ارتقاء مشارکت بیماران
مفهوم مشارکت بیماران
مشارکت بیماران و جامعه مفهومی است که بخصوص در طی دهه اخیر در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی روی آن تاکید فراوان شده است.
مشارکت بیمار" و "مشارکت جامعه" دارای مفاهیم یکسان نمی باشند و هر کدام شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها با اهداف گوناگون می باشند و از مشارکت دادن بیمار در مورد انتخاب درمان فرد تا تدوین راهنماهای بالینی و سیاست گذاری های سلامت را می تواند شامل شود.
مفهوم مشارکت بیماران
دامنه بحث مشارکت بیمار و جامعه در طی دهه اخیر به عرصه ایمنی بیمار و کاهش خطاهای پزشکی نیز کشیده شده است. در واقع بیماران و مراقبین آنها اولین افرادی هستند که شاهد بروز و یا در شرف وقوع بودن خطا و اشتباه هستند و بنابر این در صورت داشتن آگاهی و دانش لازم، در پیشگیری از بروز خطا می توانند نقش کلیدی و بسیار موثر داشته باشند
مفهوم توانمند سازی بیماران
توانمند سازی بیماران یک مفهوم استنتاجی در مراقبت بهداشتی است که به تفضیل در حیطه ایمنی بیمار شرح داده شده است
از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی توانمند سازی فرآیندی است که افراد می توانند کنترل بیشتری بر تصمیمات و اقدامات موثر بر سلامتی خود داشته باشند و این فرآیند در سطح فرد و اجتماع می بایست برنامه ریزی گردد.
اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران
دانش بیمار: کلیه اطلاعاتی که در زمینه موارد قانونی و موارد ریسک می باشد و به بیمار کمک می کند تا در تصمیم گیری با ارائه دهندگان خدمات تعامل داشته باشند
اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران
مهارتهای بیمار : شامل خودکارآمدی و سواد بهداشتی وی می باشد که بیمار با استفاده از این موارد می تواند در فرآیند درمان خود مشارکت داشته باشد . این مهارتها فراتر از وظیفه بوده که در نهایت منجر به تغییر رفتار می گردد .
اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران
فرصت های مشارکت بیمار: واژه ای است که در آن فهم و پذیرش توسط بیمار در خصوص فرصت هایی که به وی داده می شود تا در فرآیند مراقبت و ارائه مراقبت ایمن شرکت داشته باشد.
ویژگی های کلیدی آن سن ، فرهنگ، سطح هوشی بعنوان فاکتورهایی است که در موفقیت فرد تاثیر گذار است و زمانی که بیمار سرگرم مشارکت می گردد در واقع پایه و اساس توانمندی شکل می گیرد.
اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران
امکانات و تسهیلات موجود در محیط : بیمار را تشویق به ارتباط باز نموده و به نحوی مراقبت از خود را در محیطی عاری از سرزنش گسترش دهد.
به منظور خلق چنین محیطی می بایست کارکنان مراقبت بهداشتی می بایست خود را تقویت نموده تا به این نتیجه برسند که ارتباط بیمار با کارکنان می تواند برای طرفین موثر باشد.
رفتار و چگونگی تغییرآن یکی از استراتژی های بهبود ایمنی بیمار می باشد .
ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود تزریقات ایمن
در کشورهای در حال توسعه بیش از 90% از بیماران در ویزیت اولیه توسط کارکنان بهداشتی درمانی حداقل یک تزریق را دریافت می نمایند. در اندونزی و تانزانیا مطالعات نشان داده اند که 70% از تزریقات غیرضروری بوده یا می تواند توسط یک دارویی با فرمولاسیون خوراکی جایگزین گردد.
همچنین استفاده مجدد از سرنگ و سوزن میلیونها نفر از مردم را در معرض عفونت مستقیم (از طریق وسایل آلوده) و یا غیر مستقیم (ازطریق ویال دارویی آلوده ) قرار می دهد.
بیماران تزریق را ترجیح می دهند زیرا بر این باورند:
تاثیر آن از داروهای خوراکی سریعتر است.
نظر پزشکان هم این است که تزریق بهترین روش درمان است
تجویز کننده بهتر می داند.
