تارا فایل

پاورپوینت اقتصاد کاربردی


اقتصاد کاربردی
برای مدیران
بسمه تعالی
(بخش اول)

علم اقتصاد شامل دو بخش است: 1- اقتصاد خرد 2- اقتصاد کلان

اقتصاد خرد

اقتصاد خرد شامل : 1- نقطه تعادل مصرف کننده: -حداکثر کردن منحنی مطلوبیت با محدودیت درآمد
I=p1q1+p2q2
q2
q1
U=f(q1, q2)

2- نقطه تعادل تولیدکننده: -حداکثر کردن سود

AVC
MC
TC
MC
AVC
q
AC
q
TC

S
D
p0
q0
p2
p1
3- تعادل مصرف کننده و تولید کننده (بازارها)

در این مقاله سعی شده است چند مفهوم کلی اقتصاد که بیشتر مربوط به اقتصاد خرد می باشد ارائه شود. همچنین درباره هرکدام مثالهای واقعی از اقتصاد ایران بیان گردد.
1- انواع تقسیم بندی کالاها و خدمات – کالاهای خصوصی: قابلیت تفکیک پذیری و قابلیت رقابت از
شرایط وجود یک کالای خصوصی در بازار است. – کالاهای عمومی:تفکیک منافع کالا یا خدمت با تخصیص آن به شخص یا
فرد مورد نظرعملی نبوده و یا با هزینه ای قابل ملاحظه ممکن می گردد.
وجود یک کالای خصوصی در بازار است. – کالاهای عمومی واسطه ای – کالاهای عمومی خالص – کالاهای عمومی ناخالص

2- پیامدهای خارجی (مثبت یا منفی) اقتصادی یا غیر اقتصادی زمانی که پیامد تولید و مصرف کالاها فایده خارجی بدنبال دارد،پیامد خارجی مثبت یا اقتصادی و هرگاه تولید و مصرف کالا همراه با هزینه های خارجی باشد، پیامد خارجی منفی یا غیراقتصادی رخ می دهد.

3- تقسیم بندی بازارهای اقتصادی بصورت
– بازار رقابتی (رقابت کامل): جوهر مدل این است که نه خریداران که
و نه تولیدکنندگان رقابت را بین خودشان تمیز نمی دهند.اولین فرض ما این است
بنگاهها می کوشند تا سود خود را به حداکثر برسانند و همچنین 5 فرض دیگر نیز
وجود دارند که کل را می سازند: الف-آزادی بازارها ب –اندازه کوچک، تعداد فراوان ج –تولیدات همگن
د – تحرک آزاد منابع ه – اطلاعات کامل درباره بازارها

– بازار انحصار کامل
– انحصار چگونه بوجود می آید؟
1)صرفه های مقیاس
2)هزینه های ثابت
3)موانع ایجاد شده توسط دولت 4)موانع ناشی از نهاده 5)حق الامتیاز مربوط به نوع کالا 6)استراتژیهای محدودکننده ورود به بازار از
طریق دستکاری در قیمت، ایجاد ظرفیت اضافی
و یا تولید چندین محصول

بازار رقابت انحصاری
این بازار قدری انحصاری است زیرا تفاوت محصول تولیدی تا اندازه ای به بنگاه قدرت انحصار می دهد و قدری رقابتی است زیرا تعداد زیادی بنگاه در بازار وجود دارد و ورود به بازاربه سهولت انجام می گیرد.

انحصار چند جانبه
در این بازارها اغلب بین بنگاهها رقابت شدیدی وجود دارد. به خاطر وجود ارتباط متقابل شدید بین بنگاهها، انحصارگران چند جانبه درهر حال درباره تغییر قیمت، بسیار مرددند.

– انواع رفتار در انحصار چندجانبه
– انحصار در خرید: معمولاً انحصار در خرید به انحصار خرید در بازار نهاده برمی گردد.
– انحصار دوجانبه: یک جنبه جالب از رفتار انحصار در خرید وقتی ظاهر می شود که فروشنده نهاده انحصارگر است. بازار نهاده به نحوی سازماندهی شده است که یک خریدار منفرد نیروی کار مواجه با یک فروشنده منفرد آن منبع است.


تعداد صفحات : 11 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود