بررسی معماری سالن کنسرت و کنفرانس هارپا
سالن کنسرت و کنفرانس هارپا در شهر ریکیاویک ایسلند در سال ۲۰۱۱ افتتاح شده است.
موقعیت- مساحت- گروه طراحی
موقعیت: ایسلند
معماران: هنینگ لارسن
مساحت: 28000 متر مربع
سال: 2011
معرفی پروژه
هارپا توسط شرکت دانمارکی هنینگ لارسن به همکاری هنرمند دانمارکی ـ ایسلندی، اولافور الیاسون طراحی شده است.
ساختار بنا از فولاد است که با پانل های هندسی شیشه ای با رنگ های مختلف پوشانده شده است. نمای «شبه آجری» ساختمان توسط الیاسون و استودیوی او طراحی شده است.
موقعیت ایسلند بین اروپا و آمریکای شمالی ، جزیره آتشفشانی را به یک مکان کنفرانس جذاب برای شرکت ها و سازمان های بین المللی تبدیل کرده است.
از این رو ، هارپا همچنین یک مکان تجاری منحصر به فرد برای کنفرانس ها ، کنگره ها و ضیافت ها در اندازه های مختلف است.
Larsen Architects و استودیوی ایسلندی Batteriid Architects با همکاری Olafur Eliasson هنرمند ، سالن کنسرت و مرکز همایش ها را در ریکیاویک ایسلند تکمیل کردند.
هارپا در ایسلندی به معنای چنگ است. همچنین این نام ایسلندی برای اولین ماه بهار است. معمار پروژه بیان می کند ، ایده اصلی در پشت مفهوم نما ، تجدید نظر در ساختمان به عنوان یک واحد ایستا بود و به آن اجازه می داد تا به طور پویا به تغییر رنگ های محیط پاسخ دهد.
سالن کنسرت و مرکز کنفرانس با مساحت 28000 مترمربع در یک مکان انفرادی با منظره ای از دریا و کوههای اطراف ریکیاویک واقع شده است.
این ساختمان در خارج از توده ساختمان شهر واقع شده است ، به یک نماد قابل توجه در شهر تبدیل خواهد شد – یک جاذبه بصری با بیان قدرتمند و متنوع.
به طور خاص ، سازه های بازالت محلی مشخص الهام بخش ساختار نمای هندسی هستند.
بررسی فرم
فرم هندسی این شبه آجرهای سه بعدی براساس بلورهای بازالت که در ایسلند یافت می شود طراحی شده اند. شیشه های رنگی به کار رفته به همراه تنوع نوری که در محیط وجود دارد مناظر چشم نوازی را پدید می آورند.
نمای ساختمان بعنوان یک پوست یا مرز برای ارتباط درون بنا با محیط پیرامون در نظر گرفته شده است.
بلورهای بازالت که در ایسلند
هارپا – سالن کنسرت و مرکز کنفرانس ریکیاویک بخشی از یک پروژه توسعه بندر گسترده در ریکیاویک ، پروژه بندر شرقی است.
هدف طراحی
همانطور که از نام آن مشخص است ، هدف کلی پروژه توسعه و احیای بندر شرقی ریکیاویک با یک میدان جدید در مرکز شهر ، خیابان خرید ، هتل ، ساختمانهای مسکونی ، موسسات آموزشی و صنایع مختلط است.
صفحه های شیشه ای شفاف و روکش دار یک چهارچوب فولادی از ماژول های دوازده طرفه را در نمای جنوبی مرکز کنفرانس و کنفرانس هارپا احاطه کرده اند.
شیشه وجهی با الهام از بلورهای بازالت ، بازتاب های بندر و آسمان اطراف را پراکنده می کند و پس از تاریکی هوا ، یک دیوار نورانی پر زرق و برق ارائه می دهد.
بررسی سازه
ساختار این سازه متشکل از یک اسکلت بندی فلزی 12 وجهی و پنل های شیشه ای با ساختار ناهمگون به رنگ های مختلف است.
