بهینه سازی عملیات ترمینالهای کانتینری
(مهندسی بندر)
– معرفی – نمای کلی ترمینال – عملیات ترمینال – بهسازی محوطه – ترابری غیر مستقیم – نتیجه گیری
فهرست :
معرفی:
رشد ترابری دربایی با کانتینر
رقابت میان ترمینال ها به خاطر:
_سرویس(زمان بین تخلیه و بارگیری کشتی)
_بهره وری(برمبنای TEU هر سال)
مباحث مورد بحث:ترافیک ،ازدحام و محدودیت گنجایش
تکنیک های OR جهت بهتر کردن بهره ترمینال های کانتینری
نمایی از اسکله یک ترمینال کانتینری
کشتی به ساحل _مکان پهلو گیری؛برنامه جرثقیل های اسکله ؛برنامه بارگیری کشتی ارسال _ اسکله-یارد؛یارد –یارد؛یارد- گیت ذخیره سازی _مدیریت یارد(باز و بسته کردن محوطه خلیج) ؛گسترش جرثقیل یارد ارسال و پذیرش _ مدیریت گیت؛ارتباط با سیستم حمل و نقل جاده ای و ریل به علاوه برای جریان های متعارف:انقال کانتینر ها به کشتی ،مدیرت کانتینر های خالی و منابع انسانی
عملیات ترمینال ها:
نمایی از اسکله یک ترمینال کانتینری
نمای کلی یارد:
خدمات یار به عنوان واسطه جهت بارگیری بار اندازی و حمل و نقل کانتینرها
یارد به بلوک های کوچکتری تقسیم می شود،مکان کانتینر ها درون یک بلوکتوسط bay، rowو tier مشخص می شود
مقررات ذخیره برای گروه ها و کانتینر ها در بلوک و خلیج به جهت: – بالانس مقدار بار در طول بلوک ها – حد اقل کردن فاصله کلی تحت پوشش برای انتقال کانتینر از اسکله به یارد تجمع کانتینر ها برطبق نقشه بارگیری کشتی به منظور: – بالا بردن سرعت عملیات بارگیری و بارندازی کشتی توسعه جرثقیل های یارد(مکان یابی جرثقیل ها در طول بلوک های یارد،برنامه ریزی عملیات)به منظور: – حد اقل کردن زمان فعالیت ها
بهینه سازی یارد:
موضوعات مطرح درمدیریت یارد:
یارد به عنوان گلوگاه ترمینال مطرح است
ترافیک،ازدحام و گنجایش از موضوعات اساسی این بحث می باشند
موضوعات اساسی:برنامه جریان های صادره برای ترمینال در ترمینال ها مجهول هستند
ورود و خروج ترمینال:مدیریت یارد به شدت به عملیاتگیت وابسطه است.
ترابری ترمینال ها:مدیریت یارد به شدت به کانال های اصلی و فرعی بندر وابسطه است.
ترابری در محوطه یارد:
پارامتر های اساسی در ترابری در محوطه یارد:کانال های اصلی و فرعی بندر
سیایت های کنترل جریان ترافیکی در محوطه یارد:
– اطلاع دقیق ازموقعیت کشتی های وارد و خارج شده
– اطلاع دقیق از زمان ورود و خروج کشتی ها
– اطلاع از نحوه عملیات بارگیری و تخلیه کشتی ها
مشکلات مرتبط با روش جدید ترابری در یارد
– مسائل مرتبط با مکان سروسی کشتی ها
– مسائل مرتبط با استقرار گروه ((gangs
– مسافت های پیمایش کوتاه کشتی ها:مطالعات جدید روی برنامه چرخش بارج ها دربندر نوتردام
مسائل مرتبط بامکان سرویس کشتی ها:
مسائل تکنیکی(در طول 3 ماه)که در مدیرت یارد و ترابری در ترمینال وجود دارد
یک سرویس (همچنین
سرویس مرتبا ” در ترمینال در ترمینال ها تقاضا میشود:بنابر این آنها نیاز به داشتن یک ناحیه مورد نظر جهت سرویس در صف و محوطه یارد دارند
مکان سرویس تاثیر به سزایی در تعداد عملیات آماده سازی و سرویس کشتی ها درون یارد دارد((housekeeping
نمایی از چرثقیل های قرار داده شده روی یارد
مسائال مکانیابی سرویس
N تعداد عملیات سرویس انجام یافته Mتعداد دهانه های موجود tijترافیک بین سرویس ها qi فضای مورد نیاز سرویس QK فضا ی مورد نیاز در دهانه ci متوسط تعداد جرثقیل های مو رد نیاز جهت سرویس CK متوسط تعداد جرثقیل های مجاز در دهانه Mi تعداد دهانه های اختصاص داداه شده به سرویس dhk فاصله بین دهانه ها xik 0,1
– مسائل عملیاتی در مدیریت یارد افزایش می یابد – یک گروه کانتینری یک دسته کانتینر از یک نوع است،یک مکان،یک مسافت – زمان ورود و خروج و مکان ورود و. خروج در طول صف – هدف:کمینه کردن زمان نگهداری
مسائل مکانیابی:
– چندین پارامتر مطرح: ترمینال،کانال های اصلی واجزای آن – بحث بین ترمینال واجزای کانال در زمان در ورود – مجموعه پهلو گیر ومکانیابی بلوک ها – اهداف:کمینه کردن فاصله کل صف و یارد،کمینه کردن ازدحام در بلوک یارد،بالانس بار کاریدر طول بلوک بررسی طرح ها در 2 سطح: 1.بهینه سازی چهارچوب کاری تخصیص همزمان پهلوگیر و بلوک های یارد
بیان یک دیدگاه جدید:
– تکنیک های تحقیق در عملیات برای بالا بردن کارایی عملیات ترمینال بیشتر به کار گرفته شود – تاکید روی مدیریت یارد و تعامل آن با: عملیات دروازه ورودی ترمینال جریان حمل ونقل – لزوم وجود یک دیدگاه جدید مدیریت عملیا حمل و نقل – سرمایه گذاری روی بحث های امکانپذیروهمکاری بین ترمینال و سایر بخش های در ارتباط با بازار
نتیجه گیری: