواپیماهای گلایدر به یک خلبان ماهر تبدیل شد . 1955 پس از اتمام دوره دوساله سربازی ، در دفتر دو تن از معماران منچستر مشغول به کار شد 1956 با ثبت نام در دانشگاه معماری منچستر ، به فراگیری دروس نسبتا سنتی پرداخت .
با این حال ، در این سال ها توانست مهارت های منحصر به فردی در زمینه فنون ترسیم و ارائه به دست آورد او در این سال دیپلم معماری و مجوز طراحی شهری خود را دریافت کرد . در همین زمان ، مدال هی وود و مدال برنز انجمن معماران منچستر به وی اهدا شد . علاوه بر این ، با قبولی در بورسیه ی تحصیلی انجمن ساختمان سازان ، به فلاوشیپ هنری نایل شد

پس از آن برای گذراندن دوره دو ساله ی تخصصی در دانشگاه ییل به آمریکا رفت . وی در آنجا تحت تاثیر پل رادولف ، سرج چرمایف و وین سنت اسکالی قرار گرفت و در همین زمان با ریچارد راجرز ( که مانند خود او دانشجوی بورسیه بود ) و جیمز استرلینگ ( که برای مدت کوتاهی در همان مدرسه تدریس می کرد ) ملاقات کرد 1964 با وندی چیزمن ازدواج کرد که ثمره آن ، دو فرزند به نام های " تی " و " کال " است. 1966 در این سال به عضویت انجمن معماران سلطنتی انگلستان در آمد

1967 فاستر همراه با " گروه 4 " ساختمانی را طراحی کرد که وی را به شهرت جهانی رساند . این ساختمان ، کارخانه رلیانس در سوئد بود که آخرین بنای ساخته شده توسط این گروه است زیرا این گروه در همان سال منحل شد . سپس نورمن و وندی فاستر با هدف ایجاد یک مرکز برای طراحی و تحقیقات ، دفتر معماری فاستر و همکاران را تاسیس کردند . این دفتر در مجاورت باغ کوونت قرار داشت.
1968 در حین طراحی پروژه تئاتر ساموئل بکت ، با ریچارد باکمینیستر فولر آشنا شد که بعد ها ، تاثیر عمیقی در اندیشه و کارهای فاستر گذاشت . آشنایی ، سر آغازی بود برای دوستی و همکاری طولانی پر ثمری که تا زمان مرگ این استاد آمریکایی ( یعنی سال 1983 ) ادامه داشت .

1974 فاستر به عنوان نایب انجمن معماری انتخاب شد . شرکت او که قبلا با یک شرکت نروژی به نام " شرکت خطوط کشتی رانی فرداولسن " همکاری داشت ، دفتری در اوسلو تاسیس کرد و ابتدا کارهایی برای این کار فرمای نروژی انجام داد ؛ سپس با کارفرماهای دیگر در نقاط مختلف کشور همکاری کرد. 1978 ساخت مرکز های هنرهای تجسمی سانز بوری ، آغاز مرحله ی مهم و درخشانی در زندگی حرفه ای او شد . 1979 در این سال شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای از وی دعوت کرد
که همراه شش شرکت بین الملی دیگر ، در مسابقه ای محدود با موضوع طراحی دفتر مرکزی این بانک شرکت کند . با انتخاب طرح فاستر به عنوان طرح برگزیده ، اجرای این پروژه به شرکت وی واگذار شد 1980 فاستر در این سال به عضویت انجمن معماران آمریکایی در آمد ،علاوه بر این ، در همین سال دکترای افتخاری دانشگاه انجلیای شرقی به او اعطا شد .

1981با شرکت در مسابقه محدود طراحی ورزشگاه سرپوشیده فرانکفورت آمین ، جایزه طرح برگزیده را دریافت کرد . در همین زمان ، معماری او در یکی از برنامه های مستند هنری معرفی شد و مورد بررسی قرار گرفت . 1982 او به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده صنعتی هنر لندن انتخاب شد.
1983 فاستر بالاترین رتبه این حرفه را از آن خود کرد و " مدال طلای سلطنتی " رشته معماری را دریافت نمود . این مدال ، جایزه بین الملی ارزشمندی است که در سال 1848 ، ملکه ویکتوریا برای پیشرفت حرفه معماری در نظر گرفته بود . در مراسم اهدا این جایزه ، با کمینیستر فولر سخنرانی کرد . فاستر در این سال به عضویت دانشگاه سلطنتی در آمد . پس از برگزاری یک مسابقه ی محدود با شرکت گروه منتخب معماران ، از فاستر برای طراحی مرکز جدیدی برای Bbc در منطقه ی پورتلند دعوت شد . این مرکز در مقابل کلیسای آل سولز اثر جان ناش قرار دارد .

1984 در مسابقه محدودی که شورای شهر نایمز برای طراحی یک مدیاتک و مرکز هنرهای معاصر در آن شهر برگزار کرد ، طرح فاستر برنده شد . در همین سال اتحادیه ی بین المللی معماران ، جایزه ای را به وی اهدا کرد .
1986 دانشگاه بت ، دکترای افتخاری علوم را به فاستر اعطا نمود. در همین سال ، دو نمایشگاه مهم از کارهای او برپاشد : یکی در انجمن معماران فرانسه در پاریس ( بازگشایی در ژانویه ) و دیگری در دانشگاه سلطنتی لندن ( بازگشایی در اکتبر ) . وی جایزه موسسه طراحی ژاپن را به خود اختصاص داد.
شرکت او نیز در همین سال در مسابقه تغییر شکل و بازسازی یک سایت 48
هکتاری در منطقه کینگزکراس در لندن برنده شد . این پروژه ، در نوع خود
بزرگترین و وسیع ترین طرح شهر سازی در اروپا است و شامل عملکردهای مختلفی میباشد:

از جمله این عملکردها می توان به ایستگاه تونل راه آهن متصل به پارک بزرگ اشاره کرد که اطراف آن از ساختمانهای مسکونی و اداری پوشیده شده است . این پروژه و پروژه ی چهار راه پاترنوستر ، آغاز مرحله جدیدی از اجرای پروژه هایی در مقیاس شهری بود . در سال بعد ، این شرکت طرح های شهری مختلفی برای شهرهای زیر طراحی و اجرا کرد:
کمبریج ( 1989 ) ؛ نایمز، کانس و برلین ( 1990 ) ؛ گرینویچ ( 1991 ) ؛ روتردام ، لودن شید و یوکوهاما ( 1992 ) ؛ بافت تاریخی چارترس ، کورفو و لیسبون ( 1993 ) . هم اکنون این شرکت در حال انجام پروژه ای برای تغییر شکل و بازسازی قسمت وسیعی از مرکز شهر بارسلون است که مساحت سایت آن بیش از 220 هکتار است .

1988 ظرفیت بالای این شرکت باعث شد که بتواند به مجموعه ی وسیعی از برنامه ها و پروژه های کلان مقیاس پاسخگو باشد . یکی از این پروژه ها ، برج مخابرات بارسلون است که به منظور آماده سازی شهر برای مسابقات المپیک در نظر گرفته شده است . نمونه های دیگر این پروژه ها ، مترو شهر بیلبائو ، پل دره گذری در منطقه ی رنس در فرانسه و ایستگاه زیرزمینی کاناری وارف در لندن ( 1991 ) است.
1989 مصادف بود با فوت زود هنگام وندی ( همسر نورمن ) که آغاز فعالیت حرفه ای نورمن همراه او بود و پس ازهمکاری در" گروه 4 " ، یکی از موسسان دفتر معماری فاستر و همکاران بود.
1990 سازمان حفاظت از محیط زیست انگلستان ، ساختمان شرکت بیمه ویلیس، فابر و داماس در ایپسوویچ ( 74-1973 ) را جزء ساختمان های ارزشمند ( از نظر تاریخی، معماری و سازگاری با محیط زیست ) اعلام کرد و مدال معتمدین Riba را به نورمن فاستر اعطا نمود . در همین سال ، فاستر عنوان " سر " گرفت.

در این زمان ، دفتر معماری فاستر و همکاران ( که از این پس دفتر معماری سر نورمن فاستر و همکاران نامیده شد) به ساختمان نوسازی در کیلومتر 22 جاده ی هستار در نزدیکی رودخانه تیمز نقل مکان کرد . در این دفتر جدید ، تمام عملکرد های گوناگون مربوط به کارگاه ماکت سازی و مصالح ، بایگانی پرونده ها ، کتابخانه و آرشیو فیلم های ویدئویی و عکس ، همگی زیر سقف گرد آمده اند .
1991 دانشگاه معماری فرانسه ، به وی مدال افتخار اعطا کرد . در همین سال ، چندین پروژه ی جدید و ارزشمند را به اتمام رساند ؛ از جمله فرودگاه استانزتد، مرکز تلویزیونی آی تی ان ، نگارخانه های ساکلر ( که ملکه الیزابت دوم آنها افتتاح کرد) و برج سده در توکیو
در مراسم بازگشایی ساختمان کرسنت وینگ ، مرکز هنر های تجسمی سانزبوری نمایشگاهی بر پا کرد که حاصل شش سال فعالیت حرفه ای فاستر را به نمایش گذاشت . در نمایشگاه دو سالانه ی ونیز ، غرفه ی بریتانیا نیز تعدادی از طرح های فاستر و پنج معمار دیگر انگلیسی را به نمایش در آورد

1993 وسعت پروژه ها و تعدد قراردادهای بین المللی باعث شد که این شرکت ، دفتر هایی در شهر های برلین ، فرانکفورت ، هنگ کنگ ، نایمز و توکیو دایر کند . شرکت معماری سرنورمن فاستر و همکاران در آلمان ، در مسابقه طراحی پارلمان جدید برلین برنده شد . از دیگر موفقیت های وی در مسابقات معماری می توان به طرح موزه جنگ در هارتل پول و طرح مجموعه ی نمایشگاهی در لیسبون اشاره کرد .
پروژه ی مرکز هنرهای معاصر در شهر نایمز فرانسه افتتاح شد . این پروژه بهدلیل مشکلاتی که برای برگزاری مسابقه ( 1983) بوجود آمد ، با مدتی تاخیر انجام شد . ولی این مشکلات در ساخت مدرسه ی متوسطه شهر فرژو وجود نداشت . طراحی این مدرسه ، در سال 1991 به مسابقه گذاشته شد . انجمن معماران آمریکایی نیز ، در همین سال مدال طلای خود را به سر نورمن فاستر اعطا نمود

آثار

پارلمان آلمان (رایشتاگ)
این گنبد جدید از چند نظر حائز اهمیت است . اول اینکه در داخل گنبد دو رامپ مارپیچ قراردارد که به سکوی فوقانی برای تماشای مناظر اطراف ختم می شود ، لذا مردم به صورت نمادین بربالای سر نمایندگان خود صعود می کنند.
از طرفی هنگام شب گنبد ازطریق تالارمجلس روشن می شود و به صورت گنبدی نورانی می درخشد که نشانه ای از قدرت و توانایی پروسه دمکراتیک در آلمان فدرال است

دوم اینکه از نظر اقلیمی در تابستان تهویه طبیعی تالار نمایندگان از طریق گنبد شیشه ای صورت می گیرد و در زمستان نیز هوای گرم که از تالارمجلس به فضای زیر گنبد صعود کرده بازیافت و مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد و سوم اینکه  آینه های وسط گنبد ، روشنایی طبیعی و تصویر مردم را به تالار نمایندگان منعکس می کنند ازدیگرموارد اقلیمی که درطرح باسازی این ساختمان در نظر گرفته شده می توان به موضوعات زیر اشاره کرد : – سلولهای خورشیدی فتوولتیک با۳۰۰ متر مربع مساحت بر روی بام جنوبی ساختمان برای تـامین برق . – پنجره های هوشمند برای تهویه هوا  

  هیچ یک از عناصر به کار رفته در طرح های نورمن فاستر، تزئینی یا غیر عملکردی نیستند. او یکی از نام آورترین طراحان عصر حاضر و از چهره های شاخص سبک اکوتک است؛ مدتی با ریچارد راجرز و باکمینستر فولر همکار بود. شهرت او بیشتر بخاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن است

شعبه مرکزی بانک فرانکفورت 1997

این برج 50 طبقه 300 متر ارتفاع و 1000 متر مربع زیر بنا دارد.در سطوح مختلف برج باغهای معلق وسیعی قرارگرفته اند. در تهویه این برج از حرکت طبیعی جریان بادگرم به سوی بالا و حالت گلخانه ای استفاده شده است.
مصالح و سیستمهای بکار رفته در این بنا کاملا سازگار با ضوابط آلمان در مورد حمایت از محیط ریست خود است.
آلمانی ها به مسئله محیط زیست بسیار حساس اند و قوانین آنها ضوابطدقیقی را در رابطه با صرفه جویی در مصرف انرژی،استفاده از انرژی های جایگزین پذیر طبیعی و پرهیز از مواد ومصالح آلوده ساز محیط در ساختمان دارد.بنابراین فاستر نیز با توجه به مسئله محیط زیست در این پروژه سعی داشته بعضی از ایده های پیشرفته خود را که در پروژه های قبلی مثل بانک هنگ کنگ و شانگهای نتوانسته بود اجرا کند را در اینجا محقق سازد.

  آسمانخراشهای جدید نورمن فاستر

شرکت نورمن فاستر و همکاران (Norman foster + partners) مجوز ساخت دو برج ۳۲۰ متری در کنار Seine , درست در خارج از پاریس را گرفتند.
در این دو برج چند منظوره دفاتر اداری, آپارتمانهای مسکونی, هتل و مرکز تفریحی در نظر گرفته شده است.
این دو برج در پلان به شکل لوزی بوده و هر چه به بالاتر میروند بزرگتر میشوند. یکی از اهداف این شکل عجیب برجها, ایجاد سایه طبیعی در طبقات است.
این دو برج پس از ساخت بلندترین آسمانخراشهای چند منظوره اروپای غربی خواهند شد
 

همانطور که در تصویر بالا میبینید این دو برج قرار است درست در راستای خیابان شانزلیزه – برج ایفل و آرک دو تریومف –  ساخته شوند.

ورزشگاه ویملی
ورزشگاه ویملی مهمترین مجموعه ورزشی در انگلستان است.که در سال 1924 برای نمایشگاه امپراطوری انگلیس ساخته شد.این ورزشگاه که مرکز فعالیت فوتبال در انگلستان است که در چند سال اخیر مورد باز سازی قرار گرفته شد.طراح آن سر نورمن فاستر می باشد.
 

پارلمان آلمان
نام ساختمانی در برلین است که پارلمان آلمان از سال ۱۸۹۴ تا ۱۹۳۳ در آن واقع بود. در این سال به تحریک نازی ها پارلمان به آتش کشیده می شود. نهایتا در سال ۱۹۹۹ و پس از بازسازیهای گسترده، پارلمان آلمان به این مکان بازگشت.
کاری از :نورمن فاستر و همکاران
اتمام پروژه:آپریل سال ۱۹۹۹
موقعیت:برلین- آلمان  مساحت:۶۱.۱۶۶متر مربع
سازه بنا:سنگی
ماده بکار رفته در گنبد :شیشه و شیشه رفلکس آینه ای
قیمت :۶۰۰میلیون مارک

  هرم صلح فاستر 
لرد نورمن فاستر معمار 70 ساله، تا به حال خالق آثاری جسورانه در مقیاس جهانی، از برج پر سرو صدای خیار شوری (Gherkin) در لندن گرفته تا فرودگاه جدید پکن (بزرگترین محوطه ساختمانی حال حاظر جهان)، بوده است اما هیچکدام از آثار گذشته فاستر قابل مقایسه با اثر اخیر وی در پایتخت جدید قزاقستان نیستند یعنی همان هرم صلح فاستر…

آنچه ریاست جمهوری قزاقستان از نورمن فاستر خواسته بود، مرکزی عظیم برای گفتگوی ادیان در کنار سالن اپرایی قابل رقابت با بزرگترین سالن های جهان، یک موزه ملی فرهنگ، دانشگاهی برای مقوله تمدن و مرکزی برای تعاملات گروه های نژادی و جغرافیایی قزاقستان بود. تمام این موارد قرار بود در هرم عظیمی که فاستر آن را ساخت جاسازی شود، هرمی با قاعده تقریبی یک هکتار و ارتفاعی بالغ بر 60 متر از سطح زمین…. هرمی عظیم، ساخته شده از الگویی الماس گونه، ملبس به صفحات مجوف فولاد ضدزنگ و پلاک های سنگی خاکستری کم رنگ که در راس به تارکی انتزاعی از شیشه رنگی ختم می شود؛ رنگ هایی ملهم از پرچم قزاقستان و عظمتی در خور خودنمایی یک ملت.

قراربود 200 نماینده از مذاهب مطرح جهان هر 3 سال در قالب نشستی عظیم با همکاری شورای امنیت سازمان ملل در این محل گرد هم آیند، یک گردهمایی، درست در نقطه زیرین راس هرم لرد فاستر.
فاستر خود در این مورد می گوید: «آنچه برای من اهمیت داشت نمادینه کردن صلح بود….». یک مرکز تحقیقاتی برای مذاهب جهان با کتابخانه ای عظیم، طبقه تحتانی مرکز همایش ها را در بر می گیرد.
برای مردم عادی نیز جنبه های نمایشی قضیه اگر بیشتر نباشد کمتر نیست؛ هرم که بر روی تپه ای دست ساز بنا شده،بسیار عظیم تر از آنچه هست، به چشم می آید. سالن اپرای 1500 نفره، مردم را به سوی خود فرا می خواند و فاصله پایین ترین بخش این تالار با راس هرم بالغ بر 80 متر است!

داستان زندگی این یادمان ملی وقتی بسیار جالب توجه تر می شود که وارد باغ معلق مرکزی شویم؛ نورپردازی تاثیرگزار و ترکیب فضاسازی سبز در داخل حجمی عظیم از دیوار های شفاف و مسیری زیگزاگ با حرکتی رو به اوج، بهشتی اثیری را تداعی می کند. شغل سابق نورسلطان نظربایف در زمان کمونیست ها به عنوان کارگر فولادسازی، بسیار به طراحی و ساخت هر چه سریع تر سازه فولادی بنا که حائز شرایطی خاص است، کمک کرد. سازه ای که با توجه به نوسان دما در پایتخت جدید از 40 درجه زیر صفر تا 40 درجه بالای صفر (آب و هوای عادی در استپ های آسیای مرکزی)، بسیار حساس و تعیین کننده است. فاستر شکل هرمی را برای نداشتن هیچ گونه تاثیر منفی به لحاظ مذهبی انتخاب کرده است. وی که تا کنون تعداد زیادی سالن کنسرت، گالری های هنری و موزه طراحی کرده است، اهمیت این مرکز را بیش از همه تلقی می کند.

«این مجموعه در اصل یک مرکز فرهنگی است، اما از آنجایی که قرار است میزبان یک کنفرانس صلح متشکل از پیروان 18 مذهب جهانی باشد، دیگر مختصات آن بسیار فراتر از یک مرکز فرهنگی خواهد بود. مختصاتی به عظمت مذهب، صلح و همکاری جهانی…؛ نشانه ای در جهت ترک هر گونه مخاصمه و خشونت برای توسعه عدالت و برابری انسان ها…».

تالار شهر لندن:

زمانی که تونی بلر در انگلستان بر سر کار آمد گفت: «این دولت نماینده بازگشت به مدرنیسم است.» او از جامعه ای سخن می گفت که نگاهش رو به آینده است. بر اساس همین دیدگاه بحث ایجاد ساختمانی در لندن به عنوان شهرداری لندن مطرح گردید که نماد چنین تفکری باشد. تالار شهر یا ((city hallمکانی است برای کلیه امور اجتماعی شهر. این تالار در درجه نخست فضای استقرار انجمن ها و شوراهای شهر و سپس مرکزی برای گردهم آیی های عمومی و ارتباط و تعامل میان مردم در عرصه مسائل شهری است. نقش این فضا در دنیا گردهم آوری شهروندان و ترغیب آنها برای مشارکت در امور شهری است.

تالار شهر متعلق به همه مردم شهر است و نماد معمارانه ای از دموکراسی است. (متاسفانه در ایران تالار شهر وجود ندارد) این طرح در جنوب رود تایمز واقع شده است. نورمن فاستر به همراه تیمی گسترده از مهندسین، سازه ی تخم مرغی شکلی طراحی کرد که شهرداری و شورای شهر لندن را در خود جای داده اند. ساخت این پروژه از سال 2000 شروع شد و تا سال 2002 ادامه یافت. از زمان شروع این پروژه آشکار بود که تیم طراحی و ساکنان آتی آن بر آنند تا ساختمانی پدید آورند که مثالی برای یک ساختمان با مصرف پایین انرژی باشد.

مصرف انرژی در این بنا تا 75 درصد نسبت به ساختمان های مشابه کمتر است موضوع اصلی در طراحی پوشش این ساختمان محدود کردن بارهای سرمایش و گرمایش بود. هندسه نامتعارف سازه GLA طوری طراحی شده که هر دیواره شیشه ای با زاویه متفاوتی نسبت به دیگری قرار گیرد. این دیواره ها با استفاده از تحلیل های نورپردازی سه بعدی و روش شبیه سازی نور روز طراحی شدند. هدف این بود که بیشترین جذب گرمای خورشیدی درنما وجود داشته باشد

هوای تازه از طریق دریچه های مشبک جاسازی شده در کف سطوح اداری تامین می شود. در زمستان یک چرخه حرارتی رطوبت پذیر برای رطوبت دهی به هوای مکیده شده استفاده میگردد. در تابستان وقتی دمای هوای خارج از هوای داخل زیادتر است، همان چرخه حرارتی هوای تازه ورودی را از قبل خنک می سازد. تهویه کننده های بازشویی در محیط اداره ها نیز تهویه طبیعی را به عهده دارند. دیوار های عایق بندی شده هم نقشی مناسب خود ایفا می کنند. آب گرم این ساختمان توسط دو گرم کننده گازی با کارایی بالا تامین می شود.

آب گرم با روش همرفت بخش های اداری، اتاق های جلسات و لابی ورودی را گرم می کنند. در تابستان علاوه بر چیلر برقی، درجه حرارت توسط تیرهای سرد خنک نگه داشته میشود. این تیرها در سقف قسمت اداری قرار دارند. آب اصلی خنک شده از اعماق چاه ها توسط دو پمپ زیر آبی تامین می گردد.
بعد از خنک سازی ساختمان در فلاش تانک های سرویس بهداشتی و آبیاری فضای سبز بیرون به کار می رود. آب مازاد به درون رود تایمز تخلیه می گردد. ساختمان در جهت شمالی و جنوبی متقارن است. انحنای این ساختمان در جهت شمالی جنوبی به گونه ای است که حداقل سطح را در ضلع جنوبی در معرض تابش مستقیم خورشید داشته باشد

همچنین در این ضلع، حالت پله ای طبقات موجب می شود هر طبقه روی طبقه زیری خود سایه بیندازد و تابش مستقیم تعدیل شود. سازه نگهدارنده این فرم حاصل تعامل معماران و مهندسان است. ستونهای مایل نیروهای بزرگی که به این شکل منحنی با شیب تند وارد می شوند را کنترل میکنند. شبکه ای از تیرهای فولادی به هسته بتنی مرکزی بسته شده است، نیروهای افقی مورد نیاز برای تثبیت ستونها را تحمل میکند. در سازه فولادی از گره دوکی استفاده شده است. پوسته شفاف و شیشه ای ساختمان نماد شفافیت دولت است. مردم می توانند در داخل ساختمان حرکت کنند از قسمت های تفریحی آن استفاده کنند در رمپ 500 متری آن حرکت کنند و نمایندگان خود را در حال کار ببینند.

طراحی اتوبوس دو طبقه
گروه دو نفره ی نورمن فاستر و Aston Martin، برنده ی جایزه ی بهترین طراحی اتوبوس برای شهر لندن شده اند؛ ولی نکته ی جالب این قضیه این است که تا پیش از این، نورمن فاستر را به خاطر پروژه های عظیمی که در رشته ی معماری از او سراغ داشتیم می شناختیم
ولی گویا حوزه ی خلاقیت های او حتی بیشتر از این حرف هاست در این مسابقه، از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا با توجه به اتوبوس های قدیمی دو طبقه ی لندن که به نوعی نماد این شهر هم به حساب می آیند، طرحی جدید و مدرن بدهند. به همین منظور، این گروه دو نفره ، پس از بررسی نظرات مسافران و راننده ها و مدیران تولید کننده، طرحی را با مبنای توجه بیشتر به فضای داخلی ارائه کردند.

از اهداف آنها برای طراحی این اتوبوس، راحتی استفاده در خیابان های کم عرض و شلوغ لندن و استفاده از آخرین تکنولوژی های روز برای به حداقل رساندن مصرف انرژی در اتوبوس ها بود. در این اتوبوس ها، راننده در حالی که از حداکثر ایمنی برخوردار است، دیدی پانوراما گونه از محیط اطراف خود دارد. در طراحی این اتوبوس، مانند بسیاری از بناهایی که نورمن فاستر طراحی کرده، راحت بودن استفاده کنندگان از درجه ی اول اهمیت قرار داشته.
برای مثال نوع نورپردازی و یا استفاده کردن از کف پوش های چوبی در این اتوبوس، به مسافر نوعی حس آرامش و گرما می دهد.در روی بام طبقه ی دوم این اتوبوس، سلول های خورشیدی ( فوتو فولتییک ) قرار گرفته که به وسیله ی آنها، انرژی لازم برای تنظیم دمای داخلی اتوبوس تامین می شود.علاوه بر این، مسافرین طبقه ی دوم، به دلیل دیواره های شفاف آن، دیدی بسیار عالی از مناظر اطاف خواهند داشت

حالا با دیدن نقشه ها، مطمئن شدیم که خبرها صحیح بودند و اپل طراحی مجموعه ی جدید خود را به نورمن فاستر سپرده است. زمینی با مساحت تقریبی 710 هزار متر مربع که 400 هزار متر مربع از آن در اواخر سال 2010 از HP خریداری شده، قرار است محل تجلی ایده های این معمار بزرگ بریتانیایی باشد. کسی که در سال 1999بزرگترین جایزه معماری یعنی پریتزکر که از آن به نوبل معماری تعبیر می شود را با خود به خانه برد. بشقاب پرنده" لقبی است که اسیتو جابز در توصیف ساختمان جدید اپل به آن داده است. شاید برای اولین بار در ماه جولای تصورات ذهنی ما از پروژه ی اپل با تصاویری تار و مبهم شکل گرفت. حالا اما به لطف شورای شهر Cupertino، عکس های بیشتر و رندر های با کیفیت تر، ما را یاری می کند تا در ادامه مطلب با اطلاعات دقیق تری به بررسی این ساختمان خاص بپردازیم.

مجموعه ی جدید اپل دارای دفتر کار و ساختمان تحقیق و توسعه ای به مساحت تقریبی 260 هزار متر مربع است. برای آن یک سالن کنفرانس با 1000 صندلی در نظر گرفته شده و با داشتن امکانات مختلفی مانند سالن های ورزشی، گنجایش بیش از 12 هزار کارمند را در خود دارد.
از جمله نکاتی که استیو جابز در توصیف این ساختمان به آن اشاره می کند به کار نرفتن حتی یک قطعه شیشه ی تخت است. همه ی شیشه ها دارای انحنا هستند که دور تا دور ساختمان را پوشش می دهند. اما تفکرات خاص اپل به همین جا ختم نمی شود. ساختمان جدید قرار است قسمتی از انرژی مصرفی را خود تولید کند و برای توجه بیشتر به محیط زیست و مبحث معماری پایدار که نورمن فاستر نیز به آن شناخته می شود، قرار است تعداد درختان این مجموعه از 4500 به بیش از 6 هزار عدد برسد و همان طور که در تصاویر مشاهده می شود، بر خلاف معمول فضای سبزی هم در میانه ی ساختمان در نظر گرفته شده است

اما تاریخ اتمام این مجموعه که احتمالا ساکنان کوپرتینو برای آن روز شماری می کنند در سال 2015 است. چرا که با پایان یافتن اجرای این پروژه استیو جابز پیشاپیش قول فراهم آوردن اینترنت Wi-Fi مجانی را به شرط خلاصی از پرداخت مالیات ها به شهروندان داده است.

آسانسوری در نیویورک که گالری هنری است،معمار نورمن فاستر
در جایی که وسعت فضا در نیویورک ارزشمند است، معماران باید مرزهای طراحی و خلاقیت هایشان را گسترش دهند. ساختمانی جدید در مسیر بوری Bowery ،مربوط به شرکت فاستر و همکارانش ، فضای باریکی در خلال استفاده برجسته از آسانسور است که غالبا نادیده گرفته شده است.گالری اسپرون وست واتر فقط از طرف فضای ورودی25 پا و در عقب ساختمان تا 100 پا ادامه پیدا کرده، بنابراین ساخت وضعی تماثیل گونه تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. و برای یک گالری هنری، ورودی بزرگ الزامی است.بنابراین نورمن فاستر Norman Foster و گروهش از آسانسوری مرکزی به عنوان قسمتی از فضای نمایشگاهی این گالری استفاده کردند.

. آسانسور به یک اتاق متحرک 12*20 فوتی تبدیل شد که به پنج طبقه ای که در آنجا آثار هنری نمایش داده خواهد شد، متصل شده .به گفته ی این شرکت، اتاق به بازدیدکنندگان اجازه خواهد داد که به تدریج بین سطوح حرکت کنند و یک نمای برجسته در مسیر بوری Bowery ایجاد خواهد شد. همچنین اتاق متحرک می تواند،به عنوان فضای اضافی عمل کند. با توقف اتاق متحرک در صورت لزوم، فضا را می توان گسترش داد و آسانسور و پلکانی جداگانه برای دسترسی جایگزین خواهد شد. برای این گالری، هنر آن چیزی نیست که روی دیوارهاست، هنر آن چیزی است که دیوارها خود بیانگر آنند

پل میلائو

پل میلائو بلندترین پل دنیاست که توسط طراح بریتانیایی (نورمن فاستر) طراحی و طی 39 ماه ساخته شد و در دسامبر سال 2004 میلادی افتتاح گردید. پل فولادی ـ بتنی میلائو که در ساخت آن36000 تن فولاد و 206000 مترمکعب بتن بکار رفته دارای 6/2 کیلومتر طول و در ارتفاع 343 متری بر بالای دره تارن در جنوب فرانسه احداث شده است.
این پل روی 7 پایه قرار گرفته و به طور میانگین روزانه 28000 وسیله نقلیه را در شرایط مختلف آب و هوایی سال از خود عبور می دهد و دارای دو مسیر دو طرفه است. پل مذکور که اولین پروژه بزرگ عمرانی کشور فرانسه در قرن21 به شمار می رود، اتصال دهنده شمال اروپا به جنوب فرانسه و اسپانیا می باشد.

ارتفاع پل به حدی است که طراح آن نورمن فاستر می گوید: رانندگی روی پل مانند آن است که انسان در اتومبیل پرنده نشسته باشد. هزینه ساخت پل حدود 400 میلیون یورو بوده که توسط شرکت سازنده پل تامین گشته است. البته دولت فرانسه نیز توافق کرده که درآمد عوارضی آن تا سال2080 یعنی 75 سال آینده به شرکت سازنده برسد. سازنده پل ادعا کرده که مدت عمر پل، حداقل 120 سال خواهدبود. این پل در مقام مقایسه از برج ایفل بلندتر است.

آمارهای جالب: ـ طول مسیر:460/2 متر ـ بلندی کوتاهترین پایه پل: 77 متر ـ بلندی بلندترین پایه پل: 343 متر ـ ارتفاع شاه تیرها: 87 متر ـ تعداد سیستم ها و کابل های اتصالی: 154 عدد
ـ متوسط ارتفاع پل: 270 متر ـ قطر پل: 20/4 متر ـ عرض پل: 32 متر ـ کل وزن پل: 290000 تن ـ میزان عبور وسایل نقلیه: 10 تا 254 هزار اتومبیل در روز ـ شروع ساخت پل: 2001 میلادی ـ اتمام پروژه: ژانویه 2005 می

زِنیتِ نورمن فاستر؛ هرمنوتیک دینامیسم و انعطاف پذیری
نرمن فاستروهمکارانش Norman Foster and Johnny Hallydayطی مراسمی پروژه فرهنگی zenith را درسنت اتین Saint-Etienneافتتاح کردند.این طرح برنده مسابقه طراحی سال 2004 بود که دارای خصوصیاتی ازقبیل بام ایرودینامیک وفضاهای قابل انعطاف می باشد.زنیت محلی برای رویدادهای هنری وورزشی است.ونقطه عطفی دراحیاءدوباره شهرخواهد بود.این سازه باقابلیت انعطاف پذیری بالا، قادربه میزبانی از1100 تا 7200 نفربا کارایی های موسیقی ،ورزشی وفرهنگی می باشد.

سازه ای که راندمان انرژی بالایی دارد وبا قرارگرفتن دریک شکاف بربادهای شمالی وجنوبی فائق آمده است.وازفواید باد درتهویه وخنک سازی سودجسته وهنگام شب آن رامسدود کرده وازگرمای بتن ها استفاده می کند. فاستردراین باره می گوید: زنیت طرحی قابل انعطاف برای رویدادهای مختلف می باشد که بسیار کاراست. ومهمترین بخش سازه ،سقف آن است که دارای استراتژی ممتازی بوده و سمبل این شهرخواهد شد.

موزه ملی شیخ زاد (پنکه های عربی)

حاکم ابوظبی،فاستر و گروهش رامامور ساخت موزه ملی امارات کرد.موزه ای که درجزیره سادیات باانگیزه معرفی فرهنگ،آداب وسنن وتغییرات اقتصادی امارات نوین ساخته خواهدشد.این سازه دارای فضاهای بهینه ونوگرایانه ای میباشد که باعناصرسنتی وفرهنگ عربی درآمیخته است.ودریک محوطه طبیعی فضای سبز قرار می گیرد.
پنج برج دارد و ورودی آن درزیرتپه می باشد.این باعث شده که برج هامانند یک دودکش تبادل حرارتی عمل کنند وهوای تازه راجایگزین کند،هوایی که ازمجراهای زیرزمینی گذشته وخنک می شود. فرو رفتگی بخش مرکزی موزه نیزبه مثابه لنگریست که تعادل پنج بال فوقانی راحفظ می کند.فاستر کاربر روی این پروژه راشانسی بزرگ برای خود می داند.

نورمن فاستر و طراحی هواپیما

ارائه دهنده خدمات : طراحی معماری مدلینگ پرزانته رساله مهندس کاویانی 09137299517
دپارتمان معماری ناربن


تعداد صفحات : 68 | فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود