تارا فایل

پاورپوینت ارائه کتبی


ارائه کتبی
به نام خداوند بخشنده و مهربان

ارائه کتبی
2
فهرست مطالب
تعریف
خصوصیات
انواع
مراحل آماده سازی

ارائه کتبی
3
تعریف
نوعی ارایه است که رسانه ی اصلی آن نوشتار است.
در مقولات علمی و فنی معمولاً از شکل هم برای انتقال ایده استفاده می شود.
کتابت علمی و فنی سبک خاص
خود را دارد.

ارائه کتبی
4
خصوصیات
غیابی است.
قابل استناد است.
با فرصت است.
مشروح است.
تعداد مخاطبین معمولاً زیاد است.
سبک و سیاق مشخص و معمولاً واحد دارد.
تاثیر گذاریش تدریجی است.
احتمال بروز اشتباه کمتر است.
امکان تبادل نظر رویاروی وجود ندارد و
اساساً نوعی انتقال اطلاعات یکسویه است.

ارائه کتبی
5
نوشتار
شکل
جدول
فرم ارائه
پیام گیری
پیام کاوی
درک یا حس پیام
پرسش
ابهام
تردید
پیام اندیشی
پیام سازی
پیام پیرایی
پیام فرستی
ارائه کننده
مخاطب
امکانات ارائه کتبی
؟
؟
؟
؟
ارائه کتبی: انتقال اطلاعات یکسویه

ارائه کتبی
6
انواع
ارایه کتبی را می توان از نظر فرم، صورت، ماهیت محتوا، سبک، هدف، مورد استفاده، مخاطبین، سطح محتوا و … رده بندی کرد.
در این درس:
1.دانشگاهی از قبیل: کتاب، جزوه، مقاله، انواع گزارشها، رساله، یادادشت تحقیق، دانشنامه(تز)، مجله،
برنامه های کامپیوتری و ..
2.غیر دانشگاهی از قبیل: کتاب، مجله،
روز نامه، جنگ، بروشور، بولتن، کاتالوگ، انواع
گزارشها، کتابچه های راهنما، اطلس، آلبوم،
فصل نامه، سالنامه، مکاتبات اداری و… .

ارائه کتبی
7
مراحل آماده سازی
چهار عمل اصلی ارایه کننده:
پیام اندیشی
پیام سازی
پیام پیرایی
پیام فرستی
حاصل این چهار عمل یک متن است که صورت،
ساختار و محتوای مشخصی دارد.
اکثر گونه های علمی-فنی ساختار سه بخشی دارند:
بخش آغازی بخش میانی بخش پایانی

ارائه کتبی
8
مراحل آماده سازی(ادامه)
1. تعیین موضوع
2.تهیه منابع
3.تهیه طرح اولیه متن اصلی
4.کسب و سازماندهی اطلاعات
5.تولید متن اصلی
6.تنظیم ساختار سه بخشی

ارائه کتبی
9
تعیین موضوع
آ : مشخص کردن زمینه موضوع
ب : تحدید موضوع
پ : تعیین عنوان مناسب

ارائه کتبی
10
مشخص کردن زمینه موضوع
در محیط های آموزشی :
توسط استاد
توسط دانشجو با مشاوره استاد

در محیط های غیر آموزشی :
توسط مدیریت بالاتر در خواست می شود
توسط فرد یا سازمانی خارج از محیط کار
تقاضا می شود

ارائه کتبی
11
تحدید موضوع
هر موضوعی را می توان از چند جنبه مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
عوامل موثر بر میزان تحدید موضوع:
سطح ارایه کننده
هدف ارایه
وضع مخاطبین
ملاحظات فنی
میزان گستردگی زمینه موضوع
خواسته های مخاطبین
مدت ارایه
امکانات آماده سازی محتوای ارایه
ملاحظات مدیریتی
سطح ارایه

ارائه کتبی
12
تحدید موضوع (ادامه)
ضوابط تحدید موضوع:
مقطع تاریخی
محدوده جغرافیایی
خصوصیاتی از مخاطب
جنبه یا جنبه هایی از خود موضوع

ارائه کتبی
13
تحدید موضوع (ادامه)
مثال:
زمینه موضوع: تاثیر کار با کامپیوتر بر انسان
موضوع تحدید شده:
تاثیر کار با کامپیوتر بر کودکان
تاثیر کار با کامپیوتر خانگی بر ضریب هوشی
کودکان
3. تاثیر کار با کامپیوتر بر کارمندان در ژاپن
4. تاثیر کار با کامپیوتر بر کارمندان در ژاپن
از 1990 تا 1997
و …

ارائه کتبی
14
تاثیر کار با کامپبوتر بر انسان
تاثیر کار با کامپبوتر برکودکان
تاثیر کار با کامپبوتر
خانگی برضریب
هوشی کودکان
.
.
.
.
.
مثالی از تحدید موضوع

ارائه کتبی
15
تعیین عنوان مناسب
جمله یا عبارتی حتی الامکان کوتاه و گویا که میتواند به یکی از صور زیر باشد:
جمله گزاره ای
مثال: کار با کامپیوتر ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهد.—> ارایه کننده باید گزاره را اثبات کند.

جمله پرسشی
مثال: آیا کار با کامپیوتر ضریب هوشی کودکان را کاهش می دهد؟

عبارت مصدری
مثال: بررسی تاثیر کار با کامپیوتر بر ضریب هوشی کودکان.

در ارایه آکادمیک معمولاً از صورت سوم استفاده می شود.

ارائه کتبی
16
خصوصیات عنوان موضوع
گویا و صریح
کوتاه
فاقد کلمات زاید
واقعی، صادقانه و نه مبالغه آمیز
حتی الامکان فاقد علایم کوته نویسی،
فرمول، و…
دارای حدود پانزده کلمه و از این میان،
حدود چهار کلمه اصلی.

ارائه کتبی
17
تهیه منابع
آ: شناسایی منابع
ب: جستجو و دستیابی به منبع
پ: ضبط مشخصات منبع
ت: ارزیابی منبع

تعداد منابع بستگی به سطح ارایه و سطح ارایه کننده
و امکانات موجود دارد.
گزارشهای تحصیلی تا سطح کارشناسی —>
سه تا هفت منبع
رساله فارغ التحصیلی ئر سطوح بالاتر تحصیلات
دانشگاهی و انواع ارایه غیر دانشگاهی —>
حد مشخصی ندارد.

ارائه کتبی
18
آ: شناسایی منبع
کتابخانه(عمومی یا خصوصی)
فهرست های دوره ای ناشران
فهرست منابع انتهای منابع
کتابنامه (کتابشناسی)
فرد متخصص در موضوع
کتابدار
کتابشناس
رسانه های عمومی
مراکز اسناد ملی، موزه ها و …
سیستم های اطلاع رسانی

ارائه کتبی
19
ب: جستجوی منبع و دستیابی به آن
شماره منبع در کتابخانه
بر اساس یکی از سیستم های طبقه بندی رایج در کتابداری تعیین می شود(دیودی، کنگره آمریکا، …)
این شماره، شناسه منبع در کتابخانه است.
مشخصات مولف یا مترجم
عنوان منبع
موضوع (از طریق جستجوی
موضوعی)

ارائه کتبی
20
پ: ضبط مشخصات منبع
روش رایج استفاده از کارت یا فیش منبع است.
می توان این کارت را به کمک کامپیوتر ایجاد و مشخصات منابع را ذخیره و در صورت نیاز بازیابی کرد.

طرح پیشنهادی برای کارت منبع

ارائه کتبی
21
ت: ارزیابی منبع
منبع را قبل از استفاده به منظور ”کسب اطلاع“ باید به دقت و در عین حال با سرعت ارزیابی کرد.

برای این کار جنبه های زیر باید در نظر گرفته شود:
نوع منبع از نظر صورت(فرم)
مقاله، کتاب، جزوه، سند خطی و …
اعتبار علمی-فنی مولف(و مترجم)
سال اولین و آخرین ویراست
اعتبار ناشر
مکان ناشر
میزان ارتباط منبع با موضوع ارائه

ارائه کتبی
22
ارزیابی منبع (ادامه)
برای این ارزیابی بهتر است به طرز زیر عمل شود:
دقت در عنوان منبع و نام مولف(و مترجم)
مطالعه مقدمه مولف (و مترجم)
بررسی فهرست مطالب
بررسی فهرست نمایه ها(indexes)
مطالعه خلاصه فصل یا فصل هایی که به
نظر می رسد مرتبط با موضوع باشد.
در مقاله، چکیده و خلاصه آن باید
مطالعه شود.

ارائه کتبی
23
تهیه طرح اولیه متن اصلی
فراروند ایجاد متن، نوعی تولید و خلاقیت است.

پس نیاز به طراحی دارد.
باید یک طرح اولیه برای متنی که
می خواهیم تولید کنیم، تهیه نماییم.
در این طرح با ید مشخص کنیم:
” ذیل عنوان اصلی از چه باید نوشت؟“

ارائه کتبی
24
تهیه طرح اولیه متن اصلی(ادامه)
باید ایده هایی که حول عنوان اصلی داریم روی کاغذ بیاوریم. این ایده ها را به کمک کلمه یا عبارت بیان می کنیم.

در مرحله ی تهیه طرح اولیه کارهای زیررا انجام می دهیم:

تعیین عناوین داخلی در سطوح مختلف تا رسیدن
به ایده ساده
ایده ساده فاقد عنوان داخلی است و حداکثریک
پاراگراف است.

2. تعیین توالی منطقی عناوین داخلی در هر سطح

شماره گذاری عناوین داخلی

ارائه کتبی
25
طرح اولیه متن اصلی : ایده ها و ایده های ساده

ارائه کتبی
26
تهیه طرح اولیه متن اصلی(ادامه)
برای شماره گذاری عناوین داخلی از سیستم شماره گذاری پئانو استفاده می کنیم.
در این سیستم از ارقام و یا ارقام و الفبا برای شماره گذاری استفاده می شود.

عنوان داخلی عنوان داخلی عنوان داخلی
سطح اول سطح دوم سطح سوم
با شماره i با شماره j-i با شماره k-i-j

…k-j-i

i-j-k…

ارائه کتبی
27
تهیه طرح اولیه متن اصلی(ادامه)
کار تهیه طرح اولیه متن اصلی شبیه یک برنامه یا بطور کلی یک سیستم است.
در این مرحله نوشتن دستورهای برنامه (کد کردن) انجام نمی گیرد. در واقع معلوم می کند چه واحد های
متنی خواهیم داشت وشالوده منطقی متن
اصلی چگونه خواهد بود.

به این صورت متنی که تولید خواهد شد
واحدمند و ساختمند و دارای انسجام
منطقی خواهد بود.

ارائه کتبی
28
مزایای تعیین عناوین داخلی متن و توالی و ارتباط منطقی بین آنها:

وضوح بخشیدن به متن اصلی
واحدمند و ساختمند کردن متن اصلی
کمک به خواننده در دریافت و احاطه بهتر مطلب
تسهیل از سرگیری مطالعه در صورت
گسسته شدن رشته مطالب
امکان ارجاع به قسمت های مختلف متن

ارائه کتبی
29
مزایای تعیین عناوین داخلی متن و توالی و ارتباط منطقی بین آنها:(ادامه)
تسهیل یافتن مطلب مورد نظر خواننده ( از روی فهرست مطالب)
امکان ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف
تامین تفکر سامانمند برای ارائه کننده و
خواننده درباره موضوع
صرفه جویی در زمان از طریق اجتناب
از پریشان اندیشی و تسهیل تمرکز روی
یک ایده مشخص.

ارائه کتبی
30
کسب و سازماندهی اطلاعات
چنانچه اطلاع با مطالعه منابع کتابخانه ای بدست آید، باید کارهای زیر را انجام دهیم:
آ: ارزیابی دوباره منبع
ب: یادداشت برداری
پ: سازماندهی اطلاعات

اگر اطلاع از راه های دیگر(آزمایش، مشاهده،
مصاحبه، پرسش نامه) بدست آید، باید
یادداشت های مربوطه را متناسباً رده بندی
و سازماندهی کرد تا بعداً در مرحله تولید
متن اصلی، بکار روند.

ارائه کتبی
31
آ: ارزیابی دوباره منبع
این ارزیابی هم باید با دقت و در عین حال با سرعت انجام شود.

هدف: اینکه مشخص کنیم از چه قسمت هایی از منبع، به چه میزان، در مورد کدام عنوان داخلی و چگونه استفاده شود.

همچنین معلوم می شود که کدام منابع
می توانند اصلی و کدام منابع فرعی باشند.

چند و چون بهره گیری از منبع و اهمیت آن
نیز معلوم می شود.

ارائه کتبی
32
ب: یادداشت برداری
از برگه، کارت یا فیش مخصوصی استفاده می شود.
برای استفاده بهینه از زمان باید یک ”سیستم“ کارا و سریع داشته باشیم.
باید به طرز سامانمند عمل کنیم.
دو روش وجود دارد:
تلخیص
نقل قول

ارائه کتبی
33
کارت یادداشت سه اندازه استاندارد دارد:
12.5 × 20 cm، 10 × 15 cm ، 7.5 × 12.5 cm
طرح پیشنهادی برای کارت یادداشت

ارائه کتبی
34
تلخیص
تعریف:
خلاصه کردن و بیان مطلب در کوتاه ترین حد بدون اینکه خدشه ای به معنا وارد کند.
عوامل مطرح در تعیین حد تلخیص:
هدف تلخیص
کمیت مطلب مرجع
مخاطب
دقت مورد انتظار
کمیت متن در دست تولید
ملاحظات مدیریتی
ملاحظات فنی

ارائه کتبی
35
تلخیص ( ادامه)
نکات مهم در تلخیص به ویژه تلخیص مطلب علمی –فنی:
رعایت ایجاز در حد ممکن
حفظ دقت و اعتبار مطلب
حفظ معنای اصلی مطلب
حفظ انسجام زبانی
رعایت سادگی و روانی

ارائه کتبی
36
روش کلی تلخیص
مطالعه دقیق و چند باره مطلب مرجع
یادداشت کردن مفاهیم و موضوعات مهم
انتخاب چهار تا شش مفهوم مهم تر
نوشتن یک یا دو جمله در شرح هر مفهوم
بیان تعداد، نوع و ایده اصلی شکلها و جدول های مهم تر در یک یا
دو جمله
نوشتن دو یا سه جمله حاوی نتیجه اصلی
مطلب در انتهای خلاصه
افزودن یک یا دو جمله آغازین به عنوان مقدمه
یا مدخل خلاصه
ویرایش دقیق جملات نوشته شده

ارائه کتبی
37
نقل قول
نقل قول غیرمستقیم: بیان معنای مطلب است با سبک زبان تولید کننده متن
درنقل قول غیر مستقیم کار های زیر را انجام می دهیم :
مطالعه دقیق مطلب مرجع
حصول اطمینان از درک معنای مطلب
کنار گذاشتن مرجع
اندیشیدن
بیان معنای مطلب
ویرایش نوشته

ارائه کتبی
38
نقل قول(ادامه)
نقل قول مستقیم: انتقال کلمه، عبارت، جمله یا جملاتی از متن مرجع است به متن در دست تولید
موارد استفاده ازنقل قول مستقیم:
در بیان مطلب از متون مقدس
در بیان قوانین، قواعد و دستورهای رسمی و فرمان های
تاریخی
در بیان فرمول ها و تعریف های علمی
وقتی کلمات در متن مرجع نقش اساسی
در انتقال منظورنویسنده دارند.
وقتی ایده ای آنچنان واضح و گویا بیان شده
که هر گونه تغییر در جملات متن اصلی، معنا
را عوض کند.

ارائه کتبی
39
نقل قول(ادامه)
نکات مهم درنقل قول مستقیم :
تمام تاکیدها و نشانه های سجاوندی موجود درمتن مرجع باید حفظ شود.
در صورتی که خود بخواهیم روی جزئی تاکید داشته باشیم باید در پا نوشت قید کنیم ” : تاکید ازماست”.
برای حذف یک قسمت، از(…)استفاده می کنیم.
برای اصلاح قسمتی از مطلب پس از قید بی تغییرآن
قسمت نظرخود رادر[ ] می نویسیم.
اگر دو نوشتپار منقول متوالی داشته باشیم، بین آن دو یک
سطر فاصله می گذاریم.
درج بیش از یک نوشتپار منقول درصفحه توصیه نمی شود.
اگر اندازه مطلب منقول بیش از نیم صفحه با شد،
بهتر در بخش پیوست ها ذکر شود.
اگر اندازه مطلب بیش از چهار سطر باشد، مانند شکل
1 عمل می کنیم.

ارائه کتبی
40
درج نوشتپار منقول
کران کاغذ
سطر فاصله
ادامه نوشتپار قبل
نوشپار منقول
شروع نوشتپار جدید
.
.

ارائه کتبی
41
سازمان دهی اطلاعات
پس از کسب اطلاعات و تهیه یادداشت های لازم، آن ها را بر حسب توالی منطقی بین عناوین داخلی مرتب می کنیم.
یادداشت ها هر چه مرتب تر و سامان یا فته تر
با شند، استفاده از آنها سریع تر می شود.

ارائه کتبی
42
تولید متن اصلی
مهم ترین و اساسی ترین مرحله کار
اندیشه واحساس ارائه دهنده بیشترین نقش را در تولید متن دارند.
داشتن مهارت نگارش و در عین حال توجه به ویژگی های زبانی و سبک علمی- فنی، الزامی است.
نتیجه کار: طرح اولیه متن اصلی ویادداشت هایی
درباره هر یک از عناوین داخلی.
کار تولید متن
این مراحل در شکل 2نشان داده شده است.

ارائه کتبی
43
یادداشت
طرح اولیه ارائه
کانال ارائه
کننده:تولید
پیش نویس
ارائه کتبی
کنترل کمی – کیفی
تنظیم ساختار سه بخشی
پیش نویس متن اصلی
کانال ارائه
کننده:کنترل
کمی -کیفی
تولید متن:خلاقیت کانال ارائه کننده
نه
بله

ارائه کتبی
44
تولید متن اصلی(ادامه)
امکانات لازم برای شروع نوشتن:
تهیه وسایل معمول وانتخاب مناسب زمان ومکان
فرهنگ لغت فارسی
فرهنگ لغت بیگانه(یک زبانه)
کتاب آیین نگارش
کتاب دستور زبان فارسی
دایرۃ المعارف فارسی وبیگانه
فرهنگ لغات تخصصی
فرهنگ لغات فارسی – بیگانه

ارائه کتبی
45
روش کار در تولید متن اصلی
تهیه پیش نویس متن اصلی
بازخوانی و تهیه نسخه اول
درج پانوشتها
درج شکلها و جدولها
نوشتن نتیجه و خلاصه نهایی
دیگرخوانی و اعمال نظرات دیگران
بازخوانی و کنترل نهایی
ویرایش نهایی و تهیه نسخه نهایی

ارائه کتبی
46
روش کار در تهیه پیش نویس
١) بررسی دوباره طرح اولیه متن اصلی و اعمال تغییرات لازم
٢) تصمیم گیری نهایی در مورد توالی منطقی عناوین داخلی
٣) انتخاب یک عنوان داخلی با رعایت
توالی منطقی
٤) بررسی یادداشت های مربوط به
این عنوان
٥) اندیشیدن به خصوصیات مخاطب
و هدف اصلی ارائه

ارائه کتبی
47
ادامه) )روش کار در تهیه پیش نویس
٦) طرح ایده اصلی ذیل همین عنوان داخلی و مقدمه چینی مناسب
٧) تعریف مفاهیم و اصطلاحات
٨) شرح و بسط موضوع با استفاده از عناوین
داخلی تر و تصمیم گیری درست درمورد شروع
و پایان هر نوشتپار
٩) تنظیم درست نوشتپار(های ) مربوط به
نتیجه بحث مطرح شده
١٠) انتخاب عنوان داخلی با رعایت
توالی منطقی و تکرار از کار
شماره ٤به بعد

ارائه کتبی
48
روش های بسط مطلب
روش های متداول در تولید متون علمی-فنی :
بسط زمانی : شرح پدیده با رعایت ترتیب زمانی
بسط مکانی : شرح پدیده بر اساس موقعیت مکانی اجزاء تشکیل دهنده آن و بیان ارتباط بین آنها
بسط از مطلب آشنا به نا آشنا : شروع از آنچه خواننده می داند و
سپس شرح مطالب مرتبط با آنها که خواننده نمی داند.
بسط از طریق تشابه : شرح از طریق تشابه مطالب
آشنا با نا آشنا

ارائه کتبی
49
روش های بسط مطلب (ادامه)
بسط از ساده به پیچیده : مشابه روش بسط از آشنا به ناآشنا، با این تفاوت که نویسنده از اصول پایه به موارد پیچیده تر می رسد.
بسط از طریق تضاد : در این روش بر خلاف روش تشابه، تفاوت ها بیان می شوند.
بسط از علت به معلول : در این روش ابتدا دلایل بروز معول مطرح شده و به شرح نتایج ختم می شود.
بسط از معلول به علت : با بیان نتایج شروع شده و
سپس علل پدیده معرفی می شوند.
بسط از کل به جزء : ابتدا کلیات وسپس جزئیات ارائه
می شوند.
بسط از جزء به کل : عکس روش قبل است.

ارائه کتبی
50
خصوصیات نوشتپار (پاراگراف)
مقداری از متن است که فقط یک ایده ساده را بیان می کند.
بهتر است، اندازه اش بین ١٠٠تا ١٥٠کلمه باشد.
با یک یا دو جمله اصلی شروع می شود که در آنها ایده اصلی مطرح می شود و سایر جملات نوشتپار نیز چیزی جز شرح و بسط همین جمله (ها) نیست.
دارای تعدادی جمله توضیحی است که به کمک آنها، ایده مطرح شده در جمله (ها) ی آغازین شرح داده می شود.

→ جمله(های)اصلی

→ جمله های توضیحی

نسبت تقریبی بین جمله (های) اصلی و سایر جمله های نوشتپار

ارائه کتبی
51
خصوصیات نوشتپار (پاراگراف) (ادامه)
واحد کنترل کمی-کیفی و نیز واحد انتقال اطلاعات است.
هر نوشتپار را با عبارت یا جمله ارتباط دهنده با نوشتپار قبلی شروع می کنیم تا بین هر دو نوشتپار پی در پی ارتباط معنایی برقرار شود.
ایده نوشتپار معمولاً مربوط است به:
تعریف یک مفهوم، پدیده، روش یا مسئله
رده بندی پدیده ها یا روش ها
مقایسه پدیده ها، روش ها و ….
تحلیل و بررسی یک پدیده یا روش
ارائه مثال از یک پدیده و شرح آن
یک تصنیف کوچک و کامل، حول یک ایده مشخص
توالی: جملات نوشتپار توالی منطقی دارند.
تاکیدمندی: نکات مهم با جملات صریح تر و با تاکید
بیشتر نوشته می شوند.

ارائه کتبی
52
کنترل کمی
شمارش کلمات هر جمله از نوشتپار
ایجاد تعادل نسبی در اندازه جملات، تقسیم جمله طولانی به دو جمله و برعکس
حذف کلمات و عبارات غیر لازم از هر جمله
ایجاد تعادل نسبی در اندازه نوشتپارهای پی در پی
درصد خوانندگان

تعداد صفحات
نمودار درصد تعداد خوانندگان و تعداد صفحات مقاله

ارائه کتبی
53
کنترل کیفی
اعتبار و دقت علمی-فنی
وجود ارتباط معنایی و انسجام آنها بین نوشتپارهای پی در پی
منطق مندی و صحت استدلال ها
انتخاب مناسب عنوان اصلی و عناوین داخلی
رعایت ویژگی های سبک و زبان متن علمی-فنی
انتخاب درست و به جای کلمات
وجود مقدمه مناسب
رعایت آیین نگارش
استفاده درست و به جا از علایم سجاوندی
نوشتن درست ارقام و اعداد
درج درست پانوشت ها

ارائه کتبی
54
کنترل کیفی (ادامه)
انتخاب معادل اصطلاحات بیگانه و نوشتن صحیح املای آنها
درج صحیح نوشتپار در صفحه (رعایت فاصله ها از دو کران کاغذ)
درج صحیح نوشتپار منقول
وضوح شکل ها و جدول ها (که معمولاً بین نوشتپارها درج می شوند.)
انتخاب محل مناسب برای درج شکل ها و جدول ها
مناسب بودن رسم الخط (و در صورت لزوم رعایت
تنوع در رسم الخط)
نوشتن درست فرمول ها، واحدها، مقیاس ها،
کوته نوشت ها
رعایت حاشیه گذاری مناسب
انتخاب رنگ (های) مناسب برای جوهر

ارائه کتبی
55
کنترل کیفی (ادامه)
افرادی که جهت مطالعه و اظهار نظر در مورد متن انتخاب می شوند:
فرد یا افرادی با خصوصیات مخاطب
یک یا چند نفر با معلومات همسطح با معلومات ارائه کننده در موضوع
یک یا چند نفر با معلومات فراسطح معلومات
ارائه کننده در موضوع


تعداد صفحات : 55 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود