برخورد با AEFI در چه سطحی صورت میگیرد؟
در سطح جهانی
در سطح ملی
در سطوح محیطی
برخورد باAEFI به وسعت و ماهیت عارضه بستگی دارد
عوارض شدید مانند شوک آنا فیلاکتیک وتشنج و مرگ برخورد متفاوتی با عارضه های خفیف دارند
برخورد با عوارض ایجاد شده در Campaign با عوارض پراکنده در ایمنسازی روتین متفاوت است
در برخورد با AEFI با چه گروههایی مواجه هستیم ؟
فرد یا افراد دچار عارضه
والدین
جامعه
پزشکان
قانون
مراحل پاسخ
درمان بیمار یا بیماران
ارتباط با والدین، مردم ، پزشکان و شرکت های سازنده واکسن و در صورت لزوم ارگانهای بین المللی
رفتارهای اصلاحی (logestic ،آموزش و نظارت )
خطای برنامه
در صورت لزوم تغییر در شرایط نگهداری و حمل ونقل واکسن
در صورت لزوم ایجاد تغییرات لازم در مرکز ارائه دهنده خدمت
آموزش واکسیناتورها
تشدید نظارت
بررسی اینکه آیا خطای برنامه اصلاح شده است یا خیر ؟
در مورد عارضه های همزمان
ارتباط مناسب با مردم در مورد اینکه قانع شوند که عارضه اتفاق افتاده تنها بدلیل همزمانی بوده و ربطی به واکسن نداشته است
چنانچه عارضه نامطلوبی پس از ایمنسازی اتفاق افتاد در هنگام برقراری ارتباط با وسایل ارتباط جمعی و جامعه نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
برمنافع شناخته شده ایمنسازی و تاثیر آن در جلوگیری از ابتلاء به بیماری های شدید تاکید نمائید.
تذکر دهید که اقدام مقتضی برای حفاظت مردم انجام خواهد شد.
تا کید نمائید که خطای برنامه قابل تصحیح بوده و واکنش به واکسن بسیار نادر است.
اقداماتی که برای محافظت جامعه انجام میگیرد
بررسی فوری
تامین منابع مالی و نیروی ویژه تخصصی
تشدید مراقبت
کنترل واکسن های مشکوک
تصحیح خطاهای احتمالی برنامه
جلوگیری از مصرف واکسن در صورت لزوم
به منظور هماهنگی در اطلاع رسانی در زمینه عوارض پس از ایمنسازی به مسئولین و مردم، باید فقط یک نفر را در سطح دانشگاه، انتخاب نمائید. این فرد می تواند مسئول برنامه AEFI، معاون بهداشتی یا یکی از اعضای کمیته دانشگاهی AEFI باشد.
سوالات اساسی که در برخورد با AEFI باید به آنها پاسخ داد
چه کسی یا کسانی عارضه دار شده اند؟
چه اتفاقی افتاده؟
کجا اتفاق افتاده؟
زمان وقوع؟
چرا؟
آیا دوباره اتفاق می افتد؟
نکات مورد توجه در اطلاع رسانی :
دادن شرح کاملی از پیامدها ( با اصطلاحاتی که برای مردم قابل فهم باشد نه برای کارکنان خدمات ایمنسازی ) به صورتی که مفاد لازم در مورد پیامد ( مثلاً تعداد پیامدهای گزارش شده، تعداد پیامدهای همزمان و … ) را در بر داشته باشد
تعیین روند بروز عارضه گزارش شده ( آیا موارد گزارش شده، ادامه دارد یا کاهش یافته است ) ؛
اقدامات انجام گرفته یا برنامه ریزی شده ( برحسب مرحله ای که قرار دارد، حدود هر اقدام، از برنامه ریزی برای اقدام تا تکمیل بررسی، است )
علت پیامد ( وقتی که با دلائل مطمئنه مشخص گردید ) ؛
اقدامات اصلاح کننده که انجام شده یا باید انجام شود.
واکنش به واکسن
اگر عارضه رخ داده بیش از انتظار باشد به WHO اطلاع داده شود
واکسن های ایجاد کننده عارضه از روند ایمنسازی خارج گردند
منبع تامین کننده واکسن در صورت لزوم تغییر داده شود
اعلام معلق کردن استفاده یا عدم استفاده ازیک واکسن با یک شماره سریال بخصوص، به عهده مرکز مدیریت بیماریهاست، که با توجه به کلیه جوانب انجام خواهد شد.
واکنش واکسن
اگر بر اساس اطلاعات به دست آمده، تعداد واکنش ها از یک واکسن بخصوص یا شماره سریال از یک کارخانه تولیدکننده واکسن، بیش از انتظار بود، پس از اعلام مرکز مدیریت بیماریها، اقدام به جمع کردن آن شماره سریال نمایید.
اقداماتی که در طول Investigation بایستی صورت پذیرد
ارزیابی عارضه با سرعت مناسبی انجام گیرد
از وجود بودجه و منابع کافی اطمینان حاصل گردد
نظام مراقبت تشدید شود
واکسن مظنون تعیین گردد
تنها وقتی هیپوتز قطعی شد با مردم در میان گذاشته شود
ناشناخته
با توجه به وسعت و ماهیت عارضه و تداوم بروز موارد، ممکن است نیاز به بررسی بعدی توسط کارشناسان باشد. اگر چه باید پذیرفت که در بعضی موارد، ارتباط عارضه با ایمنسازی، معلوم نیست.