تارا فایل

پاورپوینت الگوی شخصیت سالم از دیدگاه اسلام و مقایسه آن با روانشناسی شخصیت



الگوی شخصیت سالم از دیدگاه اسلام و مقایسه آن با روانشناسی شخصیت

کلیات
فطرت خداجو، خرد حقیقت جو و حقیقت پذیر انسان، آن گاه که دست به دست یکدیگر دهند، شخص، چشمانی بینا و بصیرتی ژرف خواهد یافت، بصیرتی که او را به سوی مشاهده اندیشه و کشف حقیقت می‏راند. این افراد همان اولوالالباب یا صاحبان خرد هستند که در آفرینش آسمان‏ها و زمین و گردش شب و روز می‏نگرند، و نشانه‏هایی را می‏بینند. این انگیزش آن قدر قوی است که شب و روز، در حال ایستاده، نشسته و به پهلو خوابیده شخص سالم را آرام نمی‏گذارد، و آن وقت به این حقیقت روشن دست می‏یابند که هستی، با این همه رمز و راز و گستره و ژرفا، بی‏هدف آفریده نشده و بی‏معنی نیست. و این بصیرت به دست آمده از فطرت، خرد، اندیشه و اراده حق‏جویی انسان را به اساسی‏ترین درک ممکن درباره هستی رهنمون می‏شود: دیدن هستی آفرین در برگ برگ دفتر هستی. و سرانجام، نجوایی عاشقانه و دل انگیز: (خدایا! صدای منادی ایمان را شنیدیم و ایمان آوردیم) و آرزوی رسیدن به درجه ابرار را داریم .( آیات ۱۸۹ تا ۱۹۵ سوره آل عمران )

معیارهای شخصیت سالم ازدیدگاه اسلام

منظور ما از انسان سالم و انسان کامل در قرآن به اجمال روشن است. انسان سالم از دیدگاه قرآن کسی است که در گام اول بیمار نباشد مثلاً چشم و گوش بینا و شنوا و دلی روشن بین داشته باشد، (صمّ بکم عمی) نباشد، و از سوی دیگر از آنچه دارد استفاده بهینه و شایسته کند، نیروهای ارزشمند فکری، روحی و بدنی خود را بیکار نگذارد و خود را در مسیر رشد و رسیدن به کمال نهایی قرار دهد،وی بایستی بر اساس تعلیم دینی فردی باشد که رفتارش در بعد اعتقادی و نگرشی ، احساسی و عواطفی و سلوک فردی و اجتماعی از فطرت او ریشه گرفته و مطابق با ارزش های الهی باشد.

معیار هایی برای سالم بودن شخصیت مطابق با تعالیم اسلام
    الف: به حقیقت انسانی سلیم النفس باشد و در راه کمال و تهذیب نفس و خودسازی تلاش بسیار کند تا در زندگی رستگار شود. همانگونه که خداوند در قرآن می فرماید : قد افلح من زکیها     ب : انسان سالم بایستی یک شخصیت علمی،مذهبی و در مجموع چند بعدی باشد همانگونه که در اسلام انسان سالم و کامل فردی است که ارزشهای انسانی در او به صورت متوازن و هماهنگ رشد یافته باشد .     ج : انسان سالم بیشتر متوجه به امور معنوی است و از هر گونه قید و بند مادی و موانع دنیوی در مسیر کمال آزاد است .     د : عشق به حق و حقیقت از دیگرمعیارهای انسان سالم است .
ه: انسان سالم نماز اول وقت را هیچگاه فراموش نخواهدکرد. »الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الابذکر الله تطمئن القلوب »(انسان سالم برای آرامش یافتن و تسکین اضطراب همواره به یاد خداست و یکی از جلوه های یاد خداوند نماز اول وقت است).
و : دوست داشتن خود و دیگران ، احترام به خود و دیگران ، تقویت افراد به جای تخریب شخصیت دیگران و تکریم شخصیت دیگران ، همچنانکه این مسئله در اساس بهداشت روان و شخصیتهای سالم وجوددارد.« کسی که خود و دیگران را دوست دارد در زندگی شاد و خوشحال است » افراد سالم احساس خوبی نسبت به دیگران دارند.آنها کوشش می کنند تا دیگران را دوست بدارند و به آنان اعتماد کنند .