سالن کنسرت و کنفرانس هارپا که در مرز زمین و دریا واقع گردیده است شبیه یک مجسمه درخشان و نورانی است که دریا و آسمان و هیاهوی این شهر زنده و پرطراوت در آن تجلی دارد.
این مجموعه در نقطه ای با منظره ای زیبا از دریا بی کران و کوه های اطراف شهر ریکجاویک در مساحتی برابر با 28 هزار متر مکعب احداث گردیده است. ارتفاع آن 43 متر است.
در تمام پنل های شیشه ای قسمت جنوبی چراغی قرار گرفته است که باعث می شود ساختمان در تاریکی محیط اطراف بسیار پویا و جداب به نطر می رسد.
امکانات در این سازه در نوع خود بی نظیز می باشند. سه سالن کنفرانس با مجموع 3000 نفر ظرفیت و 10 اتاق مجزا که همگی به پیشرفته ترین امکانات موجود مجهز می باشند. ویژگی خاصی به این سازه عطیم و جذاب داده اند
ریز فضاها
این مرکز شامل فضاهای زیر است. که عبارتند از:
یک سالن ورود و سرسرا
چهار سالن در
دفاتر ، اداره
سالن تمرین و اتاق تعویض.
سه سالن بزرگ در کنار یکدیگر با دسترسی عمومی در ضلع جنوبی و دسترسی به پشت صحنه از شمال قرار گرفته اند.
ظرفیت سالن اصلی ، الدبورگ ، می تواند 1600-1800 نفر را در خود جای دهد
سیلفوربرگ 750
تالار سالن Nordurljos برای 450 نفر
سالن کالدالون برای 195 نفر
طبقه چهارم یک سالن چند منظوره است که محلی برای نمایش ها و ضیافت های صمیمی تر وجود دارد.
این سالن چند منظوره از سالن سرسرا مشاهده می شود ، تالارها یک توده کوه مانند را تشکیل می دهند که شبیه سنگ بازالت در ساحل ، یک تضاد کامل با نمای گویا و باز دارد.
در هسته این صخره ، بزرگترین سالن مرکز ، سالن اصلی کنسرت ، فضای داخلی خود را به عنوان یک مرکز نیروی گرم نشان می دهد. این پروژه با همکاری شرکت معماری محلی ، معماران Batteríið طراحی شده است.
این سالن اجتماعات بزرگ ، الدبورگ به نام دهانه آتشفشانی معروف در ایسلند نامگذاری شده است. الدبورگ به معنی "کوه آتش" است. این سالن اجتماعات ، که حداکثر 1800 مهمان در خود جای داده است.
یک لابی بزرگ در سطح اول و دوم است و فضای ایده آل برای نمایشگاه ها ، مهمانی های بزرگ و پذیرایی است
دو اتاق جلسات در سطح اول و همچنین چندین اتاق کوچکتر وجود دارد. امکانات اضافی شامل فروشگاه ها ، بالکن دیدنی ، بار و رستوران با چشم انداز مستقیم در سطح بندر در سطح اول است. در زیرزمین رستوران ، پذیرایی و پارکینگ دیگری واقع شده است.
بار و رستوران
بازدیدکنندگان از ورودی جنوبی که به سرسرای اصلی دسترسی پیدا می کنند ، در حالی که کارکنان و مجریان از شمال به پشت صحنه وارد می شوند.
سالن کنسرت و کنفرانس هارپا به نورهای شمالی و مناظر چشمگیر ایسلندی چشم انداز دارد.
نماهای چشمگیر با همکاری نزدیک معماران Henning Larsen ، هنرمند دانمارکی-ایسلندی Olafur Eliasson و شرکتهای مهندسی Rambøll و ArtEngineering GmbH از آلمان طراحی شده است. این آجر شبه که ابتدا توسط هندور و ریاضیدان Einar Thorsteinn در دهه 1980 توسعه یافته است ، یک چند وجهی دوازده طرفه است که از چهره های لوزی و شش ضلعی تشکیل شده است.
اتاق های صوتی قابل تنظیم در اطراف سالن تا 30 درصد حجم بیشتری دارند و آکوستیک سالن را امکان پذیر می کنند.
چهره های لوزی و شش ضلعی
ویژگی شیشه ها
در چهار نمای ساختمان 10 نوع شیشه مختلف به کار رفته است که شامل سه شیشه دو رنگ زرد ، سبز و نارنجی است که به نوبه خود منعکس کننده رنگهای آبی ، قرمز و بنفش است. گروه طراحی از شیشه های شفاف و پنج نوع شیشه بازتابنده مختلف استفاده کرده است که هر کدام به دلیل رنگ متفاوت یا درجه بازتابندگی آن انتخاب شده اند.
انواع مختلفی از کریستال ها به صورت گروهی مرتب شده اند تا بر جنبه های تکراری و مدولار نما و همچنین استحکام ، عمق و شفافیت آن تاکید کنند.
دسترسی بین طبقات از طریق پله و آسانسور صورت می گیرد
ساختمان ساخته شده از شیشه و فولاد در یک سیستم مدولار هندسی دو طرفه فضایی به نام 'quasibrick' ، این ساختمان به نظر می رسد یک نمایش کالیدوسکوپی از رنگ ها است ، که در بیش از 1000 کوازیبریک که نمای جنوبی را تشکیل می دهند ، منعکس شده است.
نمای و سقف باقیمانده از نمایش های مقطعی این سیستم هندسی ساخته شده است نمای مسطح دو بعدی از قاب های سازه ای پنج و شش ضلعی ایجاد می شود.
به منظور توسعه این ایده ها ، تیم با مدل های سه بعدی رایانه ای ، مدل سازی اجزای محدود ، تکنیک های مختلف تجسم دیجیتال و همچنین مدل ها و ماکت ها کار کرد. کنسرت و کنفرانس هارپا مرکز ریکیاویک توسط معماران هنینگ لارسن نور و شفافیت عناصر اصلی ساختمان هستند.
ساختار بلوری ، ایجاد شده توسط شکل های هندسی نما ، نور را جذب می کند و منعکس می کند. گفتگو بین ساختمان ، شهر و چشم انداز اطراف را ارتقا می بخشد.
https://nama3d.com/%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%86-%da%a9%d9%86%d8%b3%d8%b1%d8%aa-%d9%88-%da%a9%d9%86%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3-%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%be%d8%a7/
https://www.touradvisor.ir/attractions/569-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%86-%DA%A9%D9%86%D8%B3%D8%B1%D8%AA-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%BE%D8%A7/
http://www.conferencehall.co/harpa-concert-hall/
https://www.archdaily.com/153520/harpa-concert-hall-and-conference-centre-henning-larsen-architects
https://www.dezeen.com/2011/08/25/harpa-concert-and-conference-centre-reykjavik-by-henning-larsen-architects/
https://www.arch2o.com/harpa-reykjavik-concert-hall-and-conference-centre-henning-larsen-architects/
https://architizer.com/blog/practice/details/harpa-concert-hall/
https://henninglarsen.com/en/projects/featured/0676-harpa-concert-hall-and-conference-center
https://en.wikiarquitectura.com/building/harpa-concert-and-conference-centre/
https://architectureprize.com/submit/uploads/large/1467202254.pdf
https://www.architectmagazine.com/project-gallery/harpareykjavik-concert-hall-and-conference-centre-594
https://www10.aeccafe.com/blogs/arch-showcase/2011/01/20/harpa-concert-conference-centre-in-reykjavik-iceland/
https://meetinreykjavik.is/planner/harpa/
https://miesarch.com/work/535
https://jaderoyer.com/harpa-concert-hall-recreation