آموزش بینایی
اهداف
ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بینایی
افسانه 20/20
انواع مهارتهای بینایی
چگونه نقایص مهارتهای بینایی را تشخیص بدهیم؟
ویژن تراپی چیست؟
بینایی و یادگیری
بیش فعالی و مشکلات بینایی
بهداشت بینایی
تنبلی چشم ودرمان در سال91
دنیای تکنولوژی و نیازهای بینایی
تغیرات زیادی در قرن 21 پیشروی دانش آموزان
افزایش سرعت ارتباطات
کامپیوترها ، بازیهای ویدئوی و موبایل
ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بینایی
طوفان اینترنت
ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بینایی
زندگی سریع امروزی
تشخیص نیازها
راهنمای مشکلات بینایی
مشکلات بینایی در 10 میلیون کودک زیر 12 سال
چالش در زندگی تحصیلی و اجتماعی
_خبر ناگوار
-مشکل یادگیری
-مشکل در تعامل با خانواده و دوستان
-مشکلات← ناامید←نافرمانی و سرکشی
-اخراج
-خودکشی
-انگل جامعه
افسانه دید 20/20
اسنلن 1862
دید: توانایی دیدن ونگاه کردن به چیزی
مفهوم بینایی
بینایی: توانایی فهم و درک ان چیزی را که می بینیم
چگونگی شکل گیری درک ما نسبت به دنیا و محیط پیرامون
سازماندهی اطلاعات بینایی بوسیله مغز و تلفیق ان با دیگر حسها و تجربیات گذشته
معنا و مفهوم بخشیدن
پیش بینی سلسله مراتب تکامل بینایی در طی 7سال اول زندگی
تمایز مهم بین دید و بینایی
بندرت مشکلات بینایی← تهدید دید
مشکلات بینایی ← خلل درتکامل و رشد در جهت نرمال
نتیجه: مشکل در یادگیری و انجام فعالیتهای روزمره
از سردرد تا رفتارهای متمردانه
خبر خوب
تقریبا برای مشکل بینایی
در هر کودکی راه حل ساده ا ی
توسط اپتومتریستی که بصورت
خاص ویژن تراپی
بعد از موارد درمانی دیگر
مانند مشاوره تحصیلی می تواند مثمر ثمر
موارد تاثیر گذار در شکل گیری بینایی
ژنتیک
سلامتی
تجارب
فاکتورهای محیطی
نتیجه گیری ← بینایی را می توان پرورش داد
منشع مشکلات بینایی در کودکان
بیماریها (سرخک، انفولنزا)
تب بالا
صدمه به سر یا چشم
مشکلات دوران بارداری، زایمان و بعد از ان
راهنمای مشکلات بینایی
نکته ظریف:
_شناسایی کودک با مشکلات بینایی
_ارجاع به اپتومتریست
_اگاهی از تفاوت بین دید و بینایی
عدم تشخیص مشکلات بینایی در مراحل اولیه وعوارض آن
نزدیک بینی
دوربینی
انحراف چشم
تاری دید
دوبینی
بینایی و یادگیری
انواع مهارتهای بینایی
بررسی نقایص مهارتهای بینایی و تاثیر ان در خواندن و نوشتن
علائم و مشخصه های نقایص مهارتهای بینایی
انواع مهارتهای بینایی
1- حدت بینایی
2- مهارت و توانایی فوکوس کردن
3-مهارت هماهنگی هر دو چشم با هم
4-مهارت حرکت چشم
5-مهارت تقارب و تباعد چشم
6-هماهنگی چشم با دست
7-توانایی ادراک بینایی
حدت بینایی
2- مهارت و توانایی فوکوس کردن
توانایی ایجاد و حفظ وضوح تصویر در فواصل مختلف
نیاز به تطابق خوب علاوه بر داشتن دید 20/20
برای واضح دیدن هنگام مطالعه و یا تغییر توجه از تابلو به متن
بچه ها توانایی انجام تغییرات زیادی در تطابقشان هستند ولی
کنترل دقیق و ظریف ان تحت استرس بینایی به راحتی دچار مشکل می شود
