3D MAX
آموزش نرم افزار سه بعدی سازی
در این قسمت شما را با محیط 3DSMAX اشنا می کنیم. محیط برنامه پنجره ای است شامل دیدگاه ها، نوار ابزار، منوهاو پانل ها.
در محیط برنامه روش های زیادی برای اجرای عملیات است بعنوان مثال برای ساخت اشیاء از منوهای پانل فرمان استفاده می کنیم.
نوار منو:
نوار منو درست در زیر نوار عنوان برنامه قرار دارد که تمام فرمان ها و عملیات قابل اجرا در 3DS MAX در این منوها موجوداست.
ما ابتدا منوهایی را توضیح می دهیم که در پانل ها گزینه های آنها موجود نیست و تنها راه دست پیدا کردن
آنها از طریق این منوها یا از طریق کلیدهای میان بر است پس ابتدا به آموزش منوھای Edit و Group و File می پردازیم.
البته این مرحله یه مقدار خسته کننده است ولی یادگیری آن جز کار و قسمت جداناشدنی نرم افزار است
منوی File
این منو شامل فرمان های زیر می باشد:
فرمانNEW
اجرای این فرمان سبب
پاک شدن صحنه فعلی
و
جایگزینی صحنه جدید می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl +N می باشد. زمانی که این گزینه را انتخاب نمایید قسمت Optionsنمایان می شود.
گزینه اول اگر انتخاب شود ھم اشیاء درون صحنه و ھم چنین تنظیمات سلسله مراتبی آنها حفظ شده فقط کلیدھای متحرک سازی آن از بین می رود.
انتخاب گزینه دوم سبب از بین رفتن تنظیمات سلسله مراتبی و نیز کلیدھای متحرک سازی می شود ولی اشیاء
درون صحنه ھنوز وجود دارند.
انتخاب گزینه سوم باعث از بین رفتن تمام اشیاء و تنظیمات می شود.
فرمان Reset این فرمان تمام تنظیمات نرم افزار را به صورت پیش فرض تغییر می دهد.
فرمان Open:
به کمک این فرمان می توانید فایل های با پسوند (MAX) یا یک فایل کاراکتر (CHR) یا فایل رندر VIZ راباز کرد. فایلهای (DRF)یک فایل صحنه از یک رندر VIZ است این نوع فایلها شباهت زیادی به فایلھای Max دارند اما توسط رندر شرکت AutoDesk رندر می شوند.
ObseleteFlle
ھرگاه فایلی از نسخه های قبلی Max وارد نسخه جدید آن کنید این پنجره باز می شود که به شما می گوید این فایل برای نسخه پایین تر DSMAX3 است.
فرمان Open Recent
این فرمان فهرستی از جدیدترین فایل ها که باز شده را در اختیار شما قرار می دھد و تعداد این فایلها را تا ٩ می توان افزایش داد برای تغییر آن می توانید به این منو بروید.
Customize >Preference>File- Recent Files in File menu
فرمان Save
برای ذخیره سازی یک صحنه از این فرمان استفاده می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl +S است. در DS MAX 3 قابلیتی وجود دارد که فایل ها را می تواند به صورت خودکار در فاصله زمانی معیین ذخیره نماید. این قابلیت را Auto backup گویند و میزان زمان و تعداد ذخیره سازی نیز قابل تغییر می باشد.
این فایلھا در آدرس نصب شده نرم افزار در پوشه
Auto backup قرار دارند.
Customize- Preference- Flle- Auto backup
فرمان Merge
به کمک این فرمان می توانید
چند صحنه را ادغام کنید زمان
Merge یک سری پیام داده
می شود که در زیر توضیح
می دھیم.
Merge :شی وارد شده را با استفاده از نام فیلد سمت راست در صحنه جدید ادغام می کند.
:Skip عملیات ادغام شی را لغو می کند.
Delete old:شی موجود در صحنه را از بین برده و شی جدید را که ھم نام شی قبلی بوده را جایگزین میکند.
Apply to all duplicate ھمه اشیاء وارد شده را به صورتی وارد صحنه می کند که نام اشیاء به صورت(تکثیر) تغییر نام پیدا کنند.
Cancel :عملیات ادغام را لغو می کند.
Rename merged material :اسامی مواد وارد شده به صحنه را می توان تغییر داد.
Use scene material :خصوصیات مواد موجود در صحنه را بر مواد وارد شده می دهد.
Use merged material :مواد وارد شده به صحنه را به اشیا می دهد.
Auto Rename merged material به صورت خودکار مواد وارد شده به صحنه را تغییر نام می دھد.
Apply To Duplicates ھمه مواد را به صورتی وارد می کند که نام آنها به صورت (تکثیر) تغییر نام پیدامی کند.
:Export
به کمک این فرمان می توانید فایلھای MAX را به صورت فایلھای دیگر خروجی بگیرید فرمت ھای
خروجی به شرح زیر است.
Adobe illustrator (Ai)
ASC scene Export (ASE)
Auto CAD (DWG)
Auto CAD (DXF)
Shockwave 3D
Film Box (FBX)
Initial Graphics Exchange Standard (IGES)
Lights cape material (ATR)
Lights cape Blocks (BLK)
Lights cape Parameter (DF)
Lights cape Layers (LAY)
Lights cape View (VW)
Lights cape Preparation Flle (LP)
Stereo lithography (STL)
VRML 97 (WRL)
فرمان Import:
توسط این فرمان می توانید فایل ھایی که از نوع MAX نیست را به داخل نرم افزار وارد نمود.
فرمان Merge Animation:
توسط این فرمان می توان
اطلاعات متحرک سازی شی
دیگر یا صحنه را به شی یا
صحنه ای وارد و منتقل کنید
فرمان Replace :
توسط این فرمان قادر خواهید بود که شی یا شکل هندسی ساده تری جایگزین یک شی پیچیده تر در صحنه نموده و پس از انجام عملیات( متحرک سازی و امثال آن) دوباره شی یا شکل هندسی را جایگزین کنید.
فرمان Export selected:
به کمک این فرمان می توانید شی یا اشیاء انتخابی را خروجی بگیرید.
فرمان Summary Info:
این فرمان قادر است اطلاعات
آماری مربوط به صحنه
جاری را در اختیار شما
قرار می دھد.
فرمان FILe Properties :
به کمک این فرمان می توانید
خصوصیات فایل جاری را مشاھده
کنید و در این پنجره می توانید
اطلاعاتی جانبی را که مربوط به
فایل ھست به آن اضافه کنید.
فرمان View Image FILe :
به کمک این فرمان می توانید تصاویر ساکن موجود را مشاھده کنید در واقع آن یک برنامه کمکی برای مشاهده عکس است.
مدل سازی شماره ١
در نزم افزار DS MAX 3 چندین راه برای ساخت اشیاء وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از اشیاء هندسی (استاندارد) می باشد.
این دسته اشیاء Iندسی که به
standar primitive معروفند در پانل create قرار دارند. این پانل همانگونه که از نام لاتین آن معلوم است کار خلق و بوجود آوردن اشیاء در صحنه را برعھده دارد.
قسمتی که ما در این آموزش با آن کار خواهیم کرد قسمت Geometry می باشد که بخش standard primitive زیر مجموعه آن است.
در قسمت اشیاء استاندارد اشیاء هندسی وجود دارد. که اگر بر روی نام ھر یک
از اشیاء موجود در لیست
کلیک کنید و سپس در صفحه
بکشید یک شی با توجه به نوع
انتخاب شما کشیده خواهد
شد.
شی BOX :
با فعال کردن این گزینه شما می توانید یک جعبه در صحنه ترسیم کنید.
در قسمت creation method ما دو نوع متدد خلق کردن داریم.
یکی به روش مکعب
(cube) و یکی به
روش جعبه (BOX).
گزینه Sphere
این گزینه باعث خلق شدن یک کره می شود.
شی cylinder
این گزینه باعث می شود که یک سیلندر یا استوانه ایجاد شود.
شی Teapot
این گزینه می تواند یک قوری را که به صورت نمادین در DS MAX 3 ایجاد نماید این قوری یک سمبل
برای DS MAX 3 است.
Teapo + part
این قسمت می تواند
قسمت ھایی از
بدنه قوری را حذف
نماید.
شی cohe
این گزینه باعث می شود که در صحنه یک مخروط کشیده شود این مخروط را می توان به دو صورت
مرکزی center یا لبه ای (Edge) کشید.
The end