بررسی عملکرد دستیارهای هوشمند
ارائه دهنده : علی اکبر خاکی
بهار1400
نمای کلی ارائه:
مقدمه ای در مورد دستیارهای هوشمند
انواع دستیارهای هوشمند مجازی
ابزار و فناوری دستیارهای هوشمند
توانایی های دستیارهای هوشمند
بررسی آینده دستیارهای هوشمند
نخستین دستیار صوتی هوشمند به همراه بررسی قابلیت ها
نتیجه گیری
1
مقدمه
یک دستیار هوشمند مجازی، که به آن دستیار هوشمند یا دستیار دیجیتالی نیز گفته می شود، یک نرم افزار است که قابلیت فهم گفتار طبیعی را دارد و می تواند دستورهای صوتی را دریافت نماید و یکسری وظایف را برای کاربر انجام دهد. این وظایف، سابقا توسط یک دستیار شخصی و یا منشی انجام می گرفتند. برای مثال دیکته کردن یک متن، خواندن پیامک یا ایمیل ها، جستوجوی شماره تلفن، برنامه ریزی، برقراری تماس یا یادآوری یک قرار ملاقات مهم به کاربر.
امروزه معروف ترین دستیارهای هوشمند مجازی شامل الکسای آمازون، سیری اپل، دستیار گوگل و کورتانا مایکروسافت می باشند. کورتانا دستیار مجازی است که در گوشی های ویندوزی ۸.۱ به بالا و ویندوز ۱۰ موجود می باشد.
2
انواع دستیارهای هوشمند مجازی
عبارت دستیار هوشمند بر روی مفهوم دستیار مجازی یا دستیار مجازی شخصی متمرکز است. البته برخی اوقات عبارت دستیار مجازی برای توصیف منشی ها و یا دستیارهای شخصی دورکاری نیز گفته می شود که یک عامل انسانی است که برای رئیس به صورت دورکار، کارهای برنامه ریزی و … را انجام می دهد.
یک نوع دیگری از دستیارهای مجازی نیز وجود دارد که به نوعی در تضاد با این مفهوم هستند. این نوع دستیارهای مجازی مشاوران هوشمندی هستند که با کمک هوش مصنوعی به مصرف کنندگان مشاوره می دهند. این مشاوران هوشمند حول یک موضوع بخصوص و با محوریت آن به مصرف کنندگان مشاوره می دهد. همانند چت بات های هوشمندی که بر روی وبسایت های فروشگاهی از آن ها استفاده می شوند. به طور کلی این نوع دستیارها موضوع محور هستند و دستیارهای مجازی همچون سیری وظیفه محور.
3
ابزار و فناوری دستیارهای هوشمند
دستیارهای مجازی معمولا نرم افزارهای مبتنی بر فضای ابری هستند که معمولا نیاز به اتصال اینرتنت دارند. برای مثال هر سه دستیار هوشمند معروف سیری آمازون، کورتانا مایکروسافت و دستیار گوگل که بر روی دستگاه های مختلفی در دسترس هستند، برای استفاده از هر کدام از این دستیارهای مجازی برای کار کردن به اتصال اینترنت نیاز دارند.
در سال های اخیر دستگاه هایی تولید شده اند که به طور اختصاصی به این نرم افزارهای دستیار مجازی اختصاص داده شده اند. دستگاه های معروف این چنینی که در حال حاضر در بازار موجود هستند به شرکت های بزرگی مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت تعلق دارند. برای استفاده و فعال کردن هر کدام از این دستیارها کاربران می توانند اسم آن ها را صدا کنند و در ادامه کاری را که قرار است دستیار هوشمند برای آن ها انجام دهد را به صورت یک دستیار صوتی اعلام می کنند.
4
توانایی های دستیارهای هوشمند
در حال حاضر دستیارهای هوشمند معمولا کارهای ساده ای را برای کاربرانشان انجام می دهند، برای مثال اضافه کردن لیست وظایف به تقویم، جستوجوی اینترنت در مورد یک موضوع خاص، کنترل دستگاه های مختلف یک خانه ی هوشمند مانند لامپ ها و دوربین ها و وسائل گرمایشی و … . همچنین کاربران از این دستیارهای مجازی برای دریافت تماس های تلفنی، پیام های متنی، مسیریابی هنگام رانندگی و جستجوی اخبار و وضعیت آب و هوا و … نیز استفاده می کنند.
5
نگرانی هایی که در رابطه با دستیارهای هوشمند مجازی وجود دارند
برخی از افرادی که از دستیارهای مجازی استفاده می کنند نسبت به برخی مسائل امنیتی و حریم خصوصی ابراز نگرانی کرده اند. برای مثال دستگاه هایی همانند الکسای آمازون و گوگل هوم چون به مقدار زیادی از داده های شخصی برای پاسخگویی و همواره برای اینکه هنگام نیاز کاربر بتوانند کار کنند در حال شنیدن هستند. فارغ از این ها، دستیارهای هوشمند این داده ها را حفظ و نگهداری می کنند تا از آن ها برای آموزش استفاده کنند.
6
به عنوان مثال دستیار کورتانا از داده های موجود بر روی دستگاه کاربر برای کارایی بهتر استفاده می کند. برای مثال این دستیار شخصی به ایمیل ها و سایر راه های ارتباطی کاربران و مخاطبان و موقعیت جغرافیایی و تاریخچه جستجوی اینترنت و سایر داده های دیگر کاربر دسترسی دارد. همین مسئله باعث می شود تا کاربران نگران به اشتراک گذاشتن داده های شخصی باشند و در مورد استفاده از این دستیارهای هوشمند نگرانی هایی داشته باشند.
سازندگان دستیارهای هوشمند باید از سیاست های حفظ حریم خصوصی پیروی کنند. این به آن معنی است که این شرکت ها باید نحوه استفاده از این اطلاعات را به کاربران بگویند. در اکثر اوقات هیچ کدام از این کمپانی ها اطلاعات کاربران را بدون خواست آن ها منتشر نخواهند کرد.
7
آینده دستیارهای هوشمند
دستیارهای هوشمند به سرعت در حال پیشرفت هستند تا کارآیی و ارزش بیشتری را برای کاربران به ارمغان بیاورند. با پیشرفت فناوری هایی مانند شناسایی گفتار و فهم گفتار طبیعی و همچنین شناخت صدا و… این دستیارها نیز می توانند کارهای مهم تر و بیشتری را برای کاربرانشان انجام دهند. دستیار هوشمند آینده از فناوری های پیشرفته محاسباتی برخوردار هستند که به این ترتیب می توانند درخواست ها چند مرحله ای و کارهای پیچیده تری را برای کاربرش انجام دهند.
8
در آینده …..
۹۰ درصد از افراد می دانند که دستیارهای مجازی چیستند.
۷۲ درصد از دستیار مجازی استفاده می کنند.
۵۷ درصد فرمان ها از طریق تلفن همراه هوشمند صادر می شوند.
۲۷ درصد دستورات ضمن گفت وگو با بلندگوهای هوشمند صادر می شوند.
۲۰ درصد از فرمان ها برای هدایت خودروها صادر می شوند.
9
دستیار صوتی هوشمند
دستیار صوتی هوشمند یکی از تجهیزات خانه هوشمند است که سطح بالای مدیریت خانه را در اختیار شما قرار می دهد. دستیار مجازی دستگاهی ست که با واکنش نسبت به فرمان ها و پرسش هایی که از کاربر دریافت می کند، وارد ارتباط و تعامل با او می شود. با پیشرفت تکنولوژی بسترهای جدیدی برای تعامل کاربر با دستیار مجازی به ایجاد شده است. روش های تعامل کاربر با دستیار مجازی متعدد است.
اگر بخواهیم به طور ساده بیان کنیم، یک دستیار صوتی خانه هوشمند این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید از طریق فرمان های صوتی تمام وسیله های هوشمند خانه را از راه دور مدیریت کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، به کمک دستیارهای مجازی ۳۰ درصد از بار کاری نیروی انسانی در مراکز مشاوره ی تلفنی کاهش یافته است.
10
نخستین دستیار صوتی هوشمند
آی بی ام سایمون: اولین دستیار شخصی دیجیتال (PDA ) که به نوعی سلف گوشی های هوشمند امروزی ست.
برخی از دستیارها با تعامل متنی کار می کنند، یعنی با رد و بدل کردن پیامک، پیام فوری در اینترنت، چت، ئی میل و هر نوع کانال ارتباطی که بر پایه ی پیام متنی بنا شده ارتباط بین دستیار مجازی و کاربر برقرار می شود. یک نمونه از این دستیارها محصولی ست که برای کاربردهای تجاری از سوی شرکت کانورسیکا (Conversica) ) آماده شده است.
11
قابلیت ها و کاربرد های دستیار صوتی هوشمند
سرگرمی های کودکانه: قصه های وقت خواب برای فرزندتان
گوگل نست، تولیدکننده یکی دیگر از دستیارهای صوتی هوشمند، برای اضافه کردن یک مشخصه با مای استوری تایم (My Storytime) شروع به همکاری کرد تا پدرها و مادرها بتوانند داستان شب کودک شان را از طریق بلندگوهای هوشمند گوگل نست بخوانند. این ویژگی مخصوصا برای زمان هایی که والدین در ماموریت های کاری به سر می برند و یا به هر دلیلی دور از خانه هستند، بسیار مناسب است.
12
از وضعیت آب و هوا مطلع شوید
دستیار صوتی هوشمند الکسا، شما را در جریان وضعیت آب و هوا قرار می دهد و جزییات مربوط به آب و هوا، اتفاقات و رویدادهای پیش بینی شده را در اختیار شما قرار دهد که این کار توسط یکی از مهارت های موجود در الکسا به نام Weather Sky انجام می شود. این دستیار صوتی هوشمند همینطور می تواند زمان دقیق طلوع یا غروب آفتاب را با شما در میان بگذارد و حتا به شما بگوید سال پیش همین موقع، شرایط آب و هوایی به چه صورت بوده است!
13
تلفن همراه خود را گم کرده اید؟ به الکسا بگویید آن را پیدا کند
حتما تا به حال برایتان پیش آمده که تلفن همراه تان را در خانه گم گرده باشید و برای پیدا کردن آن دست به دامان یکی از اعضای خانوادتان شدید تا به شما زنگ بزند و موبایل شما پیدا شود. اما زمانی که در خانه دستیار صوتی هوشمند الکسا داشته باشید می توانید به او بگویید به تلفن شما زنگ بزند. برای این کار تنها کافیست گزینه ی Where’sMyPhone را فعال کنید تا بدون کمک دیگران تلفن شما پیدا شود.
14
تهیه لیست خرید روزانه تان را به الکسا بسپارید
یکی از کارهای زمان بر تهیه لیست خرید روزانه یا هفتگی است و پر دردسرتر از آن، خرید اقلام موجود در لیست است. یکی از قابلیت های الکسا این است که می توانید مایحتاج خود را به الکسا بگویید تا به لیست خرید اضافه کند و زحمت نوشتن و تهیه لیست را از سر خود کم کنید. اگر هم الکسا به حساب آمازون شما متصل باشد که چه بهتر! به او بگوید تا موارد موجود در لیست را بخرد.
16
نتیجه گیری
همه چیز بستگی به مقدار پولی است که قرار است هزینه شود. مثلا زمانی که شما از دستیار صوتی هوشمند مینی گوگل هوم خانه تان می خواهید یک آهنگ از اسپاتیفای پخش کند یا وضعیت دمای هوا را به شما اعلام کند، به اشتراک گذاشتن شماره ی کارت بانکی تان ضروری نیست، اما اگر از آمازون الکسا بخواهید یک فیلتر هوا برایتان بخرد و به خانه بیاورد، باید کمی هزینه کنید و مقداری از پول تان را به الکسا بسپارید. در واقع، شما به هوش مصنوعی اعتماد می کنید که تقاضای شما را به درستی بفهمد، فیلتر مورد نظرتان را بخرد، به درستی کارت بکشد و قیمت صحیح را از حساب تان کم کند و در نهایت، کالا را صحیح و سالم به مقصد مورد نظر که همان خانه ی شماست، برساند. حتا اگر هزینه ی پرداختی چیزی کم تر از پنجاه دلار هم باشد، باز چه کسی حاضر است هم چه ریسکی بکند؟
17
منابع
Nisenfeld, A. E. , Artificial Intelligence Handbook: Principles, Instrument Society of America, 1989. ISBN 1-55617-133-1
آیلین ریچ، هوش مصنوعی (و تکنیک ها)، ترجمه آزاد از مهرداد فهیمی، نشر جلوه، ۱۳۷۵،
نظام الدین فقیه، هوش مصنوعی در پیش بینی ایست خط تولید (کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی) ۹۶۴–۷۲۱۰–۸۸–۴:شابک
هوش مصنوعی و کاربردها
وبسایت ویکی پدیا
18