تطابق
انتظار جهت وضوح تصویر
طولانی شدن زمان انجام کار
هر چه کار سختر زمان طولانی تر
اجزا : قدرت، انعطاف پذیری
و ثبات
عدم تشخیص مشکلات تطابقی در معاینات روتین
نگاه از تابلو به متن ← نیازمند
انعطاف پذیری خوب
عدم انعطاف پذیری مناسب←
تجربه تاری
خستگی تطابقی
زمانیکه تطابق خسته شد
توانایی ثبات دید واضح کم می شود
در این زمان نگاه کردن فرد به متن یا تابلو ازاردهنده می شود
بدتر از تاری خستگی است که نتیجه تلاش جهت غلبه بر مشکل و حفظ وضوح است
مشکل تطابق در هنگام مطالعه
شروع با مشکلات کمتر
در پایان مشکلات بیشتر
کاهش تمرکز
پایین امدن درک مطلب
ادامه تلاش جهت وضوح
سوزش چشم
سردرد
اجتناب از کار نزدیک
ادامه مشکل تطابق
راه حل :
صحبت با دوست بجای تقلا در برابر تاری دید
نگاه اجمالی به کتاب بجای بدقت نگاه کردن به جزئیات ان
نتیجه: به اشتباه← مشکل رفتاری یا توجه
8 علامت مشکل تطابق
5-شکایت از تاری دید با وجود داشتن دید 20/20
6- کتاب را خیلی به چشمش نزدیک می کند
7- اشتباهاتی که در هنگام مطالعه می کند و ما به پای بی دقتی می گذاریم
8- درک مطلبش هنگام خواندن با میزان باهوشیش مطابقت ندارد مثلا ریاضی اش خیلی بهتر از درسهای خواندنیش است
1-درک مطلب در شروع مطالعه خوب و بتدریج کاهش پیدا می کند
2-اجتناب از مطالعه
3-ناراحتی ویا سردرد هنگام مطالعه
4-پلک زدن بیش از حد هنگام مطالعه
سوالاتی که باید از دانش آموز پرسیده شود
1- آیا هنگام مطالعه کلمات برای چند ثانیه ای تار می شوند؟آیا کلمات دیدنشان مشکل می شود؟
2- وقتی که داری می خوانی و سرت را بالا می اری به تابلو نگاه می کنی کلمات تار اند؟
3-مهارت هماهنگی هر دو چشم با هم
در هم شدن کلمات
مشکل سارا
کلاس پنجم
شروع مشکلات هنگام مطالعه
اولین معاینه چشم(سالم)
دومین معاینه (تجویز عینک)
سومین معاینه (تست عملکرد بینایی) ← مشخص شدن علت مشکل
ادامه مشکل سارا
شگفتی از سوالات
در هر کلاس 2 نفر دو بینی
از 36 نفر مشکل فقط 2 نفر ابراز کردند
سوال در مورد دو بینی از سارا
تصور احساس سارا و مادر
ادامه مشکل سارا
5 سال دوبینی
5سال اجتناب از مطالعه
در صورت عدم انجام تست عملکرد بینایی← 20/20 کافی نیست
سارا مثل افراد بیشمار دیگری در جامعه احساس عدم کفایت و شکست داشت
تکلیف ما
بعد از مشخص شدن مشکل
چند ماه ویژن تراپی
قادر به انجام مطالعه طولانی مدت بدون مشکل
جلوگیری از بروز این نوع تراژدی
افزایش آگاهی ازطریق آموزش
7 مشخصه عدم هماهنگی دو چشم با هم
4- هنگام مطالعه چیزی را به کلمات اضافه یا کم کند
5- زمان کپی کردن از روی تابلو حروفی را توی کلمات تکرار کند
6- درحل مسایل ریاضی در یک خط قرار دادن اعدا د با مشکل مواجه می شود
7- نشان دادن هر کدام از علایمی که در مورد تطابق گفته شد
1- هنگام مطالعه فرد یک چشم را ببندد
2- هنگام مطالعه فرد سرش را بگذارد کف یکی از دستانش
3- هنگام مطالعه سر را طوری به یک سمت بچرخاند که همزمان چشمها نتوانند متن را ببینند
4-مهارت حرکت چشم
توانایی دنبال کردن چشمها زمانی که چشمها از یک نقطه به نقطه دیگر نگاه می کنند
توانایی حرکت چشم نامیده می شود
نیاز کودکان به این توانایی در ورزش زمانی که به توپ نگاه می کنند یا در مطالعه از یک کلمه به کلمه بعدی
دقیق نبودن این حرکات ← بروز اشتباهات
4-مهارت حرکت چشم
دید مرکزی و دید محیطی
دو نا حیه شبکیه
ناحیه مر کزی ← ارسال اطلاعات زیاد بینایی به مغز
ناحیه محیطی ← ارسال اطلاعات کمتر بینایی و مسئول دید کمتر واضح محیطی
4-مهارت حرکت چشم
اشیائ واقع در محلی غیر از نقطه نگاه← محیط شبکیه (ناواضح)
اشیائ واقع در نقطه نگاه← مرکز شبکیه (واضح)
درک این مو ضوع
تجربه ما از این ازما یش ← کوچک بودن ناحیه مرکزی شبکیه
4-مهارت حرکت چشم
اهمیت داشتن حرکات دقیق چشمی در عین مطالعه
کند بودن حرکات ← کند شدن مطالعه
دقیق نبودن حرکات ← دقیق نبودن بینایی و بی دقتی کودک
5 مشخصه نقص حرکات چشم
4-بعد از سن 7 سالگی هنوز از انگشت هنگام مطالعه استفاده بکند
5-به کودک برچسب مشکل توجه زده شود
1-هنگام مطالعه فرد بجای حرکت چشم سرش را حرکت دهد
2-گم کردن یا جا انداختن سطرها عین مطالعه
3- اشتباه به ظاهر بی دقتی (اول و یا اخر کلمات را جابجا یا حذف)
تست غر بالگری نقص حرکات چشم
عدم وجود سوالی که بتواند مشکل نقص حرکتی چشم را مشخص کند
تست ساده غربالگری
فرد باید اعداد را با صدای بلند از راست به چپ بخواند
انجام تست الف برای فهم موضوع
تست غر بالگری نقص حرکات چشم
انجام تست ب
عدم وجود خطوط وسط اعداد
با انگشت به او نشان دهیم
گرفتن زمان
-توقف زمان
– ثبت زمان پایان 40 عدد
تست غر بالگری نقص حرکات چشم
نباید زیر 6 سال انجام شود
دقت:
– 6 ساله یک یا دو سطر را جا می اندازد
– 7 ساله یک خط
– 8ساله و بالاتر یک یا دو عدد را اضافه یا کم کند
تست غر بالگری نقص حرکات چشم
زمان مورد انتظار
میانگین زمان بر اساس سن:
6 ساله 50 ثانیه
7 ساله 45 ثانیه
8 تا 10 ساله 30 ثانیه
11 و بزرگتر 20 ثانیه
توجه
این تست یک تستی است که اطلاعات خامی را برای ما فراهم می کند
در صورت مشاهده هر کدام از علائم پنجگانه چه فرد این تست را پاس کند یا نکند باید ار جاع شود
6-هماهنگی چشم با دست
1- در حفظ فواصل بین کلمات مشکل دارد و نمی تواند در یک خط بنویسد
2- دست خط بد
3-در رنگ آمیزی از خط بیرون می زند
4- در مسائل ریاضی در یک ستون نمی تواند بنویسد
5- به آسانی می تواند انچه را شنیده است بفهمد و بحث کند ولی در اینکه بتواند ان را بنویسد مشکل دارد
7-توانایی ادراک بینایی
توانایی درک و فهم و تمییز تفاوتها و شباهت ها در آن چیزی است که می بینیم
مثال: ⃝
⃝ ± * Ѿ
6 مشخصه نقص در ادراک بینایی
4- در پایان کلاس اول هنوز مشکل وارونه خوانی داشته باشد
5- حروف مشابه اول یا انتها بعضی از کلمات را قاطی می کند
6- صدای حروف را به تنهایی بشناسد ولی در قلب کلمه نمی تواند صدای آنها را به تفکیک بیان کند
1- مشکل در یادگیری تشخیص کلمات
2- کودک در پیش دبستانی مشکل داشته باشد
3- در پایان پیش دبستانی هنوز در تشخیص حروف و اعداد مشکل داشته باشد
علائم و نشانه ها
مشخصه های قابل مشاهده
وابسته به رفتار
مهارتهای کاری
مشخصه های قابل مشاهده
مشکل در حرکت و برخورد با اشیاء/یا انداختن اشیاء
مشکل در گرفتن/پرتاب کردن اشیاء در هوا
ترجیع در استفاده از یک چشم
سوزش، خارش،قرمزی
سردرد در ناحیه پیشانی، گیجگاهی
انحراف
کج کردن سر به یک طرف ویا شانه یکطرف بالاتر
تنگ کردن چشمها /پلک زدن /بستن یک چشم
نزدیک بردن سر هنگام مطالعه کتاب
هماهنگی چشم با دست کم
وابسته به رفتار
کوتاه بودن دامنه توجه
عصبی، خستگی سریع در هنگام مطالعه
تجربه تاری دید
تهوع و سرگیجه
حالت تهوع هنگام نشستن در ماشین
دوبینی
مهارتهای کاری
استفاده از انگشت هنگام مطالعه
مالیدن چشمها بعد از کمی مطالعه
جا انداختن کلمات یا دوبارخواندن
حذف لغات کوچک(تکرار)
دست خط
جلو و عقب بردن سر(بجای حرکت چشم)
قاطی کردن جهت چپ و راست (تکرار)
بیش از حد نزدیک کردن اشیاء یا کتاب
کج کردن یا چرخاندن سر به سمت کتاب به نفع یک چشم
گم کردن خطوط در مطالعه و یا هنگام کپی از وایت بورد
مشکل در یادآوری چیزی که نوشته
مشکل در یادآوری، تشخیص وترسیم دوباره اشکال هندسی
تشخیص
تست عملکرد بینایی
زمان 30 تا 90 دقیقه
شامل:
ارزیابی سیستم پردازش اطلاعات بینایی
ارزیابی عملکرد دید دو چشمی
ارزیابی دیگر مهارتهای بینایی
چه زمانی باید تست عملکرد بینایی انجام شود؟
هر زمان که علائم و نشانه های مشکلات بینایی وجود داشت
چرا مدارس این تستها را انجام نمیدهند؟
زیرا درصد بالایی از دانش آموزان مشکل بینایی را ندارند
وانجام این تستها برای تمام دانش آموزان هزینه بر است
تستهای اسکرنینگ بینایی کم هزینه تراند ولی میدان تشخیصی محدودی دارند
چارت بینایی قادر به تعیین ←
مهارتهای ضروری جهت خواندن و یادگیری نیست
ویژن تراپی چیست؟
تعریف:
ویژن: بینایی
تراپی:درمان
بهبود ارتباط
چشم با مغز
یادگیری چگونه
و بطور صحیح
پردازش
اطلاعات
درمان با ویژن تراپی
درمان اختصاصی برای هر بیمار
شامل تمرینات بینایی در مطب و منزل
وسایل مختلف مورد استفاده در درمان
تجویز عینک اصلاحی
تجویز عینک درمانی
منشورها
فیلتر های اپتیکی
نخ و مهره
پد چشمی
تراناگلف ها و وکتو گرامها
وسایل مجهز به دید بعد
تخته تعادل
تجهیزات جهت تمرینات حسی –حرکتی بینایی
انواع عینکهای تجویزی
عینکهای جلو گیری کننده
عینکهای تکاملی
عینکهای درمانی
برنامه درمانی چقدر طول می کشد؟
طول درمان بسته به مشکل بیمار
از یک جلسه
تا 2 تا 3 سال
بیشتر برنامه ها 6 تا 9 ماه
بیش فعالی
علائم و نشانه های بیش فعالی و مشکلات بینایی خیلی شبیه اند
انجام تست عملکرد بینایی←
که آیا مشکلات بینایی این سیمتومها را ایجاد کرده
بهداشت بینایی
شرایط مناسب هنگام مطالعه
– لبخند زدن
– رعایت فاصله هارمونیک
– هر 10 دقیقه یکبار نگاه به بالا
-هر 20 دقیقه چند قدم راه رفتن
– 1 ساعت پیاده روی
-تمرکز غیر فعال
– تمرینات ریلکسیشن
تنبلی چشم ودرمان در سال91
با سپاس از توجه شما