ز: جستجو و درک حقایق و معانی جدید در مورد مسائل دینی: از نظر اسلام ،انسان سالم، تشنه دانستن و فهمیدن است ،انسانهایی که دارای فطرت بیدار هستند، از وقتی که چشم بدین جهان باز می‏کنند کنج کاوی بی‏صبرانه‏ای آنها را برای دانستن به حرکت در می‏آورد، مانند کنج کاوی آغاز کودکی. حس نیاز به دانستن در آنها قوی است، اما فقط دانستن آنها را ارضا نمی‏کند، عطش شدیدتری آنها را به سوی فهمیدن می‏راند، فهمیدن و نفوذ در ژرفای حقایق. ممکن است در دانستن، بسیاری از انسانهای عادی یا حتی ناسالم، با انسانهای سالم مساوی باشند، اما تفاوت اساسی در فهم و درایت است؛ انسانهای سالم آنچه را می‏دانند تلاش می‏کنند بفهمند و تا به فهم آن دست نیافته‏اند از پای نمی‏نشینند. آنان ممکن است (احتمال)های فراوانی را در نظر بگیرند، با مشاهده شنیدن و در نهایت فهمیدن با تعقل و مراجعه به فطرت خود به ارزیابی می‏پردازند و حق را از ناحق، خوب را از بد، روا را از ناروا تشخیص می‏دهند، و در سایه چنین درکی حرکت به سوی مقصود را ادامه می‏دهند .
ح: جلوه هایی از صبر و شکیبایی ، مهربانی ، دلسوزی ، تعهد ، توجه به عقل و استدلال ، عشق و عرفان و صدها معیار و ملاک دیگر از خصوصیات انسان سالم در مکتب اسلام است .
آنان که خدا را در حال ایستاده و نشسته و آن گاه که بر پهلو خوابیده‏اند، یاد می‏کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‏اندیشند؛ (و می‏گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‏ای! منزّهی تو! ما را از عذاب آتش نگهدار!

– در آخر لازم بیان شود تمامی معیارهایی که برای سلامت شخصیت و روان از دیدگاه اسلام گفته شد دیدگاههایی است که روانشناسی جدید و مخصوصاً نظریه انسان گرایی و در دیدگاههای افرادی چون مازلو،آلپورت،راجرز و دیگران دیده می شود و این دیدگاهها از آن حمایت می کند .نکات مهم این دیدگاه عبارتند از :     الف : نخستین معیار بلوغ روانی توانایی گسترش خویشتن است . یعنی گسترش ارتباطات اجتماعی «خود محور نبودن»     ب : دومین معیار سلامت و بلوغ به ارتباط سالم ، صادقانه و صمیمی با خانواده و دوستان بستگی دارد .     ج : سومین معیار سلامت را امنیت عاطفی می دانند.     د: چهارمین معیار را ، هوش کنشی(Operational Intelligence) یا عقل سلیم می دانند .     هـ: جهت مندی : یعنی فرد بالغ به سوی هدف یا اهداف انتخاب شده وی در حرکت باشد.     و: رشد و شکوفایی استعدادهای درونی به عنوان انسان منحصر به فرد(خودشکوفایی یا Self Actualization)

به طور کلی شخصیت بهنجار و سالم از نظر اسلام و روانشناسی جدید شخصیتی است که در آن جسم و روح انسان متعادل باشد و نیازهای هر کدام ارضاء شود . انسانی که دارای شخصیت بهنجار است به جسم و سلامت و نیرو مندی آن اهمیت می دهد و نیازهای آن را در حدودی که شرع مقدس اجازه می دهد برآورده می سازد و همزمان با آن به خدا ایمان می آورد عبارت و اموری را که موجب رضایت خدا هستند ، انجام می دهد و از اعمالی که موجب خشم خدا می شود اجتناب می کند . لذاست که خداوند می فرماید :آگاه باشید (دوستان و) اولیاء خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین می‏شوند! همانا که ایمان آورده‏اند، و (از مخالفت فرمان خدا) پرهیز می‏کردند. در زندگی دنیا و آخرت، شاد (و مسرور)ند و وعده‏های الهی تخلف ناپذیر است! این است آن رستگاری بزرگ، سخن آنها تو را غمگین نسازد! تمام عزت (و توانایی) از آن خداست.
ودر آخر انسان سالم از نظر اسلام :انسان رشید، دل‏انگیز و انسانی است .خدایا در زندگی مارا عاقبت به خیر بگردان و مار ا در آخرت با اولیاء،صالحین و شهداء محشور بفرما
بحث و نتیجه گیری

منابع :
1) مفهوم سلامت روان شناختی تالیف سیامک خدا رحیمی .
2) آداب تعلیم و تعلم در اسلام – شهید ثانی .
3)روانشناسی شخصیت ،نوشته شولتز ترجمه دکتر یوسف کریمی و همکاران.
4)قرآن کریم


تعداد صفحات : 9 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود