بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:آراء تربیتی کانت
زندگی نامه:ایمانوئل کانت درسال 1724متولدشد.وی چهارمین فرزنداز9فرزندیک خانواده تهیدست است.والدین اوبه دین مسیح اعتقادداشتند.کانت درسن 8سالگی به مدرسه دینی کونیگزبرگ رفت.وی دریک خانواده مذهبی بزرگ شد وباورمذهبی وپرهیزکاری خانواده تاثیرمهمی بر وی گذاشت.
کانت درزندگی نظمی استثنایی داشت .کارهایش رادرساعتی مخصوص به خودانجام میداد ذره ای ازآن تخلف نمیکردبه گونه ای که بین مردم شهرش این رایج بودکه:می توانید کارهایتان راباساعت کانت تنظیم کنید.
فلسفه تعلیم وتربیت ازنظرکانت:
درعالم فلسفه کانت بعنوان فیلسوف تربیتی شناخته نشده است اماازآنجایی که کانت فیلسوفی اخلاقی است آراء اودرزمینه تعلیم وتربیت ازلحاظ مبانی معرفت شناسی بخصوص ارزش شناسی واخلاق دردنیای معاصرازاهمیت خاصی برخورداراست.
یکی ازاهداف مهم تعلیم وتربیت:تربیت اخلاقی وپرورش منش آدمی است.
کانت میگوید:میان ابداعات انسان 2ابداع اویعنی (هنرحکومت کردن وکشورداری وهمچنین هنرتعلیم وتربیت ازبقیه دشوارتراست.
اهمیت فلسفه کانت درنقادی اوست.
کانت مهم ترین بخش تعلیم وتربیت راتربیت اخلاقی میداند.
(بسیاری ازدانشمندان کانت رابزرگ ترین فیلسوف اروپاپس از ارسطودانسته اند)
اصول تربیتی کانت:
گرچه آراء کانت درمعرفت شناسی اهمیت بسیاردارداما اهمیت فلسفه ی تربیتی کانت عمدتا درفلسفه اخلاق اونهفته
اصول تربیتی کانت عبارت است از است. :
1-عمل به تکلیف
2-آزادی واطاعت
3-کرامت انسان وفردیت
آثارکانت:
1-نقدعقل محض که مهم ترین آثاروی محسوب میشود.
2-نقدعقل عملی ومبانی مابعداطبیعه اخلاق که جنبه عملی دارد.
3-تمهیدات که برای پاسخگویی به بحران های پیرامون مابعداطبیعه روزگارخودنوشته است.
4-کتاب فلسفه اخلاق.
5-تعلیم وتربیت (اندیشه هایی درباره تعلیم وتربیت که توسط شاگردش رینک گردآوری وچاپ شد.
کانت مطابق عقل محض سه برهان برای اثبات وجودخداارائه میدهد.
برهان بودشناسی
برهان جهان شناسی
برهان طبیعی الهی
آراء تربیتی کانت:
کانت میگوید:انسان تنهاحیوانی است که نیازمندتربیت است.زیراانسان حیوانی است که شکفتن توانایی های طبیعی اوبرخلاف دیگرجانداران نادانسته وخودبه خودی صورت نمی گیرد.بلکه نیازمند کوشش وآگاهی ازغایت هستی اوست.
کانت سن انسان رابه 3 دوره تقسیم میکند: 1-دوره کودکی:این دوره ازتولدتا10سالگی راشامل میشود. کودک نمی تواندخود راحفظ کند.به کودکان بایداشیاراهمانگونه که هستندوبدون دلیل ارائه کرد وگرنه دائماسوال میکنند.ودرمقابل هرجوابی سوال تازه تری مطرح میکنند.
2-دوره جوانی:حدودااز10سالگی شروع وتا16سالگی ادامه دارد.دراین دوره انسان میتواندخودراحفظ کندامانمی تواند هم نوع خودراحفظ کند.
3- دوره میانسالی: از16سالگی به بعداست دراین دوره فردمی تواند هم خودوهم نوع خودراحفظ کند.
تنبیه وپاداش ازنظرکانت:
کانت معتقداست که درامرتعلیم وتربیت گاهی بایدبه تنبیه متوسل شد.اوتنبیه رابه 2صورت اخلاقی ومادی می پذیرد.
تنبیه وقتی اخلاقی است که به تمایل کودک که برخلاف حسن رفتاراست لطمه واردشود.
وتنبیه مادی به 2صورت است: 1-یاخواسته های کودک نادیده گرفته میشود. 2-یاکودک درمعرض آزارقرارمی گیرد.
کانت:پاداش دادن به کودکان خوب نیست زیراآنهاراخودخواه بارمی آوردومایه مزدورصفتی کودک می شود.
آموزش وپرورش دارای 2جنبه است:
جنبه مثبت
جنبه منفی
جنبه مثبت:آموزش وراهنمایی جنبه منفی:شامل انضباط است واثرآن ازبین بردن طبیعت سرکش آدمی است.
هدف پرورش ازنظرکانت: محدودکردن آزادی وهدایت است. هدف پرورش این است که آزادی رامحدودوسپس آنرادرمسیردرست هدایت کند.به این معنی که بایدبه طفل آموخت که آزادی حدومرزدارد.
نتیجه گیری:اهمیت نظام تربیتی کانت بدان معنااست که اخلاق راارج نهاده وآدمی رابه درون خودیعنی وجدان خویش متوجه ساخته است.اوانسان راموجودی آزادوصاحب اختیارمیداند وقتی درنظام تربیتی کانت ازمراحل تربیت سخن می گوییم بایدبدانیم که این مراحل ازهم تفکیک نشده اند بلکه تمامی این مراحل درطول زندگی فردجریان دارد.
منابع: 1-شکوهی-غلامحسین-1386-مبانی واصول آموزش وپرورش-مشهد-آستان قدس رضوی. 2-شریعتمداری-علی-اصول وفلسفه تعلیم وتربیت-انتشارات امیرکبیر-چاپ نوزدهم-138. 3-تمهیدات-ایمانوئل کانت-ترجمه غلامعلی حدادعادل-مرکزنشردانشگاهی-چاپ دوم-1370. 4-مهدی زاده-امیرحسین-1386-اصول فلسفه آموزش وپرورش-انتشارات دانشگاه آزاداسلامشهر.
استاد:….. دانشجو:……