می ترسند سوال کنند و با عدم استقبال تجویز کننده روبرو شوند
فقدن درک انتقال بیماری
فقدان آگاهی در مورد خطرات سر سوزن و سرنگ الوده
به ارائه کننده برای ارائه تزریق ایمن اعتماد می نمایند
سختی مشاهده منبع تجهیزات در طی درمان
سرنگ و سر سوزن ممکن است بسیار گران باشند و فرد بعلت درآمد پایین تجویز را قبول کند.
تجویز کننده ها نیز به نوبه خود بیش از حد تزریق تجویز می کنند زیرا بر این باورند که:
باور قوی مبنی بر تاثیر بیشتر تزریقات
فقدان آگاهی در مورد خطرات سر سوزن و سرنگ آلوده )فقدان اطلاعات اولیه یا حین کار)
واقعیت یا تصور اینکه بیماران تزریق را ترجیح می دهند
بیماران ممکن است به مراکز دیگر مراجعه کنند.
منافع مالی بیشتری برای سیستم ارائه دهنده خدمت دارد
ارتباط موثر با بیمار بر قرار نمی کنند.
تزریق کنندگان اغلب تزریقات با سر سوزن و سرنگ کثیف انجام می دهند زیرا
دسترسی ضعیف به وسایل تزریقات ایمن
فقدان بودجه و اعتبارات
تمایل به بازیابی برای جلوگیری از اتلاف منابع
ایزوله بودن کارکنان بهداشتی درمانی از لحاظ حرفه ای و جغرافیایی
محدودیت دسترسی به منابع آموزشی و فرصت های توسعه حرفه ای مداوم
عدم وجود ساختار نظارت بر اجرا و ارزیابی
عدم ارتباط بین بیمار و کارکنان بهداشتی درمانی
جمعیت هدف: تجویز کننده ها و تزریق کننده ها
در دسترس قرار دادن راهنماهای ساده و آسان برای اجرا
محاوره بین فردی و ترغیب مشتری برای پذیرش داروهای خوراکی
ارتقاء ارتباطات بین فردی بطوری که تجویز کننده بازتر نسبت به سوالات بیمار برخورد می کند.
احتمال این که نسخ بررسی خواهد شد.
ایجاد باور مبنی بر این که داروهای خوراکی نیز به اندازه شکل تزریقی سریع الاثرند.
ایجاد انگیزه و تشویق و پاداش برای خدمات حرفه ای خوب
آموزش قبل و حین خدمت به منظور ارتقاء مهارت برقراری ارتباط
جمعیت هدف: بیماران
استفاده از کلیه ظرفیت های آموزشی در بیمارستان از جمله دستورالعمل آموزشی
آگاه سازی بیماران برای ترجیح داروی خوراکی
بیماران بخواهند بسته جدید ، تمیز و سالم سرنگ و سرسوزن در مقابل چشمان آنها باز شود
ایجاد باور مبنی بر این که آنان دارند از خودشان در قبال آسیب محافظت می نمایند.
انتقال تجارب بیمارانی که دچار عوارض ناشی از تزریقات غیر ایمن شده اند (برنامه بیمار برای بیمار)
اعتقاد به این که داروی خوراکی ایمن تر است
شاخص ها
وجود راهنمای ملی تزریقات ایمن
پیمایش های دوره ای "نسبت بیمارانی که گزارش می شوند که برای یک شرایط معین تزریقات را ترجیح می دهند"
پیمایش های دوره ای "افزایش تعداد بیمارانی که به یاد می آورند که سرنگ و سر سوزن برای تزریق از یک بسته نو درآورده شده است."
پیمایش های دوره ای "افزایش تعداد بیمارانی که HIVوHBV, HCV را به عنوان عوارض تزریقات غیر ایمن شناسایی می نمایند."
پیمایش های دوره ای "نسبت ارائه دهندگانی که HIV و …را به عنوان عوارض تزریقات غیر ایمن می شناسند"
تلفیق دارویی
ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق دارویی
این که داروها در درمان و پیش گیری از بیماری ها بسیار مفید و سودمندند به اثبات رسیده است ، این موفقیت منجر به افزایش چشمگیر مصرف داروها گردیده است
متاسفانه این افزایش مصرف خود به نوعی موجب افزایش مخاطرات، خطاها و وقایع ناخواسته ناشی از مصرف آن ها نیز شده است. گاهی خطاهایی رخ می دهد که می تواند منجر به آسیب و از دست رفتن جان انسان ها گردد
ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق دارویی
از سال 2005 الی 2006 میلادی وقایع ناخواسته دارویی مورد گزارش به سیستم ملی یادگیری و گزارش دهی انگلیس با میزان 59802 از نظر شیوع دومین رده را مابین حوادث گزارش شده به به خود اختصاص داده است.
ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق دارویی
در امریکا خطاهای دارویی شایع ترین خطاهای ایمنی بیمار محسوب می شوند که هر سال باعث مرگ چند هزارنفر و آسیب به 1.5 میلیون نفر و تحمیل هزینه ای معادل 3.5 میلیون دلاربه جامعه می شود. برآورد می شود که تقریباً سالیانه در امریکا 7000 مورد مرگ در ارتباط با خطاهای دارویی رخ می دهد. میزان بروز وقایع ناخواسته دارویی در هر 100 مورد پذیرش بیمارستانی بین 2تا 7 نفر است.
عوامل مرتبط به بیماران
بیماران خاصی به ویژه نسبت به خطاهای دارویی بسیار آسیب پذیرند. این شامل
بیماران با شرایط خاص( مانند: بارداری، اختلال عملکرد کلیوی و. مشکلات حافظه…)،
بیماران که چندین دارو مصرف می نمایند به ویژه در صورتی که این داروها توسط چندین پزشک نسخه شده باشند،
بیماران با مشکلات متعدد سلامتی
بیمارانی که به طور مناسب قادر به برقراری ارتباط نمی باشند، مانند مبتلایان به اختلالات هوشیاری، اطفال و کودکان نوپا و بیمارانی که زبان مادری شان متفاوت با کارکنان ارائه کننده خدمات است
از آن جا که در زمان درمان کودکان و اطفال به ویژه نوزادان نیاز به محاسبه دوز دارویی است آنان در معرض احتمال خطر بسیار بالایی از آسیب های ناشی از خطاهای دارویی قرار دارند
بیمارانی که تمایل به صحبت با ارئه دهنده خدمت ندارند
عوامل مرتبط به کارکنان
عوامل مرتبط با کارکنان که احتمال خطر بروز خطاهای دارویی را افزایش می دهد شامل
بی تجربگی ، عجله مانند موقعیت های اضطراری،
داشتن چند وظیفه همزمان،
کسالت و بی توجهی وفقدان هوشیاری مطلوب کارکنان فقدان عادات بررسی و کنترل دوباره یا کنترل توسط افراد مختلف نیز می تواند منجر به خطاهای دارویی شود.
کار تیمی ضعیف، ضعف در برقراری ارتباط بین همکاران
عدم تمایل به استفاده از وسایل کمک حافظه می توانند از دلایل خطاهای دارویی محسوب شوند.
سایر عوامل
عوامل مرتبط با طراحی محیط کار
عوامل مرتبط به طراحی داروها
عوامل مرتبط به نسخه نویسی
….
مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری
مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری
شاخص ها
وجود راهنمای ملی تلفیق دارویی
وجود برنامه های آموزشی در مدیا
درصد وجود فرم های تلفیق دارویی در بخش های بستری و سرپایی
درصد برگزاری آموزش های ضمن خدمت
بیماران
آگاه سازی بیماران در ارائه شرح حال دارویی به پزشک معالج در بخش سرپایی یا بستری
بروشور آموزش بیمار
آموزش چهره به چهره
نمایش فیلم آموزشی در ابتدای پذیرش به بیماران بستری در صورت امکان
ایجاد ترس از تداخلات دارویی
رضایتسنجی از بیماران
شناسایی بیماران
عدم شناسایی صحیح بیماران در مراکز ارائه کننده خدمات سلامت منجر به بروز خطاهای دارویی، پروسیجرها و اعمال جراحی بر روی فرد نادرست و موضع نادرست، خطاهای مرتبط به انتقال خون، خطا در زمینه آزمایشات تشخیصی و تحویل نوزاد به خانواده اشتباه و مواردی از این دست می شود
نه تنها سبب بی اعتمادی بیمار به نظام ارائه کننده خدمات می گردد بلکه طیف بسیار وسیع و متفاوتی از عواقب را نیز در پی دارد تا حدی که در برخی موارد حوادث ناگوار وآسیب و صدمات دائمی و غیر قابل جبران و حتی مرگ بیماران نیز گزارش شده است.
شناسایی بیماران
ایمنی بیمار اتفاقات و حوادث نزدیک به خطای ناشی از عدم شناسایی صحیح بیمار را به عنوان چالش جهانی مطرح می نماید و با توجه به زیان و آسیب های حاصله از این امر، اجتناب از بروز اشتباهات ناشی از عدم شناسایی صحیح بیماران هدف کلیدی و نقطه ثقل بهبود برنامه های ایمنی بیمار تمامی انجمن ها، اتحادیه ها و آژانس های عمده ایمنی بیماردر سراسر جهان قرار گرفته است.
شناسایی بیماران
میزان بروز اتفاقات ناخواسته مرتبط به ایمنی بیمار درکشور انگلیس 850000 مورد از کل 8 میلیون مورد بستری سالیانه می باشد که هزینه روزهای اضافی بستری ناشی از آن رقمی بالغ بر 2 بیلیون پوند تخمین زده می شود .
این موضوع دردوره زمانی بین فوریه 2006 تا ژانویه 2007 بیش از 24382 مورد گزارش شده است که بیش از 2900 مورد آن در ارتباط با دستبندهای شناسایی و کاربرد آن بوده است.
شناسایی بیماران
، اگرچه هزینه واقعی ناشی از عدم تطبیق صحیح بیماران و طرح درمانی آنان برآورد نگردیده است ولی تخمین زده می شود 10 درصد دوره بستری بیماران در بیمارستان ها ی انگلیس به نحوی ناشی ازخطا در شناسایی بیماران بوده که 50% این موارد نیز قابل پیش گیری است
دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها:
آموزش منظم بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان خدمات سلامت
وجود شاخص های تبعیت از راهنمای شناسایی صحیح بیمار در ابعاد آموزشی و رفتاری بویژه در تحویل نوزاد، بخش ویژه ICU ، بانک خون، آزمایشگاه و تصویر برداری در مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی
وجود گایدلاین ها و استانداردهای اجرایی شناسایی صحیح بیمار در مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی
رعایت دستورالعمل شناسایی صحیح بیمار و یاد آوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان
ایجاد فضای سازمانی ایمن توسط مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی:
ایجاد یک محیط سازمانی تسهیل کننده برای ارتقاء آگاهی در مورد مسائل ایمنی بیمار که شناسایی صحیح بیمار در آن جزء اولویت های بالا باشد، از طریق:
• پرستار خوشامدگو
• آموزش به بیمار در خصوص پلان درمان
• بروشورهای آموزشی قبل از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی و اعمال جراحی و زایمان
• آموزش چهره به چهره به مادران و یا همراه نوزادان بستری
• ظرفیت سازی کادر درمان مبنی بر ترویج فرهنگ مشارکت و پذیرش تذکرات بیمار و همراهان در ارتباط با اجرای صحیح اقدامات تشخیصی و درمانی و اعمال جراحی و زایمان
جمعیت هدف: بیماران
دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها
بدو پذیرش (زمان تحویل دست بند شناسایی):
آگاه سازی بیماران از اهمیت نقش آنان در اجرای صحیح اقدامات تشخیصی درمانی:
• بروشور آموزش بیمار در موارد عام
• آموزش چهره به چهره در موارد خاص
قبل از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی پر خطر یا تهاجمی و اعمال جراحی و زایمان:
تطبیق مورد برنامه ریزی شده با پلان درمانی توسط خود بیمار یا همراهان با پرستار مسئول بیمار (بیمار به عنوان ناظر صحت انجام اقدامات)
انتقال تجارب بیمارانی که دچار تبعات ناشی از عدم شناسایی صحیح بیمار شده¬اند (برنامه بیمار برای بیمار)
رضایت¬سنجی از بیماران
بهداشت دست
یک اصطلاح کلی است که به اقدامات مربوط به تمیزی دست مرتبط می باشد که شامل شستن دست با آب و صابون ویا مالش دست با محلول بنیان الکلی با هدف کاهش یا مهار رشد میکروارگانیسم ها روی دست می باشد.
Hand hygiene
بهداشت دست
عفونت های ناشی از خدمات سلامت یکی ازمهم ترین خطاهای پزشکی می باشد که تهدید عمده ای برای ایمنی بیمار در سراسر جهان محسوب می شوند.
سازمان جهانی بهداشت عفونت ناشی از خدمات سلامت (عفونت بیمارستانی) را ابتلا بیمار به عفونتی که
به آن دلیل در بیمارستان بستری نشده ،
در زمان پذیرش به آن مبتلا نباشد ،
بیماری بیمار در دوره کمون خود نباشد
عفونت اکتسابی از بیمارستان که بعد از ترخیص بیمار از بیمارستان ظاهر شده
و عفونت های شغلی ما بین کارکنان مراکز خدمات سلامت
را شامل می گردد.
. از هر 100 بیمار بستری، حداقل 7 بیمار درکشورهای توسعه یافته و 10بیمار در کشورهای در حال توسعه مبتلا به عفونتهای ناشی از مراقبت می شوند
. در میان بیماران بدحال و آسیب پذیر در واحد مراقبت های ویژه، این رقم به حدود 30 در هر 100 نفر افزایش می یابد .
رعایت بهداشت دست مهم ترین و موثرترین معیار کنترل عفونت برای پیشگیری از انتشار میکروارگانیسم های مسبب عفونت های ناشی از خدمات سلامت می باشد
مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری
دفاتر بهبود کیفیت بیمارستانها
وجود گایدلاین ها ، پروتکل ها و استانداردهای اجرایی بهداشت دست
رعایت بهداشت دست بر اساس اندیکاسیون و یاد آوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان
آموزش در راستای ظرفیت سازی در کارکنان جهت پذیرش تذکر بیماران در راستای رعایت بهداشت دست
تعیین شاخص های رعایت بهداشت دست در ابعاد آموزشی، ساختاری و رفتاری
وجود امکانات بهداشت دست
آب سالم
حوله
صابون
دسترسی محلول مالش با بنیان الکلی در محل مراقبت از بیمار
جهت کارکنان
جهت بیمار
آموزش منظم بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان خدمات سلامت :
در مورد اهمیت بهداشت دست، برای "5 موقعیت من برای بهداشت دست " و روش های صحیح hand rubbing و شستن دست به تمام کارکنان مراقبت های بهداشتی
آموزش در راستای ظرفیت سازی در کارکنان جهت پذیرش تذکر بیماران در راستای رعایت بهداشت دست.
ارزیابی و بازخورد
نظارت بر رعایت اصول بهداشت دست و زیرساخت ها، همراه با بررسی دانش و نگرش کارکنان مراقبت های بهداشتی
ارائه بازخورد به کارکنان و آموزش کادر مسئول نظارت بر بهداشت دست.
یادآورها در محل کار
یادآور رعایت بهداشت دست و اندیکاسیونهای مناسب و روش صحیح انجام آن
جهت کارکنان
جهت بیماران
ایجاد فضای سازمانی ایمن
،از طریق:
آگاه نمودن بیماران در ارتباط با اهمیت رعایت بهداشت دست توسط کارکنان خدمات سلامت در کاهش میزان بروز عفونت های بیمارستانی توسط
پرستار خوشامدگو
با استفاده از منابع اینترنتی مانند صفحات خانگی
بروشورهای آموزشی در بدو پذیرش بیمار
نمایش فیلم های آموزشی در بدو پذیرش بیمار
همکاری با بیماران و نهاد های مربوط به بیمار به عنوان ناظران اصلی و دائمی چگونگی رعایت بهداشت دست.
جمعیت هدف بیماران
آگاه سازی بیماران جهت رعایت بهداشت دست خود قبل از خوردن غذا و دارو و بعد از استفاده از دستشویی از طریق:
یادآورها در محل ارائه مراقبت
بروشور آموزش بیمار
آموزش چهره به چهره
توانمند سازی بیماران در مورد رعایت بهداشت دست با استفاده از منابع اینترنتی مانند صفحات خانگی
نمایش فیلم آموزشی در ابتدای پذیرش به بیماران بستری در صورت امکان
شاخص ها
وجود راهنمای ملی بهداشت دست
پیمایش های دوره ای " نرخ عفونتهای بیمارستانی" و نرخ بیمارانی که دچار مرگ و میر ناشی از این عفونتها می شوند
پیمایش های دوره ای "اندازه گیری دوره ای میزان تبعیت کارکنان بهداشتی درمانی ا ز راهنمای ملی بهداشت دست"
پیمایش های دوره ای "نسبت بیماران و یا همراهان بیمار که به حقوق خود مبنی بر رعایت بهداشت دست توسط کارکنان آگاه می باشند "
پیمایش های دوره ای "نسبت بیماران و یا همراهان بیمار که به ارائه کنندگان مراقبت جهت رعایت بهداشت دست تذکر می دهند"
پیمایش های دوره ای "نرخ رعایت بهداشت دست در بیماران بستری"
پیمایش های دوره ای"وجود یادآورهای آموزشی رعایت بهداشت دست"
رضایت اگاهانه
رضایت آگاهانه به بیماران /مشتریان اجازه می دهد تا با مشارکت کادر حرفه ای درمان در ارتباط با مداخلات درمانی و خطرات ناشی از آن ها تصمیم گیری نمایند. این مداخلات ممکن است شامل یک دوره دارو درمانی یا یک پروسیجر تهاجمی باشد.
رضایت اگاهانه
در حقیقت توصیه به بیماران در زمان دادن دارو یا انجام مداخلات درمانی موید مفهوم احترام به اختیار و آزادی عمل می باشد. احترام به اختیار و آزادی عمل به حق فرد برای انتخاب و عمل بر اساس ارزش ها و نظام باورهای خود اشاره دارد.
این مفهوم بدان معناست که هر گونه دخالت در گزینه ی انتخابی بیماران برای متخصصین سلامت مغایر با اخلاق حرفه ای است مگر در مورد بیماران بی هوش یا بیمارانی که در موقعیت های تهدید کننده زندگی قرار دارند.
رضایت اگاهانه
فرآیند رضایت دو مرحله اصلی دارد: عناصری که بیمار را آگاه می سازد و عناصری که توانایی فرآیند تصمیم گیری را در بیمار ایجاد می کند.
عواملی که بیمار را آگاه می نماید، مشتمل بر اطلاعات ارائه شده به بیمار توسط متخصصین خدمات سلامت و نیز توانایی درک آن توسط بیماران است .
عناصری که بیمار را قادر به تصمیم گیری می نماید شامل زمان برای درک اطلاعات داده شده و احتمالاً مشورت با خانواده/ مراقبین، فرصت برای انتخاب آزاد و از روی اختیار وصلاحیت ارائه کنندگان خدمت است.
بیمار لازم است چه نکاتی را بداند:
تشخیص یا مشکل اصلی
این مورد شامل نتایج آزمایشات و پروسیجرها می باشد. بدون تشخیص یا ارزیابی از این که مشکل چیست، اتخاذ تصمیم در خصوص منافع ناشی از درمان یا راه حل ها سخت است. در صورتی که درمان جنبه اکتشافی دارد بایستی به بیمار گفته شود.
بیمار لازم است چه نکاتی را بداند:
درجه عدم قطعیت تشخیص یا مشکل
به طور ذاتی، ارائه خدمات سلامت با درجه ای از خطا توام می باشد. از آن جا که با گذشت زمان و نمایان شدن هر چه بیشتر نشانه ها، علایم و اطلاعات مرتبط به بیماری ، ممکن است تشخیص بیمار تایید شده یا تغییر یابد، یا مشکل دوباره فرموله شود، لذا در میان گذاردن عدم قطعیت به بیمار از الزامات است.
بیمار لازم است چه نکاتی را بداند:
خطرات توام با درمان و یا راهکار
به منظور تصمیم گیری مناسب، بیماران نیاز به آگاهی از هر گونه عوارض جانبی یا مشکلات ناشی از درمان یا پروسیجر ، پیامدهای احتمالی موثر بر سلامت جسمانی/ روانی خود، ماهیت خطرات ناشی از درمان یا راه حل برنامه ریزی شده و همچنین نتایج و عوارض احتمالی ناشی از عدم درمان دارند.
بیمار لازم است چه نکاتی را بداند:
الزامی است بیماران از گزینه ها ی متعدد درمانی و نه فقط گزینه مطلوب پزشک آگاه شوند لذا به صورت اختصاصی دانستن موارد ذیل برای بیماران ضرورت دارد:
بیمار لازم است چه نکاتی را بداند:
درمان پیشنهادی
منافع مورد انتظار
زمان شروع درمان
طول درمان
هزینه درمان
روش درمانی جایگزین که ممکن است در نظر گرفته شده باشد
منافع درمان
خطرات ناشی از عدم دریافت درمان چرا که برخی از درمان ها، با وجود این که واجد خطرات معینی می باشند، لیکن از عدم دریافت درمان به دلیل عوارضی که بر جای می ماند، بهترند.
اطلاعات درخصوص زمان بهبودی مورد انتظار
نوع درمان یا تصمیمی که در مورد درمان یا پروسیجر گرفته می شود ممکن است تحت تاثیر سایر عوامل زندگی بیمار نظیر استخدام، مسئولیت های خانوادگی، نگرانی های مالی و محل دریافت درمان قرار گیرد.
نام، سمت، صلاحیت فنی وتجربه کادرخدمات سلامت ارائه کننده مراقبت و درمان. زمانی که پزشک بی تجربه است ، نظارت اهمیت بیشتری می یابد و لذا اطلاعات مرتبط به نظارت ممکن است بخشی از تبادل اطلاعات محسوب گردد.
وجود و هزینه های خدمت یا داروهای مورد لزوم
بیماران ممکن است نیاز به خدمات اضافه داشته باشند مثلاً در برخی موارد ممکن است بیماران در حین بهبودی نیاز به کمک های غیر درمانی داشته که این کمک ها می تواند از رسانیدن بیمارسرپایی که نیاز به بیهوشی داشته به خانه تا گرفتن داروها برای وی یا کمک در انجام کارهای خانه به بیماری که جراحی عمده داشته متفاوت باشد. درمان های معینی نیز ممکن است مستلزم یک سری اقدامات پیگیری باشند.
برای معتبربودن ، رضایت آگاهانه بیمار از جمله اصول خاصی که باید رعایت شود:
بیمار دارای ظرفیت (توانایی) تصمیم گیری در مورد این موضوع خاص در زمان خاص باشد ، و تحت تاثیر شرایط درمانی و یا مواد مخدر و یا الکل نباشد. • رضایت به طور داوطلبانه و فارغ از نفوذ ناروا توسط خانواده، کارکنان پزشکی یا دیگر افراد تاثیر گذار است. • بحث بین بیمار و پزشک شفاف، متعادل و دو طرفه است، • بیمار به وضوح قادر به درک اطلاعات است زیرا به زبان بیمار و توسط مفاهیمی که بیمار می تواند درک کن ارائه می شود..
دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها
وجود گایدلاین ها ، فرم ها و استانداردهای اجرایی
رعایت اخذ رضایت آگاهانه از بیمار و یادآوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان
ترغیب کادر حرفه ای درمان به صورت همه جانبه ، نسبت به بکاربستن خدمات سلامت مبتنی بر شواهد توسط دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان
شاخص های اخذ رضایت آگاهانه در ابعاد آموزشی و رفتاری
ایجاد باور مبنی بر اهمیت جلب مشارکت بیماران و در نتیجه کاهش شکایت بیماران
همکاری با بیماران و سازمان پزشکی قانونی و نظام پزشکی
دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها
آگاه سازی بیماران از حقوق خود به وسیله¬ی:
منشور حقوق بیمار
بروشور آموزش بیمار در موارد عام
آموزش چهره به چهره در موارد خاص
توانمند سازی بیماران برای مشارکت در تصمیمات درمانی
انتقال تجارب بیمارانی که دچار تبعات ناشی از عدم مشارکت در فرآیند درمانی خود شده اند (برنامه بیمار برای بیمار)
رضایت¬سنجی از بیماران