تارا فایل

پاورپوینت تحلیل محتوا


بسم الله الرحمن الرحیم

تحلیل محتوا

تعریف تحلیل محتوا
روش مطالعه و تجزیه و تحلیل ارتباط به شکلی نظام مند،عینی و کمی به منظور سنجش متغیر ها می باشد

محدودیت های تحلیل محتوا
1- از تحلیل محتوا به تنهایی نمی توان به عنوان مبنایی برای
تعیین اثرات محتوا بر مخاطبان استفاده کرد.
2-یافته های یک تحلیل محتوای خاص به چارچوب مقوله ها و تعاریف مورد استفاده در تحلیل محدود می شود.
3-تحلیل محتوا در اغلب موارد فعالیتی وقت گیر و هزینه بر است.

مراحل تحلیل محتوا
1-صورت بندی سوال یا فرضیه های تحقیق
2-تعریف جامعه مورد پژوهش
3-انتخاب نمونه مناسب از جامعه
4-انتخاب و تعریف واحد تحلیل
5-مقوله بندی محتوای مورد تحلیل
6-طراحی یک نظام کمی سازی
7-آموزش کدگذاران و انجام یک مطالعه تحقیقاتی
8-کد گذاری محتوا طبق تعاریف به عمل آمده
9-تحلیل داده های جمع آوری شده
10-نتیجه گیری

تدوین سوال تحقیق
در تدوین سوال تحقیق رعایت سه مورد ضروری می باشد:
1- مشخص کردن هدف نهایی تحلیل
2- حرکت با سوالات و فرضیه های روشن
3-تعریف خوب سوالات و فرضیه های تحقیق

ابعاد تعیین جامعه مناسب برای تحلیل محتوا
1- زمینه موضوع که نیازمند ارتباط منطقی با سوالات و اهداف تحقیق است.
2- دوره زمانی

انتخاب نمونه
انتخاب نمونه به دو روش سرشماری و نمونه گیری چند مرحله ای می باشد.
مراحل روش نمونه گیری مرحله ای :
1-انتخاب عنوان ها
2- انتخاب تاریخ ها
3- انتخاب محتوا

واحد های محتوا
واحد ثبت: کوچکترین بخش محتوا که در آن بود و نبود مقوله مورد نظر شمارش می شود
واحد فحوی: بزرگترین بخش از متن است که مراجعه به آن برای تشخیص جهت نظر مجاز است.
واحد تحلیل

مقوله
مقوله به فضایی گفته می شود که واحد های محتوا باید در آن طبقه بندی شوند. ارزش یک تحلیل محتوا بر پایه مقوله های آن است.

ویژگیهای نظام طبقه بندی
یک نظام طبقه بندی باید مانع،جامع و پایا باشد.
از سه طریق می توان به جامعیت طبقه بندی کمک کرد:
1-استفاده از طبقه سایر
2-دو یا سه بخشی کردن محتوا
3-اجرا بر روی نمونه ای از محتوا

تعیین نظام کمی سازی
در سطح اسمی محقق به سادگی فراوانی وقوع واحد ها را می .شمارد
در سطح فاصله ای می توان میزان برخی صفات یا ویژگیهای .بازیگران را تعیین کرد
در سطح نسبی با استفاده از طول یا فضای یک موضوع و زمان صورت می گیرد.

کد گذاری محتوا
قرار دادن واحد تحلیل در یک طبقه را کد گذاری گویند. به افرادی که این کار را انجام می دهند کدگذار می گویند که تعداد آنها بین 2 تا 6 نفر است.

تحلیل داده ها
سطح اسمی : آزمون خی دو
سطح فاصله ای یا نسبی: آزمون تی، تجزیه و تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون

تفسیر نتایج
در تفسیر نتایج محقق حتما نیازمند ملاک و معیاری جهت مقایسه کردن می باشد.

پایایی
پایایی یعنی اگر اندازه گیری مطالب با محتوای واحدی را تکرار .کردیم به یافته و نتایج ثابتی برسیم
پایایی بین کد گذاران به درجه توافق بین کد گذاران وقتی که به صورت مستقل یک متن را با دستور العمل یکسانی کدگذاری می کنند گفته می شود.

مراحل دستیابی به سطح پایایی قابل قبول
1- تعریف حدود طبقات به صورت کامل
2-آموزش کد گذاران
3- انجام یک مطالعه مقدماتی

روایی
به درجه ای که یک ابزار واقعا آنچه را که قرار است بسنجد، می سنجد گفته می شود.
راههای تعیین روایی در تحلیل محتوا روایی صوری،همزمان و سازه هستند.


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود