تارا فایل

پاورپوینت آشنایی با ماشین آلات راه سازی با موضوع لودر


لودرها

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

لودر همانند بولدزر عبارتست از ترا کتوری که در قسمت جلوی آن جامی جهت بار کردن مصالح مختلف نصب شده است .

لودر در عملیات خاکبرداری و تسطیح بکار می رود.
لودر ها در مناطق جنگی برای زدن خاکریز و در زمین های سخت برای شخم زدن بکار رود .
شکل 4

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

تسطیح
در ابتـدای بسـیاری از عملیات ها مانند خاکـبرداری اولیـن
وظیفه لودر تسطیح محل وایجاد فضای کافی برای عملکرد
ماشین آلات ساختمانی است .
برای برداشت نا همواری ها باید جام لودرکمی به طرف زمین
شیب پیدا کندتا ناهمواری ها توسط ناخن ها حفاری شوند .

به عبارت دیگر تسطیح باید در حالتی که جام در وضعیت تخلیه است ( حالت تخلیه کامل توصیه نمی شود )

شکل 27

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

انواع جام
الف ) بیل یا جام چند کاره :
از این نوع جام جهت کندن و بارگیری و نیز حمل خاک ,
چوب , لوله و . . . استفاده می شود .
این بیل از دو جام تشکیل شده که حول یک محور گردش
می نمایند .

ب ) بیل معمولی :
این بیل از صفحه فولادی مقاومی ساخته شده که در برابر
فرسایش مقاوم است .

ج ) جام با قابلیت تخلیه از بغل :
توسط این جام می توان بار را از بغل تخلیه نمود و دیگر
نیازی به دور زدن لودر نیست .
این جام بیشتر در لودر های چرخ زنجیری استفاده می شود .

د ) بیل کنده گیر :
این بیل از دو چنگک تشکیل شده و جهت جابجایی لوله
های سنگین وتنه درختان استفاده می شود .

ه ) جام سنگ گیر :
این جام مانند جام معمولی ساخته شده با این تفاوت که در
قسمت لبه آن تعدادی ناخن که از آلیاژ مقاومی ساخته شده
قرار دارد.
ناخن ها و صفحات جانبی بیل طوری ساخته شده است که
بعلت تماس کم با زمین براحتی بداخل آن فرو رفته و کندن
زمین به سهولت انجام می شود .
این نوع جام بیشتر در لودر های بزرگ استفاده می شود .

ناخن های این جام توسط پیچ به بیل متصل می شود و باید
پس از مدتی تعویض شوند .

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

موارد استفاده
الف ) بارگیری کامیون ها :
معمول ترین وظیفه لودرها حمل خاک و شن و ماسه و . . .
به داخل ماشین آلات حمل مواد خاکی است .

این کار را می توان به طرق مختلفی انجام داد که به اختصار
نام می بریم :
الف ) روش v : این روش برای کوتاه کردن حرکت لودر انجام
می گیرد .

ب ) بارگیری عبوری یا مرحله ای :
در این روش کامیون ها بتدریج در حین عبور توسط دو یا
سه لودر بارگیری می شوند .

ج ) بارگیری I شکل :
در صورتی که در بارگیری عبوری چند لودر در اختیار
نباشد , از این نوع بارگیری استفاده می شود .

د ) بارگیری نوبتی :
این نوع بارگیری بیشتر در مواقعی استفاده می شود که
کامیونها بتوانند در کنار منبع خاکبرداری به صف بایستند .
در این نوع خاکبرداری لودرها با دو حرکت عمل حمل و
تخلیه را انجام می دهند .

ب ) خاکبرداری :
از لودر در کندن خاک و زمین و زدن خاک ریز ها استفاده
کرد .
با نصب تجیزات مختلف به جای جام عادی,مانند جام سنگ
گیر می توان قشر آسفالتی و یا سطح بتنی را کند .

ج ) بلند کردن اشیای سنگین و حجیم :
با نصب تجهیزات مختلف می توان اشیا و لوازم سنگین و
حـجیم را بلند وجا به جا نمـود که به چند مورد از اشاره
می نماییم :
بازوی تخریب : توسط این بازو می توان از لودرجهت
تخریب سازه های مختلف استفاده کرد . این بازو دارای
قدرت بسـیار زیادی است
و به راحتی قادر به بریدن
انواع تیرهای بتنی و آهنی
می باشد .

بازوی لیفتراک :
توسط این بازو لودر می تواند انواع وسایل و احجام سنگین را
بلند کند و آنها را جا به جا کند .

بازوی جرثقیل :
این بازو به لودر قابلیت بلند کردن اشیا و وسایل را توسط کابل
یا زنجیر با حفظ فاصله به لودر می دهد .

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

انواع لودر
الف ) انواع لودر از نظر چرخ :
لودر ها از نظر چرخ به دو نوع چرخ لاستیکی و زنجیری
تقسیم می شوند :
لودرهای چرخ لاستیکی دارای حرکت سریع تری هستند
و محور لودر نیز متحرک است .
بر خلاف لودرهای چرخ لاستیکی لودرهای چرخ زنجیری
از سرعت کمی برخوردارند و بیشتر در معادن و زمین های

سنگلاخی و آبدار و یا در فضاهایی که قدرت مانور لودر کم
است مورد استفاده قرار می گیرند .

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

ب ) از نظر چرخش :
لودرها از نظر چرخش نیز به دو نوع کمر شکن و معمولی
تقسیم می شوند :
لودرهای کمر شکن ازدو نیمه تشکیل شده است و قادر
است در حالی که یک نیـمه آن ثابت است نیمه دیـگر
چرخیده و لودر در فضای کمتری گردش نماید .
به عبارت دیگر در این نوع لودر ها محور افقی چرخهای
جلو می تواند نسبت به محور افقی چرخهای عقب گردش
کند و لودر به راحتی در فضای کوچکی کار کند .

لودر معمولی :
لودرهای معمولی از قدرت مانور لودرهای کمرشکن برخوردار
نیستند ولی در عوض نسبت به آنها کوچکترند .

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

ج ) از نظر تخلیه :
لودرها می توانند بار خود را بر حسب نوع ساختمان به سه
طریق تخلیه کنند : تخلیه خاک از جلو , عقب و بغل
تقریباً کلیه لودرها ی موجود بار خود را از جلو خالی
می کنند . در تونلها بعلت نبودن فضای مانور کافی و برای
بالا بردن سرعت کار از لودرهای با قابلـیت تخلیه خاک از
عقب استفاده می شود .
نوع تخلیه از بغل ( که درضمن بعضی از انواع آن قادر به
تخلیه از جلو می باشد ) در بارگیری و بارانـدازی بار دپو

شده دارای سرعت عمل بیشتری نسبت به سایر انواع لودر است
زیرا در اینحالت مانور لودر به حداقل می رسد .

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

د ) از نظر موتور :
لودر ها از نظر موتور به سه دسته تقسیم می شوند :
نوع دیزلی : این نوع لودر معمولترین نوع لودر است
نوع بنزینی : این نوع لودر از قدرت کمتری نسبت به نوع
دیزلی برخوردار است و در پروژه های سبک
بکار گرفته می شود .
نوع برقی : در این لودر ها یا موتور به همراه یک ژنراتور بر
روی بدنه نصب می شود و یا بوسیله کابل سیار
از شبکه برق تغذیه می شود .

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی

کارخانه های سازنده
مهمترین کارخانه های سازنده لودر درجهان کارخانه کوماتسو
در ژاپن و کاترپیلار درآمریکا ست .
به اختصار به برخی خصوصیات لودر های ساخت این دو شرکت اشاره می کنیم :

پایانcv

محاسبه حجم عملیات خاکی
برای تعیین حجم عملیات خاکی که یک دستگاه لـودر در یک ساعت اعم از کندن و بارگیری می تواند انجام دهد از رابطه زیر
بدست می آید :

در این رابطه :

Q: حجم عملیات خاکی در یک ساعت ( برحسب متر مکعب )
T : زمان یکدوره کامل عملیات ( برحسب دقیقه )
f : ضریب تبدیل خاک
C : ظرفیت جام
E : بازده لودر
K : بازده جام
که به اختصار توضیح داده می شود :

الف ) ضریب تبدیل خاک ( f) :
بر حسب نوع برآورد مورد نظر مقدار f متفاوت است .
با مراجعه به جدول شماره یک حجم عملیات برحسب
خاک کنده نشده , کوبیده یا کنده شده قابل محاسبه
است .
ب ) ظرفیت جام ( C ) :
ظرفیت جام لودر که بر حسب ظرفیت انباشته آن ( خاک
کنده شده ) معین می شود در جداول مربوط به مشخصات
عمومی لودرها ارائه شده است .

ج ) بازده لودر( E ) :
عبارتست از نسبت زمان واقعی انجام کار به زمان مصرف
شده برای اجرای آن . بازده لودر را معمولاً 60% در نظر
می گیرند .
د ) بازده جام ( K) :
عبارتست از نسبت خاک برداشته شده با جام به ظرفیت
انباشته آن . این ضریب بازده ممکن است به 100% نیز
برسد .

ه ) زمان یکدوره کامل عملیات ( T ) :
این زمان عبارتست از مدت زمانی که لودر بارگیری کرده ,
عقب براند , تغییر جهت دهد , تعویض دنده کند و خاک را
در کامیون تخلیه نماید .
این زمان از دو زمان ثابت و متغیر تشکیل می شود :
زمان ثابت : زمان لازم جهت بارگیری , تغییر جهت ,
تعویض دنده و تخلیه مواد خاکی که معمولاً بین 24
تا 36 ثانیه طول می کشد .

زمان متغیر : مدت زمان لازم برای انتقال خاک و رسانیدن آن
به محل تخلیه که بستگی به مهارت , سـرعت و
و مسافت حمل دارد .

برای مثال در مساله زیر داریم :

کارخانه های
سازنده
انواع
بهره برداری
شناسایی
لودر
تسطیح
انواع
جام
از نظر
چرخ
از نظر
چرخش
از نظر
تخلیه
از نظر
موتور
موارد
استفاده
محاسبات
عملیات خاکی


تعداد صفحات : 55 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود