تارا فایل

پاورپوینت انواع عکاسی


انواع سبک های عکاسی

عکاسیِ پرتره به معنیِ عکاسی از چهرهِ انسان است. نورپردازی و کادربندی از فاکتورهایِ اساسی در زمینه عکاسی پرتره است. در این سبک از عکاسی تاکید بر حالات و چهره انسان است. انواع مختلف پرتره تمام قد، پرسنلی، خانوادگی، سیاسی و هنری و… است.
عکاسی پرتره –photography Portrait

عکاسی خودنگاره (خویش انداز)- self-portrait photography
عکاسی سلفی که به عکاسی پرتره از خود هم معروف است، بیشتر در شبکه های اجتماعی به کار می رود.

عکاسی هدشات – Headshot Photography
‏هدشات، یک‏‏پرتره مدرن است که در آن تمرکز بر روی فرد است‏‏. این اصطلاح معمولاً برای تصاویر پروفایل حرفه ای در رسانه های اجتماعی، تصاویر تبلیغاتی بازیگران، مدل ها، و نویسندگان به کار می رود.

عکاسی خانواده -Family photography 
ثبت لحظات پویای زندگی

در عکاسی از کودکان/ خانواده، سعی عکاس بر این است که موقعیت و حالات مختلف کودک و خانواده اش را به تصویر بکشد و برای ثبت لحظه ای زیبا اعضای خانواده دور هم جمع می شوند.
عکاسی از کودکان/ خانواده- Baby/family photography

عکاسی بچه – Child photography
این نوع عکاسی فقط بر کودک تاکید دارد.
یکی دیگر از سبک های عکاسی بچه، عکاسی از نوزاد تازه به دنیا آمده است.

عکاسی عروسی رشته ای ویژه در این هنر است که مختص ثبت لحظات خاطره انگیز عروسی به انواع و اقسام روش های خلاقانه است. عکاسان می توانند در صورت موافقت مشتری تصاویری بسیار شیک با تم های خاص بگیرند. موارد بسیاری مانند عروسی های پر زرق و برق وجود دارند که عکس ها به طور اختصاصی در استودیو ها گرفته می شوند.
عکاسی عروسی – wedding photography

عکاسی کاندید – Candid Photography
عکاسی کاندید درواقع همان عکاسی یهویی است که بدون آمادگی قبلی گرفته می شود.

عکاسی در سفر شامل ثبت تصاویر از منظره های خاص یا مردم کشور های مختلف است.
عکاس این رشته، از آداب و رسوم مکان های مختلف تصویربرداری می کند.
عکاسی در سفر(مسافرت) – Travel photography

عکاسی مفهومی از جنبش هنر مفهومی در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی به وجود آمد.
عکاسی مفهومی سعی دارد آنچه در ذهن عکاس است را به تصویر بکشد و ذهن بیننده را به فکر وادار کند.
عکاسی مفهومی یک فرم پیشرفته تر از ابراز احساسات هنرمندانه است که عکاسی را در زمره هنر هایی مانند نقاشی، شعر و موسیقی در می آورد.
عکس های همه سبک های عکاسی می توانند در این دسته قرار گیرند به شرطی که مفهومی خاص را به بیننده القا کنند.

عکاسی مفهومی- photography Conceptual

معنای لغوی آن مکعب گرایی است و از نقاشان سرآمد در این سبک می توان از پیکاسو نام برد.
در این سبک، نوعی نگاه متفکرانه و متفاوت به جهان هستی وجود دارد.
در این سبک از عکاسی معمولا در دید اول تصویر درهم و پیچیده به نظر می آید که با توجه بیشتر می توان به هدف عکاس از آن پی برد.

عکاسی کوبیسم – photography Cubism

عکاسی انتزاعی یا آبستره در مقابل رئالیسم یا واقع گرایی جای می گیرد. انتزاعی برخلاف رئال، به شکلی خالص در دنیای واقعی وجود ندارد. در این سبک قوه تخیلِ عکاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به طور مستقیم در تصویری که به وجود می آید دخالت دارد. سوژه چیزی نیست که بطور کامل و دست نخورده در طبیعت دیده شود، بلکه در عکاسی انتزاعی، عکس یا کاملا غیرواقعی و خیالی است و یا سوژه در واقعیت وجود دارد، ولی عکاس با حذف موارد اضافی یا ایجاد تغییر در کادر بندی، و پررنگ کردن جنبه های مهمتر سوژه، تصویری متفاوت از واقعیت ارائه می دهد و به مخاطب این امکان را می دهد که سوژه را از همان منظری که خود می بیند، ببیند. یک فاکتور مهم در انتزاعی کردن عکس، استفاده از زاویه هایی است که بیننده به آن عادت ندارد و غیرمعمولی است.
عکاسی انتزاعی –photography Abstract

در سبک عکاسی ماکرو یا عکاسی از نمای نزدیک، عکاس به سراغ موضوعاتی، چون: حشرات، گل ها، قطره های آب و… می رود.
عکاس به قدری به آن ها نزدیک می شود که تمامی اجزایی که شاید با چشم غیر مسلح دیده نشوند را به تصویر بکشد.
برای این سبک از عکاسی، لنز های خاصی وجود دارند که امکان زوم بالا روی سوژه را به عکاس می دهند.
عکاسی ماکرو- Macro Photography

عکاسی مینیمالیستی – Minimalist Photography
عکاسی مینیمالیستی اغلب به یک سوژه در ترکیب بندی خود توجه می کند و از طبیعت به عنوان پس زمینه خود استفاده می کند.

همانطور که از اسم آن پیداست، عکاسی از ساختمان ها، بنا ها و سازه های گوناگون و معماری شهری را شامل می شود که مهمترین اِلِمان در ثبت این عکس ها ذوق و قریحه عکاس است. در این سبک عکاس باید سعی کند پرسپکتیو را کنترل کرده و انتخاب مناسبی از عمق میدان داشته باشد. همچنین به دلیل بزرگی آثار معماری، جهت قرار دادن همه آن در کادر، نوع لنز هم اهمیتی ویژه دارد تا عکاس مجبور به فاصله گرفتن زیاد از موضوع نشود.
عکاسی معماری – Architecture photography

عکاسی املاک – Real Estate Photography
‏عکاسی املاک و مستغلات در مورد ایجاد تصاویر برای فروش ملک است.

در این سبک از عکاسی، عکاس بدون بزرگ نمایی و یا تغییر در اصل موضوع، به ثبت تصویر از دستاوردها، خدمات و محصولات یک شخص یا سازمان می پردازد.
عکاسی صنعتی –photography Industrial

بسیاری این سبک را با سبک عکاسی صنعتی اشتباه می گیرند. در صورتی که عکاسی تبلیغاتی برخلاف عکاسی صنعتی در به تصویر کشیدن یک محصول بزرگ نمایی می کند و سعی در نشان دادن بهترین شکل آن دارد. عکاسی تبلیغاتی در بازاریابی کاربرد زیادی دارد و در این نوع عکاسی، گذشته از آگاهی رسانی، تلاش بر جلب نظر مشتری است. عکاسان این سبک، ذهنی پر از ایده های متفاوت دارند.
عکاسی تجاری(تبلیغاتی) –photography Commercial

عکاسی از غذا – Food Photography
عکاسی از غذا، برای جلب توجه و جذاب نمودن اقلام غذایی گرفته می شود و علاوه بر خود غذا باید به چیدمان و بکگراند نیز توجه شود.

در سبک عکاسیِ فاین آرت یا هُنری، مقصود تولید عکس های صرفاً زیبایی شناسانه است و از آنجا که زیبایی مفهومی مطلق نبوده و هر فرد تعریفی مختص به خود از آن دارد، عکاسی هنری بسیار شخصی و ذهنی است. تصاویر گرفته شده در این سبک خود نمایانگر یک اثر هنری هستند. تصاویری خلاقانه که جذابیتی انتزاعی دارند. می توان این عکس ها را برابر با بیان احساسات و افکار یک هنرمند روی بوم نقاشی دانست. این سبک از عکاسی، منحصر به اهداف تجاری نیست و در عین حال می تواند کاربرد زیادی در حرفه های خلاقانه داشته باشد. عکاس هنر های زیبا باید درک و نگاهی فراتر از ظواهر بدیهی داشته باشد.
عکاسی هنرهای زیبا – photography Fine art

این سبک را می توان نوع دیگری از عکاسیِ تبلیغاتی دانست که زیبایی شناسی هم در آن دخیل است و اساس و شالوده آن، لباس، انواع پوشاک، لوازم تزیینی و زیبایی های بصریِ انسان است. عکاسی مد از سبک هایِ پرخرج است چرا که به تجهیزات و مُدل های حرفه ای و متعلقات آن نیاز دارد و البته از سودآورترین انواع آن هم هست.
در این سبک عکاسی معمولا از لنزهایِ تِلِه (لنز هایی با زاویه دید باریک برای فواصل دور) استفاده می شود. گاهی در این سبک از عکاسی تلاش بر این است که علاوه بر تاکید روی عناصر زیبایی، فضای سیاسی و اجتماعی هم نشان داده شود.
عکاسی مـُد – photography Fashion

عکاسی استیل لایف، عکاسی از اشیاء بی جان و یا بی حرکت است. در این سبکِ عکاسی، سنجش درست نور و ترکیب بندیِ خلاقانه لازم است. عکاس در این سبک، غیر از عکاسی به نوعی در چیدمان صحنه عکس و تعیین اجزای صحنه نقش دارد.
عکاسی طبیعت بی جان –photography Still life

آثار خلاقانه این عکاسان را در مجلات معتبری مثل نشنال جئوگرافیک می توان دید. زیرمجموعه های این سبک را می توان شامل: عکاسی منظره، زیر آب، حیات وحش، دریا ها و ابر ها دانست عکاسی زیر آب چالش برانگیز بوده و عکاس برای ثبت عکس خوب نیازمند تسلط کافی به شنا و غواصی است. عکاسی سیاه و سفید در عکاسی ابر ها کاربرد خوبی دارد و منجر به ثبت عکس هایی خلاقانه خواهد شد.

عکاسی طبیعت Nature photography –

معمولاً با لنز های واید (لنز هایی با زاویه دید باز و وسیع) عکسبرداری می شود.
این سبک می تواند عکاسی از مناظر طبیعی و یا شهری باشد.
عکاسی منظره–photography Landscape

عکس هایی را شامل می شود که به همان سبکِ عکاسی از طبیعت گرفته می شوند و نوع نگاه عکاس به عناصر شهری، مانند نگاهی است که در عکاسی از طبیعت دارد.
عکاسی از چشم انداز شهری -urban landscape photography

عکاسی در زیر آب – Underwater Photography

عکاسی حیات وحش – Wild life photography

عکاسی پرندگان – Bird photography

فتوژورنالیسم به تصاویری گفته می شود که هدف اصلی آنها خبر رسانی است و در واقع روایتی است از یک رویداد خاص که کامل کننده یک گزارش باشد. عکس خبری باید شاهدی صادق در جریانِ اتفاقِ رخ داده باشد و دستکاری در آن جایز نیست. مرامنامه های اخلاقی حوزه این سبک را از دیگر سبک ها جدا می کنند.
می توان عکاسی خبری را در دسته های مستند،ورزشی و خیابانی طبقه بندی کرد.
عکاسی خبری – Photojournalism

عکاسی مستند از ابتدایی ترین انواع عکاسی است که عکاس باید تصویری ارائه کند که به بهترین وجه ممکن نشان دهنده حادثه مورد بحث و به شکل کاملا واقع گرایانه باشد. عکاسان مطبوعاتی معمولا تصاویر خود را به نشریات علاقه مند ارائه می کنند.

عکاسی مستند-documentary photography

عکاسی جنگ ذهنیت مردم دنیا را نسبت به پدیده جنگ تغییر داد. به کمک عکاسی جنگ، مردم به عمق یک فاجعه جنگی پی می برند که این مهم از طریق نوشتار قابل انتقال نیست. موضوعات عکاسی جنگ فقط در محدوده جبهه یک جنگ نیستند. ثبت تصاویر ویرانه های به جا مانده از جنگ و آسیب های انسانی نیز در حوزه همین عکاسی قرار دارد. هدف اصلی عکاسی جنگ به ثبت رساندن تصویر چهره انسانی است که به هر نوعی درگیر این نزاع است، این چهره می تواند یک سرباز خسته باشد و یا یک کودک غمگین.
عکاسی جنگ – War Photography

ممکن است دشوارترین تعریف از سبک، مربوط به عکاسی خیابانی باشد! این سبک را نمی توان از دیگر سبک ها جدا دانست. ولی در کل می توان گفت: این سبک عکاسی عبارت است از عکاسی از روزمرگی هایِ جامعه و اتفاقات ریز و درشتی که نظرِ عکاس را به خود جلب کرده است. عکاسی خیابانی را می توان زیرشاخه عکاسی مستند دانست که در آن گاهی با شوخ طبعی و یا لحن کنایه آمیز پیامی سیاسی و یا اجتماعی منتقل می شود.
عکاسی خیابانی – Street photography

عکاسی ورزشی را می توان زیرشاخه عکاسی خبری دانست که در آن از صحنه های ورزشی عکاسی می شود. در این سبک، تجهیزات نقشی موثر دارند، چون سوژه در حال حرکت است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین لنز های قوی مثل تله و زوم برای عکاس ضروری است. همچنین دوربین باید قابلیت عکاسی پیاپی را داشته باشد تا در هنگام یک اتفاق، عکاس از تمامی وقایع عکاسی کرده و لحظه ای را از دست ندهد. فاکتور مهمی که عکاس این سبک باید در نظر بگیرد سرعت شاتر متناسب با حرکت سوژه است.

عکاسی ورزشی _ sport photography

در این سبک به وسیله دوربین یا تلسکوپ از آسمان شب عکس گرفته می شود تا اجرامِ آسمانی، صور فلکی، خوشه ها و توده های صحابی و… به صورت شفاف، یا بصورتِ زوم شده در عکس ثبت شوند. این سبک را می توان هم علمی و هم هنری به حساب آورد. برایِ ثبتِ این عکس ها شب ها خارج از شهرهایِ بزرگ و به دور از آلودگی هایِ نوری اُتراق کنید و ساعت ها به ثبت عکس های زیادی بپردازید. عکاسی از رد ستاره ها را می توان زیرشاخه عکاسیِ نجومی دانست که عموماً از ترکیبِ تعدادِ زیادی عکس به فواصلِ زمانی کم از یکدیگر بدست می آید.
عکاسی نجومی- Astro photography

عکاسی طلوع و غروب آفتاب – Sunrise/Sunset Photography

عکاسی طوفان – Storm Photography

این سبک از عکاسی توانایی خاصی در آفرینش فضا های رمانتیک و رمزآلود دارد.
عکاسی سیاه و سفید نوعی حس نوستالژیک را القا می کند که سبب محبوبیت این سبک بین مردم می شود.

عکاسی سیاه و سفید – Black And White Photography

عکاسی در شب – Night Photography

عکاسی هوایی – Ariel photography
عکس هوایی عبارت است از یک تصویر واقعی از عوارض و خصوصیات ظاهری سطح زمین که توسط هواپیما یا پهپاد و با استفاده از یک دوربین عکس برداری هوایی گرفته شده است. استفاده از عکس های هوایی به منظور بررسی ها و مطالعات زمین شناسی، جاده سازی، شهرسازی، کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست و مهم تر از همه برای تامین اهداف نظامی و امنیتی رایج است. البته جنبه های تفریحی و عکاسی شخصی نیز دارد.

عکاسی پرسپکتیو – Perspective Photography
در عکاسی پرس پکتیو، جسم نزدیک یا دورتر یا بزرگتر یا کوچکتر از آنچه در واقع است به نظر می رسد.

عکاسی سرعتی – Hi Speed Photography
در این عکاسی، سوژه هایی که سرعت بسیار بالایی دارند ثبت و به اصطلاح فریز می شوند.

عکاسی با گذشت زمان – Time Lapse Photography
این نوع عکاسی گرفتن عکس از یک سوژه در بازه های زمانی مختلف و سپس قرار دادن عکس ها در کنار یکدیگر است. برای به دست آوردن بهترین عکس ها، عکاسان باید از صبر و مهارت بسیاری برخوردار باشند و بتوانند در فواصل زمانی معین از سوژه عکس برداری نمایند.

عکاسی پانوراما(سراسرنما) – Panoramic Photography
نوعی تکنیک عکاسی است که قطاری از تصاویر با پس زمینه طویل را نمایش می دهد.

عکاسی مادون قرمز – Infrared Photography
عکاسی فروسرخ یا عکاسی مادون قرمز تکنیکی است که در آن قسمت مرئی نور حذف می شود و فقط پرتوهای فروسرخ ثبت می شوند.

عکاسی با برد دینامیکی بالا High Dynamic Range Photography
در این نوع عکاسی که به عکاسی HDR هم معروف است ابتدا چندین عکس با نوردهی متفاوت گرفته می شود.
سپس با پردازش و قرار دادن این عکس ها در کنار هم، تصویر باکیفیت نهایی به دست می آید.

عکاسی با نوردهی طولانی – Long Exposure Photography
عکاسی با نوردهی طولانی یا شاتر آهسته، نوعی عکاسی است که عناصر متحرک را تار، لکه دار یا مبهم می کند.

عکاسی موبایل(هوشمند) Mobile Photography
پایان

دانشنامه ویکیپدیای فارسی
ترجمه دانشنامه ویکیپدیای انگلیسی
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری مهر
وبسایت بسپارید
ترجمه وبسایت انگلیسی showme.co.za


تعداد صفحات : 26 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود